En uskolla mennä mustikoita keräämään kun punkit tarttuu
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua puri ilmeisesti kyy reiteen muutama päivä sitten kun kirmasin kedolla shortseissa. Reisi on vieläkin kipeä ja vähän turvonnut. Sattui, tuntui ihan puremalta.
No ei purrut kyy reiteen, ellei sinun kirmailusi tarkoita maassa istumista/makaamista. Olitko sammunut johonkin pöpelikköön?
No joku se oli. Rajumpi kuin ampiainen. Patti reidessä ja viikon arka. Olisiko ollut jokin vieraslaji.
Lapsuudessa pohjois-savossa ei ollut vielä hirvikärpäsiä eikä punkkeja. Tosi harmi että nykyään on, en enää metsiin näiden takia mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua puri ilmeisesti kyy reiteen muutama päivä sitten kun kirmasin kedolla shortseissa. Reisi on vieläkin kipeä ja vähän turvonnut. Sattui, tuntui ihan puremalta.
Vähän epäilen että ei kyy ollut ku eivät oikein yllä edes saappaan varren yli puremaan.
Ei ollut saappaita vaan lenkkarit, ja keto oli sellaista pehmeää, upottavaa, kasvillisuutta polven korkeudelle.
Ota koira mukaan se kerää kaikki punkit.
Ja käärmeet! Marjat haen kaupan pakastealtaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei purrut kyy reiteen, ellei sinun kirmailusi tarkoita maassa istumista/makaamista. Olitko sammunut johonkin pöpelikköön?
No joku se oli. Rajumpi kuin ampiainen. Patti reidessä ja viikon arka. Olisiko ollut jokin vieraslaji.
Veikkaan paarmaa. Itse saan paarman puremasta yleensä voimakkaan allergisen reaktion; nousee kuumottava punainen paukama, joka on noin kämmenen kokoinen. Vaikka puremakohdan putsaa ja hölvää kortisonirasvalla, kuumotus kestää viikon.
Peurat kuskaa punkkeja. Ja varmaan muutkin eläimet.
Mutta kyllä punkit/ ajatus punkeista on muuttanut mun halua tai intoa olla luonnossa.Kumisasppast, pitkät housut, teipattu lahkeet ja punkki tarkastukset ulkona, kotona ja vielä myöhemminkin on niin työlästä, että kävelen mieluummin leveällä polulla siistissä kaupunkimetsikössä
Just tänä aamuna kävin tukemassa lähitilaa, ostamalla 5kg putsattua mustikkaa. Kuten vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Poimimaan, ei keräämään.
Ei kai sillä väliä miten ilmaisee, kunhan tulee ymmärretyksi.
Mustikka lajina on tuhottava rasistisena! joku voi pahoittaa mielensä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä marjoja sanotaan musti(koi)ksi? Minusta se on rasistista ja loukkaavaa. Joku muu ilmaisu marjoille ettei tarvitse tummana kokea metsässä pahaa mieltä.
Sanotaan vielä että muu maa mustikka, vahvistaa mielikuvaa.
Nyt kun asian noin sanoo niin voi luoja, eihän tota sananlaskua saa enää käyttää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän epäilen että ei kyy ollut ku eivät oikein yllä edes saappaan varren yli puremaan.
Kuinka korkeat sappaat pitää olla?
Jo varrellinen vaelluskenkäkin suojaa suurimmalta osalta puremia, kyy puree melkein aina nilkkaan tai jalkaterään, ei sen ylemmäs.
Yhdessä lukemassani brittitutkimuksessa kaikista yleisin puremakohta oli kuitenkin kämmen - näitä käpälöidessä tulleita puremia oli yli puolet. Lopuista yli 90% oli jalkaterässä tai nilkassa. Muutama prosentti puri pohkeeseen. Sitten oli joitakin yksittäisiä prosentteja ympäri kroppaa, todennäköisesti hännästä roikotettujen puremia.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena oli ihan mukavaa käydä metsäretkillä, ei oltu kuultu edes mistään punkeista. Nyt ei enää todellakaan tee mieli mennä punkkien keskelle. Paarmat ym vielä siihen päälle niin morjens. Maksan mielelläni niille, jotka käyvät marjoja poimimassa.
Mäkään en muista että niitä iltaisin pelätty lapsena. Mutta koiralla kun niitä oli niin me lapset kidutettiin ne kuoliaaksi koska ne "kidutti meidän koiraa". En tiedä miksi me ei ajateltu että ne voisi ihmisiinkin tulla. Ps ollaan normaaleja ei-kiduttajia nyt ennenkuin joku saa sätkyt
Vielä 20 vuotta sitten täällä Mikkelissä saattoi mennä marjastamaan sortsit ja toppi päällä. Huivi vaan päähän ettei tulisi hirvikärpäsiä. Mistään punkeista ollut puhettakaan.
Patikointiretken sitä seuraavana päivänä mulla löytyi punkki kellon rannekkeen alta vaikka olin jo retken jälkeen tehnyt ihotarkastuksen ja suihkun jälkeen ottanut kellon pois ja kuivannut ranteen ja kellon. Toinen punkki löytyi siinä tokassa ihotarkastuksessa perskannikasta. En edes puskapissalla ollut käynyt, näin sen itse peilistä että joku musta pikkutäppä oli! Lääkäri otti pois ja ne eivät olleet vielä edes imeneet verta! Missä ne oli sen yli 24h piilottelemassa?? Kannattaakin pelätä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä marjoja sanotaan musti(koi)ksi? Minusta se on rasistista ja loukkaavaa. Joku muu ilmaisu marjoille ettei tarvitse tummana kokea metsässä pahaa mieltä.
Sanotaan vielä että muu maa mustikka, vahvistaa mielikuvaa.
Nyt kun asian noin sanoo niin voi luoja, eihän tota sananlaskua saa enää käyttää
Senkus käyttää. Vai viekö kielipolliisi vankilaan?Loukkaantujan vika jos loukkaantuu.
Paarmoihin auttaa sama suojaus kuin hyttysiin, eikä tiukkaa vaatetta. Iskevät vaatteen läpi.