Lapsi itkee ikuisuuden pikkupipejä
Onko kellään muulla tällaista herkkää lasta? Joka itkee lähes ikuisuuden pikkupipejä kuten, että vähän kolahti jonnekin tai tuli pieni nirhaisu, tai kompastui ja kaatui mutta siten että ei jäänyt jälkeäkään eikä oikeasti käynyt mitään. Eli pipejä joista ei tullut verta, ei isompaa mustelmaa, ei mitään vakavaa muutenkaan. Saattaa tunnin itkeä jotain pikkukolhua, joita lapsilla nyt aika usein tulee. Ja ikää siis jo 6, mutta on ollut ihan pienestä saakka tällainen. Miten tällaisen kanssa pitäisi toimia, kun ikääkin alkaa olemaan ja tämän verran?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella monet vanhemmat pelästyttää lapsensa tuollaisten kolhujen syntyessä.
Juostaan paniikissa lapsen luokse huutaen "oijoijoivoivoivoi huijuijui, eihän sattunut? Ei sattunut, ei sattunut. Äiti puhaltaa!" Ja sitten puhallellaan maanisesti ja ollaan aivan hysteerisiä.
Ap, miten olette vanhempina käyttäytyneet näiden kolhujen sattuessa?
Olen sanonut rauhallisesti, että tule syliin, äiti lohduttaa. Ja hetken lohdutuksen jälkeen sanonut reippaasti, että ei sattunut pahemmin, kaikki kunnossa, nyt voi jatkaa leikkiä. En ole panikoinut. Enkä ollut hysteerinen. Vaan lohduttanut hetken ja sitten yrittänyt kannustaa unohtamaan pipin ja jatkamaan kivoja leikkejä. Nämä siis ei isommin ole sattunut. Ap
Eli sivuutat lapsen tunteen väittämällä, että kaikki on kunnossa, käsket olemaan rei
En toki heti, mutta jonkin ajan (esim vartti) kuluttua. Ei minusta ole lapselle itselleenkään hyväksi, jos hän jää itkemään tunneiksi sellaista, jossa ei oikeasti sattunut juuri mitään vaan kaikki on oikeasti ihan kunnossa. Ap
Samaa samalle. Alat itse uikuttaa kaikesta jatkuvasti lapselke että lapsi kyllästyy sinuun ja kuin huomaamatta, muuttaa omaa käyttäytymistään, koska olet hänestä niin raivostuttava.
mahtaako ap olla oikeasti kunnossa
Läpsi sitä perseelle kunnes oppii olemaan.
Äiti huomioi lapsen ja puhaltaa pipin pois. Toimii. Se välinpitämättömyys ja viha lasta kohtaan jota näkee kaupoissakin ei toimi.
Ti-ti maailma on vaihtunut pi-pi maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Autisti?
Ironista kyllä mutta tuon hokeminen aivan tyhjästä ensimmäisenä assosiaationa on vahva merkki samasta joten.. onneksi olkoon?
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on oppinut että tällä tavalla saa huomiota.
Veikkaan samaa. Nimenoman siten, että muulla tavalla huomiota ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi tarvii sinun syliä ja huomionottoa vanhemmilta. Rakkauden puutteesta itkee.
Saa minun huomiota paljon, ja tietää että rakastan häntä, kerronkin sen joka päivä. Eli ei taida nyt tuosta olla kyse. Ap
Lapsi on oppinut, että on itseään heikomman vanhemman lapsi. Hän vie sinua ihan kuusnolla, kun et uskalla ns vihastua.
Vihastua? Vihastuako minun nyt pitäisi siitä, että lapsi itkee pipejä? Mitähän se auttaisi? Ap
Mitähän se on auttanut kun jokaisesta kolhusta on tehty numero? Se on aikuisen vastuulla viheltää se peli poikki jos pipien itkeminen on yli mitoitettua.
Viheltää peli poikki vihastumalla lapselle? Lapsihan itkee siitä vain kahta kauheammin sitten.
-eri
Joissakin lapsissa on hauska piirre. Kun he esim kaatuu he katsoo ensin aikuista ja päättää vasta sitten miten reagoi.😂 Jos aikuiset ei huomaa mitään koheltaminen jatkuu. Jos joku aikuinen on huomannut tilanteen alkaa kauhea parkuminen.😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on oppinut että tällä tavalla saa huomiota.
Veikkaan samaa. Nimenoman siten, että muulla tavalla huomiota ei saa.
Hän saa minulta kyllä paljon huomiota, etenkin sitä positiivista. Ja teemme paljon asioita yhdessä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi tarvii sinun syliä ja huomionottoa vanhemmilta. Rakkauden puutteesta itkee.
Saa minun huomiota paljon, ja tietää että rakastan häntä, kerronkin sen joka päivä. Eli ei taida nyt tuosta olla kyse. Ap
Tästä nimenomaan on kyse. Liiasta huomiosta.Osoitat liialla paapomisella ja huolestumisella, että asia on vakavampi kuin oikeasti on. Ei ihan joka hetki sitä rakkautta tarvi vakuuttaa. Usein riittää turvallinen läsnäolo. Lue hänelle mieluummin kirjoja kuin vakuuttelet rakkauttasi.
Etteköhän te vuoden parin sisälle hae penskalle jonkun diagnoosin "neuroepätyypillisyydestä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä nimenomaan on kyse. Liiasta huomiosta.Osoitat liialla paapomisella ja huolestumisella, että asia on vakavampi kuin oikeasti on. Ei ihan joka hetki sitä rakkautta tarvi vakuuttaa. Usein riittää turvallinen läsnäolo. Lue hänelle mieluummin kirjoja kuin vakuuttelet rakkauttasi.
En minä mitään vakuuttele. Tykkään sanoa lapselle joka päivä että rakastan häntä. En minä sitä silloin vakuuttele kun hän itkee jotain pipiä. Vaan vaikka samalla kun illalla sanon hyvät yöt. Ei siinä ole mitään pahaa. Päinvastoin. Enkä huolestu niistä pikkupipeistä mitenkään vaan kannustan lastakin huomaamaan ettei niistä tarvitse huolestua. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on oppinut, että on itseään heikomman vanhemman lapsi. Hän vie sinua ihan kuusnolla, kun et uskalla ns vihastua.
Vihastua? Vihastuako minun nyt pitäisi siitä, että lapsi itkee pipejä? Mitähän se auttaisi? Ap
Mitähän se on auttanut kun jokaisesta kolhusta on tehty numero? Se on aikuisen vastuulla viheltää se peli poikki jos pipien itkeminen on yli mitoitettua.
Viheltää peli poikki vihastumalla lapselle? Lapsihan itkee siitä vain kahta kauheammin sitten.
-eri
Jos lapsi parkuu joka pikku kolhua vartin on syytä kyllä jo vihastuakin ja käskeä lasta esim omaan huoneeseen rauhoittumaan. Ei vihastuminen tarkoita mitään pää punaisena huutamista.
Ompa outoja ja lapsivihamielisiä kommentteja ap saanut.
Vierailija kirjoitti:
Äiti huomioi lapsen ja puhaltaa pipin pois. Toimii. Se välinpitämättömyys ja viha lasta kohtaan jota näkee kaupoissakin ei toimi.
Kuusi vuotiaalle lässytetään kuin jollekin taaperolle?
Vierailija kirjoitti:
Ompa outoja ja lapsivihamielisiä kommentteja ap saanut.
Katsos kun ap vedättää.