Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorten heikko toimintakyky

Vierailija
05.08.2025 |

Osaako kukaan pidempään nuorten kanssa toiminut kertoa asiallisesti syitä, miksi monien nuorten toimintakyky on niin heikolla tasolla? Jo muutama teoriatunti viikossa aiheuttaa osalle liian suuren stressin ja epämukavuuden. Paikalle tullaan varmimmin silloin, kun saa tehdä mitä itse haluaa tai olla vaikka tekemättä. Kaiken pitäisi olla hauskaa ja mukavaa tai muuten tulee ahdistus. Tehtävät valikoidaan oman mielen mukaan, muut jätetään tekemättä. Mitä on tehty väärin? 

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me asumme käytännössä paikallisen urheilupuiston vieressä. Siis tältä alueelta on max. 2km sinne riippuen missä kohtaa asuu. Siitä huolimatta vanhemmat kuskaavat lapsiaan treeneihin. Lätkän ja ringeten ymmärrän, jos on kaikki tavarat kannossa. Mutta muut kyllä pääsis ihan omin jaloin.

Alakoulullamme ei ole omia a2-kielen tunteja, vaan ne on parin kilsan päässä olevalla toisella koululla. Näille tunneillekin vanhemmat kuskaa ja vie sen jälkeen kouluun, vaikka bussit kulkee ja matka olisi riittävän lyhyt pyöräilyyn tai kävelyyn 4. luokkalaisille ja sitä vanhemmille. Itse en kyllä tasan ala viikottain sumplimaan työpäivääni tällaisen takia, vaikka etänä olenkin.

Muutenkaan monikaan ei osaa kulkea yhtään bussilla itse. Saati junalla viereiseen kaupunkiin. Osa vanhemmista on ihan kauhuissaan, kun meillä 10- ja 12-vuotiaat kulkevat treeneihin itse ja menevät keskenään lähijunalla mummolaan tai naapurikaupunkiin siellä asuvien

Sama huomio. Joka paikkaan kuskataan herrantertut autolla. Siis ihan järkevät, korkeakoulutetut aikuiset ihmiset menevät tämmöiseen palvelusväkimoodiin heti kun lapsi syntyy. Itse yritämme ohjata pyöräilyyn tai kävelyyn muutaman kilsan matkat, mutta kaverit eivät lähde sitten ollenkaan esim. kirjastoon, uimahalliin, kaupungille, kylään tms jos ei kyytiä tipu. Aina jos lapsilla olisi jollain ihmeen kaupalla suunnitelmissa jokin meno pyörällä tai kävellen, kaverin vanhemmat lähtevät lopulta kuitenkin kuskaamaan,koska ehkä se olisi kivempi mennä autolla, ei ole mikään ongelma meillä heittää jne. Turhauttavaa tämmöinen pullamössöily ja että kaikki hyötyliikunta vesittyy.

Vierailija
42/46 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas etuoikeutetut kermatakapuolet syyttelevät niitä, joiden kuormasta eivät ymmärrä yhtään mitään ja toinen ryhmä on lasten kasvatuksesta tänä päivänä mitään ymmärtämättömät "iltalehtikommentoijat". 

Hyvin huomaa asenteesta "vanhemmat ei tee MITÄÄN, vanhemmat LEPÄÄVÄT LAAKEREILLAAN." Tulkaa itse koittamaan yksin taistella tuulimyllyjä vastaan ilman tukijoukkoja, "kylää" ja lasten toista vanhempaa juosten teinien perässä yrittäen estää heitä tarttumasta jokaiseen elämää "helpottavaan" ja flegmatisoivaan fasiliteettiin, VARSINKIN, kun heidän (nykyteinien) kasvuajanjaksona sössittiin tämän älyvallankumouksen kautta mm. keskittymiskyky ja koulunkäynti, ihan rakenteiden kautta sallimalla se jatkuva internet sinne pulpetinreunalle. Tottakai varmasti suurin osa vanhemmista haluaa toimia oikein ja olisi halunnut estää tämän ja yrittää oikeasti kaikkensa kitkeäkseen huonoa kehitystä, uskon täysin tähän sillä itsekin teen niin. Erikseen ovat ne vanhemmat, jotka eivät välitä, eivät näe kehityksen alamäkeä, ovat elämäntapaongelmaisia ja jotka lykkäävät vauvalle puhelimen unen tuojaksi sänkyyn. Mutta se, että niputetaan tuohon "nykyajan vanhemmat"-kategoriaan aina kaikki, jotka kamppailevat, on niin väärin ja väheksyvää. 90-luvun vanhemmilla ei ollut mitään hajua tämän päivän kasvatusvastuista ja paineista. Vanhemmuus ei ole pääosassa laiskistunutta vaan se on vaikeutunutta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas etuoikeutetut kermatakapuolet syyttelevät niitä, joiden kuormasta eivät ymmärrä yhtään mitään ja toinen ryhmä on lasten kasvatuksesta tänä päivänä mitään ymmärtämättömät "iltalehtikommentoijat". 

Hyvin huomaa asenteesta "vanhemmat ei tee MITÄÄN, vanhemmat LEPÄÄVÄT LAAKEREILLAAN." Tulkaa itse koittamaan yksin taistella tuulimyllyjä vastaan ilman tukijoukkoja, "kylää" ja lasten toista vanhempaa juosten teinien perässä yrittäen estää heitä tarttumasta jokaiseen elämää "helpottavaan" ja flegmatisoivaan fasiliteettiin, VARSINKIN, kun heidän (nykyteinien) kasvuajanjaksona sössittiin tämän älyvallankumouksen kautta mm. keskittymiskyky ja koulunkäynti, ihan rakenteiden kautta sallimalla se jatkuva internet sinne pulpetinreunalle. Tottakai varmasti suurin osa vanhemmista haluaa toimia oikein ja olisi halunnut estää tämän ja yrittää oikeasti kaikkensa kitkeäkseen huonoa kehitystä, uskon täysin tähän sillä i

Se on vaikeutunutta, koska ette missään asiassa luota ammattilaiseen. Olette koko ajan kyseenalaistamassa jotain päiväkodin ja koulun toiminnassa. Lapsen ei tarvitse kuin inahtaa ja mamma pyyhältää paikalle tai linjoja pitkin vaatimaan selitystä ja tien silotusta. Joka toisella nyt vaan ei voi mystisesti olla diagnoosia, kun ei ollut ennenkään ja silti asiat sujuivat aina pisa-mebestykseen asti. Koulu oli silloin huomattavasti vaativampaa ja lapset siitä selvisivät kun vanhemmat eivät hankaloittaneet kaikkea koko ajan ja perseily ä oikeutettu diagnoosilla. Tunneilla kyettiin istumaan, pystyttiin olemaan ilman jumppapalloa/puuhanurkkaa/erikoisjärjestelyjä. Kouluun kyettiin tulemaan kahdeksaksi jos lukujärjestyksessä luki klo 8.00. Nykyään tämäkään ei enää suju, tullaan ja mennään terapeuttien päänsilitysohjeistusten mukaan. Mitään ei voi vaatia.

Vierailija
44/46 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me asumme käytännössä paikallisen urheilupuiston vieressä. Siis tältä alueelta on max. 2km sinne riippuen missä kohtaa asuu. Siitä huolimatta vanhemmat kuskaavat lapsiaan treeneihin. Lätkän ja ringeten ymmärrän, jos on kaikki tavarat kannossa. Mutta muut kyllä pääsis ihan omin jaloin.

Alakoulullamme ei ole omia a2-kielen tunteja, vaan ne on parin kilsan päässä olevalla toisella koululla. Näille tunneillekin vanhemmat kuskaa ja vie sen jälkeen kouluun, vaikka bussit kulkee ja matka olisi riittävän lyhyt pyöräilyyn tai kävelyyn 4. luokkalaisille ja sitä vanhemmille. Itse en kyllä tasan ala viikottain sumplimaan työpäivääni tällaisen takia, vaikka etänä olenkin.

Muutenkaan monikaan ei osaa kulkea yhtään bussilla itse. Saati junalla viereiseen kaupunkiin. Osa vanhemmista on ihan kauhuissaan, kun meillä 10- ja 12-vuotiaat kulkevat treeneihin itse ja menevät keskenään lähijuna

Sama huomio. Joka paikkaan kuskataan herrantertut autolla. Siis ihan järkevät, korkeakoulutetut aikuiset ihmiset menevät tämmöiseen palvelusväkimoodiin heti kun lapsi syntyy. Itse yritämme ohjata pyöräilyyn tai kävelyyn muutaman kilsan matkat, mutta kaverit eivät lähde sitten ollenkaan esim. kirjastoon, uimahalliin, kaupungille, kylään tms jos ei kyytiä tipu. Aina jos lapsilla olisi jollain ihmeen kaupalla suunnitelmissa jokin meno pyörällä tai kävellen, kaverin vanhemmat lähtevät lopulta kuitenkin kuskaamaan,koska ehkä se olisi kivempi mennä autolla, ei ole mikään ongelma meillä heittää jne. Turhauttavaa tämmöinen pullamössöily ja että kaikki hyötyliikunta vesittyy.

Sama huomio myös täällä. Siis arggh, miten ärsyttää, kun itse yrittää opettaa lapset kulkemaan itse. Aina on joku vanhempi, joka säälii, kun lapsen pitäisi kävellä 500m kotiin tihkusateessa. Kun varsinkin kotiinpäin voisi kävellä vaikka 2km kaatosateessa, koska pääsee sitten vaihtamaan kuitenkin heti kuivat päälle. 

Vierailija
45/46 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullamössövanhemmuus tuon kaiken aiheuttaa. Kun vanhempi on kaveri eikä rajoja asettava turvallinen vanhempi.Lapsi saa päättää kaikesta eikä haluta tuottaa pettymyksiä. Koulussakaan ei nykypäivänä saa pitää minkäänlaista kuria. Ei kai se ole ihme, että mielenterveysongelmat nuorilla lisääntyy, kun mistään ei ole otettu aiemmin vastuuta ja ei ole mitään käsitystä auktoriteeteista. 

Vierailija
46/46 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tavallaan ymmärrän nuoria. Elämä on toivotonta ja tulevaisuus paskaa. Miksi vaivautua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi