Työtä etsimässä, mutta pitäisi osata sujuvaa englantia
Jäin työttömäksi muutosneuvottelujen myötä ja yritän löytää uuden työpaikan itselleni. Mutta nykyisin näköjään tarvitsee osata "sujuvaa englantia". Harvassa ovat ne ilmoitukset, joissa sitä ei vaadittaisi :(
En voi edes haaveilla laittavani hakupapereita tuollaiseen paikkaan. Englantini on ehkä tasolla B1.
Olen 47v, eikä minulla ole varaa jäädä pitkäksi aikaa työttömäksi
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae paikkoihin, joissa ei tarvita englannin kieltä
Niitä ei oikein enää ole. Mutta outoa, että vaaditaan "sujuva" kielitaito, kun varmaan riittäisi vähempikin.
Sujuva on jo lähellä natiivia
Sujuva tarkoittaa sitä, että saat asiasi kerrotuksi niin suullisesti kuin kirjallisesti ilman, että joudut koko ajan hakemaan sanoja. Vaikka sitten kiertoilmauksia käyttäen ja rallienkkuääntämyksellä. Sitä huonoa englantia on ICT ala täynnä, niin Suomessa kuin muualla maailmassa.
(kuunnellut kiinalaisten, intialaisten, tsekkien, portugalilaisten, ranskalaisten, italialaisten jne., toki myös muiden Euroopan maiden henkilöiden, englantia. Hankalinta on ollut ymmärtää skottia).
Sujuva, eli fluent tarkoittaa, että sanavarasto on todella laaja ja osaa käyttää fraaseja, aikamuodot yms. eivät myöskään tuota onglemia. Sujuva tarkoittaa myös, että osaa ääntää sanat oikein, eli rallienkku ei ole sujuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mille alalle AP on kouluttautunut, jos kerran nykyisessä työssa ei ole tarvinnut englantia mutta niissä töissä, mitä haluaisit hakea, vaaditaan englantia?
Olen ICT alalla, "vanhempi asiantuntija". Ei aikaisemmin ole tullut juurikaan vastaan hommia, joissa pitäisi puhua englantia. Jotain dokumentteja ja sähköposteja olen kirjoitellut enkuksi, mutta niiden kanssa on aikaa käyttää sanakirjaa.
Tuntuu, että tuo "sujuva" on nykyisin tosi monessa työpaikkailmoituksessa vaatimuksena
-AP
Höpsön pöpsön. Aloitin CS opinnot v. 2000 ja ekan työn sain 2005, eli iästäsi päätellen samaan aikaan ollaan aloitettu. Ei olisi ollut yhtään mitään jakoja opiskella saati tehdä mitään It-alan työtä 20v sitten jos ei osaa englantia. Tai sitten todellisuudessa olet joku vanha sihteeri yms, ja sanot vaan "ict alalla" koska se kuulostaa hienommalta. Mutta oikeastihan olet vain r4sistitrolli.
Ps. Viimeistään "sanakirjojen käyttö" työdokumentteihin paljastaa tämän trolliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae paikkoihin, joissa ei tarvita englannin kieltä
Niitä ei oikein enää ole. Mutta outoa, että vaaditaan "sujuva" kielitaito, kun varmaan riittäisi vähempikin.
Sujuva on jo lähellä natiivia
Kyllä sen vaan pitää olla sujuvaa, jos joutuu dokumentoimaan tai olemaan asiakkaiden (tai muiden sidosryhmien) kanssa tekemisissä. It alan ratkaisut ovat monimutkaisia eikä niitä tyydyttävällä taidolla kykene selittämään tai ymmärtämään riittävästi.
Huono kielitaito luo väärinkäsityksiä jotka voivat helposti tulla kalliiksi; jos ei ymmärrä esim mitä asiakas haluaa, saattaa rakentaa ihan väärän ratkaisun, tai dokumentoida sen väärin jolloin ylläpito kusee jne.
Vrt jos lääkäri ei ymmärrä potilaan oireita, tai arkkitehti rakennusmääräyksiä. Monimutkainen työ = monimutkainen kieli = kielitaidon vaadittava taso korkeampi. Jossain kassalla tai autokorjaamossa selviää sitten rallilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mille alalle AP on kouluttautunut, jos kerran nykyisessä työssa ei ole tarvinnut englantia mutta niissä töissä, mitä haluaisit hakea, vaaditaan englantia?
Olen ICT alalla, "vanhempi asiantuntija". Ei aikaisemmin ole tullut juurikaan vastaan hommia, joissa pitäisi puhua englantia. Jotain dokumentteja ja sähköposteja olen kirjoitellut enkuksi, mutta niiden kanssa on aikaa käyttää sanakirjaa.
Tuntuu, että tuo "sujuva" on nykyisin tosi monessa työpaikkailmoituksessa vaatimuksena
-AP
Höpsön pöpsön. Aloitin CS opinnot v. 2000 ja ekan työn sain 2005, eli iästäsi päätellen samaan aikaan ollaan aloitettu. Ei olisi ollut yhtään mitään jakoja opiskella saati tehdä mitään It-alan työtä 20v sitten jos ei osaa englantia. Tai sitten todellisuudessa olet joku van
Valmistuin insinööriksi 2002. Olen jotenkin osunut työpaikkoihin, joissa minulla on ollut vain kotimaisia asiakkaita. Jotain yksittäisiä projektien osia on ollut, joissa on joku palaveri käyty englanniksi mutta muuten vain suomeksi.
Kirjoittaminen on eri asia, koska voi käyttää "sanakirjaa", eli google kääntäjää tms. Nykyisin jopa tekoälyä.
Ei siis ole ollut mikään pakko osata sujuvaa englantia.
Olin työhaastattelussa paikkaan, johon vaatimuksena oli sujuva englanti. Treenasin puhumista viikon verran ennen haastattelua lukemalla ääneen ja juttelemalla tekoälyn kanssa. Jännitin haatattelua juuri tuon englannin vuoksi.
Loppuoulella haastattelua minulta kysyttiin suomeksi, että miten englanti sujuu. Vastasin englanniksi, että en usko sen olevan ongelma työssäni. Siinä kaikki, ei mitään jatkokysymystä tai keskustelua englanniksi.
Mikä kieli on enkku?