Huoli-ilmoitukset eivät johda mihinkään.
Täysin muistisairas ihminen asuu kotonaan lian keskellä. Tehty lukuisia ilmoituksia, joku henkilö käy jututtamassa häntä. Tietysti väittää, että kaikki on hyvin, siivoaa ja laittaa ruokaa yms. Jopa hätäkeskus on tehnyt naisesta huoli-ilmoituksen, kun soitteli sinne jatkuvasti. Mitään ei tapahdu, miksi?
Kommentit (34)
Mites jos kansa säätäisi jokainen veroprosentin nollaksi kunnes hallitusohjelmaan saadaan muutoksia?
Mätkyjä ajalta ei myöskään makseta, kukaan. Ei ne kaikkia verovelvollisia voi ulosottoon laittaa. Jos laittavat, niin onpa nopeampi lopputulos kuin tämä nitkuttaminen.
Millaisen lakimuutoksen haluaisitte tuon itsemääräämisoikeuden suhteen?
Vierailija kirjoitti:
Millaisen lakimuutoksen haluaisitte tuon itsemääräämisoikeuden suhteen?
Ei minkäänlaista.
Jos henkilö siivoaa ja laittaa ruokaa, tuskin on kovin muistisairas tai sitten sukulainen voi varmistaa että saa ruoat ja syötyä, juotua. Ja voisihan joku auttaa siivouksissa ja ruoissa, hänen toivomalla tavalla. Miksi kiusata ihmistä stressaavilla ilmoituksilla ja käynneillä. Jopa sossu saa keksittyä mistä saa sinne siivouksen ja ruokia, jos ei muuta.
Siksi, että se on niin mahdottoman työlästä alkaa tekemään asialle jotain. Alapa tekemään palvelutarveselvitystä, hoito- ja palvelusopimusta, järjestä kotipalvelua tai peräti hoitopaikka.
Paljon helpommalla pääsee, kun on uskovinaan selitykset " olen minä tänäkin aamuna keittänyt itselleni puuron ja syönyt hyvin, tytär tulee huomenna siivoamaan, kun sillä on vapaapäivä."
Kansalaisella on itsemääräämisoikeus. Siksi on ensin haettava edunvalvonta, mielellään laajennettu. Sitten on valtuudet ryhtyä vaatimaan jotain palvelua ja hoitoa.
Minä ja useampi sukulainen ollaan tehty ilmoituksia muistisairaasta sukulaisesta joka on aivan holtiton ja meidän mielestä vaaraksi itselleen ja myös muille talon asukkaille eli tulipalo ja vesivuoto jo plakkarissa. Ambulanssi käy kerran kk ja välillä vievät laaksoon saamaan nesteitä ja ruokaa. Siivotaan ja huolehditaan minkä ehditään, mutta kun tarvitsisi 24 peräänkatsomista. Selkänsä kun kääntää niin on jo jossain menossa.
Oli aiemmin kiltti ja rauhallinen herrasmies, nyt aggressiivinen ja kieltäytyy kaikesta avusta. Silti vaatii, että joku meistä olisi siellä jatkuvasti. Ei ole työssäkäyviä mahdollista. Nyt ollaan kaikki ihan uupuneita.
Ja siis se ilmoitus. Kävi kerran ja siinä se, lupasivat seurata. Lääkärit kyllä ehdottaneet jo pitkään muuta asumismuotoa, mutta kun vastaa aina, että hyvin pärjää, eikä halua akkojen kanssa samaan hostelliin.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja useampi sukulainen ollaan tehty ilmoituksia muistisairaasta sukulaisesta joka on aivan holtiton ja meidän mielestä vaaraksi itselleen ja myös muille talon asukkaille eli tulipalo ja vesivuoto jo plakkarissa. Ambulanssi käy kerran kk ja välillä vievät laaksoon saamaan nesteitä ja ruokaa. Siivotaan ja huolehditaan minkä ehditään, mutta kun tarvitsisi 24 peräänkatsomista. Selkänsä kun kääntää niin on jo jossain menossa.
Oli aiemmin kiltti ja rauhallinen herrasmies, nyt aggressiivinen ja kieltäytyy kaikesta avusta. Silti vaatii, että joku meistä olisi siellä jatkuvasti. Ei ole työssäkäyviä mahdollista. Nyt ollaan kaikki ihan uupuneita.
Ja siis se ilmoitus. Kävi kerran ja siinä se, lupasivat seurata. Lääkärit kyllä ehdottaneet jo pitkään muuta asumismuotoa, mutta kun vastaa aina, että hyvin pärjää, eikä halua akkojen kanssa samaan hostelliin.
Menkää uudestaan lääkäriin ja käynnistäkää edunvalvontaprosessi.
Ei väkisin voi auttaa kuin lastensuojelussa. T: sossu
No jos hoidettava asuu omassa asunnossa niin eihän teillä ole mitään hätää. Mun äiti heitettiin mulle 24h hoidettavaksi ALS takia. Mulla myös pieniä lapsia, mutta eihän se mitään haittaa. Kyllähän mä nukkumatta hoidan kaikki. Ei löydy hoitopaikkaa kun vaatii 2 henkilöä 24h. Näitähän ei enää ole. Kenenkään on turha mitään apua odottaa. Vanhukset heitteille ! Onnellinen Suomi !
Olen tehnyt huoli-ilmoituksen muistisairaasta ihmisestä. Ensin järjestivät tälle kotihoidon. Tein jonkin ajan päästä uuden huoli-ilmoituksen ja pääsi hoitoyksikköön sisälle ja asuu siis siellä nykyään.
Tein ilmoitukset nimettömänä, joten minuun ei voitu olla yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Huoli-ilmoitustoiminto on sitä varten, että voidaan merkata, että jotain on yritetty tehdä. Ei se tarkoita oikeaa toimintaa. Päättäviä tahoja ei kiinnosta muistisairas ihminen, jollei tämä ole miljonääri.
Juuri näin. Oli syy elämänhallinnan menetykselle tai pärjäämättömyydelle mikä tahansa, apua saavat tuurilla vain harvat. Isolla rahalla toki hoituu. Suomihan ei ole mikään hyvinvointivaltio enää.
Ihmiset eivät edelleenkään ymmärrä huoli-ilmoitusta ollenkaan. Se ei ole ollenkaan sama asia kuin joku lastensuojeluilmoitus.
Täysi-ikäinen voi kieltäytyä kokonaan tarjotusta avusta, jos on oikeustoimikelpoinen. Jos taas on huoli siitä, että ihminen ei ole oikeustoimikelpoinen, voi lähteä hakemaan ihmiselle edunvalvontaa. Se, että edunvalvontakaan pystyy päättämään ihmisen hoidosta ja asumisesta on isojen lääketieteellisten perustelujen takana.
Huoli-ilmoitus toimii, jos täysi-ikäinen ihminen on halukas apua vastaanottamaan.
Mielestäni lakia tulisi muuttaa niin, että jos lääkäri toteaa potilaalla muistisairauden, niin hänen itsemääräämisoikeuttaan tulee asteittain rajoittaa sitä vähäisemmäksi, mitä vaikea-asteisempi muistisairaus on.
Näin meillä hyvinvointivaltiossa ja maailman onnellisimman kansan maassa...