Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riideltkää vaan perinnöstä.

Vierailija
02.08.2025 |

Tutulta meni 35000 euroa oikeuskuluihin kun alkoi vaatia enemmän rahaa. Nyt se ei saa lanttiakaan koska sen perintö meni oikeuskuluihin. Sen sisko saa sitten oman perinnön.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa asianajaja, joka on sovitteleva ja keskusteleva. Olen toiminut asianajajana kohta 20 vuotta ja pari kolme on ollut sellaisia, missä tarvittu poliisia tai oikeusastetta. Kyllä asiat on sovittavissa. Aina. Kunhan kertoo ja keskustelee asianosaisten kanssa riittävästi. 

Näissä asioissa usein tarvitaan muutakin kuin juridiikkaa. Mielen ymmärtäminen on tärkeää. Miksi hlö ajattelee näin? Kun sen ymmärtää, osaa myös sovitella asiaa oikeaan suuntaan. Tämä aina kaikkien osapuolten etu juuri kustannusten vuoksi.

asianajaja

Vierailija
2/18 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä mitä riideltävää on sisaruksilla? Jokainen saa saman verran ja sillä selvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asianajajalla riittää mielenkiintoa jatkaa keskustelua ja riitaa niin kauan, kuin perintöä riittää 

Vierailija
4/18 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeuteen harvoin kannattaa mennä, mutta sovitella kannattaa. Ennen kaikkia keskustella vanhempien ja sisarusten kanssa asioista jo etukäteen.

Äitinikin ajatteli antavansa kesämökin sisarelleni, kun viettävät siellä enemmän aikaa. Sanoin äidilleni, että sillä on minulle tunnearvoa ja perintösuunnittelu loukkaa minua. Äidin mielestä minulle olisi riittänyt käyttöoikeus.

Kun ei muuten ymmärtänyt asian periaatteellista merkitystä, sanoin, että teen sisareni perinnöttömäksi. Minulla kun on jo paljon enemmän omaisuutta kuin äidilläni. Ei uskoisi, miten nopeasti äkkiväärä vanhus muuttaa mielensä.

Vierailija
5/18 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä mitä riideltävää on sisaruksilla? Jokainen saa saman verran ja sillä selvä.

Riittää että sisaruksista yksi on persoonallisuushäiriöinen. Hän on kuin tuuliviiri, jonka jutut vaihtuvat viikosta toiseen. Lisäksi hän haluaa enemmän kuin muut, vaikka testamentin mukaan on tasajako. Kyseessä ei ole järkitoiminta vaan sekopäisyys. 

Vierailija
6/18 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

V i t t u kun saisikin perintöä...mutta ei s-tana tule mistään suunnasta..

Vierailija
7/18 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V i t t u kun saisikin perintöä...mutta ei s-tana tule mistään suunnasta..

En mä ainakaan halua perintöä vielä vuosikymmeniin. Mä haluan, että mun vanhemmat elää.

Vierailija
8/18 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmat riidat tulee jostain kipoista ja kupeista. On ihan käsittämätöntä millaisia riitoja ja loppuelämän välirikkoja perinnöt saa aikaan. Ns. sivistyneet ihmiset menee ihan raiteiltaan kun riitelevät jostain tavarasta.  Itsepäisyys ja riidanhalu nousee potenssiin  kymmenen, kun pitäisi jonkun rakkaan edesmenneen omaisuus saada jaettua. Olisivat varmaan testamentanneet kissayhdistykselle, jos olisivat tienneet.

Vierailija
9/18 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan meistä nyt max 50-vuotiaista ei tule saamaan lanttiakaan perintöä ellei vanhemmat ole ihan upporikkaita. Vanhukset joutuvat maksamaan jatkossa hoidostaan todellisen hinnan ja heidän varallisuutensa valuu hoivayhtiöille.

Vierailija
10/18 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeuteen harvoin kannattaa mennä, mutta sovitella kannattaa. Ennen kaikkia keskustella vanhempien ja sisarusten kanssa asioista jo etukäteen.

Äitinikin ajatteli antavansa kesämökin sisarelleni, kun viettävät siellä enemmän aikaa. Sanoin äidilleni, että sillä on minulle tunnearvoa ja perintösuunnittelu loukkaa minua. Äidin mielestä minulle olisi riittänyt käyttöoikeus.

Kun ei muuten ymmärtänyt asian periaatteellista merkitystä, sanoin, että teen sisareni perinnöttömäksi. Minulla kun on jo paljon enemmän omaisuutta kuin äidilläni. Ei uskoisi, miten nopeasti äkkiväärä vanhus muuttaa mielensä.

Eli ahneuksissasi uhkailit vanhusta? Mahtaa äitiäsi harmittaa, että lapsesta tullut tuollainen ahne omaan napaan tuijottelija. Itsellä on jo kaikkea, eikä sisko saisi saada mitään koska MINÄ OLEN PRINSESSA!

Vierailija
11/18 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sisaresi sinua peri jos sinulla lapsia. Äitis ei tainnu tietää sitä.

Vierailija
12/18 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen ainut lapsi ja minulla on vain yksi lapsi. Todella simppeliä. 

Vierailija
13/18 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idi ootit suomalaiset ei anna ennakko perintöä. Jo eläessään kannattaa jakaa omaisuutta. 

Vierailija
14/18 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Idi ootit suomalaiset ei anna ennakko perintöä. Jo eläessään kannattaa jakaa omaisuutta. 

Nimenomaan näin. Ennakkoperintö pitää jakosuhteet oikeina vielä perinnönjaossakin. Mutta suomalaiset yrittävät kiertää veroja ja jakavat ennakkoperinnön sijaan lahjoja. Mieluummin lahjoittavat lahjana ja vielä erikseen lahjakirjassa muistavat mainita, että ei ole ennakkoperintöä. Jos omaisuutta ei kuitenkaan ole niin paljon, että voisi jokaiselle lapselle lahjoittaa tasapuolisesti, niin yhden suosimisesta aiheutuu vain riitoja. Suosiolahjaa ei välttämättä aina lähdetä perunkirjoituksissa riitauttamaan, koska voi tulla kalliiksi ja perinnöt ovat usein pieniä, mutta sisarusten välit se voi rikkoa. 

Vierailija
15/18 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevämpää yrittää sopuratkaisua, kulut perintöriidoissa korkeat. Kiusaaminen ei ole oikea ratkaisu perintö asioissa.

Vierailija
16/18 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, mistä yleisimmin riidellään, on se, että TUO on saanut enemmän vanhempien elinaikana (rahasiirtoja, ennakkoperintö, suosiolahja) tai sitten riidellään, jos on testamentti, jos jotkut saa vain lakiosan ja muut enemmän. Eli ei mennä testamentin mukaan.

Usko minua. Voin sanoa yli 20 vuoden kokemuksella, että vaikka riideltävää ei olisi, niin riidan aihe kyllä keskitään, jos perillinen luonteeltaan riidanhakuinen. Näitä piisaa.....

Ei ole asiaa, mistä ihmiset eivät keksisi riidanaihetta. Välillä itselläkin hermot koetuksella ja olen kyllä korottanut ääntäkin välillä (suomeksi: huutanut) että nyt riittää. Yleensä nämä asiat kuitenkin saan ratkaistua. Koskaan kukaan ei ole täysin tyytyväinen, mutta pitää paikkaansa vanha sanonta: Parempi on laiha sopu kuin iso riita. Vaikuttaa noihin kustannuksiin erittäin paljon

asianajaja

Vierailija
17/18 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En riidellyt veljeni kanssa kun äiti kuoli niin perintö meni tasan. Muita ei ollut osallisena ja saatiin aika iso perintö. Isältä saatiin kesämökki koska se oli jo 75 vuotias eikä jaksanut hoitaa sitä. Veljeni ei halunnut mökkiä joten se jäi minulle ja remontoin sen. Olen siinä viettänyt jo 10 kesää. Riitely onkin typerää.

Vierailija
18/18 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä lapsia on 3. Minä olen se, joka myy vintedissä, kirppiksillä jne. Tässä muutama vuosi sitten vanhemmat alkoi tuskailemaan yhtiövastikkeiden kanssa. Oltiin jo aikaisemmin ehdotettu pienempään muuttoa, mutta kauppa ei paikkakunnalla käy ja halusivat pitää vierashuoneen lapsille ja heidän perheille. 

Joku krt näytin paljonko tyhjä huone maksaa ja alueen airbnb tarjonnan. Lopulta syntyi kaupat. Vanhemmat muuttivat omaata 4 h asunnosta samassa taloyhtiössä kaksioon ja heidän asuntoon muutti perhe samasta taloyhtiöstä, tulin3 asunnon ketjutus.

4 h arvo 44 tuhatta, kaksion 22 tuhatta( ja kolmio 33 tuhatta ).

Pientä karsintaa oli jo tehty, loput muuton jälkeen.

Alettiin siinä puhumaan mitä kukin haluaisi ja sanoin mä voisin joskus haluta lasirasian. Oon tykännyt siitä aina. Sekä veli ja sisko nyökkäsi. Rasia jäi tietenkin vielä vanhemmille. Tässä muutamia kk sitten äiti soitti ja kertoi rasia oli tippunut ja mennyt rikki.

Vanhemmille jäi sen verran rahaa asuntokaupoista, että saavat maksettua tulevat remontit. Paikkakunta on muuttotappiokunta, epäilen asuntoa ei ole helppo myydä. Ollaan heitetty sellaista asiaa ilmaan, sitten kun toisesta aika jättää, laittaa toinen asunnon myyntiin, asuu kunnes menee kaupaksi ja sen jälkeen muuttaa siskolleen. Hän on luult silloin eläkkeellä ja heillä on iso koti. 

Jos näin toteutuu, saa vanhempi antaa kaikki asuntorahat siskolleni ylläpidosta.

Jos asiat sujuu näin, ei tarvi yhtään tapella. Perintöä ei tule, etenkin kun se rasiakin meni rikki

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän