Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko pettämisen antaa aidosti anteeksi ja jatkaa suhdetta?

Vierailija
08.08.2025 |

Meillä kävi pari viikkoa sitten niin, että tyttöystävä tunnusti pettäneensä minua suhteemme alussa. Nyt ollaan oltu vuosi yhdessä. Ei kuulemma tekisi enää tällaista, eikä haluaisi missään tilanteessa loukata minua. Asia on kuulemma vaivannut häntä siitä saakka, kun näin tapahtui. Oli tyttöjen reissulla Tallinnassa viime syksynä ja sitten kävi näin. Olin siinä luulossa, että meillä oli hyvä suhde alusta saakka, mutta selvästi ei. Olemme siis edelleen yhdessä ja yritän nyt käsitellä tätä asiaa. Mietin, että miksi hän edes kertoi tästä nyt lähes vuotta myöhemmin? Miksei heti, kun se oli tapahtunut? Ja miksi hän edes kertoi asiasta nyt jälkikäteen, kun meillä on mennyt niin hyvin, muutimme kesällä yhteen. Nyt hän varmistelee joka päivä, että onhan meillä kaikki hyvin ja pystynhän antamaan hänelle anteeksi koko sydämestäni. En haluaisi erota, kun on mennyt niin hyvin, mutta aito anteeksianto vaatii kyllä työstöä. Väkisin myös mietin, että onko kertoja ollut vain yksi vai onko useampiakin, vaikka hän vannoi, että oli vain tämä yksi hölmöily.

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varmaan jotkut voi, mutta itse en, eikä sitä tosiaan ainakaan unohtaa voi. Ja vieläkin vuosien jälkeen mietin, mikä minussa on vikana, kun miehen piti pettää. Hän ei suostu sitä kertomaan vaan sanoo syyn olevan vain itsessään. En usko, sillä jos minä olisin ollut kelvollinen puoliso, ei pettämistä olisi ollut. Tällaisia sitä miettii lopun elämän. Teillä on niin tuore suhde, että harkitsisin kyllä vahvasti lähtemistä.

Se on tosiasia, että syy ei ole ollut sinussa vaan vika on sen pettäjän ajatusmaailmassa ja mahdollisessa huonossa itsetunnossa. Itse suhteen ei tarvitse olla huono, mutta jos ihmisellä itsellään ei ole kaikki hyvin, hän pettää. Vika on AINA pettäjässä.

Vierailija
22/98 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varmaan jotkut voi, mutta itse en, eikä sitä tosiaan ainakaan unohtaa voi. Ja vieläkin vuosien jälkeen mietin, mikä minussa on vikana, kun miehen piti pettää. Hän ei suostu sitä kertomaan vaan sanoo syyn olevan vain itsessään. En usko, sillä jos minä olisin ollut kelvollinen puoliso, ei pettämistä olisi ollut. Tällaisia sitä miettii lopun elämän. Teillä on niin tuore suhde, että harkitsisin kyllä vahvasti lähtemistä.

Hassua. Mä taas tiedän useita eri syitä miksi en riittäisi miehelleni tai miksi hänen kannattaisi olla jonkun toisen kanssa, mutta silti näen kirkkaasti että pettäminen ei johtuisi minusta vaan miehestä itsestään. Ihminen kokee tunteita huolimatta siitä onko hänellä parisuhdetta tai ei. Parisuhde ei estä kumppania haluamasta seksuaalisesti jotain toista ihmistä. Näkisin siis että toiseen sänkyyn hyppääminen on nimen omaan sen hyppääjän syy ja vika eikä sillä ole tekemistä puolison kanssa. Luulempa ettei se oma puoliso käy mielen vieressäkään siinä vaiheessa kun hommiin aletaan toisen kanssa. Jos kävisi, niin eihän kokonpettämistä edes tapahtuisi.

Vierailija
24/98 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuossa ole muuta vaihtoehtoa kuin erota siis jos et halua olla koko ikääsi petetty, ihminen ei oikeasti muutu. Löydät kyllä uskollisen kumppanin ja elämä on helpompaa.

