Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajattelisit, jos saisit tietää tämän ystävästäsi?

Vierailija
06.08.2025 |

Useiden vuosien ajan hän on jättänyt erilaisia (maksullisia) juttuja ja matkoja väliin, koska omien sanojensa mukaan hänellä ei ole varaa niihin. Nyt kuitenkin hän on ostanut asunnon, ja kävi ilmi, että hän maksoi todella ison osan summasta käteisellä säästöistään.

Eli rahaa on ollut myös noiden ehdottamieni matkojen aikana, mutta hän ei ole vaan halunnut sitä käyttää. Hän itse tuntuu pitävän tätä ihan itestäänselvänä, että noita rahoja ei ns. lasketa, koska hän on säästänyt asuntoa varten.

Mitä ajattelisitte? Vaikuttaisiko tämä teidän ystävyyteenne?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa varmaan mitä ihmettelisin, niin että miksi hän ei kertonut asiasta suoraan. Muutenhan toi on ihan järkevää, mutta saa olla myös rehellinen

No selvästi ei kannata kertoa ap:lle että on tilillä rahaa, kun ap haluaa käyttää ne itseensä. 

Eiköhän jokainen hoida oman osuutensa

Vierailija
22/52 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaisi ilman muuta ystävyyteen. En pitäisi sellaista ystävää, jonka mielestä minun pitäisi tuhlata rahani hänen ehdottamiinsa turhuuksiin sen sijaan, että rakentaisin vakaata tulevaisuutta itsellesi ja mahdolliselle perheelleni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on, että jos on jokin isompi juttu johon tarvitsee rahaa, niin sitten sitä ei ehkä riitä kaikkeen muuhun.

Vierailija
24/52 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa varmaan mitä ihmettelisin, niin että miksi hän ei kertonut asiasta suoraan. Muutenhan toi on ihan järkevää, mutta saa olla myös rehellinen

No selvästi ei kannata kertoa ap:lle että on tilillä rahaa, kun ap haluaa käyttää ne itseensä. 

Nimenomaan. Aloittaja olisi vängännyt herkeämättä ja yhä uusilla tuhlausideoilla. Kenties ryhtynyt jopa lokkeilemaan, koska onhan sulla rahaa.

Vierailija
25/52 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän jokainen hoida oman osuutensa

Se, että pitäisi omalla rahalla lähteä aloittajan seuralaiseksi matkoille, on rahan käyttämistä aloittajaan. Ystävä on omasta puolestaan pärjännyt hyvin ilmankin aloittajan ehdottamia rahareikiä.

Vierailija
26/52 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu ystävä. En itsekään suostu kaikkeen kalliiseen tekemiseen vaan ehdotan jtn edullista tai maksutonta. Rahareikiä riittää niin ei sitä kannata matkusteluun yms tuhlata. 

Vierailija
27/52 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hemmettiä, mitä heittoa sesulle kuuluu mihin "ystäväsi" käyttää rahaa? Vai oletko itse tuo joka on jättänyt "matkojaväliin" ja ostanut sitten asunnon ja kyselet mitä mieltä muut ovat sinusta.

Olen itse hyvä tuloinen ja säästöjäkin on, mutta nyt ei ole varaa siihen eikä tähän matkaan koska aion ostaa uuden auton piakkoin. Ihan normaalikäytössä.

Vierailija
28/52 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullaon ystävä joka on rikkaasta suvusta mutta joku pikku anarkisti hänessä ajaa häntä esittämään köyhää tai vähävaraisten. Ok, hän tekee melko.pienipalkkaista perus duunia joskus jopa lyhennettyä työaikaa mutta samaan aikaan ostelee kaikkea sellaista mitä ei kaikilla ole varaa vaikka olisi 2 hankkivan henkilön taloudessa keskipalkkainen. Hänellä olisi rahaa lennättää koko lähipiiri 4-5 hlö Välimerelle ja ostaa lemmikki ym ym, muta esittää "pienituloista". Joo on ehkä pienituloinen mutta elää kuin hyvinkin keskituloinen. Aina puhuu siitä miten vähän tulee palkkaa mutta käyttää paljon rahaa kuitenkin jälkikasvuunsa jaheidän jälkikasvuun. 

Mutta eipä tämä kuulu minulle, jokainen elää tyylillään ja käyttää rahaa siihen mihin huvittaa, ehkä enemmän ihmetyttää tämä ristiriitaisuus hänessä ja tarve esittää jotain köyhää, sekä se ettei tajua minun tajuavan tätä ristiriitaa hänen puheissa ja teoissa. Tai sitten tajuaa mutta tekee tätä säännöllisesti vittuillessaan koska on vähän sellainen persoona että voi tehdä ihan tarkoituksellisestikin. Jopa joskus kuulostaa siltä että vihjailee sillä kuinka rikkaasta suvusta on ym ym jota en viitsi tähän kirjoittaa. 

Vierailija
29/52 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäähän sen että kaikkeen muuhun ei törsätä kun kämpänosto on edessä. 

Mitä ap sulle kuuluu muiden rahankäyttö. Olet vain hiton kateellinen.

Vierailija
30/52 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelisin sinuna, että olenpa tyhmä kun en ole itsekin laittanut niitä matkarahoja säästöön. 

Kiinnostaa, miksi ja miten tämän pitäisi vaikuttaa ystävyyteenne?

No jos ystävä sanoo, ettei voi lähteä esim. matkalle, mutta sitten sitä rahaa kuitenkin onkin tonnikaupalla tilillä.

Mikä juttu tää on että ystävien pitäis matkustaa yhdessä? Onko se reissaaminen joku ystävyyden mittari? Henk koht en ole kavereiden kanssa risteilyä kauemmalla käynyt ja hyvä niin. On minullakin sopivasti rahaa tilillä, muttei ihan ensimmäiseksi tulee mieleen että pitäis niitä käyttää siihen että reissattais kavereiden kanssa. Kyllä oma perhe ja tarpeet menee edelle.

Vierailija
31/52 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö... Jos minulla olisi kohde x, johon säästän rahaa (en säästä, ei tarvitse, tai no ainahan se on hyväksi, mutta ei ole TARVETTA), niin silloin ne rahat ovat kohteeseen x. Ei minulla silloin ole rahaa tähän ja tuohon ja siihen, koska olen päättänyt, että rahat ovat kohdetta x varten. Hohhoijaa.

Vierailija
32/52 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelisin sinuna, että olenpa tyhmä kun en ole itsekin laittanut niitä matkarahoja säästöön. 

Kiinnostaa, miksi ja miten tämän pitäisi vaikuttaa ystävyyteenne?

No jos ystävä sanoo, ettei voi lähteä esim. matkalle, mutta sitten sitä rahaa kuitenkin onkin tonnikaupalla tilillä.

Ehdottaisin tuolle ystävällesi, että ei olisi enää ystäväsi...

Vierailija
33/52 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on säästöjä ja säästän tiettyä asioita varten. Niihin ei kosketa ja usein käy sitte niin että ei ole varaa joihinki toisiin asioihin. Mutta mun rahat, mun asia, ei kuulu muille!

Vierailija
34/52 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullaon ystävä joka on rikkaasta suvusta mutta joku pikku anarkisti hänessä ajaa häntä esittämään köyhää tai vähävaraisten. Ok, hän tekee melko.pienipalkkaista perus duunia joskus jopa lyhennettyä työaikaa mutta samaan aikaan ostelee kaikkea sellaista mitä ei kaikilla ole varaa vaikka olisi 2 hankkivan henkilön taloudessa keskipalkkainen. Hänellä olisi rahaa lennättää koko lähipiiri 4-5 hlö Välimerelle ja ostaa lemmikki ym ym, muta esittää "pienituloista". Joo on ehkä pienituloinen mutta elää kuin hyvinkin keskituloinen. Aina puhuu siitä miten vähän tulee palkkaa mutta käyttää paljon rahaa kuitenkin jälkikasvuunsa jaheidän jälkikasvuun. 

Mutta eipä tämä kuulu minulle, jokainen elää tyylillään ja käyttää rahaa siihen mihin huvittaa, ehkä enemmän ihmetyttää tämä ristiriitaisuus hänessä ja tarve esittää jotain köyhää, sekä se ettei tajua minun tajuavan tätä ristiriitaa hänen puheissa ja teoissa. Tai sitt

Mitä ristiriitaa? Jos ei halua käyttää rahojaan Välimerelle lennättämisiin tai lemmikkeihin, mutta haluaa käyttää sitä lapsiinsa ja lapsenlapsiin, sinä näet ristiriitoja?

Tästä syystä pidän visusti raha-asiani ominani lukuun ottamatta täysin lähipiirin ystäviä. En puhu töissä tai muualla. Kun raha-asiat tulee puheeksi, annan minäkin ymmärtää, että olen ns. samalla tasolla kuin muutkin. Tosiasiassa minulla on isot säästöt, kuten on miehellänikin. Meillä on vain yksi auto ja sekin vanha, asumme vanhassa omakotitalossa, jota remppaamme maltilla, en todellakaan ostele merkkilaukkuja tai ylipäätään mitään turhaa jne. Jos joku arvioi elämäämme ulkopäin, hän varmaan kuvittelee meidän olevan niukasti keskituloisia. Mutta niin me tällä hetkellä olemmekin, kun olen jäänyt töistä pois. 

Rahaa olisi lennätellä ja ostella lemmikkejä meilläkin, mutta emme tahdo. Emme halua uutta autoa tai monien kymppitonnin remppoja tai mökkiä saaristossa. Meitä ei tippaakaan kiinnosta hankkia mitään ylimääräistä.

Sinun mielestäsi tämä on ristiriitaista, koska suurimmalla osalla tuntuu olevan se käsitys, että jos rahaa on, sitä on pakko käyttää ja etenkin sitä on pakko käyttää näyttävästi, niin että näkyy, että rahaa on. Ja sen vuoksi todella monella, jolla on iso palkka, ei rahaa olekaan.

35/52 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin, että aaa, siksi sillä ei oo ollu rahaa niihin reissuihin, okei 😃

Vierailija
36/52 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Ei ole varaa, koska rahat menevät asuntosäästötilille. Ihan sairasta, että tuollainen pitäisi ystävälle erikseen selittää. En kertoisi minäkään ap:lle, koska tietysti siitä alkaisi vänkääminen, että onhan sulla rahaa matkaan.

Mulla oli, huom. oli tuollainen "ystävä". Kun hänelle selvisi, että sain pienen perinnön lapsettomalta tädiltäni hän alkoi pitää itsestään selvänä, että minä maksan ravintolalaskut. Saattoi tiskillä tilata, ottaa juoman vastaan ja osoitti minua, että tuo maksaa. Kun sanoin vastaan, oli vaan että sullahan on nyt sitä rahaa.

Kun sanoin, että ei ole, rahat on sidottu jo rahastoon ja osakkeisiin, eikä niitä ole tarkoitus käyttää ravintoloihin ja juomiin, alkoi sössöttää, että ystävyyden merkki on asioiden jakaminen. Sanoin, että eipä suinkaan ja laitoin estot päälle.

Vierailija
37/52 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi otat noin henkilökohtaisesti sen, ettei ystävä ole lähtenyt ehdottamallesi matkalle? Jokaisella on ihan täysi oikeus päättää itse, mihin aikansa ja rahansa käyttää. Ap vaikuttaa ihmiseltä, jolle ei edes kannata alkaa selittää syytä, koska se johtaa rasittavaan vänkäämiseen aivan kuin kyseessä olisi neuvottelutilanne. 

Vierailija
38/52 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi otat noin henkilökohtaisesti sen, ettei ystävä ole lähtenyt ehdottamallesi matkalle? Jokaisella on ihan täysi oikeus päättää itse, mihin aikansa ja rahansa käyttää. Ap vaikuttaa ihmiseltä, jolle ei edes kannata alkaa selittää syytä, koska se johtaa rasittavaan vänkäämiseen aivan kuin kyseessä olisi neuvottelutilanne. 

ERITTÄIN hyvin sanottu! Juuri tämä fiilis tuli entisestä ystävästäni, aivan kuin olisin hänelle jonkun selityksen velkaa siitä, miten pienen perintöni käytän. Hän vänkäsi siitä, että ensinnäkään perintö ei ole pieni (taisi olla jotain 20 000), koska hänelle se on valtava raha ja toiseksi siitä, että se on mulle ilmaista rahaa, joten se pitäisi jakaa ystävien kanssa.

Aivan järjettömäksi loukkaantumiseksi meni ihan oudoista asioista. Harmittaa, että yksi toinen ystävä meni asiasta hänelle möläyttämään, vitsillä vain, mutta tätä siitä seurasi. Ja johti tosiaan koko kaveruuden loppumiseen ja estoihin.

Vierailija
39/52 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun mielestäsi tämä on ristiriitaista, koska suurimmalla osalla tuntuu olevan se käsitys, että jos rahaa on, sitä on pakko käyttää ja etenkin sitä on pakko käyttää näyttävästi, niin että näkyy, että rahaa on. Ja sen vuoksi todella monella, jolla on iso palkka, ei rahaa olekaan.

No tämä. Ihmisten tuntuu olevan vaikea ymmärtää, että ei halua laittaa menemään kaikkea, mikä tulee. Ja juuri tuota saan paljon kuulla, että olisihan sulla varaa parempikin ostaa tms. esim. autosta. Niin olisi, mutta kun en tarvitse tai halua parempaa autoa. 

Jotkut tosiaan ottavat ihan loukkauksena sen, että ei käytä rahaa johonkin, vaikka olisi varaa. Oma sukulainen on tämmöinen myös. Koko ajan hokee tuota olisi sulla varaa-mantraa. 

Vierailija
40/52 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaan ajattelisi mitään muuta kun oma asiansa mihin rahat käyttää ja onkin säästänyt asuntoonsa. Ymmärtäisin  häntä.