Koulutus ei takaa elämässä pärjäämistä.
Itse elän kuntoutustuella mielenterveyden haasteiden vuoksi vaikka opiskelin sairaanhoitajaksi kun taas mun veli joka jäi luokalleenkin, pärjää hyvin yrittäjänä.
Kommentit (22)
...Eli kaikki nuoret, miettikää tarkasti miten paljon haluatte opiskella ja onko kaikki sen väärtiä.
Vinkki: keskittykää osaamiseen ja sen näyttämiseen. Oppiarvot menettävät merkityksensä etenkin nyt kun tekoäly vie työpaikkoja, alkaen korkeimmin koulutetuista (= kalleimmista).
Ei kukaan ole niin kuvitellutkaan, paitsi vuonna -42 syntynyt mummosi. Ennen ajateltiin noin, mutta ei enää aikoihin. Hyvän ponnahduslaudan koulutus antaa, mutta se on vain ponnahduslauta.
Vierailija kirjoitti:
Vinkki: keskittykää osaamiseen ja sen näyttämiseen. Oppiarvot menettävät merkityksensä etenkin nyt kun tekoäly vie työpaikkoja, alkaen korkeimmin koulutetuista (= kalleimmista).
Samaa mieltä. Akateemiset oppiarvot on kärsineet inflaatiota, kun monilla aloilla on liikatarjontaa!
Akateeminen koulutus on nykyään yhä enemmän identiteetti, ei väline tienata. Palkkataso saattaa jäädä huonoksi. Silti halutaan se koulutetun ihmisen identiteetti.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole niin kuvitellutkaan, paitsi vuonna -42 syntynyt mummosi. Ennen ajateltiin noin, mutta ei enää aikoihin. Hyvän ponnahduslaudan koulutus antaa, mutta se on vain ponnahduslauta.
Entisinä aikoina köyhien lapset eivät päässeet Suomessakaan opiskelemaan edes keskikouluun, joka on kai nykyinen yläaste/yläkoulu. 1942 syntyneitten ikäluokassa korkealle kouluttautuneet pärjäsivät taloudellisesti erinomaiseti, koska heille riitti hyväpalkkaisia töitä koko työuran ajaksi.
Jep. Tuplatutkinto KTM & DI. Työ asiantuntija työ 3700 e/ brutto palkalla, sisältää ylityöt ja matkustustunnit, 15 v työkokemus. Pikkuveli sähkäri ja tienaa vuodessa enemmän kuin minä. Mulla työnantaja kieltää kaiken mahdollisen ohessa tehtävän työn, pikkuveli saa tehdä iltaisin ja viikonloppuisin asennuksia omalla firmalla niin paljon kuin jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Akateeminen koulutus on nykyään yhä enemmän identiteetti, ei väline tienata. Palkkataso saattaa jäädä huonoksi. Silti halutaan se koulutetun ihmisen identiteetti.
Koulutus on siis itseisarvo, ei mitään muuta. Panos tuotos -ajattelulla huono sijoitus.
Koulutus ei takaa elämässä pärjäämistä mutta lisää sen todennäköisyyttä huimasti. Jos otetaan kymmenen korkeakoulun käynyttä ja kymmenen "elämänkoululaista" niin korkeakoulutetuista 8-9 pärjää hienosti, jälkimmäisistä ehkä 2-3.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutus on siis itseisarvo, ei mitään muuta. Panos tuotos -ajattelulla huono sijoitus.
Kyllä. Se on nykyään poliittinen identiteetti, johon liittyy arvomaailma. Matalasti koulutetut ovat nykyään "isämmaallisia", "räyhäimpivaaralaisia kiitospaitoja", jne.
Kouluttautuminen on nykyään yhteiskuntaluokka.
"Mulla työnantaja kieltää kaiken mahdollisen ohessa tehtävän työn"
Tuo lienee laitonta. Rajoituksia saa olla mutta niiden pitää liittyä suoraan sen firman omien tutteiden ja niihin liittyvien asioiden suojaamiseen. Työnantaja ei saa kieltää ihan mitä tahansa työn ulkopuolista toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo lienee laitonta. Rajoituksia saa olla mutta niiden pitää liittyä suoraan sen firman omien tutteiden ja niihin liittyvien asioiden suojaamiseen. Työnantaja ei saa kieltää ihan mitä tahansa työn ulkopuolista toimintaa.
Varmaan joissain ameriikkalaisissa yrityksissä on tarkat pykälät määritelty. En ole kuullut, että suomalaisissa yrityksissä olisi tuollaista.
Suomessa akateemisen koulutuksen hankkineet ihmiset työskentelevät henkilökohtaisina avustajina, kahvilatyöntekijöinä, myyjinä, siivoojina, respassa, toimistotyöntekijöinä yms. joihin ei tod. tarvita akateemisia oppiarvoja. Resurssien hukkaamista.
Vierailija kirjoitti:
Minä työskentelen tietyllä teollisuuden alalla suomalaisessa firmassa. Selvittelin mitä saisin tehdä oheistyönä - käytännössä yritys kieltää kaiken työskentelyn, joka edes on lähellä tätä alaa. Tyyliin taksia saisin ajaa oheistyönä, mutta ei yhtään mitään mihin koulutukseni / työkokemukseni liittyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joissain ameriikkalaisissa yrityksissä on tarkat pykälät määritelty. En ole kuullut, että suomalaisissa yrityksissä olisi tuollaista.
Amerikkalainen firmakaan ei Suomessa saa asettaa sääntöjä jotka ovat täällä laittomia. Voi olla että eivät edes tiedä että näin on mutta laiton kielto ei siis päde eikä sido työntekijää.
Täysin totta. Olen itse pelkkä yo ja olen it-alalla johtotehtävissä, liksa on hyvä. Aikanaan ajattelin yliopisto-opintoihin hakeutumista, elämä meni eri tavalla. Harrastan avoimen yliopiston kautta eri aiheiden opiskelua aina kun aika antaa myöten, eivät liity omaan alaan ollenkaan
Koulutus on vain yksi osa elämää. Elämä koostuu niin monista asioista, jotka vaikuttavat kaikkeen. Terveys on yksi tärkeimmistä asioista. Suomessa mielestäni liikaa painotetaan koulutuksen tärkeyttä!
Joku nyt varmaan vetää herneet tästäkin mielipiteestä nenäänsä.