Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyvanhemmat kasvattaa lapsensa ravintolakulttuuriin moukkamaisesti pizzabuffetissa, hampurilaisravintossa ja kinuskibuffassa

Vierailija
06.08.2025 |

Muutaman kerran sivusta seuranneena antavat myös jälkikasvunsa selata kännykkää koko ruokailun ajan ja seurustelua perheen kesken ei synny ollenkaan. Pitäisikö olla huolissaan?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kinuskibuffa??

Oletko elänyt kiven alla? Näissä on suolakinuskia, on lakritsikinuskia, vadelmakinuskia jne. ja niitä annostellaan kuppiin sen mukaan paljonko haluat. itse käyn kinuskibuffassa kerran kuussa.

Deimoksessa?

Vierailija
22/45 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa taas joltain maaseudun tai lähiöiden ongelmalta. Meillä lapset syövät veitsellä ja haarukalla, puhelimen räpläys ei tule kuuloonlaan eikä käydä paikoissa, jotka tarjoavat erillistä menuta lapsille. Nauravat nakit eivät kuulu meidän lasten ruokalistalle missään tilanteessa, ei edes kotona.

Oletpa sinä hieno kaupunkilainen! Vau.

Meillä lapset saivat pienenä tilata nakit ja ranut halutessaan. Kotona niitä ei ikinä ollut ja ravintola oli paikka, jossa jokainen sai tilata omaa erityisherkkuaan. Usein tilasivat kuitenkin jotain muuta, esim. kuhaa tai etanoita.

Maakunnissa ollaan matkailtu perheen kanssa, ja kyllä tässä on joku totuuden siemen. Kysynnän ja tarjonnan laki pätee kaikkialla, ja kyllä se aika karua kieltä kertoo monien maakuntakaupunkien asukkaista jos tarjolla ei ole muuta kuin roskaruokaa, ja lapset käyttäytyvät huonosti puhelimia räpläten ja lippis päässä syödessä. 

Muutenkin, minkälaiselle lapselle ranskalaiset ovat jotain erityisherkkua? Mistä tämä kertoo? Mitä tämä kertoo ravintolan tasosta? Pikaruokalalta tuo kuulostaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapset käy Palacessa ja Askissa

Muuten hyvä mutta Askia ei enää ole.

Vierailija
24/45 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kinuskibuffa??

Oletko elänyt kiven alla? Näissä on suolakinuskia, on lakritsikinuskia, vadelmakinuskia jne. ja niitä annostellaan kuppiin sen mukaan paljonko haluat. itse käyn kinuskibuffassa kerran kuussa.

Deimoksessa?

Vierailija
25/45 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä niitä kinuskibuffia on?

Kyselee kiven alla elelevä

Vierailija
26/45 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä mutta Askia ei enää ole.

Turha palstatrolleille on kertoa faktoja kun ainoa ravintolakäynti heillä on ollut läheiseen kebab-paikkaan vuonna 2017 (jonka jälkeen sen starttiraha-yrittäjä irakilainen on vaihtunut 8 kertaa)

Vierailija
27/45 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset ovat syöneet paremmissa ravintoloissa pienestä pitäen. Onko parempaa tapakasvatusta? Osaavat aikuisena lukea ruokalistaa, käyttää veistä ja haarukkaa ja tilata sopivan viinin. Eivät ole jääneet ilman pizzaakaan.

Vierailija
28/45 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä niitä kinuskibuffia on?

Kyselee kiven alla elelevä

Joka nurkallahan niitä näkyy. Itse laitoin päällekkäin suklaakinuskin ja suolakinuskin kera mustikkakinuskia. Oli veikeää mömmöä.

Vierailija
29/45 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ekaluokkalaiseni käy itsenäisesti Michelin-ravintoloissa. Hän nyrpistää nenää nauraville nakeille.

Vierailija
30/45 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kinuskibuffa??

Missä? En ole koskaan kuullut. Kuulostaa sokeriselta, hyi! Eri

Vierailija
31/45 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ei käydä enää ravintolassa kun on niin noloa syödä käsin ja piereskellä. Woltataan kaikki kotiin

Samaa mössöp_askaa se on - teille sen vain tuo betonikoppinne ovelle somali. Siinä ainoa ero.

Olen woltannut ja foodorannut varmaan 600 kertaa vuodesta 2010 ja koskaan, ikinä en somalia ole nähnyt kuskina.

Muita afrikkalaisia senkin edestä ja jonkun verran lähi-idästä kotoisin olevia. Sekä ehkä 10 suomalaista.

Vierailija
32/45 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kinuskibuffa??

Missä? En ole koskaan kuullut. Kuulostaa sokeriselta, hyi! Eri

Pointtini sarkasmin alla oli se että AP on vammainen ja mitään kinuskibuffaa ei ole kuin hänen mielikuvituksessaan.

Vierailija
33/45 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua. Mun lapsella on haarukka ja veitsi väärissä käsissä. Jopa buffassa syödessä. Ootteko muuten pakottanut lapsenne käyttää haarukkaa  vasemassa ja veistä oikeassa, vaikka olisivat luontevammin tehneet toisin? Ja kyllä lapseni on oikeakätinen, mutta syöminen sujuu paremmin nk. vasenkätisesti.

Mutta puhelinta meillä ei saa käyttää syömishetkissä. Ei kalliissa eikä halvemissa ruokapaikoissa. Käydään molemmissa, APn oletuksista huolimatta.

Vierailija
34/45 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyvanhemmat? Itse olen 1970-luvun lapsi, duunariperheeseen syntynyt, ja ennen yliopistoa en ollut koskaan käynyt ravintolassa, jossa ruoka tilataan listalta. Vain grillikioskeilla, joista haettiin makkaraperunoita tai lihapiirakkaa. Ja kaltaisiani oli paljon. Ruokaravintolat oli ainakin maaseudulla lähinnä rikkaiden kotkotuksia, ja niissäkin käytiin lähinnä juhlistamassa jotain erityistä. Minä luulen että nuo nykynuoret osaa paljon paremmin kuin vaikka minä, kun noin 20-vuotiaana ekaa kertaa menin ravintolaan :D

Vierailija
35/45 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyvanhemmat? Itse olen 1970-luvun lapsi, duunariperheeseen syntynyt, ja ennen yliopistoa en ollut koskaan käynyt ravintolassa, jossa ruoka tilataan listalta. Vain grillikioskeilla, joista haettiin makkaraperunoita tai lihapiirakkaa. Ja kaltaisiani oli paljon. Ruokaravintolat oli ainakin maaseudulla lähinnä rikkaiden kotkotuksia, ja niissäkin käytiin lähinnä juhlistamassa jotain erityistä. Minä luulen että nuo nykynuoret osaa paljon paremmin kuin vaikka minä, kun noin 20-vuotiaana ekaa kertaa menin ravintolaan :D

Eipä kaupungissa tarvinnut lapsena edes 1980-luvulla haaveilla mistään hampurilaisravintolaa tai grilliä paremmasta. Ruokaravintolat olivat kalliita, ei niihin ollut varaa.

Omien lasten kanssa taas käydään ravintolassa joka viikko ja onneksi nykyään monessa paikassa myyvät pääruokia myös puolikkaana annoksena lapsille. Ravintolassa ei viitsi ottaa ranskalaisia kun niiden päälle on lipsahtanut puoli purkkia suolaa ja ovat lastenkin mielestä usein syömäkelvottomia. Mäkkärille on tietty aikansa ja paikkansa eikä se ole läheskään huonoimmasta päästä, jos joihinkin ruokaravintoloihin vertaa.

Vierailija
36/45 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on hyvä, että ulkona syöminen arkipäiväistyy. Itse söin ulkona ekan kerran varhaisteini-ikäisenä, ja se tuntui tosi jännittävältä, enkä tiennyt, miten käyttäytyä. Ja paikka oli pizzeria. Pikkuveli ei edes osannut leikata pizzaa veitsellä ja haarukalla. Sellaista oli vanhoina hyvinä aikoina.

Jos oppii syömään ulkona edes jossain, osaa paremmin käyttäytyä 'oikeissakin' ravintoloissa.

Vierailija
37/45 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on hyvä, että ulkona syöminen arkipäiväistyy. Itse söin ulkona ekan kerran varhaisteini-ikäisenä, ja se tuntui tosi jännittävältä, enkä tiennyt, miten käyttäytyä. Ja paikka oli pizzeria. Pikkuveli ei edes osannut leikata pizzaa veitsellä ja haarukalla. Sellaista oli vanhoina hyvinä aikoina.

Jos oppii syömään ulkona edes jossain, osaa paremmin käyttäytyä 'oikeissakin' ravintoloissa.

Lapsena emme käyneet koskaan syömässä. Omat eväsleivät olivat mukana lomamatkoillakin.

Vierailija
38/45 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkkärissä käydään Suomessa ehkä kerran vuodessa mutta muuten ns oikeissa ravintoloissa, yleensä ulkomailla. Suomessa ei viitsi rahoja tuhlata keskivertoon tarjontaan Mich* hinnalla. 

Ulkomailla saatamme lastenkin kanssa ajaa kymmeniä kilometrejä vain hyvän ruokapaikan perässä, ovat tottuneet siihen vauvasta alkaen. 

Itseasiassa kävin 1. kerran mäkkärissä Italiassa viimekeväänä. Juna-asemalla oli kiire ja nappasimme vain hampurilaiset fassonalehmän pihvillä ja haudutetulla punakaalilla. Ei mitään teollista kuraa kuten Suomessa vaan todella hyvää ja laadukasta syötävää

Vierailija
39/45 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käymme kerran kuussa Savoyssa syömässä Manneheimin aterian hienoine viineineen. Lapset pitäisi erityisesti ranskalaisista kartanoviineistä joissa on hieman rypälemehun makua.

nimeäpä yksi mielestäsi erikoisen laadukas ranskalainen kartanoviini niin tiedän oletko provo vai ei

Viimeksi nautimme pullollisen Louis Latour Chambolle-Musignya, vuosikertaa 2021, fasaaniaterian kanssa.

Auts, aivan liian nuorena tarjottu! Tuota joisin ehkä 5v kuluttua. Laatu ei vastaa hintaa mutta niinhän se bulkkiviineissä usein on

Vierailija
40/45 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä, mutta Ask suljettiin kyllä jo useampi vuosi takaperin...

Mutta hyvin voi lapset viedä myös Michelin -paikkoihin, kunhan on harjoiteltu etukäteen ja ovat kaikkiruokaisia. Ollaan käyty lasten kanssa mm. Grönissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi