Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuo pakettiautoelämä näyttää niin rennolta

Vierailija
04.08.2025 |

Voisi olla kivaa. T. Valis 

Kommentit (153)

Vierailija
101/153 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin vain kuvitella miltä autossa jossa eletään/paskotaan/nukutaan haisee. Hyi saasta. "joo kuukausittain käydään pesulassa hehe"

Tuota...näissä myös siivotaan. Ilmeisesti mielikuvituksesi ei riitä kovin pitkälle.

Vierailija
102/153 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei naisena ole sitä ongelmaa,  että tarvitsisi pelätä miehiä.ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/153 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20 V sinkkuna toi olisi varmaan ollut ihan kokemus. Silloin ei ollut kovin mukavuuden haluinen. Mutta silloin puuttui toimeentulo, ja sellaiset varat joilla olisi käytännössä saanut ylläpidettyä sen auton jos se vaikka rikki menee. 

Ja toki näin miehenä riski ryöstetyksi ja hakatuksi tulemisesta on vielä isompi kuin naisella. Raiskaamaan toki kukaan ei varmaan olisi vaivautunut. Mutta noi edellä mainitut on tullut koettua ilman Van Lifeakin. Ja ihan suomessa. Tää ei ole mikään lintukoto varsinkaan nuorille miehille. Miehet on loppupeleissä toisilleenkin helposti susia jos viinaa juot ja sellaisissa ympäristöissä liikut. 

Niin... miehen toimesta... Voisitteko te miehet lopettaa naisten ja muiden miesten ahdistelun/tappamisen/paiskailun? 

naisena en ikinä lähtisi puskaraiskattavaksi pakussa :D Huutovitunnaurua

Juu. Muiden miesten toimesta olen ottanut osumaa ja joutunut ryöstetyksi. Ja tosiaan miehet ovat vielä isompi uhka toisilleen kuin naisille. Noin tilastollisesti ajatellen. 

Mutta menee ohi aiheen. Tai no tavallaan liittyy kun puhuttiin Van Lifen turvallisuudesta, ja että moni nainen varsinkin pelkää tuota turvallisuuspuolta. OK. Ymmärrän sen hyvin. Erilainen asetelma naiselle kuin miehelle. Mutta moni nainen varmaan saa apuakin helpommin kuin vieras mies. 

Vierailija
104/153 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää nykyinen pakettiautoelämän romantisointi on kyllä yksi oudoimpia asioita mihin setämiehenä on törmänny. Mun isä rakensi ekan retkeilyauton pakettiautosta joskus 60-luvulla ja silloin sen ymmärtää kun antoi paljon vapautta liikkumiseen mikä ei ollut niin helposti toteutettavissa. Ite lapsena viettäny kuukausia retkeilyautossa/matkailuautossa ja tietää melko tarkkaan kaikki mitä siihen touhuun liittyy niin vaikea on tätä romantisointia ymmärtää. Eikä varsinkaan elämäntapana, viikon-parin reissut nyt vielä menee hyvin niin kauan kun on kesäinen ja sateeton sää.

Mä taas reissasin vaan kesälomilla joskus leirintäalueilla mun isovanhempien kanssa 70-luvulla. Heillä oli tilava vaunu. Me nukuttiin teltassa vanhempien kanssa. Joten kävihän se heidän vaunu kateeksi. Oli vielä uusi ja hieno. Käytiin sitten vaunussa syömässä mummun herkkuja ja viettämässä aikaa. Välillä uimaan. Vessassa käytiin leirintäalueen yhteistiloissa. Olihan se leirielämä hienoa kauniina kesäpäivänä. Eli mulla on ihan päinvastaiset muistot kuin sulla, sellaiset yliruusuiset.  :)

Vierailija
105/153 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillekin tuollainen pienessä tilassa eläminen on unelmien täyttymys. Itse olen viettänyt riittävästi aikaa veneessä ja vaunussa todetakseni, että ei ole minun juttu. Vaikka on kuinka niitä "nerokkaita säilytysratkaisuja" niin alkaahan se jossain vaiheessa ärsyttää. Samoin se näppärä ulosteiden tyhjentäminen on epämiellyttävää vaikka sen kuinka tekisi 15 sekunnissa.

Kompostoivassa pussi vaihdetaan joka ison hädän jälkeen. En nyt tiedä onko kuinka rasittavaa. Tai ei musta ainakaan. Pissat tyhjennetään 2-3 päivän välein. 

En sanonut että rasittavaa, vaan epämiellyttävää. Minä olen tehnyt tuommoisia asioita enkä pitänyt niistä. Paljon mieluummin käytän tavallista vessaa tai sitten mökillä kompostoivaa käymälää. 

Vierailija
106/153 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole edes aurinkopaneelia (vielä) ja hyvin pärjätään pari päivää ilman sähköä. Jos ajetaan välillä, niin pärjätään taas. Kaikki toimii sähköllä, ei haluttu kaasua ollenkaan. 

Vierailija
107/153 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se näyttää rennolta, koska ne ihmiset on joko luontaisesti rentoja tai ovat päättäneet asennoitua rennosti. Jos ei siihen pysty, niin homma ei sovi. Jos pystyy, niin saattaa sopiakin. Kiireiset aikataulut ei sovi pakuiluun.

Jos matkustaa tai asuu kaksin, niin aika oleellista on se, että sopii yhteen sen kaverin kanssa ja jaksaa olla sen kanssa hankalissakin oloissa. Omaa tilaa ei välttämättä saa, jos sataa paljon tai on ötököitä tms. Toisaalta paikkaa pystyy helposti vaihtamaan.

Niin ja pitää osata ja kehdata paskoa sen toisen läsnäollessa ja kyetä puhumaan kakka-asioista. Muuten ei voi kyllä pitempään samassa pakussa asua. 

En ehkä olisi valmis pysyvästi asumaan pakussa kuin pakon edessä, ellei olisi jokaiselle oma. Mutta reissaamiseen se on mielestäni vähiten stressaava vaihtoehto. 

Vierailija
108/153 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin ja pitää osata ja kehdata paskoa sen toisen läsnäollessa ja kyetä puhumaan kakka-asioista. Muuten ei voi kyllä pitempään samassa pakussa asua."

Joo pitää kyetä puhumaan vessakäynneistä, mutta ei sitä nyt toisen läsnäollessa tarvi paskoa kuitenkaan. Toinen kun voi mennä ihan vaan ulos siksi aikaa kun toinen käyttää vessaa. Ja toki käytetään oikeaa vessaa aina kun mahdollista (levähdyspaikat, huoltoasemat jne).

Vierailija
109/153 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen elänyt aina vaatimattomasti. Mulle se ei ole ongelma.ap

Vierailija
110/153 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys

Eli jos ei halua kaasujääkaappia, niin ollaanko ilman vai onko jokin muu vaihtoehto? 🤔

Tähän saakka meillä on ollut kylmälaukku jossa kallet, mutta kallet kestää vain päivän ja sitten ne pitäisi saada pakastimeen jäätymään. 

Me ostettiin reissuja varten sellainen kylmälaukku, mihin saa virtaa tupakansytyttimestä (tai ihan pistorasiasta). Ajon ajan on aina virran päässä eli toimii tällöin kuin jääkaappi. Lisäksi kannattaa ostaa sellaiset isot geelitäytteiset kylmäkallet (esim. Iceman kylmäelementti 740 g). Nämä paljon parempia kuin tavalliset kylmäkallet.

Tuolla setillä pärjättiin kolme päivää ihan hyvin. Sitten kylmäkallet leirintäalueella pakkaseen ja uudet ruoat tilalle kaupasta. Olennaista myös siis se, että kylmälaukkuun mininimäärä ruokaa/nesteitä. Ei esim. isoa maitopurkkia, vaan ostaa pienempiä purkkeja useammin. 

Vierailija
111/153 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariskunnilla varmaan kiva ku toinen käy vessassa ja koko paku alkaa haisee paskalta :D nam nam, syö siinä aamupalaa...

Vierailija
112/153 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pariskunnilla varmaan kiva ku toinen käy vessassa ja koko paku alkaa haisee paskalta :D nam nam, syö siinä aamupalaa...

Meillä toinen käy vessassa ja toinen on ulkona. Sivuovi auki ja tuuletus toimenpiteen jälkeen ei kauaa vie, mitään ei jää autoon haisemaan. Yleensä aamupala on jo syöty tuossa kohtaa.

