Professori Niku Määttänen: Eläkkeistä löytyy leikattavaa!!
Eläkeläisten etuudet ovat säästyneet leikkauksilta nykyisen hallituksen aikana. Makrotaloustieteen professori Niku Määttänen varoittaa, että eläkkeiden vuoro on tulossa.
Eläke-etuuksiin ei ole koskettu, ja sieltä voisi löytyä seuraavaksi leikattavaa, Määttänen sanoo.
Helsingin yliopistossa työskentelevä professori on yhtä mieltä valtiovarainministeriön kanssa siitä, julkisen talouden menojen ja tulojen tasapainottamiseksi on löydettävä miljardikaupalla menojen karsintaa.
Kommentit (46)
Minun eläkkeestä on jo leikattu aivan älyttömästi. En ole vielä edes lähelläkään eläkeikää.
Eläkeelle pääsyn ikärajaa on nostettu ja eläkkeen määrää on laskettu. Työkyvyttömyyseläkkeelle ei pääse ellei jää junan alle ja eläkeputket on tukittu.
No kyllä on koskettu eläkeläisten asumistukiin ainakin. Voisko nyt nämä pienituloisimmat eläkeläiset jättää rauhaan kiitos.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä on koskettu eläkeläisten asumistukiin ainakin. Voisko nyt nämä pienituloisimmat eläkeläiset jättää rauhaan kiitos.
Suski täällä Kokoomuksesta terve! Vähän nipsaistaan, mutta ei paljoa. Isotuloisia eläkeläisiä on niin vähän, ettei kannata nähdä leikkaamisen vaivaa. Eläkeläinen on se, joka näyttää esimerkkiä nuorille! Kun tekee paljon töitä, saa paljon eläkettä. Ihana aamu täällä saaristossa. Sade on raikastanut ilman. Pojat lähtivät hakemaan veneellä mansikoita mantereelta, kun helikopteri on Rallikisassa vuokralla. Minä laittelen paikkoja kuntoon. Ihanaa, illalla tulee vieraita ja Elton John tulee soittamaan urkuja. Onneksi olen kulttuurilautakunnassa, niin saimme vähän tukea kalliiseen artistiin.
Niin ja taas leikataan varmasti pienituloisten eläkkeistä. Isot megaeläkkeet kun tulee rahaa oikeasti ovista ja ikkunoista kaiken muun rikkauksien päälle ovat turvassa.
Marjutilta jazuhalit. Koettakaa pärjätä.
Jos saa eläkettä 1500e niin siitä voikin leikata ja jos saa 10000 niin siitä ei voi leikata ettei vaan golf ja purjehdusharrastukset vaikeudu.
Leikattavaa löytyy kuulemma rönsyistä, jotka ovat esim opintojen ajalta kertyvä eläke ja perhevapaalla kertyvä eläke.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja taas leikataan varmasti pienituloisten eläkkeistä. Isot megaeläkkeet kun tulee rahaa oikeasti ovista ja ikkunoista kaiken muun rikkauksien päälle ovat turvassa.
Tietenkin ne ovat turvassa, koska ne eivät ole työeläkkeitä vaan vakuutusyhtiöstä otettuja yksityisiä eläkkeitä, siis sijoituksia. Vai olisiko sinusta oikein, että henkivakuutusrahat menevät valtiolle eikä vainajan perikunnalle, koska kaikki eivät ole henkivakuutusta ottaneet?
Näinhän se menee. Isorikkaan eläkkeeseen saadaan jostain vieläb"täytettä" ja köyhän eläkkeestä löytyy jollain tapaa konsti leikata 50 pros. Pois. Ainahan lääkkeet ja leivän voi puolittaa ja kas siinä ratkaisu! Vaatteitakin voi pitää vain toisella puolella. Lämmittäähän ne sieltäkin ja mummon mökistäkin voi puolesta naulata umpeen! Säästyy lämmityskuluja. Ai, ja niin, voihan corollastakin laittaa puolet paaliin. Etupäähän siinä vetää. Ei takapäätä tarvita laisinkaan!
Kertokaa minulle että miten eläkkeet liittyy millään tapaa valtion talouteen?
Minun työeläkelaitos on Varma ja se on yksityinen eläkeyhtiö.
Eläkekatto niin kuin monissa muissakin maissa on.
Mutta eihän se onnistu kun se iskisi varakkaisiin. ei saisikaan enää sitä 15 000e kuussa eläkettä vaan 5000e...
Ennen ei kertynyt eläke ennen 23 ikävuotta tehdystä työstä. Ehkä tähän voitaisiin hätätilassa palata.
Mua ainakin tuo harmittaa, sillä tuolloin tienasin hyvin.
Jos tienaat vuodessa 30 000 e, niin maksat eläkevakuutusmaksua 2145 e/v. Jos tienaat 300 000 e/v, maksat yllättäen 21 450 e eläkevakuutusmaksua ja nyt haluat, että enemmän maksanut ei saisi suurempaa eläkettä? Kyllä sille 300 000 e/v tienaavalle sopii hyvin se, että hänkin maksaa eläkevakuutusmaksua 2145 e/v ja sijoittaa 19 305 euroa haluamallaan tavalla. Työeläke olisi molemmilla sama.
Eläkejärjestelmässä on rönsyjä eli meillä kertyy työeläkettä muustakin kuin työn tekemisestä, esimerkiksi tutkinnoista ja ja ansiosidonnaisista työttömyysjaksoista, Määttänen luettelee mahdollisia leikkauskohteita
Tämä ihan ok, eivät ole ansiotyöstä josta eläke kertyy.
Vähän sama kun lomia kertyy äitiys, isyys, hoitovapaalta vaikka ei olla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Leikattavaa löytyy kuulemma rönsyistä, jotka ovat esim opintojen ajalta kertyvä eläke ja perhevapaalla kertyvä eläke.
Kannattaa muuten muistaa, että nyt ns. vanhuuseläkerajan ylittäneet eivät ole kerryttäneet eläkettä opintojen tai perhevapaiden ajalta, joten heitä ei nyt pääse syyllistämään tästä asiasta ja sanomaan, että mummoille maksettiin, miksi meille ei.
Mistäkös kolosta tällänen asintuntija on mönkinyt ja voimaantunut kertomaan mielipiteensä esiin.
Tuo leikkaus on jo toteutettu ainakin nuorien osalta siinä määrin ettei monikaan odota kovin kummoisia eläkepäiviltään.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa minulle että miten eläkkeet liittyy millään tapaa valtion talouteen?
Minun työeläkelaitos on Varma ja se on yksityinen eläkeyhtiö.
Takuueläke, kansaneläke, eläkkeiden erilaiset lisäosat jne.
Onhan se outoa, että työtön saa työttömyysetuutta 595 e/kk ja takuueläke on melkein tuplast tuo. Jos ei ole kerryttänyttyöeläkettä, pitäisi jatkaa työttömyysetuuden suuruisella eläkkeellä.
Olen epäillytkin jo puoli vuotta, että eläkkeiden laskeminen on hallituksessa suunnitelmissa.
Niin jatkuvalla syötöllä trollit tuo sitä ideaa esille täällä, niin persujen kuin EK:nkin trollit. Ja vähän väliä linkki kokoomuksen Verkkouutisiin, missä joku ehdottaa sitä.
Ihme ettei tällä kertaa.
Iltsanomat taas täynnä kaikenlaista julkkista 5000 eläkkeineen jotka huutaa ettei heiltä saa leikata paitsi heltat kaulasta.
Ja tämä oli nimenomaan, että tulevista eläkkeistä voi leikata. Ei nykyisistä.