Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äidin raskausdiabetes voi liittyä lapsen heikompaan neurologiseen kehitykseen

Vierailija
08.08.2025 |

Jos äideillä oli raskausdiabetes, syntyneiden lasten päänympärys oli varhaislapsuudessa vähän pienempi kuin niiden lasten, joiden äideillä ei ollut raskausdiabetesta.

Raskausdiabetes voi liittyä heikompaan neurologiseen kehitykseen, mikä on havaittu Turun yliopiston tutkimuksessa.

Raskausdiabetes saattaa aikaisempien tutkimusten perusteella vähentää joidenkin ravinteiden kulkua istukan kautta. Siksi raskausdiabetes voi haitata esimerkiksi aivojen kehitykseen vaikuttavan dha-rasvahapon pääsyä sikiöön.

https://www.nature.com/articles/s41390-022-02455-4

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siksihän sitä seurataan ja hoidetaan. 

Vierailija
2/21 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten on ihan ymmärrettävää että mies haluaa lastensa äidiksi hoikan naisen? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi se raskausdiabetes tulla hoikallekin naiselle. Mene roskikseen lukemaan vaikka joku kirja. 

Vierailija
4/21 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi se raskausdiabetes tulla hoikallekin naiselle. 

Hyvin harvinaista. Yli 80 % on ylipainoisia. 

Vierailija
5/21 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sentään hyvin harvinaista. Itseni lisäksi tiedän ainoastaan hoikkia radin saaneita.

Vierailija
6/21 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausdiabetekselle altistuneista lapsista 40 % oli ylipainoisia tai obeeseja.

Vierailija
8/21 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hoikka ja oli radi.

Poika kasvaa +1 ja pää myös, nyt 4kk

Vierailija
9/21 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sentään hyvin harvinaista. Itseni lisäksi tiedän ainoastaan hoikkia radin saaneita.

No kyllä se vaan ylipaino on merkittävin riskitekijä ja se on suurimmalla osalla, lue mistä tahansa lähteestä. 

Vierailija
10/21 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas olin raskaudessa ylipainoinen, muttei tullut radia, kun mun verenpaine on luonnostaan matala. Radia seurattiin, kun lihosin niin valtavasti. Mutta syy oli siis raskaus.

Vierailija
11/21 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas olin raskaudessa ylipainoinen, muttei tullut radia, kun mun verenpaine on luonnostaan matala. Radia seurattiin, kun lihosin niin valtavasti. Mutta syy oli siis raskaus.

Liittyykö verenpaine radiin? 

Vierailija
12/21 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ollut jo aikaisemmin tutkimuksia maailmalta. 

Itsellä ensimmäisessä raskaudessa hoitamaton radi, jonka seurauksena lapsi ns. sokerivauva ja myöhemmin adhd. Rasituskokeet otettiin liian aikaisin ja sen jälkeen selkeidenkin oireiden aikana vain todettiin ettei voi olla, koska kokeet näyttivät alkuraskaudessa niin. Selkeä hoitovirhe siis. 

Toisessa todettu ja hoidettu, näin käytännössä nälkää kun noudatin ohjeita niin pilkun tarkasti. Lapsi ns. nentti. 

Ja olin ennen raskauksia normaalipainoinen. Vaatikaa niitä testejä ja uusintatestejä. Radi on vakava asia. 

Vierailija
13/21 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin ylipaino ja lihavuus lisäävät raskauskomplikaatioita

Diabetes. Ylipainoisten synnyttäjien määrän lisääntyminen näkyy raskausdiabetesta sairastavien määrän selvänä lisääntymisenä.

Vuonna 1993 raskausdiabetesta esiintyi 6,5 %:lla synnyttäjistä Etelä-Suomessa (4). Syntymärekisterin mukaan vuonna 2008 Suomessa oli raskausdiabetesta sairastavia 8,9 % ja vuonna 2015 11,5 %. 2023 jo 20-25 %.

Lihavuus on hyvin laaja ongelma. Raskausdiabeteksen lisääntyminen on yksi pätevä syy tehostaa laihdutusinterventioita. Ylipainon ja lihavuuden ehkäisy jo ennen raskautta on tärkeää.

https://www.laakarilehti.fi/terveydenhuolto/raskausdiabetes-jo-joka-vii…

Vierailija
14/21 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä se vedät aina omat johtopäätöksesi. Tajuatko, että sä olet puutteessa ja siksi kaikki elämäsi ja ajatuksesi liikkuvat navan alapuolella.

Menisit ulos välillä pokea tuijottamasta. 

M 43

Vierailija
15/21 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskoni oli/on aina ollut tosi hoikka, ja hänellä jäi raskausdiabetes vieläpä ihan pysyväksi diabetekseksi. 

Vierailija
16/21 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuon verenpainekytköksen tempaisit? Oli mullakin matala, mutta paha radi tuli. Dieetti oli niin tiukka, että valuin pitkin seiniä voimattomana. Ja silti mentiin insuliineille ja reippaasti, metformiini oli yksi tyhjän kanssa. 

Sen jälkeen on mennyt 15 vuotta tapellessa D2 puhkeamista vastaan, ja vieläkin on paineet matalat. Onneksi ruuhkavuodet ehtivät mennä ja painonhallinta helpottui. Olen saanut sokeriarvoja parempaan suuntaan. Huh. Onneksi olen tehnyt fyysistä työtä koko ajan, ilman olisin varmaan täysin liemessä.

Vierailija
17/21 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei a bimp. Mä menen keräämään viinimarjoja,a

Vierailija
18/21 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki voi liittyä kaikkeen. Sellaista se elämä on.

Vierailija
19/21 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä ollut jo aikaisemmin tutkimuksia maailmalta. 

Itsellä ensimmäisessä raskaudessa hoitamaton radi, jonka seurauksena lapsi ns. sokerivauva ja myöhemmin adhd. Rasituskokeet otettiin liian aikaisin ja sen jälkeen selkeidenkin oireiden aikana vain todettiin ettei voi olla, koska kokeet näyttivät alkuraskaudessa niin. Selkeä hoitovirhe siis. 

Toisessa todettu ja hoidettu, näin käytännössä nälkää kun noudatin ohjeita niin pilkun tarkasti. Lapsi ns. nentti. 

Ja olin ennen raskauksia normaalipainoinen. Vaatikaa niitä testejä ja uusintatestejä. Radi on vakava asia. 

Adhd:han ei liity millään tapaa heikkoon neurologiseen kehitykseen. Jokainen tuntemani adhd on ei-adhd ihmisiä älykkäämpiä, menestyneempiä ja myös paremman näköisiä. 

Vierailija
20/21 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tiedeukot näpit irti naisten pilluista, kohduista, ja vauvoista.