Työtä etsimässä, mutta pitäisi osata sujuvaa englantia
Jäin työttömäksi muutosneuvottelujen myötä ja yritän löytää uuden työpaikan itselleni. Mutta nykyisin näköjään tarvitsee osata "sujuvaa englantia". Harvassa ovat ne ilmoitukset, joissa sitä ei vaadittaisi :(
En voi edes haaveilla laittavani hakupapereita tuollaiseen paikkaan. Englantini on ehkä tasolla B1.
Olen 47v, eikä minulla ole varaa jäädä pitkäksi aikaa työttömäksi
Kommentit (26)
Hae paikkoihin, joissa ei tarvita englannin kieltä
Mille alalle AP on kouluttautunut, jos kerran nykyisessä työssa ei ole tarvinnut englantia mutta niissä töissä, mitä haluaisit hakea, vaaditaan englantia?
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaisia enää ole suomessa.
Nythän sinulla on aikaa opetella enkkua samalla kun haet töitä. Enkunkieliset podcastit taustalle kuulumaan koko päiväksi, enkunkieliset lehdet netissä kehiin, puhelimeen duolingo jne.
Vierailija kirjoitti:
Mille alalle AP on kouluttautunut, jos kerran nykyisessä työssa ei ole tarvinnut englantia mutta niissä töissä, mitä haluaisit hakea, vaaditaan englantia?
Olen ICT alalla, "vanhempi asiantuntija". Ei aikaisemmin ole tullut juurikaan vastaan hommia, joissa pitäisi puhua englantia. Jotain dokumentteja ja sähköposteja olen kirjoitellut enkuksi, mutta niiden kanssa on aikaa käyttää sanakirjaa.
Tuntuu, että tuo "sujuva" on nykyisin tosi monessa työpaikkailmoituksessa vaatimuksena
-AP
Älä nyt hyvä ihminen tuon takia jätä niitä paikkoja hakematta! Sinulla on jo hyvä osaaminen pohjalla, voit tässä paikkoja hakiessa petrata kielitaitoasia. Lisäksi kannattaa selvittää, kuinka paljon sitä englantia pitää oikeasti puhua töissä. Onko koko tiimi englannin kielinen, onko organisaation kieli enkku vai onko englannin tarve satunnaisia kertoja silloin tällöin palavereissa. Itselläni oli vaatimuksena ruotsin taito, huonolla kouluruotsillani olen hoitanut ne noin kerran kaksi vuoteen tapahtuvat ruotsin osaamista vaativat tehtävät.
Vierailija kirjoitti:
Niitä ei oikein enää ole. Mutta outoa, että vaaditaan "sujuva" kielitaito, kun varmaan riittäisi vähempikin.
Sujuva on jo lähellä natiivia
Jopa Ahti Karjalainen osasi tilata kaksi teetä huoneeseen 32. Sillä osaamisella voi jo puhua sujuvasta kielitaidosta.
Puhut viittomakieltä 🖕 Kyllä ne ymmärtää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ICT alalla, "vanhempi asiantuntija". Ei aikaisemmin ole tullut juurikaan vastaan hommia, joissa pitäisi puhua englantia. Jotain dokumentteja ja sähköposteja olen kirjoitellut enkuksi, mutta niiden kanssa on aikaa käyttää sanakirjaa.
Tuntuu, että tuo "sujuva" on nykyisin tosi monessa työpaikkailmoituksessa vaatimuksena
-AP
IT-alalla englanninkielentaito on normi. Alalla pitää opetella koko ajan uutta ja kaikki materiaali on käytännössä englanniksi. Monet firmat ovat kansainvälisiä ja myös firmojen sisäinen dokumentaatio tehdään englanniksi. Koodien kommentit kirjoitetaan englanniksi. Konsulttifirmat tekevät töitä isommille firmoille, joten niissäkään ei selviä ilman englantia. Isoissa firmoissa on paljon ulkomaalaisia työntekijöitä, joiden kanssa kommunikoidaan englanniksi eikä suomeksi. Minulle olisi täysi mahdottomuus rekrytä henkilöä, joka ei puhu englantia vähintään tyydyttävästi. "Sujuvaa" ei kannata ottaa kirjaimellisesti. Yleensä riittää, että pystyy kommunikoimaan ja tulee ymmärretyksi.
Jännä jos sitä vaaditaan silti harva sitä osaa puhua ja osa ei ollenkaan edes asiakaspalvelussa. Miehistä löytyy enempi hyvän englannin osaajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
No ICT ala nyt vaan alkaa olla (tai on ollut jo varmasti parikymmentä vuotta) kansainvälinen Suomessakin. Tosin joo tiedän, että joissain firmoissa on ollut niitä pitkän linjan työntekijöitä, jotka ovat tehneet vain suomalaisten asiakkaiden kanssa töitä jollain legacy-järjestelmällä suostumatta oppimaan uutta (englanti mukaalukien), ja yt:eiden yhteydessä yllättäen ovat löytäneet irtisanomislapun edestään.
-ICT-alalla vuodesta 1998 lähtien
Minä olen palkannut elämäni aikana kymmeniä ihmisiä. HR:stä tuli aina jonkinlainen hakemuspohja. Siinä vaadittiin viittä hyvää ja kuutta kaunista. Esimerkiksi juurikin hyvää kielitaitoa. Minä sanoin kerran hr-henkilölle, ettei rakennusmies tai konekuski kielitaitoa tarvitse vaan mielummin koneenkorjaustaitoa ajotaidon lisäksi.
HR-henkilö katsoi minua kuin alienia. Että eikö olisi hyvä jos olisi muitakin taitoja. Joo varmaan, mutta kun juuri siihen työhön pätevät eivät sitten uskaltaneet hakea laisinkaan. Tai sitten palkkapyynnöt olivat suurempia kuin firma oli valmis maksamaan.
Kovin näyttää maailma erilaiselta jakkupuku päällä lasipalatsista kuin konehallilta käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä ei oikein enää ole. Mutta outoa, että vaaditaan "sujuva" kielitaito, kun varmaan riittäisi vähempikin.
Sujuva on jo lähellä natiivia
Sujuva tarkoittaa sitä, että saat asiasi kerrotuksi niin suullisesti kuin kirjallisesti ilman, että joudut koko ajan hakemaan sanoja. Vaikka sitten kiertoilmauksia käyttäen ja rallienkkuääntämyksellä. Sitä huonoa englantia on ICT ala täynnä, niin Suomessa kuin muualla maailmassa.
(kuunnellut kiinalaisten, intialaisten, tsekkien, portugalilaisten, ranskalaisten, italialaisten jne., toki myös muiden Euroopan maiden henkilöiden, englantia. Hankalinta on ollut ymmärtää skottia).
Vierailija kirjoitti:
Jopa Ahti Karjalainen osasi tilata kaksi teetä huoneeseen 32. Sillä osaamisella voi jo puhua sujuvasta kielitaidosta.
tuu tii to töötituu
Itse en laita CV:hen kuin äidinkielen. Toki olen milleniaali ja osasin jo 7 vuotiaana sujuvaa englantia, mutta se ei tarkoita sitä että fanitan tuota alemman luokan mongerrusta. Jos yrittäjäpsykopaatit haluatte englantia niin saatte maksaa siitä kielilisää.
Itselläni on ihan hyvä enkku, mutta jännitän puhumista. Kirjoitushommat on ok, kun silloin on aikaa miettiä ja tarkistaa. Nyt minulla on alainen, jonka kanssa ainoa yhteinen kieli on englanti. Toivottavasti oma jännitys helpottaa, kun on vaan pakko käyttää kieltä päivittäin. Ja olen laittanut hakemukseen taidoksi "fluent", jota se onkin kirjoitettuna ja kunhan pääsen jännityksestä eroon. Rohkeasti vaan paikkoja hakemaan! Olen samaa ikäluokkaa kuin ap.
Minä laitoin rehellisesti työpaikkahakemukseen englannin kielen taidokseni tyydyttävä. Sitten tehtiin haastattelussa kielitesti, ja haastattelija sanoi, että ihan hyväähän englantia sinä puhut. Sain paikan, ja englannin kielen taito kehittyy päivä päivältä. Nykyään pystyn kirjoittamaan jo itsevarmasti ja virheettömästi, eikä puhuessakaan enää niin jännitä ja takeltele.
Rohkeasti vaan hakemusta menemään!
Onko muita, joilla on haasteita englanninkielen kanssa? Osaamattomuus rajoittaa työnhakua aika paljon