Olen huomannut että jos kerron suomalaisella että olen taiteilija ja että yritän kehittä taitojani että voisin tienata taiteella, niin mua k
katsotaan kuin tyhmää. Sitten kun mulla on ulkomaalaisia tuttuja, niin ne pitää mua tosi lahjakkaana ihmisenä ja hämmästelee aina, että "vau olet taiteilija"
Kommentit (14)
No eipä tuo ulkomaistenkaan suhtautuminen mikään automaattisesti positiivinen juttu ole :D
Taiteilijoita on 13 tusinassa, itsensä taiteella elättämään kykeneviä on paljon harvemmassa. Suomalaiset todennäköisesti ajattelevat että aiot koettaa elättää itsesi taiteella ja ulkomaiset tutut ajattelevat että teet sitä työn ohella.
Itse arvostan taiteellisuutta ja luovuutta, joten reagoisin lähtökohtaisesti hyvin. Mutta Suomi on vähän sellainen autistinen insinöörimaa, missä ei tuollaista välttämättä ymmärretä.
Vierailija kirjoitti:
Taiteilijoita on 13 tusinassa, itsensä taiteella elättämään kykeneviä on paljon harvemmassa. Suomalaiset todennäköisesti ajattelevat että aiot koettaa elättää itsesi taiteella ja ulkomaiset tutut ajattelevat että teet sitä työn ohella.
Taiteilijan tuottokausi kestää hänen koko elinikänsä ja 70 vuotta sen jälkeen, jolloin tämän taiteen arvo yleensä vain nousee.
En usko, että kovin moni suomalainen ymmärtää edes mistä on kyse.
Sen vuoksi siihen suhtaudutaan oudoksuen, koska tuotto ei tule heti.
No suomalaiset nyt yrittää lytätä kaikin tavoin jos vähänkään poikkeaa massasta ja tekee jotain luovaa. Vissiin jotain kateutta ja sisäsyntyistä.pessimismiä, kun minä en onnistunut niin ei saa onnistua kukaan muukaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse arvostan taiteellisuutta ja luovuutta, joten reagoisin lähtökohtaisesti hyvin. Mutta Suomi on vähän sellainen autistinen insinöörimaa, missä ei tuollaista välttämättä ymmärretä.
Jeps. Rationaalisuus on mekanistista ajattelua joka on kognition tasoista kolmas. Ensin liskoaivot, sitten nisäkäsaivot, sitten rationaalinen ... Suurin osa suomalaisista on jossakin nisäkkään ja rationaalisen välimaastossa. Taiteilijuus taitaa vaatia vähintäänkin 6. tai jopa 8. aivoalueen aktivoitumista.
Taide on ihana ja vaativa ammatti, ja hyvin väärinymmärretty. Ne jotka siitä puhuvat pahasti, ovat kokeneet sitä ehkä päiväkodin vesivärimaalailujen verran eivätkä voi mitenkään hahmottaa että se ei ole ihan sitä. Taiteella voi aivan hyvin elättää itsensä. Lahjakkuus ja erittäin kova motivaatio ja sitkeys on tärkeintä. Junttien jutuista ei kannata välittää.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset lienevät realistisempia tuossa, ja ne ulkomaalaiset ehkä oman kuplan tutut sitten ovat oma lukunsa muutenkin. Realismia on se, että taiteilu on harrastus, ja herää kysymys, elätkö veronmaksajien piikkiin vai mistä elantosi tulee, jos et kerro samalla millä elät.
ne ulkomaalaiset ei tiedosta, että suomessa taiteilija voi olla taiteilija kunnan rahoilla (eli sossun tuilla). jos ulkomailla onnistuu olemaan taiteilija kuolematta nälkään, niin silloin on jo luovuutta ja tasitoa sen verran, että voi elättää sillä itsensä, siksi sitä ihaillaan. mutta jos ulkkikset tietäisi, että taiteilijat suomessa usein toteuttavat itseään muiden verorahoilla, niin ehkä ei ihailua tulisikaan niin paljon, vaan kysymyksiä, että mikset mene töihin.
yllä oleva kappale ei sitten ollut vihajus ap:n suuntaan, että hän eläisi sossun rahoilla, vaan ainoastaan kommentti siihen, että miksi ulkomaalaiset ihailee taitelijoita, ja aloittelevia taiteilijoita, kun suomessa ei.
Niin suomalainen toteaa mielessään että eissaat... jälleen yksi loisiva elätettävä minun varoistani, kun ulkomaalainen tuumii että kuinkahan pääsisin tuonne hölmölään elätettäväksi taiteilijaksi minäkin.
Vierailija kirjoitti:
No suomalaiset nyt yrittää lytätä kaikin tavoin jos vähänkään poikkeaa massasta ja tekee jotain luovaa. Vissiin jotain kateutta ja sisäsyntyistä.pessimismiä, kun minä en onnistunut niin ei saa onnistua kukaan muukaan.
Saa onnistua, mutta ei liian hyvin. Taitelijan kaltaiset vapaat ammatit on kumminkin kielletty. Mielellään pitäisi tehdä töitä joko suorittavassa portaassa tai korkeintaan välijohtajana. Ei johtajana missään nimessä.
Vierailija kirjoitti:
Taide on ihana ja vaativa ammatti, ja hyvin väärinymmärretty. Ne jotka siitä puhuvat pahasti, ovat kokeneet sitä ehkä päiväkodin vesivärimaalailujen verran eivätkä voi mitenkään hahmottaa että se ei ole ihan sitä. Taiteella voi aivan hyvin elättää itsensä. Lahjakkuus ja erittäin kova motivaatio ja sitkeys on tärkeintä. Junttien jutuista ei kannata välittää.
Voitko kertoa, miten voi elättää ittensä? En saa mitään taideteoksitani, vaikka olen laittanut niitä myyntiin vinted ja tori.fi
Vierailija kirjoitti:
"ne ulkomaalaiset ei tiedosta, että suomessa taiteilija voi olla taiteilija kunnan rahoilla (eli sossun tuilla). jos ulkomailla onnistuu olemaan taiteilija kuolematta nälkään, niin silloin on jo luovuutta ja tasitoa sen verran, että voi elättää sillä itsensä, siksi sitä ihaillaan. mutta jos ulkkikset tietäisi, että taiteilijat suomessa usein toteuttavat itseään muiden verorahoilla, niin ehkä ei ihailua tulisikaan niin paljon, vaan kysymyksiä, että mikset mene töihin.
yllä oleva kappale ei sitten ollut vihajus ap:n suuntaan, että hän eläisi sossun rahoilla, vaan ainoastaan kommentti siihen, että miksi ulkomaalaiset ihailee taitelijoita, ja aloittelevia taiteilijoita, kun suomessa ei. "
Niin, ehkä ulkomailla katsovat sinun jo saavuttaneen jotakin, kun sinulla on varaa olla taiteilija ja ilmeisestikin elät sillä, mutta suomalaiset voivat miettiä, että tulet varmaan jatkossa elämään heidän verovaroillaan.
Voin hyvin kuvitella.