Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Valkoinen katse määrittää yhä sitä, mitä pidämme arvokkaana kirjallisuutena. Siksi päätin olla lukematta valkoisten kirjoja"

Vierailija
03.08.2025 |

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän eurooppalaisen kirjallisuuskaanonin opiskelijana pakkolukeneen nuoren ja fiksun värillisen (POC) turhautumisen.

Itse olen lukenut ja luen ymmärtääkseni ihmisiä, joiden nahkoihin en muuten pääse.

Esimerkiksi musta homoseksuaali, James Baldwin oli minulle nuoruudessani tärkeä kirjailija. Olen muuten valkoinen hetero.

Jos olet koulutettu maahanmuuttaja, ja haluat ymmärtää suomalaisuutta, olet pakotettu lukemaan valkoisten heteromiesten kirjoittamia juttuja. Päätaloa ei tarvinne kahlata, mutta Lehtosesta, Kiannosta ja Linnasta olisi hyvä aloittaa. Ne vanhat kirjat kertovat ajasta, jolloin jakolinjat olivat syvällä, mutta niitä ei määrittänyt ihonväri.

Vierailija
62/85 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko suomalaiset 'etnisiä' vai 'valkoisia'?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saharan eteläpuoleiset afrikkalaiset eivät koskaan kehittäneet omaa kirjakieltään. 

Mutta niillä oli siistit bongorumpurytmit. Ilman vaatteita ilman aatteita varjossa palmujen...

Ei suomalaisetkaan ole paljoa kirjoitelleet...

Vierailija
64/85 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella  sivistymtöntä julistusta. Klassinen kirjallisuus on paljolti valkoisten miesten kirjoittamaan, koska naisilla ja ei-valkoisilla ei ollut mahdollisuuksia keskittyä tällaiseen. Samoin musikki, kuvaamataiteet, tieteet jne. On silti järjetöntä boikotoida kalssisisa teoskia, koska ne ovat perusta nykyisille töille, myös naisten ja vähemmistöjen suorituksille.

Vierailija
65/85 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haisulikin on rasistinen hahmo. 

Vierailija
66/85 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanat kaksoisstandardit. Miettikääpä persun kannanottoa: "luen vain valkoisten heteromiesten kirjoja". Media ja muiden puolueiden poliitikot pöyristelisivät viikkoja.

Jos persu sanoisi, että olen koko pienen ikäni lukenut afrikkalaisten lesbonaisten kirjoittamaa kirjallisuutta ja nyt haluan keskittyä siihen, mitä kaltaiseni valkoiset hetskumiehet ovat kirjoittaneet, pitäisin sitä ihan hyvänä ideana.

Vierailija
67/85 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista on myös se, että HS antaa palstatilaa tämmöiselle oksennukselle.

Journalismi on tätä nykyään?

Vierailija
68/85 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen viihde, jossa päähenkilöön(-henkilöihin) voi samaistua, on suosituinta. On luonnollista, että kuluttamamme viihde on pääsääntöisesti omaan viiteryhmään liittyvää.

Vierailija
69/85 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luitteko te tuon jutun? Hän on ilmeisesti opiskellut kirjallisuystiedettä ja havahtunut siihen , että opintoihin on sisältänyt pääosin valkoisten heteromiesten kirjoja. Ja että se mitä on lukenut , ei oo resonoinut sen kanssa, miten itse maailman hahmottaa ja haluaa nyt lukea enemmän itselle lähteistä kirjallisuutta.

Kyllä itsekin valkoisena naisena, joka on lukenut miesten kirjoittamia kirjoja, oon todennut , että heidän kykynsä kuvata naisten maailmaa ja ajatuksia on h e  l k u tin heikkoa.

Uskon.

Joskin täytyy todeta että vaikkapa joku Kyrön Liitto on siitä huolimatta tolkuttoman hyvä kirja.

Vastaavasti naisartistien tuotannossa näkyy paikoin kyvyttömyyttä samaistua miesnäkökulmaan. Näin se vain menee, eikä välttämättä vähennä teoksen arvoa.

terkuin valkoinen heteromies

Vierailija
70/85 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyllistä köyhyyttä sekä olla lukematta että lukea vain koska joku "auktoriteetti" suosittelee. Lukeminen ei ole mikään pätemisväline muiden silmissä.

