työhaastattelun psykolooginen testi jäi mietityttämään... tietäskö joku näistä?
- Jos haastattelija kysyy millainen on esim. sinun unelmatalosi, niin mitä vastauksesta voi päätellä?
- Entä mikä merkitys sillä on jos haastatteluhuoneessa on esineitä lattialla ja pyydetään poimimaan yksi niistä. Lattialla oli esim. avain, sytkäri, kynä, puhelin jne.
Kiitos.
Kommentit (26)
Tuollaiset testit eivät ole millään lailla standartoituja psykologisia testejä. En usko, että testaaja oli psykologi, sillä tuollaisiin testeihin ei kukaan ammattilainen sortuisi. työnantajan on nykyasetusten mukaan huolehdittava, että testaus on pätevää ja ammattimaista.
Sitä paitsi testit ovat vain haastattelun tukena. Eivät koskaan määritä tulosta yksinään.
t. psykologi
Tavaroista valitsisin varmaan kynän, sille mulla olisi käyttöä, voisi piirrellä ja kirjoitella. Ei kyllä aavistustakaan, mitä joku valinnasta päättelisi.
Mutta yleensähän noilla testeillä ja muillakin yksityiskohdilla rekrytoinnissa katsotaan miten sopii siihen kuvaan mitä hakijasta muutenkin saadaan. Jos on ristiriitaisuuksia, niin ne on epäilyttäviä, ei niinkään mikään yksityiskohta. Näin ainakin meillä.
Miksi ei koskaan mun kohdalleni ole osunut tuollaisia työhaastatteluita?
Tykkään (rakastan) piirtää, käsialani tulkinnan mukaan olen avoin ja sosiaalinen (ja kyllä olenkin) sekä taiteellinen (iso, pysty käsiala, jossa paljon ns. rahataskuja - kiinalaisen uskomuksen mukaan tuo menestystä ; D).
Mutta kun ei... olen ollut kyllä psykologisissa testeissä (terveisiä ketjun psykologille, joilla mm. tutkittiin kykyä ottaa vastaan yksityiskohtaista oppia PALJON lyhyen ajan sisällä; pystyykö hakija siis omaksumaan em. tekstiä - ja tulos oli " kohtuulliset taidot" . Pääsin kurssille ja valmistuin parhaana (vaikka mukana paljon koulutetumpiakin ihmisiä). Nuo viralliset ns. psykologiset testit ovat siis aivan täysin huuhaata! Niillä tutkitaan matemaattista hahmottamiskykyä, organisointikykyä ym. silloinkin, kun työ mihin pyritään vaatii ihmiseltä sosiaalisuutta ja ihmissuhdetaitoja. Eikä niiden avulla edes osuttu (minun kohdallani) kovin oikeaan = /.
Kas kun eivät tee valintaa horoskoopin perusteella. En ole ihan varma että itse edes haluaisin töihin paikkaan jossa uskotaan moiseen hörhöilyyn.
siinä piti neljästä väittämästä valita itseensä vähiten ja eniten sopiva vaihtoehto. pähkäilin lähinnä sitä, että kaikki 4 väittämää tuntuivat positiivisilta määreiltä, ja jos laittoi jonkun sopimaan vähiten, ikäänkuin nonseleerasi itseään = )
no, yritin olla kuitenkin rehellinen. huomasin, että muutaman kysymyksen jälkeen edellistä vastausta ikäänkuin vielä varmisteltiin. eli tavallaan joko huijaat, jos vastaat eri tavalla, tai sitten kai olet skitsofreninen luonne.
jotain vastinetta rahoilleen. Tämä on varsinainen muoti-ilmiö.
Ja ammattitaidottomia on takuulla suurin osa, sillä eiköhän testejen syvä analysointi vaatisi jo alan (psykologi/psykiatri) koulutusta.
Rekrytoijiahan haetaan pilvin pimein töihin tällä hetkellä, joten työntekijöitä löytyy takuulla laidasta laitaan yhtä villisti, kuin kiinteistönvälityksessäkin.