Vierailija
25/98 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, tehtiin yksi lapsikin vielä sen jälkeen. Mies petti uudelleen ja siinä kohtaa otin eron. 

Näin. Jos kerran antaa pettämisen anteeksi, on se merkki toiselle, että näinhän voi jatkaakin, kun anteeksi pyytämisellä ja anteeksi saamisella on asia kuitattu.

En mä ajattele näin, en edes ex-miehestäni, joka noin teki. Ja hänen kanssaan on kyllä asiat puitu läpi eron jälkeen, no hard feelings

Vierailija
26/98 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen pettämisen voi antaa anteeksi, mutta tekoa ei unohda ikinä ja epäilys kalvaa lopun elämää. Luottamus on mennyt ikuisesti, vaikka miten yrittää kasvattaa sitä takaisin. Syöt itseäsi sisältä niin kauan kuin olet tytön kanssa. Miksi hänen piti kertoa asiasta - olisi pitänyt ongelman vain itsellään, sillä kyllä teidän luottamussuhde oli siinä.

Vierailija
27/98 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä takana 20v suhde. Petin miestäni kerran, parikymppisenä, ja ei ole toistunut. Anteeksi olen kaiketi saanut sillä tasolla, kuin sen nyt voi saada. Kyllä se jäljen jättää ja asiasta on puhuttu vielä tänäkin vuonna. Välillä menee vuosia, ettei asiasta puhuta. Jos päätätte jatkaa yhdessä, näin vakavat asiat kokemukseni mukaan elää suhteessa jollain tasolla mukana. Asian voi antaa ja saada anteeksi, mutta ei se unohdu. Se on raskasta myös pettäjälle. Jos olisin itse ymmärtänyt, mikä taakka jää myös itselle, en olisi pettänyt tai sitten olisi pitänyt erota heti. 

Suosittelen pariterapiaa ja asian ruotimista kunnolla. Halusin kai siis sanoa, että elämä voi jatkua, mutta helppoa ei tule olemaan.

Vierailija
28/98 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies ja kun tapasin 2000-luvun alussa nykyisen vaimoni, ei minulle olisi tullut mieleenkään lähteä pelehtimään muiden kanssa. Enkä pystynyt edes ajattelemaan muita naisia kuin häntä, eli siinäkin mielessä pettäminen olisi ollut minulle mahdotonta. Nyt lähes 25 vuotta myöhemmin on sama tunne, en voisi kuvitella harrastavani seksiä kenenkään muun kanssa. Kaikki ei varmasti ajattele ihan näin vaaleanpunaisesti kuin minä, mutta pointti on, että jos on aidosti ihastunut tai rakastunut johonkin ihmiseen ja parisuhde on on kunnossa, ei silloin lähde hölmöilemään muiden kanssa.

Vierailija
29/98 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä takana 20v suhde. Petin miestäni kerran, parikymppisenä, ja ei ole toistunut. Anteeksi olen kaiketi saanut sillä tasolla, kuin sen nyt voi saada.

🐖🐽🐷

👉👌🏻

Vierailija
30/98 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi voi saada ja antaa, mutta ei sitä tekoa saa tekemättömäksi. Jos molemmat pystyvät elämään asian kanssa, niin fine. Jos taas ei, niin ei ole kummankaan kannalta hyvä jatkaa yhdessä.

Vierailija
31/98 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pystyin lopulta antamaan anteeksi ja pystyn myös luottamaan. Toki käsitys monesta asiasta meni uusiksi ja jouduin itse ' kasvamaan' ja oli pakko opetella ottamaan vastuuta omista tunteista, anteeksiannosta, luottamuksesta, parisuhteen osapuolena olemisesta. Kipeää teki, ja tietyllä tapaa se pettämistä edeltävä parisuhde oli kuopattava ja löydettävä molemmille uusi tapa olla yhdessä. Onneksi jaksoin. Nyt on hyvä olla tässä.

