Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Gallup: Millainen sisko olet? Ja millaisissa väleissä olet sisarustesi kanssa?

Vierailija
21.09.2008 |

Kannustatko veljiäsi ja/tai siskojasi vai nostaako sisarkateus päätään? Saako kilpailuhenki ikäviä piirteitä: kilpailetko paremmuudesta, vanhempien huomiosta vai peräti perinnöistä?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannustan ja tuen nuorempaa sisartani ja haluan hänelle pelkää parasta. Ollaan läheisiä, välillä riidelläänkin, mutta kaikki riidat selvitetään :D

Vierailija
2/49 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä asuta enää saman katon alla. Nuorempana tapeltiin paljon, mutta kai se kuuluu vähän asiaan.

Mä olen ainoa tyttö, mutta en ole saanut mitään etuoikeuksia sen takia. En koe että me oltaisiin joudutta kilpailemaan vanhempien huomiosta tms.

Perintöä ei luultavasti tule, joten ei ole mistä tapella. Se on hyvä se.

Veljeni ovat mulle läheisiä, siskoa en ole ikinä halunnut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnossa, harvemmin ollaan yhteydessä toisiimme, mutta äidin luona nähdään ja joskus jutellaan veljen vaimon kanssa kuulumisia puhelimessa.

Vierailija
4/49 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja myös siskoni on hyvä sisko :)

Oma pikkusiskoni on ilman muuta oman perheeni jälkeen läheisin ihminen kaikista ja kerromme siskon kanssa tosillemme jopa sellaisia asioita joista ei miehen kanssa puhuta. Soitellaan vähintään joka toinen päivä ja nähdään aina kun mahdollista.

Ei kilpailla, sanoisin että iloitaan vilpittömästi toistemme menestyksestä ja surraan toistemme vastoinkäymisiä. Ei kilpailla vanhempien huomiosta, pikemminkin taivastellaan keskenämme niiden viimeisimpiä säätöjä.

Vierailija
5/49 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tällähetkellä sananmukaisesti lähes autiolla saarella. Vaikka välimatkaa on, niin yritämme pitää yhteyttä aina vaikka pullopostilla. Nettiinkään ei nimittäin jokapaikasta pääse.

Vierailija
6/49 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuotta vanhempi siskoni ja minä ollaan enemmänkin kuin oikein hyviä ystäviä. Pikkusiskoni kanssa olemme enemmän sellaisia perussisaruksia - mutta hyvissä väleissä kuitenkin. Pikkuveljeni kanssa olen etäisin, mutta hyvät välit meilläkin on. Olen siskona mukava, auttavainen enkä kateellinen.

Vierailija
7/49 |
25.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti tosi hyvä, mutta niin on sisaruksenikin!

Ollaan paljon tekemissä, vaikka ei asutakaan samalla paikkakunnalla. Kotona asuessamme tappelimme normaalisti, joidenkin kanssa tosi paljonkin, mutta nyt eri osoitteissa ja aikuisina parhaat ystäväni ovat siskoni!

Vierailija
8/49 |
25.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että perinnönjakokin ollaan tehty, eikä riitaakaan saatu aikaiseksi. Jos ollaan jostain kateellisia, sanotaan se suoraan, sillä ei ole sitten enää negatiivista virettä.

Vierailija
9/49 |
25.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen kanssa olen n. kerran kuussa tekemisissä (hänen keskimmäinen lapsi on kummipoikani).

Toinen laittoi välit poikki 5-6 vuotta sitten ja olen viimeeksi tavannut hänet yli neljä vuotta sitten kummipojan ristiäisissä... Perintöriita nääs, ei kuitenkaan mun ja tuon toisen siskon osalta vaan tuon kusipää siskon osalta. Hän on itse valinnut tämän tien ja se riittää. Hän ei tule mihinkään juhliin, vaikka kutsutaankin (minä tai siskoni) ja olemmekin jo luovuttaneet ihan suosiolla.

Vierailija
10/49 |
25.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 3 nuorempaa sisarusta suht pitkin ikävälein. Vanhimpaan pikkusiskoon olen ihan ok väleissä. Seuraava elää pahinta sekoilunuoruuttaan (joka ei tosin tunnu loppuvan ollenkaan) ja vihaa minua, nuorin nyt ihan puhuu mutta ei juuri hirveästi ole yhteistä eikä kerro asioistaan ym. Eli kai minä sitten olen se iso(in) paha isosisko. Olen yrittänyt ajatella, että nuorimmatkin joskus viisastuvat ja sitten lähentyminen voisi olla mahdollista, samoin kävi tämän vanhimman pikkusiskon kohdalla, mutta enpä tiedä... onpa edes yhteen välit kunnossa vaikka kaikenlaista on matkalla ollutkin (ja varmaan tulee olemaankin). Tuntuu että siinä vaiheessa kun itselle tuli eteen elämän oikeesti omiin käsiin ottaminen, niin välit etääntyi nuorempiin. Ja kai tällä ikäerolla alkaa olla jo sukupolvien välinen kuilukin siinä välissä, esim. minä en millään pysty ymmärtää tätä nykyistä nuorisokulttuuria, jossa naidaan ristiin rastiin ja poltetaan mitä sattuu + kuljetaan huoran näköisenä pitkin kyliä ja ollaan siitä vielä iloisia... Oli sitä vaikeaa itselläkin mutta sentään joku järjen hiven säilyi mukana (edes itsesuojeluvaisto pelasi, jos ei muu).

Vierailija
11/49 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silti hyvin kallisarvoinen ja hyvänäpidetty. Olemme kummeja toistemme lapsille.

Valitettavsti välimatkaa on tuhansia kilometrejä. Ehkä joskus vanhoilla päivinämme vielä summe samassa maassa.

Vierailija
12/49 |
16.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

veli harrastaa rötöstely jne.. Viimeeksi näin hänet jouluna, silloinkin maksoin hänelle, että tuli käymään.

Ei puhuta mistään. Ei soitella. Minulla ei ole edes hänen puhelinnumeroaan.

Äitini kanssa olen hyvissä väleissä, hän kertoo minulle veljeni kuulumiset.

Meillä ikäeroa 8 v, selittäiskö tuo jotain. Ja veljellä adhd ja asperger syndrooma. vaikea tapaus.

Olen yrittänyt puhua ja pitää yhteyttä, mutta ei voimat riitä enää.

Vierailija
13/49 |
16.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla veli ja sisko ja siis huomattavasti itseäni vanhempia(11 ja 13 v.). Ei olla juuri missään väleissä, ihan kuin vieraita ihmisiä. Emme riitele, mutta emme myöskään missään tekemisissä.

Aivan "uppo-outoja" ihmisiä mielestäni...

Vierailija
14/49 |
16.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvät välit, mutta ei mitenkään sisarelliset. Sisarpuoli on kuitenkin nuori opiskelija, minä työssäkäyvä, naimisissa oleva äiti. Iso ikäero ei ole mitenkään hyväksi, pikemminkin joskus vaivaannuttaa teinisisaren jutut.

Vierailija
15/49 |
16.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olemme siskon kanssa hyvin läheisiä ystäviä. Muut ystävät tulevat ja menevät, mutta sisko pysyy.

Vierailija
16/49 |
05.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpimät välit. Välimatkaa kuitenkin satoja kilometrejä, joten näemme vain kerran tai kahdesti vuodessa. Muuten meilaillaan ja soitellaan. Tärkeä ihminen, jonka kanssa ei kilpailla, vaan ollaan ystäviä.

Vierailija
17/49 |
05.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taustalla veljeni nuoruusiällä alkaneet mielenterveysongelmat, jotka ovat sittemmin johtaneet mielenterveyssyistä sairaseläkkeelle siirtymiseen.

Jos kotoa pois muuttamisen aikoihin veljeni pisti välit poikki koko sukuun, mutta sitten reilun 10 vuoden tauon jälkeen välissä oli muutama vuosi, jolloin hän halusikin osallistua taas perheen elämään. Kävi jopa minun ja perheeni luona kylässä (asumme kaukana toisistamme) ja tapasi minua ja perhettäni aina, kun kävimme sukulaisissa. Sitten tapahtui jotakin, josta en tähän päivään mennessä ole päässyt kärryille, ja veljeni pisti taas kaikki välit poikki. Sekä minuun että muuhun sukuun. Olen alistunut tilanteeseen, enkä totta puhuen haluaisikaan enää pahoittaa lasteni mieltä ailahtelevaisen veljeni omituisella käytöksellä.

Lapsena välimme olivat aika normaalit. Murrosiässäkään en muista tavallisuudesta poikkeavan suuria riitoja. Nykytilanne johtunee jokseenkin kokonaan veljeni omista ongelmista.

Vierailija
18/49 |
05.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla keskenään tosi hyvät välit.

Autan toista veljeäni lastenhoidossa aika paljon, siis kerran viikossa otan jomman kumman /molemmat heidän lapset meille yökylään tai haen joskus retkeilemään yms.

Toista veljeäni autan tavallaan taloudellisesti, ts. käytän häntä apuna pienissä jutuissa (lumityöt, nurmen leikkuu, pikkurempat..) ja maksan hänelle siitä hyvän korvauksen.

Vierailija
19/49 |
05.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien sisarusten mielestä se helpoimmalla päässyt nuorimmainen, jota iskä ja äiskä edelleen suosivat. Myös iso ikäero sisaruksiin ja erilaiset elämäntilanteet vaikuttavat niin, ettei juuri olla tekemisissä.

Vierailija
20/49 |
05.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veli kolme vuotta nuorempi, kotona asuessa tapeltiin aina, vaikka silloinkin meillä oli ihan hauskaa yhdessä. Nykyään pidetään yhteyttä ehkä pari kertaa kuussa, miehen avovaimo ei pidä lapsista, joten veli käy meillä yksin. Harmi. Avokkia häiritsee erityisesti se, että veljeni oikeasti viihtyy ja tulee toimeen lasten kanssa. Jossain vaiheessa olin kateellinen veljelleni, kun vanhemmat maksoivat hänen kulujaan aikuisenakin. Edelleen vanhemmat(lähinnä äiti) pitävät veljeä korokkeella puheissaan, en tiedä mistä johtuu, tämä hiertää välejä äitiini.