Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Edunvalvojan pitää kerätä jokainen kuitti kuukausittain maistraatille valvottavan rahojen käytöstä

Vierailija
01.08.2025 |

Maistraatilta voi tarkistaa että edunvalvoja ei ole "vetänyt kotiinpäin".

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimin lapseni edunvalvojana. Haluatko kysyä jotain?

Raportoin vuositilin kerran vuodessa. Siinä on kirjanpito vuoden ajalta ja liitteinä tositteet.

Vierailija
22/35 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse. Varma tieto, koska olen niitä vuositilejä maistraatille tehnyt. Tuskin käytäntö on sen jälkeen muuttunut. Kaikki mahdolliset laskut maksettiin suoraan tililtä, jolloin ne näkyivät tiliotteella. Harvoista päämiehen varoilla tehdyistä käteisostoista kuten vaatteista laitettiin kuitit talteen, mutta ei niitä koskaan kysytty.

Jos vaan suinkin läheisistä löytyy edunvalvojaksi suostuva, yleistä edunvalvontaa kannattaa yrittää välttää viimeiseen saakka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitetaan nyt siitä, että ei maistraattia ole ollut olemassa - niin, moneenko vuoteen?

Aloittajalle hyvä neuvo: älä trollaa asiasta, josta et mitään tiedä.

Vierailija
24/35 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edunvalvoja tai edunvalvontavaltuutettu. Ne on kaksi eri asiaa. 

Sukulainen voi olla kumpi vaan. 

Vierailija
25/35 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ennen toimistoni perustamista ollut Hgin kaupungin edunvalvojana ja nykyään laadin edunvalvontavaltuusasiakirjoja

Todettakoon, että ns. virkaholhooja lähettää vuositilin kerran vuodessa Digiin (määräpäivä 31.3.). Edunvalvontavaltuutuksissa on on yleistä se, että siinä todetaan, ettei valtuutetun tarvitse tehdä vuositiliä Digiin. Näin ollen valtuutetut eivät yleensä tee vuositilejä. 

Alkutilanne on raportoitava ja yleensä lopputilityksestä perukirja riittää (tästäkin maininta asiakirjassa).

asianajaja

Vierailija
26/35 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä. 

Kyllä ne tositteet hyvä on säilyttää tarpeettomien epäselvyyksien välttämiseksi, mutta ei niitä minnekään olla lähettämässä.

asianajaja

Vierailija
27/35 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toiminut yli 10 vuotta läheiseni edunvalvojana. (Nimenomaan edunvalvojana, en edunvalvontavaltuutettuna.) Kuittien kanssa ei ole ihan niin kuin ap sanoo. Ensinnäkin edunvalvoja voi antaa päämiehelle käyttövaroja, joista päämies voi tehdä tavallisia pikkuostoksia. Niistä ei tarvitse säilyttää kuitteja, vaan edunvalvoja vain ilmoittaa vuositilissä annettujen käyttövarojen määrän.

Isommista ostoksista (esim. silmälasit ja huonekalut) olen lähettänyt DVV:lle kuitit vuositilin yhteydessä. Pienemmistä ostoksista tarvitsee lähettää vain, jos DVV erikseen pyytää sitä. Minulta ei ole kertaakaan pyytänyt.

Vierailija
28/35 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näin on,  siksi olenkin tehnyt edunvalvontavaltuutuksen tyttärelleni ja lisännyt siihen maininnan ettei kuitteja tarvitse  dvv:lle toimittaa.

Luotan häneen ja annan valtuuden hoitaa raha-asioitani sitten, jos tai kun en enää itse siihen pysty.  Jos valtuutusta ei tee, edes aviomies ei lain mukaan saa hoitaa esim. dementikon raha-asioita ja silloin yleensä määrätään edunvalvoja ja se on rankkaa hommaa kun joka tikkarista pitää olla kuitit.  Ihmiset eivät tajua edunvalvontavaltuutuksen hyötyjä. 

Vierailija
29/35 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko, tai veli voivat toimia edunvalvojina. Siinä on kova homma. Kannattaa jättää julkiselle se työ.

Vierailija
30/35 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näin on,  siksi olenkin tehnyt edunvalvontavaltuutuksen tyttärelleni ja lisännyt siihen maininnan ettei kuitteja tarvitse  dvv:lle toimittaa.

Luotan häneen ja annan valtuuden hoitaa raha-asioitani sitten, jos tai kun en enää itse siihen pysty.  Jos valtuutusta ei tee, edes aviomies ei lain mukaan saa hoitaa esim. dementikon raha-asioita ja silloin yleensä määrätään edunvalvoja ja se on rankkaa hommaa kun joka tikkarista pitää olla kuitit.  Ihmiset eivät tajua edunvalvontavaltuutuksen hyötyjä. 

Jos joka tikkarista pitää toimittaa kuitti, edunvalvoja ei ole kunnolla perehtynyt siihen, miten edunvalvonta kannattaa hoitaa. Olen toiminut yli 10 vuotta läheiseni edunvalvojana enkä ole todellakaan edes laittanut talteen yhtään kuittia tällaisista pikkuostoksista. Päämieheni maksaa tälkaiset ostokset käyttövaroistaan, joiden käytöstä ei tarvitse tehdä DVV:lle selvitystä.

Oikeasti edunvalvontavaltuutuksessa on edunvalvontaan verrattuna kaksi olennaista etua:

1. Voi itse määrätä, kuka raha-asioita hoitaa sitten, kun ei enää siihen pysty.

2. Voi antaa edunvalvontavaltuutetulle lupia sellaisiin asioihin, joita edunvalvoja ei saa tehdä, esim. luvan antaa lapsille ja lastenlapsille iso rahalahja (summa määritelty valtuutuksessa) kerran vuodessa. Voi myös antaa luvan asunnon tai kiinteän omaisuuden myymiseen ilman DVV:n lupaa (jonka saamiseen menee helposti kuukausia).

Edunvalvoja joutuu kyllä tekemään vuosittain vuositilin DVV:lle, mutta sen tekemiseen menee kokemukseni mukaan muutama tunti kerran vuodessa, joten se ei ole minusta merkittävä vaiva.

Vierailija
31/35 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen riitti kirjanpito kerran vuoteen.

Ihan edelleenkin riittää.

Vierailija
32/35 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko monikin muka edunvalvoja? Nehän ovat yleensä virkamiehiä. 

Ap ehkä sekoittaa edunvalvontavaltuutettuun. Valtuutusasiakirjaan voi kirjata, että haluaa antaa myös tiedonsaantioikeuden henkilöille x ja y. 

Vanhemmat on yleensä alaikäisen edunvalvojia. Omaisuuden ollessa yli 20 000 e (?) raportoidaan omaisuuden käyttöä DVV.lle kerran vuodessa. Tällä estetään lapsen varojen väärinkäyttö. 

Piti viimeisinä kk ennen 18v päivää vähän himmailla lapselle säästämistä ettei joutunut rajan yli ja syynättäväksi.

Vierailija
33/35 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti kuitit talteen, jos kuluja on maksettu edunvalvontatililtä! Ihan takuiden ym vuoksi pelkästään. Päämiehen käyttötili on hänen asiansa, mutta sinne annetut summat tulee ilmoittaa.

Vuosi-ilmoitukseen kuva isoimmista kuiteista. 

Pyynnöstä voisin toimittaa sitten kaikki kuitit kerralla. 

Ei ole vaikeaa, työlästä toki. Etenkin jos on ollut isompia tapahtumia kuten asunnon osto. 

Vierailija
34/35 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normikirjanpito perustuu kuitteihin, joten kyllä kuitit tulee säilyttää ja DVV voi myös pyytää ne nähtäväksi.

Vierailija
35/35 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 (edunvalvoja) lisää vielä, että yleensä olen laittanut vuositilin liitteeksi koko vuoden ajalta yhteensä noin 20 kuittia. Näistäkin suurinta osaa ei olisi todennäköisesti tarvittu, mutta olen ne nyt laittanut varmuuden vuoksi, niin ei ainakaan tarvitse antaa lisäselvityksiä.

Tiliotteet pitää sitten laittaa lisäksi mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä