Oletteko huomanneet kuinka työkyvyttömyyseläkkeelle päästyään tapahtuu ihmeparaneminen
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010373964.html
Ensin valitellaan kuinka ei pystytä tekemään mitään mutta kun eläkepäätös napsahtaa niin aletaan rakentamaan vaikkapa taloa ja kiertämään maailmaa sekä pelaamaan harrastejääkiekkoa tms
Pitäisikö eläkkeelle pääsyn ehtoja tiukentaa?
Kommentit (144)
Kokemusta on tästä "sinähän näytät ihan terveeltä". Jouduin jäämään sairaseläkkeelle suhteellisen nuorena ja huvitti kommentit "sä pääsit eläkkeelle". En ollut koskaan ajatellut että työkyky menee niin nuorena. Totesin että ammatti-ihmiset ovat mun sairauden ja työkyvyn arvioineet. Loppui ihmettelyt.
Se harrastaminenhan on just kunnon nousua varten
miten helposti pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle? olen 45v ja en vain jaksaisi mitään tehdä enää.
M45
Vierailija kirjoitti:
miten helposti pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle? olen 45v ja en vain jaksaisi mitään tehdä enää.
M45
6 dg, pari vakavaa loukkaantumista yms ja 6v taistelin eläkkeestä. Sain sen 2. ennen työeläkkeelle pääsyä.
Lorvikatari ei ole pätevä diagnoosi
Voisi ajatella, että jos eläkepäätöksen saaminen on vienyt aikaa ja energiaa, ja on ollut epävarmaa aikaa ja tarvittu kaikenlaisia lausuntoja, niin kyllähän sitä sitten varmasti on energiaa muihin hommiin. Mistä tiedät millaisella aikataululla rakentavat? Tai miten paljon lomalla lepäilevät?
Eipä ole itselle näin onnekkaasti käynyt - stressi nyt tietysti lieveni, joten elämänlaatu hieman koheni.
Niin, voin kyllä matkailla omaan tahtiin, ei liikuntaelinten vaivat siihen vaikuta juurikaan. Mutta jos pitäisi nostella mummoja 8h päivässä niin en pysty.
Itse jouduin sairaseläkkeelle 2010. Päätös tuli niin nopeasti, että järkytyin. Minulla oli vaikea psori, myös nivelissä, silmäsairaus ja sydän ja keuhko-ongelmia.
Maaseutukotimme naapurissa oli kiukkuinen, konkelo nainen, joka vaivoin käveli kainalosauvoilla. Kun eläkepäätös tuli, tapahtui ihme! Tästä isokoisesta naisesta tuli kova työmies. He tekivät miehensä kanssa remonttia entisessä kylän osuuskaupassa. Kyllä siellä lankut ja jauholaarit lensivät kaaressa kuormalavalle. Loppujen lopuksi he tekivät rakennuksesta pihoineen todella upean. Eukko eli kymmenkunta vuotta kilhakkaan ja puheliaan (ja kalansaaliista ja muissaaakin pani aina ns ehdolle) miehensä kanssa, kunnes kuoli syöpään. Mies eli vielä yli vuosikymmenen ja olimme hyvissä väleissä. Vein hänelle jouluksi ison konfettirasian, sillä hän toi usein meille sunnuntailehdet viiden kilometrin päästä postilaatikolta. Tätä kilikattajaa minulla on joskus ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, voin kyllä matkailla omaan tahtiin, ei liikuntaelinten vaivat siihen vaikuta juurikaan. Mutta jos pitäisi nostella mummoja 8h päivässä niin en pysty.
Ja muu työ kuten vaikkapa puhelinmyynti ei onnistu?
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin toisinpäin. Ihmiset ei pääse eläkkeelle.
Suomessa rääkätään ihmisiä vaikka heidän tulisi päästä eläkkeelle
No ei todellakaan tapahdu ihmeparaneminen. Mulla on liuta vakavia sairauksia ja sinnittelin vakavasti sairaana työelämässä vaikka kuinka kauan. Ne kenellä ei ole vakavia sairauksia voivat ymmärtämättömyyttään kirjoittaa kuin aloittaja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla ainakin stressin, unettomuuden ja jatkuvassa kiireessä elämisen loppuminen vaikutti muutamassa kuukaudessa positiivisesti kipuihin ja vointiin. Lisää helpotusta tuli sitten myöhemmin työeläkkeellä etelään muuttamisesta. 20v nuoremmalta tuntuu tänään.
Ei Suomeen kannata jäädä, onneksi nuoretkin lähtevät, eikä tänne ole tulijoita 🤗
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta on tästä "sinähän näytät ihan terveeltä". Jouduin jäämään sairaseläkkeelle suhteellisen nuorena ja huvitti kommentit "sä pääsit eläkkeelle". En ollut koskaan ajatellut että työkyky menee niin nuorena. Totesin että ammatti-ihmiset ovat mun sairauden ja työkyvyn arvioineet. Loppui ihmettelyt.
Pääsemistähän se on, koska se ei ole mikään itsestäänselvyys. Moni ei pääse eläkkeelle, vaikka onkin työkyvytön.
Olen vakavasti sairas ja jäin sairauseläkkeelle 60- vuotiaana. Tyhmää kirjoittaa tällaista puppua. Monet ihmiset voivat olla vakavasti sairaita iästä yhtään riippumatta.
Todella vakava sairaus on syy päästä eläkkeelle. Jos on vain nivelrikkoiset polvet, niin se ei riitä työkyvyttömyys eläkkeeseen. Täytyy olla vakavampi sairaus nykyään.
Räikeää yleistystä. Kyllä suurin osa työkyvyttömyyseläkkeelle päässeistä on yhtä sairaita edelleen kuin eläkkeelle hakiessaan. Osa jopa sairaampia, kun on etenevä sairaus.
Tosiasia tänäpäivänä on, että työkyvyttömyyseläkehskemuksista hylätään noin 46 %, kun kolmisen vuotta sitten hylkäysprosentti oli alle 10. Tarkoittaa siis sitä, että kiristetään eläkkeellepääsyn kriteereitä ja että hylsyn saaneet ovat sairaana töissä tai saavat sairaana työttömyysetuutta, kun sairaspäiväetuus on päättynyt. Luin jostain, että sairaita työttömyysetuutta saavia on 4000 - 7000.
Vaikuttaa siltä, että tällä hetkellä varmimpia työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyn syitä ovat keskivaikea tai vaikea mielenterveysongelma, josta on psykiatrin antama lausunto. Tässä ryhmässä on niitäkin, jotka kummasti paranevat eläkkeellepääsyn jälkeen ja jaksavat yhtäkkiä tehdä kaikkea sitä, mihin ei pystynyt 2-3 kk aikaisemmin. Mielenterveysongelmat eivät näin nopeasti parane, sellaista ihmelääkettä ei olekkaan.
Pääasia on että pääsee terveenä työkyvyttömyyseläkkeelle.
Vakavasti sairas voi elää kuin kuka tahansa ihminen. Tosin se on vaikeaa aloittajan kaltaisten hölmöläisten vuoksi. Kohtaat kuolemasi kumminkin.
Niin sehän on tarkoitus tietysti että jos ensin kipeänä kituu töissä ja ehkä työkuky meni siinä että sitten eläkkeen viimein saatuaan kituu vielä rakaammin.