Olen silti sitä mieltä, että jos suhteen alussa on jo sellaisia ongelmia, joilla koetellaan perustavalla tavalla kummankaan hyvinvointia tai luottamusta, niin olisi ihan hyvä ajatus miettiä myös helpomman ihmissuhteet etsimistä. Elämä tuo myös parhaisiin suhteisiin taakkoja, ja jos yhdessä pystyy palaamaan niihin alkukuukausiin/ vuosiin, se muistuttaa miksi kannattaa jaksaa vaikka olisikin jotain huonosti.

Nuorena pitäisi olla helppoa olla yhdessä. 

Vierailija
32/98 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mies ja kun tapasin 2000-luvun alussa nykyisen vaimoni, ei minulle olisi tullut mieleenkään lähteä pelehtimään muiden kanssa. Enkä pystynyt edes ajattelemaan muita naisia kuin häntä, eli siinäkin mielessä pettäminen olisi ollut minulle mahdotonta. Nyt lähes 25 vuotta myöhemmin on sama tunne, en voisi kuvitella harrastavani seksiä kenenkään muun kanssa. Kaikki ei varmasti ajattele ihan näin vaaleanpunaisesti kuin minä, mutta pointti on, että jos on aidosti ihastunut tai rakastunut johonkin ihmiseen ja parisuhde on on kunnossa, ei silloin lähde hölmöilemään muiden kanssa.

Mulla takana 17 vuotta saman naisen kanssa ja sama stoori kuin yllä

Vierailija
33/98 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eroa.

Hän ei kertonut tästä syrjähypystä sinun vuoksesi, vaan sen takia että hänellä itsellään on ollut huono omatunto koko vuoden ajan, jonka olette olleet yhdessä. Ja näyttää siltä ettei hän ole arvostanut sinua suhteenne alussa, joten mistä voit olla varma, että hän aidosti arvostaa sinua ja suhdettamme nyt eikä vain halua olla suhteessa jonkun kanssa.

En pystyisi luottamaan enää tuollaiseen henkilöön, joka on noin pitkään salannut tuota asiaa ja ylipäätään pettänyt.

Eroa niin pääset helpommalla etkä joudu miettimään asiaa enempää ja voit löytää jonkun joka aidosti arvostaa sinua.

Oliko pelkkä lautalla kertapano? Huh, mikä löytö sinulle.

Oliko kuitenkin viestejä tai useampia tapaamisia, tuntevatko vielä, ovatko ystäviä? 

Eroa nyt. Tuo

Näin hän sinulle kertoo, jotta asia näyttäisi mahdollisimman vähäpätöiseltä ja merkityksettömältä. Voitko kuitenkaan olla tästä varma? Mitä jos se oli joku hänen himonussija exänsä, jonka miehisyyttä hän kaipasi? Tai mitä jos hän onkin samaan aikaan tapaillut tätä toista suhteenne alussa? Entä jos hän olikin siellä reissussa tämän miehen kanssa, eikä frendiensä kanssa? Mutta ehkä hän kertoi totuuden ja oli kännissä mennyt sekoilemaan. Mistä voit olla varma? Pystytkö elämään tämän epävarmuuden kanssa?

Vierailija
34/98 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni suurin virhe oli se, että nuorena ensimmäisessä suhteessani annoin pettämisen anteeksi. Sen jälkeen tuli myöhemmin lisää pettämisiä. Tuhlasin anteeksi antamisellani elämästäni monta vuotta ihmisen, joka ei ollut sen arvoinen. 

Vierailija
35/98 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai. Kyllähän pikkulapsikin menee jokaiseen syliin joka ottaa vastaan. Sellaista se on olla kakara. Itseä ei edes kiinnosta kun nuo nuoremmat chattikaverit kertovat kuinka ovat käyneet chattailemässä muille naisille kun ovat pitäneet minulle mykkäkoulua. Osoittavat vain kakaramaisuutensa ja suhtaudun siihen myötätunnolla. Ei voi olla parempi kuin onkaan, eikä heidän sekoilunsa vaikuta minun identiteettiini, onneeni tai hyvinvointiini millään tasolla. Siinähän sekoilevat.

Vierailija
36/98 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi koskaan missään tilanteessa antaa anteeksi. n47

Vierailija
37/98 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, kun sitä itse haluaa. 

nimim. Yhden syrjähypyn jälkeen jo 30 v. yhdessä. Ja ovat olleet onnellisia ja hyviä vuosia.

Vierailija
38/98 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä takana 20v suhde. Petin miestäni kerran, parikymppisenä, ja ei ole toistunut. Anteeksi olen kaiketi saanut sillä tasolla, kuin sen nyt voi saada. Kyllä se jäljen jättää ja asiasta on puhuttu vielä tänäkin vuonna. Välillä menee vuosia, ettei asiasta puhuta. Jos päätätte jatkaa yhdessä, näin vakavat asiat kokemukseni mukaan elää suhteessa jollain tasolla mukana. Asian voi antaa ja saada anteeksi, mutta ei se unohdu. Se on raskasta myös pettäjälle. Jos olisin itse ymmärtänyt, mikä taakka jää myös itselle, en olisi pettänyt tai sitten olisi pitänyt erota heti. 

Suosittelen pariterapiaa ja asian ruotimista kunnolla. Halusin kai siis sanoa, että elämä voi jatkua, mutta helppoa ei tule olemaan.

Pettäminen, siitossekoilut ja muu tällainen apinamainen sekoilu kuuluu väistämättä osaksi jokaista sellaista suhdett, missä apinavaistoja stimuloidaan suhteen sisällä. Yleensä viimeistään lasten tultua alkaa mustasukkainen kilpailu, jos ei aiemmin. 

Aidosti kypsä ihminen on sellainen, jonka elämä ei yksinkertaisesti pyöri apinasiitostouhujen ymäprillä millään tasolla. Hänelle tuo on yhtä hölmöä ja lapsellista, kuin se että taapero sottaa mustikalla ympäriinsä. Hallitsemattomat ja tietämättömät pikkuapinat ruikkivat siittimillään ja levittelevät haarojan jos jollekin ruittaajalle. Söpöä, eikö! 

Siinähän petätte. Ei rehellisesti voisi vähempää kiinnostaa.

Vierailija
39/98 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on myös testi. Pettäjä saa väärän singnaalin jos antaa anteeksi. Pettää aivan varmasti uudelleen. 

Vierailija
40/98 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hyvä keino pettäjien kanssa diilaamiseen on myös full support. Jotkut ihmiset pettävät ja tekevät vastaavia tekoja nimenomaa asioita satuttaakseen kumppania, imeäkseen heistä elämänenergiaa ja voimaa.

No, anna sitä. Tehkää yhdessä matkustussuunnitelma ja chart, mihin kerätään kaikki k yrvät ja mulkut, jotka naisen reiässä ovat luistelleet. Pohtikaa tapahtumien yksityiskohtia yhdessä ja arvostelkaa kaikkien suorituksia. Täysi paino ja tuki h uoraelämälle, jos kumppani sitä toivoo.

On naiivia kuvitella, että tuollainen perse pystyssä anteeksi anelu olisi mitään muuta kuin henkistä väkivaltaa. Päin vastoin, se on yksi sadismin muoto. Mutta tällaisillakin tapauksilla loppuu yleensä ilakointi, kun mustasukkaisen kiemurtelun sijaan nauraakin heille ja kehuu, että miten vekkuli h uoruli sitä toinen onkaan, ja alkaa tukemaan tämän harrastusta, heittämään bensaa liekkeihin.

Yllättyisitte, miten paljon näitä pikkusadisteja maailmassa on. Joilla on niin paha olo omissa nahoissaan, että he pyrkivät pettämisillä ja muilla toisten hyvinvointia rikkomaan.

Niin joo ja oman hyvinvoinnin perusta kannattaa muuten rakentaa jonnekin muualle kuin sille, mitä puoliso tekee.