Koulutus ei takaa elämässä pärjäämistä.
Itse elän kuntoutustuella mielenterveyden haasteiden vuoksi vaikka opiskelin sairaanhoitajaksi kun taas mun veli joka jäi luokalleenkin, pärjää hyvin yrittäjänä.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mulla työnantaja kieltää kaiken mahdollisen ohessa tehtävän työn"
Tuo lienee laitonta. Rajoituksia saa olla mutta niiden pitää liittyä suoraan sen firman omien tutteiden ja niihin liittyvien asioiden suojaamiseen. Työnantaja ei saa kieltää ihan mitä tahansa työn ulkopuolista toimintaa.
Minä työskentelen tietyllä teollisuuden alalla suomalaisessa firmassa. Selvittelin mitä saisin tehdä oheistyönä - käytännössä yritys kieltää kaiken työskentelyn, joka edes on lähellä tätä alaa. Tyyliin taksia saisin ajaa oheistyönä, mutta ei yhtään mitään mihin koulutukseni / työkokemukseni liittyy.
Yritykset toki yrittävät tehdä kaikenlaisia kieltoja mutta aika usein ne ovat laittomia ja siksi eivät sitovia. Suomessa on elinkeinovapaus ja sitä saa rajoittaa vain juuri sen verran kuin on pakko.
Et tietenkään saa kilpailla suoraan sen työnantajasi kanssa mutta jos teet asiaa jota työnantajasi ei tee niin se ei ole kiellettyä.
Suomen korkeakoulutusaste on nykyään matalampi kuin kehittyneissä maissa keskimäärin. Enemmänhän meillä pitäisi kouluttautua.