Espoossa joku sai mopohäiriköistä tarpeeksi
Puskaradiossa mopopoikien vanhemmat valittaa että joku oli heitellyt ikkunasta/partsilta nesteitä päälle ja tiellä joku tesla oli yrittänyt kiilata mopon tieltä ulos(mopolijat kyllä keulivatkin täällä nätisti ja välillä vastaantulijoiden kaistallakin eli mikä lienee täysi totuus sitten). Tänä kesänä täällä se meno on ollut oikeasti ihan sekoa ja rehellisesti en ihmettele jos jollakin joka asuu hiukan lähempänä katua on leiponut kiinni. Itse en asu ihan kadun varrella mut se järjetön klo 14-04 kestävä rätinäkaahailu kuuluu tännekin. Puskaradiossa myös puolustellaan että mieluummin häiriköikööt mopoilla kuin vetäisi nappeja jossakin. Mitä mieltä? Onko muuallakin ärsyntyneet asukkaat alkaneet toimiin? En ole itse mitään tehnyt enkä laittomuuksia silleen kannata, toisaalta ymmärrän että jollakin on tämä kuukausia jatkuneen shown jälkeen vain katkennut pinna...ja miksi ne vanhemmat eivät valista poikiaan vaan uhriutuvat somessa?
Kommentit (425)
Vierailija kirjoitti:
Omalle pojalle ja sen kaveripiirille pidin vanhempana motoristina puhuttelun, missä pyysin tai oikeastaan käskin lopettamaan perseilyn asutusalueilla. Siitä, että ihmisiä vtuttaa ei seuraa mitään hyvää ja ne uskoikin, ei ollut ainakaan meidän kadulla turhaa rälläämistå. Nyt on sukupolvi vaihtunut, soitin tutulle poliisille ja ne pitikin toukokuussa yhden illan mopojen tehoratsiaa. Kuulin, että yhdeksästä moposta lähti kilvet ja viideltä pojalta kortti. Nyt on taas rauhallisempaa.
Työkaverini mies on poliisi ja tiedän toukokuussa, kesäkuussa ja heinäkuussa tekivät ratsioita. Samoja poikia sai sakkoja joka krt.
Jotkut välittää, iso osa ei. Elokuussa aikovat käydä kouluissa puhumassa.
Minä kunnioitan mopopoikia, koska he ovat mukavan ajoharrastuksen parissa, eivätkä rellestä kylillä tai uimarannoilla, tai tee rikoksia keskustassa.
Olen toisinaan näyttänyt peukkua ohi kulkiessani ja sanonut mopopojille, että heillä on hyvä harrastus. Positiivisia ja heitä kunnioittavia ihmisiä nuoret arvostavat, eivät naama punaisena huutavia leipääntyneitä valittajia.
Tykkäisitkö itse, jos sinulle kommunikoitaisiin kaikki asiat raivona huutamalla?
Rannoilla makoilijat eivät omista rantoja. Ihan yhtälainen oikeus mopopojillakin on käyttää rantoja ajamiseen. Turvallisempaa on harjoitella keulimista rannoilla kuin liikenteen seassa.
Ainakin meillä on kaupungin rannassa hyvin tilaa sekä mopoilijoille että auringonpalvojille.
Vierailija kirjoitti:
Rannoilla makoilijat eivät omista rantoja. Ihan yhtälainen oikeus mopopojillakin on käyttää rantoja ajamiseen. Turvallisempaa on harjoitella keulimista rannoilla kuin liikenteen seassa.
Ainakin meillä on kaupungin rannassa hyvin tilaa sekä mopoilijoille että auringonpalvojille.
Ei ole muille turvallisempaa ja maastossa saa ajella vain maanomistajan luvalla.
Vierailija kirjoitti:
Minä kunnioitan mopopoikia, koska he ovat mukavan ajoharrastuksen parissa, eivätkä rellestä kylillä tai uimarannoilla, tai tee rikoksia keskustassa.
Olen toisinaan näyttänyt peukkua ohi kulkiessani ja sanonut mopopojille, että heillä on hyvä harrastus. Positiivisia ja heitä kunnioittavia ihmisiä nuoret arvostavat, eivät naama punaisena huutavia leipääntyneitä valittajia.
Tykkäisitkö itse, jos sinulle kommunikoitaisiin kaikki asiat raivona huutamalla?
Minäkin arvostan niitä nuoria, jotka eivät rellestä. Niille toisenlaisille pitäisi voida tehdä jotain.
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele. Ihme kyllä vaikka lähiössä asun täällä ei mopopojat hurjastele. Edes loma aikoina, ongelma on kaupungin keskustassa.
Eihän ne nyt omassa pihapiirissä, isä vetäis köniin ja myisi mopon
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen mopopoikien syyllistäminen täällä on meneillään? Eivät muka saisi ajella teitä pitkin, eivät hiekkarannoilla, eivät missään. Eikö kukaan teistä ole ollut koskaan nuori ja ajanut mopolla?
Jos kaivautuu hiekan alle makoilemaan, pitää varautua siihen, että jotkut ihmiset saattavat astella vahingossa päältä tai joku voi ajaa pyörällä tai mopolla vahingossa ylitse, mutta tuo ei ole syy kieltää mopoilua tai pyöräilyä rannalla. Pikemminkin niin, ettei hiekan alle saisi kaivautua vilkkailla uimarannoilla ollenkaan tai jos kaivautuu, niin omalla riskillä.
Jos mopoilla ei saa enää ajella edes yleisiä teitä pitkin, koska mopot ääntävät, niin missä niillä saa sitten ajella?
Eipä missään koska ne on laittomiksi viritelty...
Vierailija kirjoitti:
Joo siis onhan niillä oikeus ajella mopoilla. Ihan kuten on oikeus ajaa autolla, pyörällä jne. Jos ei melua kestä niin muuttaa sitten jonnekin korpeen. Mukava vaan kun elämää ja ääniä. Tylsimykset vois pysyä hiljaa
14v kakara ei saa ajaa autolla ja pyöräilyssäkin on säännöt.
Vierailija kirjoitti:
Mopoilijat tai mopopojat ovat laaja käsite. Jos muutama ajaa holtittomasti ja rällää, se ei tarkoita, että kaikki mopopojat ovat syyllisiä. Sama kuin joku kaahailisi autolla ja sen jälkeen haukuttaisiin kaikki autoilijat pystyyn.
Eivät mopopojat tahallaan aja kenenkään ylitse, mutta vahinkoja sattuu kuten autoilijoillekin.
"muutama"
älähän viitsi, se on muutama nolo jolla ei ole kovin viriteltyä lelua.
Vierailija kirjoitti:
Kun makaa rannalla hiekan alla, samalla tavoin voi jäädä auton yliajamaksi. Jenkeissä on käynytkin niin. Rantavahti huristeli autolla erään naisen päältä, kun hän oli kaivautunut kuumalla ilmalla hiekkaan viilentymään. En muista, saiko rantavahti yliajosta syytteitä.
Mopoilijaa on turha syyttää, jos on kaivautunut hiekkaan ja mopoilija ajaa päältä. Tuollaisen vuoksi mopoilijoita ei saa haukkua.
Mopolla ei ajeta rannalla. Jos ei edes tuon vertaa tiedä, ei kannata hypätä sen selkään ja lähteä päristelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen mopopoikien syyllistäminen täällä on meneillään? Eivät muka saisi ajella teitä pitkin, eivät hiekkarannoilla, eivät missään. Eikö kukaan teistä ole ollut koskaan nuori ja ajanut mopolla?
Jos kaivautuu hiekan alle makoilemaan, pitää varautua siihen, että jotkut ihmiset saattavat astella vahingossa päältä tai joku voi ajaa pyörällä tai mopolla vahingossa ylitse, mutta tuo ei ole syy kieltää mopoilua tai pyöräilyä rannalla. Pikemminkin niin, ettei hiekan alle saisi kaivautua vilkkailla uimarannoilla ollenkaan tai jos kaivautuu, niin omalla riskillä.
Jos mopoilla ei saa enää ajella edes yleisiä teitä pitkin, koska mopot ääntävät, niin missä niillä saa sitten ajella?
Mitä helv.. asiaa penskoilla on ajamaan hiekkarannoille?
Moottorikäyttöisellä a
Ainakin minusta oli hauskaa rällätä hiekkarannoilla, mutta en ajellut silloin, jos rannalla makoili ihmisiä tai juoksenteli lapsia. Juuri sen vuoksi, etten ajaisi vahingossa kenenkään päältä.
Minustakin olisi hauskaa ajaa rekalla mopo-jonnen yli, mutta kun se on laitonta, se on laitonta.
Koet siis olevasi sääntöjen ulottumattomissa?
Vierailija kirjoitti:
Sitten ollaan taas laittelemassa tielle kukkamerta ja sukulaiset kyynelsilmin muistelee kuinka oli niin kiltti ja ihanan positiivinen meidän Kalle, ja kuinka on niiin väärin että nuorena lähti, lepää rauhassa rakas enkeli:3
Vierailija kirjoitti:
Tiedän erään mopohäirikköpojan äidin, kävin sanomassa tälle kun näin miten poikansa oli törmätä parkkipaikalla autoihin ja pyöräileviin tyttöihin kun keuli mopoa ja ajoi holtittomasti, mutta pojan äiti mittaili minua päästä varpaisiin, hymyili pirullisesti ja alkoi ylimieliseen tyyliin puolustella että etkö tiedä miten pojat on poikia.
Eipä yllätä jos lapsiaan palvovat vanhemmat saavat aikaan sen että nuo aiheuttavat liikenneonnettomuuksia ja henkilövahinkoja.
Minä olen käynyt muutamassa mopo-pojan hautajaistilaisuudessa sanomassa äipälle että miten meni noin omasta mielestä.
Siinä oli oma viihdearvo kun isä kilahti aivan täysin ja yritti käydä kimppuun. Muut vieraat piteli sitä kun muistutin ettei virkavallan kimppuun kannata käydä edes kun se on siviilivaatteissa. Hallintaotteet ovat tarvittaessa varsin kivuliaita :)
PItääkin vielä tänä kesänä kävästä jossain. Äipät romahtaa aivan täysin kun niitä vähän muistuttaa että tuokin olisi ollut estettävissä.
Vierailija kirjoitti:
en ole uskaltanut testata takapuskurissa roikkuvien mopojen jarruja - jälki voisi olla rumaa
Anna mennä vain. Kerrot että siinä meni eläin jonka vuoksi jarrutit hieman.
Vierailija kirjoitti:
Useimmat tekee rikoksen käynnistämällä moottoripyöränsä josta ei ole maksettu veroja eikä niillä riitä ikä sen ajamiseen.
Onko keskusta nyt se avainpaikka etteivät siellä tee rikoksia vai mikä juttu?
Vanhemmat eivät yksinkertaisesti PIITTAA MITÄÄN. Eihän se nyt heille kuuluu, MIT ne penskat siel puuhaavat..........ja mil kulkevat ja missä.......ehei !!!!!!
Tuleviasuuden toivot, vapaa kasvatus ja mopolla 90km/h 30km/h alueella ja kävelyteillä, edes poliisi ei saa puuttua yliviritettyihin mopoihin ja liikennerikkomuksiin koska pojat on poikia.
Kaksitahtimopot pitäisi kieltää lailla.
Meilläkin yksi häirikkö käy ajojensa lopuksi vielä varmistamassa, että kukaan muukaan lähinaapureista ei vielä nuku: kierros tai pari muuten rauhallisen omakotialueen läpi !!!