Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten olette sopeutuneet mummouteen?

Vierailija
04.08.2025 |

Itsellä herättää vaikeita tunteita se, että pitäis jakaa mummous vauvan toisen mummon kanssa. Ja itseasiassa vauvojen toisten mummojen kanssa. Omista lapsista tiesi, että on niille aina se tärkein... Mitä jos se toinen onkin paljon parempi mummo?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini antoi aina lelulahjoja, joita sitten säilytti luonaan ja ne oli kuin hunaja-ansa, ei mikään oikea lahja.

Vierailija
22/38 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja.

Minulla epävakaa äiti ja kolme lapsetonta siskoa. Kaikilla vimma olla MINUN lapsilleni se tärkein ja vimma kilpailla keskenään.

Yhteydenpito kaikkiin on olematon tai täysin minimissä tuon vimman takia.

Antaisit lapsen luoda suhteet värikkääseen sukuunsa. Ei hän liikaa voi rakkautta saada ja varmasti saisi kasvaessaan paljon iloa hemmottelevista lähisukulaisistaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja.

Minulla epävakaa äiti ja kolme lapsetonta siskoa. Kaikilla vimma olla MINUN lapsilleni se tärkein ja vimma kilpailla keskenään.

Yhteydenpito kaikkiin on olematon tai täysin minimissä tuon vimman takia.

Antaisit lapsen luoda suhteet värikkääseen sukuunsa. Ei hän liikaa voi rakkautta saada ja varmasti saisi kasvaessaan paljon iloa hemmottelevista lähisukulaisistaan. 

Mikään tuossa käytöksessä ei ole rakkautta, vaan omien tarpeiden tyydyttämistä lapsia hyväksikäyttämällä.

Vierailija
24/38 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ensimmäisen lapsenlapseni tänä vuonna. Olen häneen suunnattoman ihastunut, mutta koska asumme kaukana, olen vain iloinen, että lähempänä on toinen mummo, jota hän myös tapaa.  Lisäksi on vielä toisen isoisän uusi vaimo, joka myös tuntuu olevan kovin lapsirakas. Pidän heistä molemmista,  emmekä kilpaile keskenämme, vaan toivomme, että tämä pieni ihminen saa mahdollisimman paljon rakkautta kaikilta.

25/38 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttöystäväni mummous on ihan ok. Hänellä oli lapsenlapsia jo kun tapasimme ja ymmärrän että elämässään tärkeysjärjestyksessä lapsenlapset ovat hyvin korkealla.

Voiko "tyttö" olla mummu?

Kyllä. Mummous ei ole naisella sellainen rooli että se sulkisi uudet parisuhteet pois. Se kutsutaanko uutta kumppania tyttöystäväksi vai naisystäväksi on sitten makuasia. Tyttöystävä on kuvauksena nuorekkaampi kuin naisystävä.

M60

Vierailija
26/38 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap tuollaisia miettii , tai koittaa toteuttaa paremmuuttaan mummoudessa, voi olla varma ettei kunollista, normaalia suhdetta lapsenlapseen ikinä synny.

Vierailija
27/38 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Mummous ei ole naisella sellainen rooli että se sulkisi uudet parisuhteet pois. Se kutsutaanko uutta kumppania tyttöystäväksi vai naisystäväksi on sitten makuasia. Tyttöystävä on kuvauksena nuorekkaampi kuin naisystävä.

Ei ole, se on vain typerä ja viestii sun omista ennakkoluuloistasi.

N1960

Vierailija
28/38 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ne saavat kilpailun aikaiseksi ihan mistä vaan, vaikka lapsenlapsen huomiosta tai lastenlasten kehitystahdista. Meillä sentään päästiin vähällä, jos jätti isän toisen vaimon puheet huomiotta. Hänen lapsenlapsensa oli 2kk nuorempi kuin isän lapsenlapsi, kauhea tappio siis. Lisäksi suurin karastrofi taisi olla, että isän lapsenlapsella ensimmäinen hammas  puhkesi aivan keskivertoiässä ja heillä vasta jonkin verran myöhemmin. En vain jaksanut tuollaista jatkuvaa vertailua, joten valitettavasti isäni jäi vähän syrjään lapsenlapsen kasvusta. 

Anoppi ja äitini ovat hyvissä väleissä olleet aina. Heissä en kilpailuasetelmaa nähnyt kummassakaan. Nuorempi äitini oli vielä työelämässä. Vähän pelkäsin, että alkaako anoppi voimakastahtoisena vaatia enemmän aikaa lapsen kanssa, mutta hyvänä anoppina piti mielipiteensä omanaan. Tosin nyt 20+ vuotta myöhemmin on alkanut moittia, kun en useammin vienyt lasta hoitoon. 

Itse vasta haaveilen mummoudesta, en haaveitani koskaan kerro kuin puolisolleni salaa, kun olemme kahdestaan. Jos niin onnellisesti käy, aion noudattaa äitini ja anoppini esimerkkiä. Olen läsnä ja mahdollisuuksien mukaan apuna, mutta en tuppaa nuoren perheen elämään. Äitiäni seuraan lahja-asioissa, kysyn mitä tarvitaan ja valitsen mieluummin laatua kuin määrää. Appivanhemmilla määrä ja koko korvasivat laadun, valitettavasti.

Vierailija
29/38 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mummous on tosi vähäistä, koska nään lapsenlapsia enintään kaksi kertaa vuodessa. Ei tulisi mieleenkään alkaa kilpailemaan paremmuudesta toisen mummon kanssa. Saa ihan rauhassa olla ns. ykkösmummo, kun itse kituuttelen työttömyyskorvauksilla. Lahjojen osto on vähäistä, kun ei ole ylimääräistä tuhlattavaksi.

Vierailija
30/38 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaa kilpavarustelu, kumpi ostelee enemmän, laittaa rahaa tilille jne..

Kellä tuommoista? 

Niillä joilla epävakaat mummelit kimpussaan.

Kyllä mullakin väliin epävakautta, mutta ei se nuin näy 😳

Vierailija
31/38 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että lastenlapsille on valtava rikkaus kun on paljon sukua ympärillä. Olen yksi heistä. 😊

Vierailija
32/38 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene hoitoon. Ihan sairaita ajatuksia.

Ihan normaaleja ajatuksia nuo ovat.

Vierailija
33/38 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kellä tuommoista? 

Ja varakkaat. Ei muut pysty tuohon.

Vierailija
34/38 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan käsittämätöntä juttua. Olen kolmen lapsen mummo, asun samalla paikkakunnalla heidän kanssaan. Minusta olisi hienoa jos lapsenlapset voisivat olla enemmänkin tekemisissä toisen mummonsa kanssa. Ja muutenkin runsaat suhteet täteihin ja setiin koen hyvänä. Minulla on omakin elämä. Ja omat lapset lentäneet pesästä. 

Vierailija
35/38 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kellä tuommoista? 

Ei se kilpaileminen vaadi rahaa. Epävakautta vain.

Vierailija
36/38 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on trolli. Jos olisi oikea mummo tietäisi kuinka rankkaa lastenlasten jatkuva hoitaminen on iäkkäämmälle. On vain hyväksi jos on useampi mummo hoitamassa. Lapset tykkäävät jos heistä pidetään ja rakastetaan. Ei siinä hoitotuntien määrät ratkaise. 

37/38 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M-1965

+++++++++++++++++++++++

Ei ole, se on vain typerä ja viestii sun omista ennakkoluuloistasi.

N1960

Tyttöystävältäni kysyin onko ok käyttää hänestä tuota termiä. Hänen mielestään se on ok ja hänen mielipiteensä mukaan minä toimin. Ja kyllä, tyttöystäväni (sinua vain pari vuotta nuorempi) todellakin osaa käyttää sanaa EI silloin kun sille on tarvetta. 

M60

Vierailija
38/38 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kellä tuommoista? 

Kait tuossa jo muutaki ku epävakaus? Jos noin, nii ostavat vaikka velaksi 😂