Mikä on paljon puhuttu statusmies?
Täällä törmää keskusteluissa monesti siihen. Mm. lentäjiä ja lääkäreitä ainakin mainittu sellaisiksi. Mikä tekee miehestä sellaisen? Kova palkka ja ammatti mihin vaikeaa päästä vai mikä?
Kommentit (313)
Vierailija kirjoitti:
Minusta melkein minkä ammatin harjoittaja voi olla statusmies. Vaikka sitten se putkimies, joka on putkiliikeyrittäjä. Jos on menestynyt ja luonut työllään vaurautta. Voi olla hieno asunto, auto, matkoja ja laatuviinejä.
Kysymys on siitä, mitä osaa. Taitava kirvesmies on työnsä ohella muotoilija ja insinööri. Mikä tietysti on erittäin cool: Suunnitella, tehdä ja muotoilla esim. oma huonekalu.Tai mitä muuta vain. Menestys ja osaaminen on cool.
Voi olla menestynyt minä tahansa duunarina, mutta ei se statusmiestä tee. Statusmies on ammatissa, johon on vaikeaa päästä ja vaatii etenkin tavallista paremmat hoksottimet. Se älyllinen haasteellisuus työssä on nimenomaan se juttu.
Putkimies on oman alansa ammattimies mutta itse statusmiehen vaimona (tekniikan tohtori + lentäjä) en vain voi nähdä putkimiestä vastaavana. Arvostan kyllä heitä.
Vierailija kirjoitti:
Statusmiehet ovat usein oman tiensä kulkijoita. Poikkeavat laumasta. Rohkeita. Elämässä menestyminen vaatii sen, että tekee jotain erilaista kuin muut.
Nyt puhut kyllä jännämiehistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Statusmiehet ovat usein oman tiensä kulkijoita. Poikkeavat laumasta. Rohkeita. Elämässä menestyminen vaatii sen, että tekee jotain erilaista kuin muut.
Nyt puhut kyllä jännämiehistä.
Statusmiehen rohkeus on kyllä eri kuin jännämiesten
Kyseessä on palstatermi, joten senhän voi määritellä miten itse haluaa, mitä pitää seksikkäänä tai menestymisenä, ja noihin kaikkiin liittyy oma tausta. Statusmies on kai alkujaan palstan miesten näkemys siitä mikä naisten pikkarit kostuttaa, jolloin palstan naisilla luonnollisesti on kiistämisoikeus ;)
Ilman yhteiskunnalliseen vaikutusvaltaan liittyvää sanakirjamerkitystä statusmies voi olla kuka hyvänsä menestynyt mies, jonka tekemisiä nainen arvostaa ja pitää seksikkäänä. Omalta kannaltani oikein mikään ammatti ei ole varsinaisesti seksikäs, mutta on tiettyjä ammatteja, jotka eivät ole seksikkäitä. Yksi niistä on perusinsinööri. Itseäni viehättää omien polkujensa kulkija, ei-varovainen (mutta myös ei-uhkarohkea) yrittäjätyyppi. Jotain spessua pitää olla, että mies on seksikäs ammatin puolesta.
Melkein kaikki julkiset ammatit, joissa on statusta kuten presidentti tai sairaanhoitopiirin johtaja ovat varovaisen profiilin ammatteja, joissa ei oikein voi tehdä mitään tai mennä mihinkään ilman ammatin aiheuttamaa haittaa. Olet ikään kuin koko ajan töissä, joten lomaillakin voi vain jossain kaukana kotoa. Ja sielläkin joku tulee puhumaan työasioita. Se ei ole seksikästä, ettei ole yksityiselämää. Jollain tapaa siis koen statuksen (sanakirjamerkityksessään) seksikkyyden vastakohtana. Toki lentäjällä tai tavallisella lääkärillä ei statusta olekaan.
Lentäjän puku on cool, lääkärintakki ei, jos sellaisista fetissijutuista puhutaan, niin poliisi tai sotilas sitten ennemmin on seksikäs virkapuvussaan. Poliisi on muutenkin hyvä ammatti miehellä, vaikka palkka onkin huono eli myös poliisi lääkärin lisäksi on luultavasti lähellä sellaista maailmankatsomusta, joka itselläni on. Ehkä myös sotilaat, vaikka tunnenkin vain yhden ammattisotilaan. Poliisin, sotilaan, lääkärin tai yrittäjän maailma on hyvin käytännönläheinen kuten omakin ammattini on. Silloin on todennäköisesti paljon yhteistä, kun taas lentäjä vain lentää. Se on teknistä ja vähän tylsää kuten monet insinöörityyppisten miesten ammatit. Lentäjällä toki on hienot maisemat.
Tiivistettynä: Statusmies on sellainen mies jota naisen arvostamat, toiset naiset arvostavat.
Vierailija kirjoitti:
Tiivistettynä: Statusmies on sellainen mies jota naisen arvostamat, toiset naiset arvostavat.
Sikäli pätevä määritelmä, että naisen oma viiteryhmä ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla mainitsemillasi kriteereillä minä olen ns "statusmies". Olen naisille lähes näkymätön. Mitä tämä siis kertoo naisista?
Millä alalla olet menestynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta melkein minkä ammatin harjoittaja voi olla statusmies. Vaikka sitten se putkimies, joka on putkiliikeyrittäjä. Jos on menestynyt ja luonut työllään vaurautta. Voi olla hieno asunto, auto, matkoja ja laatuviinejä.
Kysymys on siitä, mitä osaa. Taitava kirvesmies on työnsä ohella muotoilija ja insinööri. Mikä tietysti on erittäin cool: Suunnitella, tehdä ja muotoilla esim. oma huonekalu.Tai mitä muuta vain. Menestys ja osaaminen on cool.
Voi olla menestynyt minä tahansa duunarina, mutta ei se statusmiestä tee. Statusmies on ammatissa, johon on vaikeaa päästä ja vaatii etenkin tavallista paremmat hoksottimet. Se älyllinen haasteellisuus työssä on nimenomaan se juttu.
Putkimies on oman alansa ammattimies mutta itse statusmiehen vaimona (tekniikan tohtori + lentäjä) en vain voi nähdä putkimiestä vastaavana. Arvostan kyllä heit
Sinun viiteryhmässä (jos miehesi on tekniikan tri ja lentäjä) ymmärrän, että putkimies ei ole mikään statusmies, mutta lähiöyh:lle jolla itselläkin vain amispaperit, saattaa menestynyt putkari ollakin sellainen. Hänelle nämä todelliset statusmiehet jäävät kuitenkin saavuttamatta.
Vierailija kirjoitti:
Heh, mieheni on diplomi-insinööri plus lentäjä. Jälkimmäistä tekee nyt työkseen. Taidankin olla statusmiehen vaimo. Koskaan siis moisia juttuja ajatellut :)
Monien naisten silmissä miehesi varmasti sellainen. Mitä teet itse työksesi?
Itse en ainakaan halua tuoda esille varakkuutta, koska se on mielestäni moukkamaista. Samoin kaikenlainen muiden yläpuolelle nouseminen. Eikä huvita ylipukeutua lapsiperhearjessa. Ehkäpä suurin osa statusmiehistä ei halua tehdä asiasta numeroa ja sen takia ette tiedä milloin heihin törmäätte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, mieheni on diplomi-insinööri plus lentäjä. Jälkimmäistä tekee nyt työkseen. Taidankin olla statusmiehen vaimo. Koskaan siis moisia juttuja ajatellut :)
Olen eri, mutta kysymyksesi on relevantti. Jos nainen itse on lääkäri tai tuntee paljon lääkäreitä, vanhemmat ovat tai toinen heistä, ei lääkärin ammatti näyttäydy kovinkaan hohdokkaana ja statuksekkaana. Lentäjiä on vähemmän, mutta paljon matkustavat ihmiset tietävät, ettei lentäminen ole kovin hohdokasta, samanlaisina toistuvat lentokentät ja tylsät hotellit vuosi vuoden perään, jetlagit ja surkea safka sekä hankalat työajat. Status (palstamerkityksessään) rakentuu naisen taustojen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta kysymyksesi on relevantti. Jos nainen itse on lääkäri tai tuntee paljon lääkäreitä, vanhemmat ovat tai toinen heistä, ei lääkärin ammatti näyttäydy kovinkaan hohdokkaana ja statuksekkaana. Lentäjiä on vähemmän, mutta paljon matkustavat ihmiset tietävät, ettei lentäminen ole kovin hohdokasta, samanlaisina toistuvat lentokentät ja tylsät hotellit vuosi vuoden perään, jetlagit ja surkea safka sekä hankalat työajat. Status (palstamerkityksessään) rakentuu naisen taustojen kautta.
... Tästä tuli vielä mieleen, että olen isosti ihmetellyt, kun pari vuotta sitten oli muotia sisustaa oma asunto tai makkari hotellihuoneeksi! Annettiin oikein esimerkkejä halvan ja kalliimman budjetin hotellihuonesisustuksesta eli täysin persoonattomasta kolmen tai neljän tähden perushuoneesta! Mitä helv, päivittelin miehelleni, kun luin jutun aamiaisella. Miksi ihmeesä joku haluaa asua tavallista tavallisemmassa hotellihuoneessa kotonaan? Varmaankin siksi, että se on hänelle luksusta.
Status on kuin luksusta, se merkitsee eri ihmisille eri asioita heidän arkielämäänsä peilaten.
Rahaa kaikki vaan haluaa niin paljon kuin mahdollista
Vierailija kirjoitti:
Rahaa kaikki vaan haluaa niin paljon kuin mahdollista
Sen jälkeen kun rahaa on sen verran, ettei sitä tarvitse ajatella, raha menettää merkityksenä. Ja siinä mielessä rahaa voi olla myös liikaa, koska se aiheuttaa ylimääräistä vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla mainitsemillasi kriteereillä minä olen ns "statusmies". Olen naisille lähes näkymätön. Mitä tämä siis kertoo naisista?
Tiesitkö, että se varallisuuden kerääminen on aina pois jostain muusta? Esimerkiksi siitä "oman tien kulkemisesta". Koska se vie aikaa ja energiaa. Aikaa ja energiaa, jonka voi käyttää niin moneen muuhunkin asiaan. Kukaan ei tarvitse kasapäin rahaa. Palvot myyttistä "statusmiestä", vaikka et edes ymmärrä, mitä se tarkoittaa.
Onko statusnaisia samoilla kriteereillä kuin statusmiehiä?
Tositarina:
Vanginvartija miehen komeus ei riittänyt koska ei ollut tarpeeksi statusta, vaikka heillä oli yhteisiä lapsia.
Vaimo oli itse lihava ja sanoi miehelleen "Ku sä oot tollanen duunari!" kun otti avioeron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että se varallisuuden kerääminen on aina pois jostain muusta? Esimerkiksi siitä "oman tien kulkemisesta". Koska se vie aikaa ja energiaa. Aikaa ja energiaa, jonka voi käyttää niin moneen muuhunkin asiaan. Kukaan ei tarvitse kasapäin rahaa. Palvot myyttistä "statusmiestä", vaikka et edes ymmärrä, mitä se tarkoittaa.
Tiesin. En minä palvo statusmiestä, kysyin vain kysymyksen. Menestyä voi sellaisisllakin aloilla, jotka eivät tuota rahaa ja halusin tietää millä alalla tämä mies on menestynyt.
Oman tien kulkeminen on oikeastaan truismi, sillä kaikkihan omaa tietään kulkevat. Malboro-mies kohti keuhkoahtaumaa ja me kaikki kohti jotakin. Parhaimmillaan kohti asioita joita itse arvostamme. Muut eivät välttämättä arvosta samoja asioita. Siitähän koko tämä keskustelukin kertoo.
Vierailija kirjoitti:
Kavereiden kanssa listattiin meille hoteimmat ammatit (miehillä), in random order:
lääkäri
lentäjä
diplomi-insinööri
juristi
ktm
joku avaruusinsinööri tms
Aika hyvä lista