Vierailija
71/85 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi itse valita mitä lukee. Pääsääntöisesti mitä suositellaan on valkoisten kirjoittamia mitään sanomattomia kirjoja. Siksi olen jo vuosia itse valinnut mitä luen, eikä siihen kuulu valtavirtakirjallisuus. Tämähän ottaa suomifasseja sydämestä. Ja ei en lue suomalaistakaan kirjallisuutta.

Vierailija
72/85 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen viihde, jossa päähenkilöön(-henkilöihin) voi samaistua, on suosituinta. On luonnollista, että kuluttamamme viihde on pääsääntöisesti omaan viiteryhmään liittyvää.

Suosituimmat (eniten rahaa tuottaneet) elokuvat on jotain avataria (siniset alienit) star warsia (jedit, imperiumit, erilaiset alienit robotteja unohtamatta), titanic (joka vähemmän yllättäen upposi lopussa) marvelin eri leffat (supersankareita, alieneita, taikavoimia ja ties mitä mutantteja) jne.

Aika vähän tuosta minä löydän mitään itseni kaltaista :D 

Vierailija
73/85 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanat kaksoisstandardit. Miettikääpä persun kannanottoa: "luen vain valkoisten heteromiesten kirjoja". Media ja muiden puolueiden poliitikot pöyristelisivät viikkoja.

Jos persu sanoisi, että olen koko pienen ikäni lukenut afrikkalaisten lesbonaisten kirjoittamaa kirjallisuutta ja nyt haluan keskittyä siihen, mitä kaltaiseni valkoiset hetskumiehet ovat kirjoittaneet, pitäisin sitä ihan hyvänä ideana.

Jos nyt suoraan sanotaan niin ennakkoluuloisuuden julistaminen harvoin on mikään ylpeilynaihe. Toki vasurit on jossain omassa luokassaan tuossa sekoilussa. 

Vierailija
74/85 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoja pitäisi nimenomaan lukea erilaisten kirjoittajien näkökulmista, jos aikoo ymmärtää toisista ihmisistä jotain. Haastaa vähän itseään eikä lillua omassa kuplassaan.

Kirjat ovat toisten ihmisten ajatuksia, eivät omiasi.

Vierailija
75/85 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin pitäisit 

Varsinkaan jos julistus tapahtuisi maan suurimman lehden sivuilla 

Vierailija
76/85 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskeeko sääntö myös Karl Marxia, joka on näiden saatanallisten aivopierujen isä.

Miten niin?

Marx oli valkoinen heteromies. Luulitko jotain muuta 

Vierailija
77/85 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt suoraan sanotaan niin ennakkoluuloisuuden julistaminen harvoin on mikään ylpeilynaihe. Toki vasurit on jossain omassa luokassaan tuossa sekoilussa. 

Aina saa hämmästellä vasurejen ulostuloja, kohta ei yhtään aihetta mistä ei voisi loukkaantua ja draamailla. 

Vierailija
78/85 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina saa hämmästellä vasurejen ulostuloja, kohta ei yhtään aihetta mistä ei voisi loukkaantua ja draamailla. 

Ne suorastaan kilpailee siitä kuka saa eniten vapauksia ja oikeuksia pois ihmisiltä.

Vierailija
79/85 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten typerä pitää ihmisen olla, että ei ymmärrä sitä että suomalaiset ovat valkoisia, eikä Suomen historia ole sellainen, kuin Yhdysvaltojen. Suomalaiset eivät ole pitäneet mustia orjinaan, eivätkä olleet mukana kolonialismissa ja Afrikan riistossa, vaan suomalaisia on myös kohdeltu rasistisesti ja viety orjiksi.

Vierailija
80/85 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On rasistista kirjoittaa, että ei halua lukea valkoisten kirjoittamia kirjoja, koska kirjoittajan ihonväri on valkoinen. Rasismia voi kokea kuka tahansa ihonväristä riippumatta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän