Mikä nyt pelottaa? Miksi tästä aiheesta ei saa keskustella?
Oikeasti on kaikkien etu, että palkat nousisivat nousseiden elinkustannusten tasolle ja ihmiset voisivat hyvin työelämässä. Jollain on iso ongelma tämän asian kanssa ja haluaa sensuroida koko aiheen pois. Miksi? 

Sosiaaliturvan ja tukien pitäisi nousta. Moni varmasti älähtää tämän lauseen kohdalla kauhistuneena ja kuvittelee sen johtavan tilanteeseen, jossa kaikki kansalaiset nostelisivat tyytyväisenä tukia eikä kukaan kävisi töissä.
Todellisuus kumminkin on, että yleensä terveet ja hyvässä vedossa olevat ihmiset haluavat tehdä työtä. Parhaimmillaan työ tuo merkitystä elämään, se ylläpitää toimintakykyä ja -kuntoa ja elämä ilman työtä käy monella nopeasti tylsäksi. Osalle työ on jopa intohimo ja tapa osallistua yhteisöön. 

Työ kuin työ käy kuitenkin hyvin ikäväksi ja vastenmieliseksi nopeasti silloin, kun työpaikalla eivät ole asiat kunnossa: johtaminen voi olla pielessä sekä ilmapiiri, työvälineet eivät ehkä ole asianmukaisia, työntekijöiltä vaaditaan liikaa eikä palkka kompensoi vaatimuksia asianmukaisesti.

Viime päivinä ollaan jälleen saatu lukea mediasta, että ulkomaalaisia marjanpoimijoita on taas kaltoinkohdeltu. Ukrainasta mansikoita poimimaan tulleet palaavat mielummin sotaa käyvään maahan kuin jäävät Suomeen poimimaan. Olot kuulemma järkyttivät heitä eivätkä sopineet mielikuvaan Suomesta kehittyneenä, reiluna ja oikeudenmukaisena maana.
Moni ei usein tule ajatelleeksi, että sosiaaliturvalla ja -tuilla on myös funktio ehkäistä työnantajien mielivaltaa ja sitä härskeintä hyväksikäyttöä työelämässä. Kun työntekijällä on mahdollisuus kieltäytyä työstä, ei mitä vaan polkuehtoja ja hyväksikäyttöä ole pakko hyväksyä. Täten valtio myös pitää sosiaaliturvan kautta huolta siitä, että työntekijöiden oikeudet toteutuvat. Thaimaalaiset ja ukrainalaiset poimijat eivät ole suomalaisen sosiaaliturvan piirissä ja varmasti pitkälti sen takia heitä on voitu kohdella epäinhimillisesti.
Parhaimmillaan sosiaaliturva ja liitot luovat yrityksille ja työnantajille painetta nostaa palkkoja ja pitää huolta työntekijöistä.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Miksi kenenkään kannattaa opiskella tai käydä töissä, jos tukena saa yhtä paljon rahaa?
Lainalla ei elä ikuisesti ja Suomen luottoluokitusta laskettiin juuri äsken.
Kerropa, mitä tukea saa, tai on koskaan saanut yhtä paljon kuin palkkaa työstä, jota varten suoritetaan tutkinto?
Toisekseen, raha pelkästään yksin on todella heppoinen ja huono motivaattori millekään alalle, jos mitään muuta kiinnostusta sitä kohtaan ei ole.
Minua pelottaa ihmisten lihavuus. Kehopositiiviset ihralöllykät käyttäytyvät todella uhkaavasti, kun niiden mieliala heittelehtii verensokeritasojen mukana. Varokaa lyhyet miehet, nuo ihraneitoset vaanivat teitä deittipalstoilla normaalipainoisen naisen kuvien taakse piiloutuneina : O
Elämä pelottaa juopolla. Jatkan kuitenkin juomista ja itsetuhoa
Minua pelottaa ihmisten lihavuus. Kehopositiiviset ihralöllykät käyttäytyvät todella uhkaavasti, kun niiden mieliala heittelehtii verensokeritasojen mukana. Varokaa lyhyet miehet, nuo ihraneitoset vaanivat teitä deittipalstoilla normaalipainoisen naisen kuvien taakse piiloutuneina : O
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostellaan.
Ilmiannettaan.
Sehän on ainoa keino estää asialliset keskustelut.
First the fascinate the fools, then they silence the intelligent.
Kunhan nyt kerrot myös että mistä ne rahat otetaan sekä palkkojen että tukien nostoon. Ja kai kaikki ymmärtävät että kun palkkoja nostetaan, ne katetaan taas sitten hintojen nostolla. Kierre on valmis.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan nyt kerrot myös että mistä ne rahat otetaan sekä palkkojen että tukien nostoon. Ja kai kaikki ymmärtävät että kun palkkoja nostetaan, ne katetaan taas sitten hintojen nostolla. Kierre on valmis.
Hetkonen. Siis toisessa ketjussa solvataan ja öyhötetään vassareista ja siitä, että vassarit ei ymmärrä sitä, ettei rahan määrä maailmassa ole vakio, vaan rahaa ja talouskasvua on oikeasti rajattomasti ja sitä saadaan aina lisää.
Nyt sinä siis argumentoit, että rahan määrä onkin vakio ja yhden rahat on aina toiselta pois?
Miten sinä selität tämän, että hinnat ovat viime vuodet nousseet, paikoin moninkertaistuneet, mutta palkat eivät? Kerta sinun mukaasi hintojen ja palkkojen välillä on ehdoton korrelaatio.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmisillä ei ole varaa ostaa kotimaisista kaupoista, niin sitten vaan temutetaan, temutetaan ja temutetaan.
Ja kotimaiset yritykset menee koko ajan vaan yhä useammin konkurssiin, konkurssiin ja konkurssiin...
Yhtään ei ole mahdollista nipistää sieltä johtoportaan miljoonabonuksista, kansanedustajien rajattomista sopeutumisrahoista, miljardien yritystuista ja yritysten verohelpotuksista? Ehei, kaikki pitää ottaa kansalaisten turvaverkoista ja terveydenhoidosta.
Yhtä Wolt-miljonääriä kohden on satoja polkupalkalla ilman kunnollista työsopimusta räntäsateessa ruokia toimittavia kehitysmaalaisia. Se on se vaurastumisen todellinen hintalappu ja sen mahdollistamiseen osallistuu koko yhteiskunta. Kun työ on huonosti palkattua, epämääräistä, epäsäännöllistä silppu- ja keikkatyötä, ilman vakituista tuloa, niin silloin ihminen joutuu hakemaan sosiaalietuuksia saadakseen pidettyä katon pään päällä ja ruokaa. Näin yritykset ulkoistaa työläisten elätyksen valtiolle ja veronmaksajille.
AP, mitä on inflaatio? Mistä se johtuu ja mitä se aiheuttaa?
Olen itse neuvotellut oman palkkani enkä koskaan ole tyytynyt liiton punikkien sopimuksiin. Ei ne minun duuneista mitään tiedä eikä kommunistit koskaan ole osanneet rahaa käsitellä. Tienaan niin paljon etten millään keksi kaikelle käyttöä vaikka valtio kovalla prosentilla pakottaakin lahjoittamaan palkkaani hyväntekeväisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä Wolt-miljonääriä kohden on satoja polkupalkalla ilman kunnollista työsopimusta räntäsateessa ruokia toimittavia kehitysmaalaisia. Se on se vaurastumisen todellinen hintalappu ja sen mahdollistamiseen osallistuu koko yhteiskunta. Kun työ on huonosti palkattua, epämääräistä, epäsäännöllistä silppu- ja keikkatyötä, ilman vakituista tuloa, niin silloin ihminen joutuu hakemaan sosiaalietuuksia saadakseen pidettyä katon pään päällä ja ruokaa. Näin yritykset ulkoistaa työläisten elätyksen valtiolle ja veronmaksajille.
Tämä on ongelma vain sosialistisessa järjestelmässä missä valtio moisen mahdollistaa.
Sosialismin sivuvaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse neuvotellut oman palkkani enkä koskaan ole tyytynyt liiton punikkien sopimuksiin. Ei ne minun duuneista mitään tiedä eikä kommunistit koskaan ole osanneet rahaa käsitellä. Tienaan niin paljon etten millään keksi kaikelle käyttöä vaikka valtio kovalla prosentilla pakottaakin lahjoittamaan palkkaani hyväntekeväisyyteen.
Tämä. Minä olen perusduunari joka olen neuvotellut oman palkkani reilusti TES taulukoiden yläpuolelle. Kommunisteista ei ole kuin lannoitteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Semmoinen voimafantasia sitten sieltä. Punikeista ja kommunisteista harhaisena öyhöttäminen paljastaa tämänkin kommentin todellisen lähteen.
Onko sinusta esimerkiksi se, että verovaroilla maksetaan myös Suomen huoltovarmuuden, puolustuksen, tieinfran ja valtion hallinnon, ministerien palkat ym. ylläpidosta siis hyväntekeväisyyttä? Eläisitkö mielummin bantumaassa ilman mitään näitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Minä olen perusduunari joka olen neuvotellut oman palkkani reilusti TES taulukoiden yläpuolelle. Kommunisteista ei ole kuin lannoitteeksi.
Juu, aivan varmasti. Katsotaan miten kohta neuvottelet, kun kuka tahansa voi saada potkut mistä vaan syystä, kun kokoomus vie monitulkintaisen alisuoriutumisen lakiin. Ja jokaiseen työhön alkaa olla tuhansien hakijoiden jono plus halpatyöläisiä tarjolla Aasiasta ja kehitysmaista. Työministeri Satonen kävi jo kiertueella heitä houkuttelemassa.
Mikä on sinun neuvotteluasema sitten?
Kenen omasta mielestä? Esim HS:ssä Suomen menestynein malli Suvi Riggs esittää aloituksen suuntaisia ajatuksia, kun kertoo, että hänellä on ollut aina mahdollisuus palata Suomeen, jos asiat ei ole menneet hyvin, niin hänen ei ole tarvinnut alistua työnantajien hulluimpiin vaatimuksiin.