Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tasoristeysonnettomuus on edes mahdollinen?

Vierailija
05.08.2025 |

En ole oikeasti koskaan ymmärtänyt tätä. Miten joku uskaltaa ajaa niin huolimattomasti että noin voi tapahtua? Oli nyt näkyvyys miten huono hyvänsä niin eihän tuossa ole mitään järkeä.

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sinä ajanut koskaan edes autoa. 

Ajoin itse eilen illalla n. 21. autoa  vieraassa ympäristössä ja aurinko paistoi suoraan silmiin ja näkyväisyys oli  1- 2m ja tulin sivutieltä päätielle, niin vähän "pelotti". 

Vierailija
62/84 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On törmännyt junan kylkeen eli juna ollut todella lähellä.

Jospa juna on koukannut kohdalle tullessa ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajan pari kertaa keässä Helsingistä Hankoon ja siellä melko lähellä Hankoa on muistaakseni 1 tai 2 tasoristeystä ilman mitään puomeja tai valoja.

Olen joka kerta ainoa, joka siinä hiljentää lähes pysähdyksiin ja katsoo monta kertaa molempiin suuntiin.

Vastaakin tullaan täysin hidastamatta ja katsomatta yli, osa takana ajavistakin suhauttaa ohi kun rupean hieman ennen tasoristeystä vauhtia hidastamaan, siinä taitaa olla 80km/h nopeusrajoitus jos oikein muista, eli moni ei jotenkin jaksa alkaa siinä hidastelemaan.

Jossakin tasoristeyksissä (jos puomit) kielletään jopa pysähtyminen liikennemerkein. 

Vierailija
64/84 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpaitsi jos haluaisi pelata varman päälle, voisi käyttää Junat kartalla -sovellustakin ja jos se näyttää että henkilöjuna on tulossa, se melko varmasti myös on tulossa.

Tosin eihän siihenkään sokeasti voi luottaa koska ei se varmaan tavarajunia ja mittausjunia tms. näytä kartalla. 

Jos taas kuski panikoi ja hyydyttää auton raiteille, nähtyään sen 30 m/s kohti tulevan junan lähestyvän sadan metrin päässä, sittenhän siinä ei ole mitään tehtävissä kun ei kaksi henkilöä ehdi turvavöistä irti ja pinkoa ulos autosta juoksuun kahdessa sekunnissa.

Vierailija
65/84 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa taivastelen, miten on edes teoreettista mahdollista ettei huomaa junaa. Itsarit toki erikseen.

Helposti voi olla huomaamatta. Kerroin jo Raisiosta. Ajelin ennestään itselleni tuntematonta pikkutietä. En edes huomannut raiteita. Enkä merkkejä. Oli kesä. Varmaan oksat peitti näkyvyyttä. 

Kun olin raiteiden päällä, huomasin oikealta puolelta lähestyvän junan veturin keulan. Onneksi en paniikissa jarruttanut tms. Täpärällä oli. 

Huomasin raiteet vasta ollessani niiden päällä. Voisko vartioimattomiin laittaa maahan kunnolliset tärinäraidat. Ja roikkumaan jotkut kettingit, jotka kolisee auton kattoa päin. (Toki pehmennetty, ettei naarmuta) 

Vierailija
66/84 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitäpaitsi jos haluaisi pelata varman päälle, voisi käyttää Junat kartalla -sovellustakin ja jos se näyttää että henkilöjuna on tulossa, se melko varmasti myös on tulossa.

Tosin eihän siihenkään sokeasti voi luottaa koska ei se varmaan tavarajunia ja mittausjunia tms. näytä kartalla. 

Jos taas kuski panikoi ja hyydyttää auton raiteille, nähtyään sen 30 m/s kohti tulevan junan lähestyvän sadan metrin päässä, sittenhän siinä ei ole mitään tehtävissä kun ei kaksi henkilöä ehdi turvavöistä irti ja pinkoa ulos autosta juoksuun kahdessa sekunnissa.

Autokoulussa opetettiin tuokin. En kyllä muista miten. Jokin temppu kytkimellä, jolla pääsee äkkiä junan edestä, jos siihen sammuu. 

Vierailija
67/84 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasoristeyskäyttäytyminen opetetaan autokoulussa. Omaopetuksessa olevilla se ei ole ollenkaan varmaa, saattaa opettaja vaan sanoa, että ei niistä oikeasti tarvitse välittää harvaan liikennöidyillä radoilla jne. Tämä ja moni muu viime aikoina uutisoitu persiillään oleva liikennekäyttäytyminen näyttäisi siltä, että nimenomaan omaopetuksessa olleiden opettajien huonot liikenneasenteet ovat periytyneet tuleville kuljettajille. Pitäisiköhän koko omaopetus kieltää turvallisuuden takia?

Ei kaikissa autokouluissa vaan vain niillä paikkakunnilla joissa tasoristeyksiä on. Esim pääkaupunkiseudulla ei ole ainoatakaan tasoristeystä enää.

Jos sinun kirjallisesi ei mene läpi sen takia, että vastasit väärin tasoristeysliikennemerkkeihin, vaaditko sinä niiden hyväksymistä sillä perusteella, että eivät autoko

Meillä taas 80-luvulla ohitettiin raitiovaunujen kanssa toimiminen ja Helsingin bussikaistasäännöt, kun Turussa ei ole raitiovaunuja ja Turussa on eri sääntö bussikaistoilla. 

Aivan typerää. Olin sitten ihmeissäni Helsingissä. 

Vierailija
68/84 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa Suomen rautateillä kulkevista junista on tavarjunia, tollo. Niihin ei auta yhtään, että katselee henkilöjunien kulkua radoilla. Mikä on syy, että sinusta on kehkeytynyt noin aivoton?

Vierailija
69/84 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä sylvi kuka tässä ei nyt ymmärrä lukemaansa

Vierailija
70/84 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinpä. Eikö pitäisi tajuta siinä vaiheessa pysähtyä kun puomi menee alas?

Vartioimatttomassa tasoristeyksessä ei ole puomeja eikä valoja

Meinaat että pääradoilla on tuollaisia vielä? Esimerkiksi se Lempäälän tapauksessa oli kyllä puomit risteyksessä. Eli joko tahallaan on ajettu alle tai sitten kuski ollut täysi uuvatti.

Vierailija
71/84 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turun tapauksessa puomit eivät toimineet, vaikka ne oli. Kyseessä siis reitti, jota ajetaan jäkismatseihin Turkuhalliin ja takaisin, sekä Ruissalosta palatessa Suikkilan ja Raision suuntaan. Käsi ylös, moniko on mennyt siitä autolla ja moniko on pysähtynyt varmistamaan, ettei juna tule silti vaikka puomi on ylhäällä. Pysähtyikö myös teidän joukkueenne ja faniporukan bussi ihan varmasti? Hyvin liikennöity risteys. Samalla radalla on useampi tasoristeys vierekkäin. En edes itse asiassa muista, että onko muissa risteyksissä valot tai puomit, ei taida olla puomeja. Radalla ajaa harvakseen tavarajuna. En ole ikinä itse nähnyt junaa kyseisellä radalla, vaikka ajoin välillä sen yli päivittäin. Kyllä kevysti vilkuilin sivuille, enemmän polkupyöriä tähystäen. Tässä Turun kolarissa kuitenkin kuski jäi henkiin ja nousi itse autosta.

Aiemmin tänä vuonna olivat lyhyen aikaa rataremontin takia puomi ja muut varoituslaitteet pois käytöstä Turussa Tampereentien Prisman vieressä, ja siitä ei juuri varoiteltu. Pieni varoitusmerkki juuri ennen rataa, ei sitä moni huomannut. Puskaradiossa puhuttiin, että pian joku jää alle. Ja niin siinä sitten jalankulkija kuolikin junan alle melkein heti. Tämä tapaus oli ihan liikennejärjestelijöiden aiheuttama, jokainen järkevä ymmärsi, että näin siinä tulee käymään, kun vaikituiset varolaitteet poistetaan ilman että siitä kunnolla ilmoitetaan.

Vierailija
72/84 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turun tapauksessa puomit eivät toimineet, vaikka ne oli. Kyseessä siis reitti, jota ajetaan jäkismatseihin Turkuhalliin ja takaisin, sekä Ruissalosta palatessa Suikkilan ja Raision suuntaan. Käsi ylös, moniko on mennyt siitä autolla ja moniko on pysähtynyt varmistamaan, ettei juna tule silti vaikka puomi on ylhäällä. Pysähtyikö myös teidän joukkueenne ja faniporukan bussi ihan varmasti? Hyvin liikennöity risteys. Samalla radalla on useampi tasoristeys vierekkäin. En edes itse asiassa muista, että onko muissa risteyksissä valot tai puomit, ei taida olla puomeja. Radalla ajaa harvakseen tavarajuna. En ole ikinä itse nähnyt junaa kyseisellä radalla, vaikka ajoin välillä sen yli päivittäin. Kyllä kevysti vilkuilin sivuille, enemmän polkupyöriä tähystäen. Tässä Turun kolarissa kuitenkin kuski jäi henkiin ja nousi itse autosta.

Aiemmin tänä vuonna olivat lyhyen aikaa rataremontin takia puomi ja muut varoituslaitteet pois käytöstä Turussa T

Meinaatko, että lähestyvän tasoristeyksen liikennemerkeistä ei tarvitse välittää? Sokeako sinä olet ajellessasi, että et edes huomaa, että niitä on kaikkiaan kolme?

Vierailija
73/84 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskeskelin, että mulla on omassa tasoristeyksessä kolme-neljä sekuntia aikaa siitä, kun veturi tulee esiin mutkan takaa. Joo ei se juna koukkaa, mutta loivan mutkan taakse juna äkkiä häviää, ja yhtä äkkiä se sieltä tulee esiin. 

Että kun katson oikealle ja vasemmalle ja kerran vielä oikealle, mun pitää suoriutua siitä radan yli neljässä sekunnissa. Toki siinä risteyksessä on puomit, sietää toivoa, että ne toimivat. 

Vierailija
74/84 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuskilla on ravihevosen silmälaput silmillä ja sitten hanaa.

Vierailija
75/84 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen valitettavasti ollut autossa jonka kuljettaja paahtoi hiljentämättä.

"Tasoristeyksessä on valot, jotka ilmoittavat jos juna on tulossa"

Kyllähän ne yleensä toimii muitta riittää se yksi kerta kun ei toimi.

Ai luoja. Haukkuisin tuollaisen niin pystyyn että välit menisivät mitä suurimmalla todennäköisyydellä poikki, loppumatka taksilla tai kävellen jos vaan mahdollista. Tuollaisilla vatun idareilla olisi mitään asiaa auton rattiin, siis miten ääliö voi olla

Vierailija
76/84 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilta-Sanomissakin syyllistetään risteystä vaaralliseksi, vaikka kuskin moka tuo on ollut. Tuolla on kuva turmapaikasta ja siinä on hyvä näkyvyys. Juna ja lähestyvä risteys olisi pitänyt huomata jo kaukaa, mutta kuski ei ollut osannut ennakoida. Mitä mahtoi edes tehdä autossa? Ihan käsittämätöntä tunarointia. Voi toki olla itsarikin.

Vierailija
77/84 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vartioimatttomassa tasoristeyksessä ei ole puomeja eikä valoja

Meinaat että pääradoilla on tuollaisia vielä? Esimerkiksi se Lempäälän tapauksessa oli kyllä puomit risteyksessä. Eli joko tahallaan on ajettu alle tai sitten kuski ollut täysi uuvatti.

Katso viimeaikaista uutisointia, niin tiedät mitkä tapaukset ovat juuri nyt ajankohtaisia.

Vierailija
78/84 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa tasoristeys paikoissa ei valitettavasti ole puomeja.

Vierailija
79/84 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tasoristeyksissä ole hidasteita. Kaupungissa on kyllä joka risteys niitä täynnä niin ei olisi kallis investointi.

Vierailija
80/84 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuin joskus Espoon Kauklahdessa, kun sielä vielä oli tasoristeys rantaradan yli. Ongelma oli se, että Kauklahden asema oli heti tasoristeyksen vieressä ja puomit laskeutuivat, kun paikallisjuna seisoi asemalla. Tuntui, että melkein joka kerta kun siihen joutui jäämään odottelemaan, niin joku paikallinen sankari katsoi, että aha - asemalla seisoo juna, kierrämpä puomit. Itselle ei tullut mieleenkään - ei oikein huvittanut kokeilla sattuisiko se Hki-Tku pikajuna pyyhältämään ohi 120 km/h samaan aikaan.

Mulle on kerran käynyt jalankulkijana niin, että olin lenkillä tiellä jossa on tällainen puomitettu tasoristeys, puomit laskeutuivat ja juna tuli ja meni eikä puomit heti nousseet, minä tyhmä lähdin ylittämään rataa, kun luulin, että puomeilla vain nyt kestää hetken nousta enkä huomannut toisesta suunnasta tulevaa junaa. Oli todella lähellä, että se olisi ollut viimeinen lenkki, mutta ehdin juuri alta pois. Eli jotenkin tällä tavalla voi käydä, minäkin olen mielestäni hyvinkin järkevä ja varovainenkin, ja silti meinasin jäädä junan alle tasoristeyksessä.. Huh, opetti kyllä, ja nyt en ikinä ylitä mitään tuollaisia katsomatta sataan kertaan molempiin suuntiin.