Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihminen oppii uimaan ilman uimakouluakin. Ihan samoin kuin ihminen oppii kävelemään, ilman kävelykoulua

Vierailija
05.08.2025 |

Narulla ei voi työntää. Tämä pitää paikkansa. Jos ei ole omiaa halua oppia uimaan niin ei voi mitään. 

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kaikki rasistiset järvet kuivatettava !

Vierailija
42/67 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan nämä pitkin kesää hukkuneet ulkkaritkin ajatelleet samoin kuin ketjun aloittaja. Ei ole tullut mieleenkään, että uimisessa olisi jotain erityistä opeteltavaa. Sen kun menee ja kokeilee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja minun lapseni olemme oppineet ilman uimakoulua. Minua vei mummo uimaan lapsena. Esikoinen oppi viikon etelänmatkalla, jossa olimme valinneet hotellin hyvien uima-altaiden perusteella, ja kuopus oppi, kun ostimme omalle pihalle ison kesäaltaan.

Uimakoulussakin kävin, mutta en oppinut uimaan, koska olin liian nuori. Isosisko oppi siellä uimaan.

Vierailija
44/67 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuossa aloituksessa sikäli perää, että eiköhän aika moni ole uimataidon oppinut jossakin muualla kuin uimakoulussa. Minäkin. Vanhempien kanssa oltiin rannalla, ja sitten oivalsin, mitä pitää tehdä.

Vierailija
45/67 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Loput hukkuu. Lopulta jäljellä vain uimataitoisia. Evoluutiota nääs.

Vierailija
46/67 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun 5v oppi tänä kesänä uimaan tässä muutaman viikon helleputkessa, kun käytiin uimassa joka päivä. 

Tämä.

Uimaan oppii kun opettelee uimaan ja menee veteen.

Huomattavasti vaarallisempaa on mennä veteen yksin 1-vuotiaana, kuin nousta sohvaa vasten seisomaan yksin 1-vuotiaana. Ts. mitä järkeä verrata kävelemistä ja uimista?

Vierailija
47/67 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelastusliivit on ainoa mikä vesillä pelastaa, ei uimataito paljoa auta kun on pimeää, kylmää avovettä ja vaatteet päällä. 

Kellumistaito on hyvä, melkein vastaa pelastusliiviä. Tajuttomana voi pelastusliivistä olla siihen verrattuna hyötyä kyllä.

Mutta riippuu siitä, minne ja miksi putoaa. Jos on ranta lähellä, kyllä sinne voi uida, jos osaa. Miksi olisi pimeää?

Aika nihkeää kellutella vaatteet päällä aallokossa ilman liivejä. 

Jotkut vanhemmat oli just kotiuimakoulussa opettaneet lapsen uimaan ja kellumaankin vaatteet  ja kengät päällä. Kätevää. Tietää ainakin, miltä silloin tuntuu kun joutuu veden varaan näin. 

https://yle.fi/a/74-20175068

Vierailija
48/67 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli asia mikä tahansa niin aina löytyy porukkaa joka näkee tilaisuuden kilkkiä verovaroja.

Vierailija
49/67 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä suurin osa ihan kantasuomalaisistakaan osaa uida jos katsoo virallista uimataidon määritelmää:

Henkilö, joka pudottuaan syvään veteen niin, että pää käy veden alla ja päästyään uudelleen pinnalle, ui yhtäjaksoisesti 200 metriä, josta 50 metriä selällään, on uimataitoinen.

https://suh.fi/toiminta/uimaopetus/uimataito-suomessa/

Vierailija
50/67 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppiiko / opetetaanko uimakoulussa nykyään varsinaisesti uimaan?

Noin 10 vuotta sitten jututin erästä uimakoulunopettajaa,, joka kertoi, että uimakoulussa lähinnä opetetaan veteen, jotkut saattavat oppia uimaan.

Ikäisilleni 62 v. ei ollut koulussa opetusta, ensimmäinen uimahalli tuli kotikaupunkiini 1973. Silti kavereistani kaikki osasivat uida. 

Omasta mielestä osasin aika hyvinkin ja kun katson nykyisiä uimataidon virallisia kriteereitä, niin kyllä osasin.

Vierailija
51/67 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali lapsi oppii itsestään kävelemään, mutta uimataitoa ei opi itsestään. Se pitää erikseen opetella. Ei ole mitään ikää minkä ikäisenä lapsi osaa uida. Ehkä ulkomaalaiset jotka eivät ole tottuneet veteen luulevat että uimaan oppii itsestään kun näkevät että muiden samanikäiset osaavat uida. Eläimetkin osaavat luonnostaan uida.

Vierailija
52/67 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali lapsi oppii itsestään kävelemään, mutta uimataitoa ei opi itsestään.

Itse asiassa ei opi, ei ilman mallia. Kellarissa pidetyt tai suden kasvattamat lapset, mitä näitä erikoisia tapauksia on ollut, eivät osanneet kävellä, vain kontata

Vierailija
53/67 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta monesti opetetaan kävelemään, aikuinen kannattele häntä jaloillaan, ihan yhtälailla siihen uimiseen on hyvä saada aikuisen apua.

Vierailija
54/67 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai oppii, mutta harjoittelua se vaatii. Ihan kuten pyöräily, luistelu, hiihto, rusetin tekeminenkin ja lukeminenkin. Ei sitä käskemällä opi, pitää päästä itse kokeilemaan ja toistamaan monta kertaa. Ongelma on nykyvanhemmat, jotka eivät laiskuuttaan viitsi mitään perusasioita enää hoitaa ja mahdollistaa näitä lapselle.

Ei sitä sata vuotta sitten vanhemmat penskojaan uimaan opettaneet sen enempää kuin nykyvanhemmat. Mummoni eli saaristossa ja kertoi, ettei ne luotsit ja kalastajat siellä uida osanneet.

Ja jos ei nykyvänhemmat itsekään osaa, niin kuinkas ne opettaisi? 

Kyllä minulla 50-luvulla  syntyneellä nelosluokan todistuksessa näyttää olevan kohta:  osaa uida/uimataidoton jos oli merkintä uimataidoton niin se oli käsky opetella. 

Molemmat vanhe

Mun äiti asui lapsena järvenrannalla ja perheen jokainen lapsi oppi uimaan 40-luvulla. Isä asui kauempana vedestä eikä koskaan oppinut vaikka aikuisena mielellään kävi kastautumassa ja vahti meitä kun lutattiin ja itse opittiin. Samoin oma mukula oppi itse. Kun vietiin sinne uimaan kyllin usein. Kelluakin osataan minä ja lapsi vaikkei uimakoulussa olla oltu.

Vierailija
55/67 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelastusliivit on ainoa mikä vesillä pelastaa, ei uimataito paljoa auta kun on pimeää, kylmää avovettä ja vaatteet päällä. 

Kellumistaito on hyvä, melkein vastaa pelastusliiviä. Tajuttomana voi pelastusliivistä olla siihen verrattuna hyötyä kyllä.

Mutta riippuu siitä, minne ja miksi putoaa. Jos on ranta lähellä, kyllä sinne voi uida, jos osaa. Miksi olisi pimeää?

Aika nihkeää kellutella vaatteet päällä aallokossa ilman liivejä. 

Jotkut vanhemmat oli just kotiuimakoulussa opettaneet lapsen uimaan ja kellumaankin vaatteet  ja kengät päällä. Kätevää. Tietää ainakin, miltä silloin tuntuu kun joutuu veden varaan näin. 

https://yle.fi

Yläasteella meillä uitiin vaatteissa ja harjoiteltiin pelastamista. 

Vierailija
56/67 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi varma. Suomalaiset eivät näköjään opi ylittämään edes tasoristeystä jäämättä junan alle.

Vierailija
57/67 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikon ensimmäinen sana on totuus.

Vierailija
58/67 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimataito vissiin on ihan vakiovarusteena sisäänrakennettu ominaisuus. Uihan jotkut eläimetkin ihan ilman uimakouluja. Se vaan että kauanko jaksaa uida, mutta kyllä kai voi välillä levätä kellumalla pinnalla. Tosin jos on pudonnut vaatteet päällä järveen, märät vaatteet muuttuu lyijynraskaaksi ja vetää pohjaan, niistä on hankkiuduttava eroon pian jos apuja ei ole näköpiirissäkään. Kevyet uikkarit päällä on tietysti joku lihaskramppi mahdollinen, ettei pysty tekemään uimaliikkeitä ja vajoaa sen vuoksi pinnan alle, mutta olen miettinyt onko vielä jotain muuta jonka vuoksi ihmiset hukkuvat, mikä sinne pinnan alle vetää?

Vierailija
59/67 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Mä en koskaan ole oppinut. Ja kyllä sitä joutui pakostakin koulussa kovasti opettelemaan. Noloa oli mennä siellä lastenaltaassa vielä yläasteellakin. Mutta en vaan oppinut, joten nyt olen uimataidoton aikuinen. 

Sinä luultavasti ymmärrät olla menemättä veteen uimataidottomana? 

Jos ei uimataidoton mene veteen, niin ei myöskään opi uimaan. Liian vähän harjoittelua on ollut, jos vain koulussa ui.

Vierailija
60/67 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somali ei opi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi