Jalkakäytävällä ja yksisuuntaisella pyörätiellä vastavirtaan polkevat: mitä ajattelette?
Olen intohimoinen pyöräilijä. Poljen työmatkat, kauppareissut ja urheilusuorituksena maantiellä. Mitä enemmän poljen sitä enemmän minua on alkanut ärsyttämään jalkakäytävillä ja yksisuuntaisilla pyöräteillä vastavirtaan polkevat. Näissä tilanteissa vaaratilanteita syntyy nykyisin liki päivittäin. Mitä nämä polkijat ajattelevat?
Kommentit (99)
Samaan kiinnittänyt huomiota nyt parina viime kesänä Helsingissä. Tämänhetkinen liikennesuunnittelu pääkaupunkiseudulla perustuu vahvasti yksisuuntaisiin pyöräväyliin, nyt esim. remontissa olevalle Manskulle tulossa sellaiset. Mielestäni näin paljon pyöräilevänä tosi toimiva ratkaisu, mutta monille tuntuu olevan mahdoton ymmärtää tai liian vaivalloista siirtyä kadun toiselle puolelle. Kuvastaa nykyään kaikissa asioissa yleistä piittaamatonta minä-minä-meininkiä. Olen miettinyt, että onko kaupungin jossain vaiheessa realistisesti vain luovutettava ja muutettava osa väylistä kaksisuuntaisiksi.
Yksisuuntaisuuden taustalla on yksinkertainen syy: oikeanpuoleinen liikenne. Vasemmalla ajaminen on vaarallista koska sieltä tulevaa ajoneuvoa ei osata väistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin lenkillä maantiellä ja aivan maantien vasemmassa reunassa kävelin. Vastaan tuli pyöräilijä, joka pyöräili suoraa kohti ja minun täytyi väistää ojaan. Harvemmin jään sanattomaksi, mutta hetken täytyi ihmetellä miten tanko ei kääntynyt yhtään eli koko maantien leveys ei riittänyt minulle ja sille pyöräilijälle1. Ei ne vaan osaa nuo pyöräilijät, siis osa pyöräilijöistä
Mailmalta löytyy videoita missä spandex ajaa pysäköityjä autoja kylkeen, luulee että väistää. Kiittämätöntä sakkia.
Ne tuntuu menevän joihin "tiloihin" tuossa pyöräillessään. Eivät kai sitten oikein hahmota ympäristöään ja muuta. Niitä täytyy ymmärtää, kun on vaikeeta.
Mietin että 1 suuntainen pyörätie on yksi tyhmimmistä nykykeksinnöistä, varsinkin kun se tehdään hemmetin leveän jalkakäytävän viereen ajoradalle ja ennen mentiin sujuvasti kävelijät ja pyörät molempiin suuntiin siinä jalkakäytävällä.
Vierailija kirjoitti:
Mietin että 1 suuntainen pyörätie on yksi tyhmimmistä nykykeksinnöistä, varsinkin kun se tehdään hemmetin leveän jalkakäytävän viereen ajoradalle ja ennen mentiin sujuvasti kävelijät ja pyörät molempiin suuntiin siinä jalkakäytävällä.
Onneksi noita on lähinnä vaan Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Yksisuuntaisia on maaseudullakin. Siihen ei tarvita nuolia vaan se riittää että kyltti on vain toisessa päässä pyörätietä.
Pitääkö siis käydä katsomassa mikä kyltti on toisessa päässä? Mitä reittiä sinne mennään (jos onkin yksisiuntainen)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksisuuntaisia on maaseudullakin. Siihen ei tarvita nuolia vaan se riittää että kyltti on vain toisessa päässä pyörätietä.
Pitääkö siis käydä katsomassa mikä kyltti on toisessa päässä? Mitä reittiä sinne mennään (jos onkin yksisiuntainen)?
Ajat vaan siinä suunnassa missä on kyltti. Ei tarvitse sitä varten tietää onko toisessa päässä kylttiä.
Itse ihmettelen tätä:
ajan eteen päin pyörällä kevyen liikenteen väylän oikealla puolella, vasemmalla puolella on autotie. Lähes jokainen vastaantuleva kävelijä kävelee minun ajoradallani, koska he haluavat kävellä autotiestä kauimmaisena olevaa tien puoliskoa. Eli minusta katsoen he ovat samalla linjalla.
Miksi he eivät noudata oikeanpuoleista liikennettä ja kävele omalta suunnaltaan oikealla puolella, jolloin kohtaaminen kävisi kitkattomasti? He haluavat olla etäämpänä autotien melusta ja pakokaasuista, edes metrin? Vaikka ei edes sataisi?
Tämä on ruvennut ärsyttämään minua.
Helsingissä on ainakin joskus sellainen ongelma, että pyörätie muuttuu yllättäen yksisuuntaiseksi (tai jopa pyörätie loppuu), ja siksi vahingossa ajaa väärään suuntaan. Kun seuraavalla kerralla menee samaa reittiä, niin osaa toimia oikein.
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen tätä:
ajan eteen päin pyörällä kevyen liikenteen väylän oikealla puolella, vasemmalla puolella on autotie. Lähes jokainen vastaantuleva kävelijä kävelee minun ajoradallani, koska he haluavat kävellä autotiestä kauimmaisena olevaa tien puoliskoa. Eli minusta katsoen he ovat samalla linjalla.
Miksi he eivät noudata oikeanpuoleista liikennettä ja kävele omalta suunnaltaan oikealla puolella, jolloin kohtaaminen kävisi kitkattomasti? He haluavat olla etäämpänä autotien melusta ja pakokaasuista, edes metrin? Vaikka ei edes sataisi?
Tämä on ruvennut ärsyttämään minua.
Oikeanpuoleinen liikenne koskee vain ajoneuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Aika näppärästi paljastit, ettet ole koskaan käynyt mm. Tanskassa tai Alankomaissa, joissa pyöräliikenne tapahtuu yksinomaan yksisuuntaisilla pyöräkaistoilla ajoradan tuntumassa. Nämä ovat selkein ja turvallisin liikennejärjestely.
Tuo, että kevyenliikenteenväylällä kulkee koiranulkoiluttajat, pikkulapset ja 25km/h kulkevat pyörät ristiin rastiin on syvintä typeryyttä. Polkupyörä on ajoneuvo joka kuuluu ajoradalle eikä mihinkään jalkakäytävälle!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika näppärästi paljastit, ettet ole koskaan käynyt mm. Tanskassa tai Alankomaissa, joissa pyöräliikenne tapahtuu yksinomaan yksisuuntaisilla pyöräkaistoilla ajoradan tuntumassa. Nämä ovat selkein ja turvallisin liikennejärjestely.
Tuo, että kevyenliikenteenväylällä kulkee koiranulkoiluttajat, pikkulapset ja 25km/h kulkevat pyörät ristiin rastiin on syvintä typeryyttä. Polkupyörä on ajoneuvo joka kuuluu ajoradalle eikä mihinkään jalkakäytävälle!!
Suomessa polkupyörät luokitellaan kevyeksi liikenteeksi.
Minusta skootterit kuuluisivat ajoradalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai jalkakäytävällä kuulu polkea ollenkaan?
eiköhän se ollut juuri pointtina aloituksessa
Miksi jalkakäytävillä pyöräilevät ärsyttäisi muita pyöräilijöitä? Luulisi ärsyttävän vain kävelijöitä
Ärsyttää yleinen piittaamattomuus liikennesääntöjä kohtaan, periaatteella ei koske minua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monelle riittäisi ihan se, että ymmärtäisi mikä ero on yhdistetyllä ja rinnakkaisilla pyörätiellä ja jalkakäytävällä.
Jalkakäytävien osaaminen vaatii ihan älyttömän tarkkaa silmää. Täälläkin on monta paikkaa, missä aivan yhtäkkiä risteyksessä vaihtuukin kevyen liikenteenväylä jalkakäytäväksi. Pitkällä suoralla ennen suojatietä sai ajaa pyörällä ja suojatien jälkeen pitää siirtyä autotielle. Ei noissa ole mitään järkeä, kun jalkakäytäviä ei ole erikseem merkitty mitenkään, vaan pitäisi katsoa joka risteyksessä onko siinä kevyenliikenteenmerkkiä vai ei merkkiä ollenkaan, jolloin se onkin jalkakäytävä.
Aiemmin nuo sentään tunnisti selkeästi katkoviivoista, mutta ei enää, kun ne ei kerro enää pyörätienjatkeesta.
"Ei noissa ole mitään järkeä, kun jalkakäytäviä ei ole erikseem merkitty mitenkään, vaan pitäisi katsoa joka risteyksessä onko siinä kevyenliikenteenmerkkiä vai ei merkkiä ollenkaan, jolloin se onkin jalkakäytävä."
Tässähän se vastaus tulikin. Pyöräilijöille tuottaa suuria vaikeuksia tarkkailla liikennemerkkejä!
Suosittelen tätä kirjoittajaa liikkumaan jatkossa kävellen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kapinoin hesan yksisuuntaisia junttipyöräteitä vastaan systemaattisesti. En ala ajamaan 200 metriä jos minulla on 50 metriä matkaa. Nuolet maassa eivät komenna minua.
Sama täällä. Toisekseen noilla mahtuu hyvin ajamaan molempiin suuntiin. Pyörän valtti on juurikin se, että sillä pääsee suoraan joustavasti kaikkialle ja nopeasti. Yksisuuntaiset pyörätiet/kaistat vesittävät koko pyöräilyn idean.
Älä sitten itke jos jäät tasa-arvoisessa risteyksessä auton alle polkiessa yksisuuntaista pyörätietä väärään suuntaan. Jos käännyn risteyksessä oikealle niin katson vain vasemmalta tulijat, koska oikealta ei kenenkään kuuluisi tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kapinoin hesan yksisuuntaisia junttipyöräteitä vastaan systemaattisesti. En ala ajamaan 200 metriä jos minulla on 50 metriä matkaa. Nuolet maassa eivät komenna minua.
Sama täällä. Toisekseen noilla mahtuu hyvin ajamaan molempiin suuntiin. Pyörän valtti on juurikin se, että sillä pääsee suoraan joustavasti kaikkialle ja nopeasti. Yksisuuntaiset pyörätiet/kaistat vesittävät koko pyöräilyn idean.
Älä sitten itke jos jäät tasa-arvoisessa risteyksessä auton alle polkiessa yksisuuntaista pyörätietä väärään suuntaan. Jos käännyn risteyksessä oikealle niin katson vain vasemmalta tulijat, koska oikealta ei kenenkään kuuluisi tulla.
Autoilija ei välttämättä voi mistään tietää, että onko pyörätie yksi- vai kaksisuuntainen. Se on yksisuuntainen jos vain toisessa päässä on pyörätien kyltti, mutta toinen pää voi olla jossain satojen metrien tai jopa kilometrien päässä.
Vierailija kirjoitti:
Samaan kiinnittänyt huomiota nyt parina viime kesänä Helsingissä. Tämänhetkinen liikennesuunnittelu pääkaupunkiseudulla perustuu vahvasti yksisuuntaisiin pyöräväyliin, nyt esim. remontissa olevalle Manskulle tulossa sellaiset. Mielestäni näin paljon pyöräilevänä tosi toimiva ratkaisu, mutta monille tuntuu olevan mahdoton ymmärtää tai liian vaivalloista siirtyä kadun toiselle puolelle. Kuvastaa nykyään kaikissa asioissa yleistä piittaamatonta minä-minä-meininkiä. Olen miettinyt, että onko kaupungin jossain vaiheessa realistisesti vain luovutettava ja muutettava osa väylistä kaksisuuntaisiksi.
Osa kohdista, jotka ovat kevyenliikenteenväylällä eikä ajoradalla, pitäisi palauttaa kaksisuuntaisiksi, jos on tilaa. Sellaisissa paikoissa, joissa on paljon asiointia tai muita syistä ko. kadun varressa poiketa. Syystä että: tulet sivukadulta ja olet menossa 50 m päähän vastapalloon. Toisellekin puolelle pääsee vasta aikaisintaan siitä kohtaa. Miten tuollaisessa kohdassa pitää toimia? Taluttaa vai? Ei kukaan pyöräilijä taluta. Helpompaa kaikille olisi vetää katkoviiva siihen pyöräilijän puolelle erottamaan kaistat. Tampereella on tehty suunnat näin katkoviivalla sille puolen katua, josta on paljon kääntymisiä ja asiointia ja toimii hyvin. En ymmärrä, miksi Helsingin pitää tehdä sääntöjä, joita kukaan ei kuitenkaan noudata. Yksisuuntaiset sopivat sitten pidempään ajoon vähän ytimen ulkopuolella, joissa ei ole vähän väliä kauppoja tai risteyksiä, tai ytimessä vain niin kapeisiin paikkoihin, että vastakkain ei mahdu ajamaan.
Pyörätiet näyttävät ihan samalta kuin jalkakäytävät. Ainoa ero on se kyltti, eli pyörätiellä on kyltti ja jalkakäytävällä ei ole kylttiä. En ymmärrä miten kyltin puute tekee siellä ajamisesta yhtäkkiä vaarallista ja kyltin olemassaolo taas ajamisesta turvallista.