Voiko alkoholille tulla allergiseksi?
Olenko harhainen vai onko mahdollista tulla aikuisiällä yhtäkkiä allergiseksi alkoholille?
Muitakin allergioita on puhjennut aikuisena, lapsena en ollut allerginen millekään mutta 20-35 ikävuosina on kehittynyt hyvin voimakkaita allergioita: siitepöly (en ole varma mikä tarkalleen mutta touko-kesäkuussa kukkiva), koirat ja tuore tomaatti (aiheuttaa haavaumia suuhun sekä lievää turvotusta).
Nyt viimeisen parin vuoden ajan olen kärsinyt satunnaisesta kutisevasta ihottumasta ja vasta nyt tajusin yhdistää, että oireet ovat tulleet aina useamman alkoholiannoksen jälkeen. Kasvoihin, kaulaan, rintakehään ja käsivarsiin siis tulee punoittavia ja kutisevia läikkiä. Olen luullut aiheuttajaksi milloin liian kylmää/kuivaa/kuumaa ilmaa, milloin kosteusvoidetta, milloin keinokuituisia vaatteita tai petivaatteiden pesuaineita. Nyt alkaa tuntumaan että voisiko se sittenkin olla alkoholi? Ihottuma tuntuu näin jälkikäteen ajatellen tulevan aina noin 24-tunnin viiveellä siitä että olen ollut juhlimassa, rentoutunut saunajuoman kanssa tai edes ruuan kanssa juonut pari lasia viiniä.
Onko palstalla ketään joka olisi kokenut samaa ja voisi vahvistaa teoriani?