Vierailija
113/153 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää nykyinen pakettiautoelämän romantisointi on kyllä yksi oudoimpia asioita mihin setämiehenä on törmänny. Mun isä rakensi ekan retkeilyauton pakettiautosta joskus 60-luvulla ja silloin sen ymmärtää kun antoi paljon vapautta liikkumiseen mikä ei ollut niin helposti toteutettavissa. Ite lapsena viettäny kuukausia retkeilyautossa/matkailuautossa ja tietää melko tarkkaan kaikki mitä siihen touhuun liittyy niin vaikea on tätä romantisointia ymmärtää. Eikä varsinkaan elämäntapana, viikon-parin reissut nyt vielä menee hyvin niin kauan kun on kesäinen ja sateeton sää.

Sateeton? Oliko teillä avomallinen paku?

Vierailija
114/153 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä vaan, ja sitten kun huomaat, että kulut onkin silti tasoa yksiö, josta puuttuu kunnollinen juokseva vesi ja sähköt olemattomat.

Mutta pääsee liikkumaan, auton kuluja ei erikseen ole, ja naapureita ei haittaa elämöinti.

Vierailija
115/153 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa naiset jotka katselevat haikeina jotain kiillotettuja #vanlife Instagram tarinoita vailla pienintäkään käsitystä millaista arki pakettiautossa todellisuudessa Suomessa olisi 😂

Suomen talvi ja pakkaset hittaa differentisti autossa, jossa ole oikein mitään eristeitä ja joku ohut uretaanivaahto pellin välissä. Pyykitkin saat jossain pesulassa käyttää.

Ei ole pakko jäädä Suomen talveen.

Vierailija
116/153 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä vaan, ja sitten kun huomaat, että kulut onkin silti tasoa yksiö, josta puuttuu kunnollinen juokseva vesi ja sähköt olemattomat.

Mutta pääsee liikkumaan, auton kuluja ei erikseen ole, ja naapureita ei haittaa elämöinti.

Mun mielestä on silti huolestuttavaa, että asumisen kulut ovat niin suuret ja laatu niin huonoa, että ihmisille on alkanut tuntua autossa asuminen hyvältä vaihtoehdolta. Kodittomuuttahan se on, vaikka onkin vähän upgradattua.

Vierailija
117/153 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on pikkuinen vanha asuntovaunu, jossa ei edes ole vessaa. Hyvin pärjätään silti. Vaellusta ja suunnistusta harrastaneina osataan paskoa luontoon siististi eli jäljet peittäen. 

Vierailija
118/153 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys

Eli jos ei halua kaasujääkaappia, niin ollaanko ilman vai onko jokin muu vaihtoehto? 🤔

Tähän saakka meillä on ollut kylmälaukku jossa kallet, mutta kallet kestää vain päivän ja sitten ne pitäisi saada pakastimeen jäätymään. 

Me ostettiin reissuja varten sellainen kylmälaukku, mihin saa virtaa tupakansytyttimestä (tai ihan pistorasiasta). Ajon ajan on aina virran päässä eli toimii tällöin kuin jääkaappi. Lisäksi kannattaa ostaa sellaiset isot geelitäytteiset kylmäkallet (esim. Iceman kylmäelementti 740 g). Nämä paljon parempia kuin tavalliset kylmäkallet.

Tuolla setillä pärjättiin kolme päivää ihan hyvin. Sitten kylmäkallet leirintäalueella pakkaseen ja uudet ruoat tilalle kaupasta. Olennaista myös siis se, että kylmälaukkuun mininimäärä ruokaa/nesteitä. Ei esim. isoa maitopurkkia, vaan ostaa pienempi

Tuollaista kylmälaukkua olen harkinnut, mutta jäänyt harkinnan tasolle. Nuo geelikallet kyllä hankin 😃 Kiitos vinkistä. 

Vierailija
119/153 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania muistoja ysäriltä kun olin Gambian kultarannikoilla Toyota Hiacella kolme kuukautta. Parkkeerasin rannan tuntumaan ja illan hämärtyessä avasin peräluukkuni ja nuoret, lihaksikkaat rantapojat tyydyttivät kaikki tarpeeni. Se oli sitä van laiffia parhaimmillaan.

Vierailija
120/153 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystytä teltta pihalle ja asu siinä viikko niin saa saman kokemuksen. No maisemat ei vaihdu mutta asuminen autossa on ihan samanlaista kun asuisi teltassa. 

Tai aja pakulla mökin pihaan ja kuvittele että on pakko pysytellä pakun sisällä, ajele ympäri pitäjää ja syö eväitä. Palaa mökille ja tee ed mainittu kierros niin monta kertaa että saat tarpeeksesi ja menet sisälle mökkiin. Seur päivänä uudestaan.. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi