Mikä on paljon puhuttu statusmies?
Täällä törmää keskusteluissa monesti siihen. Mm. lentäjiä ja lääkäreitä ainakin mainittu sellaisiksi. Mikä tekee miehestä sellaisen? Kova palkka ja ammatti mihin vaikeaa päästä vai mikä?
Kommentit (313)
Sellainen, jonka vaimolla saattaa kihahtaa päähän miehensä status
Ei sen tarvitse lääkäri tai lentäjä olla, mutta ammatti josta nyt saa kuitenkin selvästi keskivertoa enemmän rahaa ja jossa on päätäntävaltaa. Työ joka inspiroi miestä ja johon hän suhtautuu kunnianhimoisesti. Työ jossa joutuu ajattelemaan, eikä vain suorittamaan.
Statusmies on olemukseltaan siisti ja hän osaa keskustella melkein aiheesta kuin aiheesta. Yleissivistys on kova ja retoriset taidot korkealla. Hän on sosiaalinen persoona, muttei mikään helppoheikki-naurattaja. Hän harrastaa ainakin jossain määrin aktiivisesti liikuntaa ja alkoholia kuluu hyvin maltillisesti, jos välttämättä ollenkaan.
Statusmies on kova ulkomaailmaa kohtaan, mutta hyvin herkkä rakkaalleen. Hän on ihmisjoukossa se henkilö, josta melkein kaikki sanovat, että hän on "hyvä tyyppi". Statusmies ei leveile autollaan tai veneellään. Hän vain ajelee niitä sujuvasti ja jos joku niitä arvostaa, niin siinähän arvostaa. Statusmies kun ei liikoja mieti, että mitä muut hänestä mahtaavat ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, mieheni on diplomi-insinööri plus lentäjä. Jälkimmäistä tekee nyt työkseen. Taidankin olla statusmiehen vaimo. Koskaan siis moisia juttuja ajatellut :)
Millainen olet itse, kun olet päässyt statusmiehen vaimoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näe, että lääkäri, lentäjä, juristi tai kansanedustaja olisivat statusammatteja, koska heillä ei ole yhteiskunnallista vaikutusvaltaa. Status-sanahan viittaa paitsi varallisuuteen ja koulutukseen, myös vaikutusvaltaan. Puoluejohtajalla, tuomarilla tai sairaanhoitopiirin johtajalla on statusta, muut ovat hyviä, tavallisia ammatteja.
Joo, olet tavallaan oikeassa, mutta silti nuo mainitsemasi ammatit (lääkäri, lentäjä, juristi) antavat ko. henkilölle arvovaltaa, statusta, koska ammatteihin on vaikeaa päästä ja vaativat erityistä lahjakkuutta. Ovat myös kovapalkkaisia. Tämä synnyttää tietynlaista arvostusta ihmisissä.
Luulen, että tuntemani lääkärit, juristit ja lentäjät olisivat hyvin hämmästyneitä, jos kuulisivat olevansa statusmiehiä, naisiahan tuo ei palstalla koske. Palsta on oma maailmansa, mutta koko status käsitteenä menettäisi merkityksensä, jos tavanomaiset ammatit toisivat statusta.
Monessa palstan jutussa on järkeäkin, kunhan pysähtyy miettimään, mutta tämä statusmies-juttu on sellainen, että se jotenkin tiivistää koko palstan hengen täydellisesti ja en tiedä mitä sanaa siitä oikein käyttäisi. Jos vaikka mietin sanovani isälleni, että hei, olit muuten statusmies (hän oli sitä ihan oikeasti työelämässä ollessaan), niin voin vain kuvitella hänen pöllämystyneen ilmeensä.
Se miten kaukana tuollainen nimitys on siitä maailmasta, jossa oikeasti eletään on suurin piirtein yhtä kaukana kuin Mustanaamio on presidentistä. Eikä se ole edes hauskaa, vaan se on omituista ja jotain muuta, johon en nyt keksi sopivaa sanaa. Statusmies. Se on jotain sellaista, että Auervaara valehteli olevansa lentäjä ja joku vielä uskoi. Ei kai normaali ihminen Suomessa ole niin kaukana terveyskeskuslääkärin tai pankissa työskentelevän juristin maailmasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näe, että lääkäri, lentäjä, juristi tai kansanedustaja olisivat statusammatteja, koska heillä ei ole yhteiskunnallista vaikutusvaltaa. Status-sanahan viittaa paitsi varallisuuteen ja koulutukseen, myös vaikutusvaltaan. Puoluejohtajalla, tuomarilla tai sairaanhoitopiirin johtajalla on statusta, muut ovat hyviä, tavallisia ammatteja.
Joo, olet tavallaan oikeassa, mutta silti nuo mainitsemasi ammatit (lääkäri, lentäjä, juristi) antavat ko. henkilölle arvovaltaa, statusta, koska ammatteihin on vaikeaa päästä ja vaativat erityistä lahjakkuutta. Ovat myös kovapalkkaisia. Tämä synnyttää tietynlaista arvostusta ihmisissä.
Luulen, että tuntemani lääkärit, juristit ja lentäjät olisivat hyvin hämmästyneitä, jos kuulisivat olevansa statusmiehiä, naisiahan tuo ei palstalla koske. Palsta
Naisten höpötyksiä tämä statusmies
"Naisten höpötyksiä tämä statusmies"
Kyllä nämä palstateoriat - tasoteoria, statusmies, hypergamia jne. - ovat palstamiesten käsialaa eikä naisten. Täällähän jopa tuikitavallinen DI on jatkuvasti otsikossa "hienona" miehenä eikä niiden otsikkojen kirjoittaja taatusti ole nainen. En ole kyllä avannut ketjuja, mutta olen silti varma.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nämä palstateoriat - tasoteoria, statusmies, hypergamia jne. - ovat palstamiesten käsialaa eikä naisten. Täällähän jopa tuikitavallinen DI on jatkuvasti otsikossa "hienona" miehenä eikä niiden otsikkojen kirjoittaja taatusti ole nainen. En ole kyllä avannut ketjuja, mutta olen silti varma.
Miesten huono itsetunto näitä tekee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, mieheni on diplomi-insinööri plus lentäjä. Jälkimmäistä tekee nyt työkseen. Taidankin olla statusmiehen vaimo. Koskaan siis moisia juttuja ajatellut :)
Olen kait ihan tavallinen nainen. Yliopiston käynyt, työelämässä.
Millainen minun pitäisi statusmiehen vaimona teidän mielestänne olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten huono itsetunto näitä tekee?
Muistaakseni tämä homomieskin joka murhasi jääkiekkoilijan (en muista nimeä), oli avautunut ennen tekoaan, miten jääkiekkoilijan uusi mies oli enemmän statusmies kuin hän itse, tavallinen eläinlääkäri.
Miesten tapa lienee yleisemminkin verrata itseään muiden miesten saavutuksiin. Sitten riippuu ympäristöstä mikä missäkin on enemmän statusta. Kilpailullisuus on osa miesten maailmaa enemmän kuin naisten (jo evoluutiobiologian tähden), vaikka tietty poikkeuksia löytyy tähänkin asiaan.
Statusmies on aina korkeamman statuksen ammatissa. Esim. aiemmin mainittu putkimies tai muu haalarihomma, ns. Blue collar työ, ei koskaan yllä statusammatiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkonäkösi, habituksesi?
Statusmies. Oh Yes. Suomessa vähennän näitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkonäkösi, habituksesi?
Ihan kaunis omasta mielestäni, mutta kaikki täysin luomua, en ole kiinnostunut mistään keinotekoisista härpäkkeistä. Tyyli ajaton, sporttinen, laadukas. Ostan laatua, koska yleensä se kestää kauemmin ja yleensä on ekologisesti ja eettisesti myös kestävämpää.
Vierailija kirjoitti:
Statusmies on aina korkeamman statuksen ammatissa. Esim. aiemmin mainittu putkimies tai muu haalarihomma, ns. Blue collar työ, ei koskaan yllä statusammatiksi.
Näin on. Status menettäisi merkityksensä, jos putkarit, hitsarit, kirvesmiehet sun muut olisivat sellaisia.
Statusmies ei koskaan ole duunari
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä naisille hinkua statusmies. Lääkärit, diplomi-insinöörit, lakimiehet, lentäjätmutta kaipa nuo taas sitten vaativat tasokkaita naisia, mikä EI tarkoita katuharjaripsiä, violettia tukkaa ja voimaannuttavia tatskoja.
Katuharjaripset 😂😂😂😂