Vauvan kanssa harrastaminen vs kotoilu
Käyttekö te pienen vauvan vanhemmat paljon harrastamassa tai perhekerhoissa? Tunnen pientä painetta asiasta ja mietin, haittaako vauvan kehitystä se, jos en esimerkiksi ensimmäiseen vuoteen käy vauvan kanssa missään muualla kuin satunnaisesti kauppakeskuksissa, kahviloissa tai ystävien tai sukulaisten luona? Väkisin harrastaminen haastavan vauvan kanssa tuntuu pakkopullalta ja olisin mieluummin vain kotona tekemässä minulle mieluisia asioita (lukemassa tai katsomassa sarjoja, kun vauva nukkuu).
Kommentit (15)
No noissa kerhoissa käyvät naiset vauvoineen ovat ihan hirveitä, eli turhaan stressaat. Nauti nautinnostasi ja siitä että viihdyt kotona ja vauvan kanssa.
Vauvaa se ei haittaa tippaakaan, vaikka ei ensimmäisenä elinvuotenaan näkisi muuta kuin vanhempansa eikä "harrasta" mitään. Kotona ja arkielämässä on aivan riittävästi virikkeitä ja oppimismahdollisuuksia.
Ne "vauvojen harrastukset" ovat olemassa sitä varten, ettei kotona olevan vanhemman pää lahoa täysin. Mutta jos itse et kaipaa, ei tarvitse mennä minnekään.
Kävin kerhossa ja käytiin vauvauinnissa. Ei jaksanut kotona vaan kökkiä enkä oo ostarityyppiä. Vauva ei perusta kerhosta mutta olipa mulle seuraa.
Ei se haittaa, mutta jos sulla ei ole ystäviä joita nähdä, niin ne kerhot kannattaa, koska sä löydät heitä sieltä. Lisäksi jos vauvan kanssa on asioita joihin kaipaat vertaistukea, noi kerhot on kiva juttu.
Vauvat muuten kommunikoi omalla tavallaan toisten vauvojen kanssa, joten hekin näistä kerhoista hyötyvät.
Ei tietenkään tarvitse harrastaa mitään jos et itse halua, vauvalle sillä ei ole niin merkitystä.
Itse harrastin just siitä syystä, että en jaksanut olla vain kotona.
Mä kävin just siksi, että on joku syy lähteä kämpästä ulos, ettei mene ihan kotinurkissa nysväämiseksi. Harmillisesti kaikki nuo vauvajutut oli aikaisin aamulla ja kun oli aamu-uninen vauva ja hitaasti käynnistyvä äiti, niin eihän me mihinkään olis edes keretty.
Vierailija kirjoitti:
Meillä nyt 2v ja koin ihan samaa ahdistusta alussa. Kerran kuussa käytiin perhekerhossa, muutoin lähinnä kaupassa ja kirjastossa sekä sukulaisilla. 9kk vanhana käveli jo ja 1.5v vanhana alkoi tulla puhetta. Ainut mistä tuntuu jääneen paitsi, niin on hieman ujo isossa porukassa eikä hillu pitkin seiniä tai kiipeile joka paikkaan 😅
Todennäköisesti lapsesi on tuollainen temperamentiltaan vaikka olisitte käyneet perhekerhossa joka päivä. Omani kanssa en aikanaan hirveästi kulkenut missään ja hillui silti pitkin seiniä ja kiipeili joka paikkaan. Eikä ollut yhtään arka. (Ja toinen taas oli arempi, vaikka oli enemmän aktiviteettia jo senkin vuoksi, että oli toinen isompi ja hänen kaverinsa. Ja meni aiemmin hoitoon.)
Kiitos vastauksista!
Minkähän ikäisenä lapsi todella hyötyy muiden lasten seurasta ja harrastuksista? Lastahan voisi hoitaa jopa 3-vuotiaaksi kotona, joten missä vaiheessa kannattaisi ottaa kehiin kerhot ja harrastukset tai kenties perhepäivähoito tai päiväkotiin meno kehityksen osalta? Ap
Me käytiin vauvahieronnassa, vauvauinnissa jo ihan pienestä ja noin yksivuotiaana alettiin käydä perhekerhoissa yms.
En todellakaan jaksanut kököttää kotona. Joka iltapäivä jonnekin.
Sitten kun tuli paljon sairastava kuopus oli pakko pysyä kotona, mutta silloin esikoinen kävikin jo kerhossa.
Ihmeellinen käsitys siitä, että jos ei käy missään, niin vaan kököttäisi kotona, päin vastoin. Itselläkin oli kyllä kotona tekemistä ilman vauvaakin ja oli tavallaan ihana, kun niitä hommia ei tarvinnut tehdä työpäivän päälle, vaan pystyi tekemään vauva mukana. Joskus on edelleen kiva myös vain olla esimerkiksi huonosti nukutun yön jälkeen ja katsoa vaikka sitä netflixiä.
Vierailija kirjoitti:
Kävin kerhossa ja käytiin vauvauinnissa. Ei jaksanut kotona vaan kökkiä enkä oo ostarityyppiä. Vauva ei perusta kerhosta mutta olipa mulle seuraa.
Aloituksessahan ei tätä kysytty.
Ei haittaa kehitystä. Ensimmäisen vuoden aikana vanhemmat ja muut läheiset ihmiset riittävät vallan mainiosti vuorovaikutuksen kehittymiseen. Tietenkin edellyttäen, että vauvan kanssa jutellaan ja luetaan jne. Aivan pieni (alle 1,5-2-vuotias) ei osaa leikkiä yhdessä muiden kanssa eikä vielä edes rinnakkaisleikkiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista!
Minkähän ikäisenä lapsi todella hyötyy muiden lasten seurasta ja harrastuksista? Lastahan voisi hoitaa jopa 3-vuotiaaksi kotona, joten missä vaiheessa kannattaisi ottaa kehiin kerhot ja harrastukset tai kenties perhepäivähoito tai päiväkotiin meno kehityksen osalta? Ap
Siinä 2-3-vuotiaana alkaa kehittyä leikki- ja vuorovaikutustaidot sellaisiksi että lapsi kyllä jo mielellään välillä leikkii rinnakkain toisen kanssa (eivät siis välttämättä samaa leikkiä/juonta, mutta saatetaan vaihtaa leluja päikseen tai vähän seurata toisen puuhia). Tämä on varmaan myös yksilöllistä, mutta ehkä nyt viimeistään siinä 3 v iässä jo selkeästi hyötyy muiden lasten seurasta vs. kotona tai muualla täysin ilman muiden lasten seuraa olemisesta.
Meillä nyt 2v ja koin ihan samaa ahdistusta alussa. Kerran kuussa käytiin perhekerhossa, muutoin lähinnä kaupassa ja kirjastossa sekä sukulaisilla. 9kk vanhana käveli jo ja 1.5v vanhana alkoi tulla puhetta. Ainut mistä tuntuu jääneen paitsi, niin on hieman ujo isossa porukassa eikä hillu pitkin seiniä tai kiipeile joka paikkaan 😅