Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten nuo työpaikkojen suosittelijat oikein toimii?

Vierailija
06.08.2025 |

Taas ois työpaikkojen haku edessä ja pitäs hakemuksia laittaa. Aiemmista paikoista on suosittelijoita, mutta porukka hajaantunut ties minne. Pari on mennyt kuolemaan, joku on eläkkeellä ja loput vaihtanut firmaa tai muutoin kadonnu tutkasta. Mitenpäs tässä noita sitten suosittelijoiksi laitat?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toimii?

Vierailija
2/17 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, palstan erityisasiantuntijat, kertokaahan nyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin toimii

Vierailija
4/17 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se suosittelija olisi hyvä olla joku tunnettu ja hyvä tekijä alallaan,muuten noista suisittelijoista ei ole oikein mitään hyötyä.

Vierailija
5/17 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä varmistaa suosittelijalta, että onko hänet ok lisätä suosittelijaksi.

Näin ainakin minun entiset työkaverit ovat tehneet ja olen melkein poikkeuksetta joka kerta suostunut siihen, että minua saa käyttää suosittelijana. Ehkä kerran minuun on ylipäätään otettu yhteyttä. Rekryäminen on ainakin minun alalla työläs prosessi, hakijoita on yleensä satoja. Ei siinä oikein aleta enää keneltäkään soittelemaan suosituksia vaan enemmän työkokemus alalta puhuu. 

Vierailija
6/17 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityisasiantuntijahullu, joka ei osaa itse edes töitä hakea. 

Mitäpä jos kysysit äidiltäsi. 

Vierailija
7/17 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jäi kerran työpaikka saamatta, kun ei ollut suosittelijaa. Vaikka oli läjä hyviä työtodistuksia. Suosittelija on aina hyvä olla edellisestä työpaikasta.

Vierailija
8/17 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän saa ap:n kuvittelemaan, ettei suosittelija saisi olla vaihtanut firmaa tai olla eläkkeellä?

Jos yhteiystiedot on hukassa, niin somestahan ne tyypit yleensä löytää. Sitä vartenhan on mm. se parjattu LinkedIn. 

Vierailija
9/17 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla jäi kerran työpaikka saamatta, kun ei ollut suosittelijaa. Vaikka oli läjä hyviä työtodistuksia. Suosittelija on aina hyvä olla edellisestä työpaikasta.

Tietenkin on. Ei ne työtodistukset vastaa samaa asiaa - yleensähän viimeinen työtehtävä on kirjoittaa oma työtodistuksensa. 

Vierailija
10/17 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et kehtaa olla vanhoihin yhteydessä niin kysy nykyiseltä työpaikalta.

Vierailija
11/17 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän saa ap:n kuvittelemaan, ettei suosittelija saisi olla vaihtanut firmaa tai olla eläkkeellä?

Jos yhteiystiedot on hukassa, niin somestahan ne tyypit yleensä löytää. Sitä vartenhan on mm. se parjattu LinkedIn. 

Eläkeläiset löytää myös Linkedlnistä tai somesta. Itse en kyllä eläkkeellä vastailisi mihinkään puheluihin. 

Vierailija
12/17 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi hyvä varmistaa suosittelijalta, että onko hänet ok lisätä suosittelijaksi.

Näin ainakin minun entiset työkaverit ovat tehneet ja olen melkein poikkeuksetta joka kerta suostunut siihen, että minua saa käyttää suosittelijana. Ehkä kerran minuun on ylipäätään otettu yhteyttä. Rekryäminen on ainakin minun alalla työläs prosessi, hakijoita on yleensä satoja. Ei siinä oikein aleta enää keneltäkään soittelemaan suosituksia vaan enemmän työkokemus alalta puhuu. 

Mitä sillä on väliä, että hakijoita on satoja. Vasta siinä vaiheessahan suosittelijoille soitetaan, kun ollaan valittu joku potentiaalinen ensin hakemuksen perusteella. Itsellä taas kokemus, että kyllä soitetaan aika usein. Tietysti suosittelijalta pitää varmistaa, että häntä voi käyttää.

Vierailija
13/17 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo itse vaihtanut työpaikkaa kun entisestä duunista läheinen työkaveri soitti ja kysyi sopiiko laittaa suosittelijaksi.

Muutama päivä myöhemmin tuli puhelu, juttelin palkkaavan firman edustajan kanssa miten minä näkisin hakijan toimivan tilanteessa X ja onko luonne sopiva esimerkiksi asiaan Y

Kerroin mielipiteeni. Ei kovin ihmeellistä "Miten toimii"

Toki nyt tulee muutama: kun ap on itse henkisesti tuollaisella tasolla muiden palstamammojen kanssa että joutuu kyselemään täältä apua, veikkaan ettei suosittelijoita tosiaan ole helppo löytää. Vinkkinä siis seuraava: älä ainakaan laita sitä kollegaa joka vihasi sinua. Sen on tarkoitus auttaa hakuprosessissa, ei blokata sinua jatkosta.

Vierailija
14/17 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja ottaa yhteyttä suosittelijaan ja keskustelee sitten työnhakijasta hänen kanssaan.

Vierailija
15/17 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelija voi olla muualtakin, vaikka vapaaehtoistyöstä. Edellinen työpaikka ei ole mitenkään kiveen hakattu sääntö. Kyse voi olla kilpailijasta, joka voi kierosti taktikoida omia etujaan ajatellen.

Vierailija
16/17 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä A. Stubb

Vierailija
17/17 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisen työpaikan esihenkilö tai työkaveri. Kysyä pitää sopiiko hänelle. Ei mitään yli kymmenen vuoden tuttavuuksia kannata kysellä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän