Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ennen joka maatalossa paahdettiin kahvipapu itse ja jauhettiin tietysti, siitä on menty todella paljon takapakkia!

Vierailija
01.08.2025 |

Kaffebrännäri ja -mylly olivat vakiovarusteita keittiöissä. 

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

5/5

Raakakahvi säilyy todella hyvin vrt paahdettuun kahviin. 

Vierailija
2/10 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin joku neropattiautistimuija tulee vetämään vitsiä tuosta kahvipavusta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja possutkin teurastettiin itse, lehmät lypsettiin, vilja puitiin, lampaat kerittiin ja villa kehrättiin langaksi, josta neulottiin tai kuduottiin vaatteita ja kankaita. On menty kyllä kovasti taaksepäin tässä kehityksessä.

Vierailija
4/10 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvit paahdettiin ja jauhettiin itse myös kaupunkilaistalouksissa, jos kahviin oli varaa. Näin kahvi oli tuoretta kun sitä nautittiin.

Samahan on nyt palaamassa, ainakin jauhamisen suhteen.

Vierailija
5/10 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla että en selviytyisi työpaikalle ennen lounasaikaa jos paahtaisinkin pavut aamukahviin.

Kahvin hinnan pompattua pilviin olen tilannut valmiiksi paahdettuja papuja kilon paketissa saksalaisesta verkkokaupasta ja jauhanut itse perinteisellä myllyllä.

Mummolla oli kyllä ennen sotia ostettu kaffebrännäri maalla. Mitäköhän sille tapahtui.

Vierailija
6/10 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvämaineisessa kahvitavernassa oli esillä pannullinen kahvia. Huomasin heti mausta että se oli valmiista kahvijauheesta tehty. Kahvipaketti roskiksessa vahvisti epäilyni. Keittäjä myönsi asian laidan.

Miten helppoa olisi tehdä kahvi itse pavuista jauhamalla ilman lisäaineita ja arominvahventeita.

Vierailija
7/10 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta tuohan oli hieno suoritus, kun ottaa huomioon, että ap on vähän .... hidas.

Vierailija
8/10 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ja possutkin teurastettiin itse, lehmät lypsettiin, vilja puitiin, lampaat kerittiin ja villa kehrättiin langaksi, josta neulottiin tai kuduottiin vaatteita ja kankaita. On menty kyllä kovasti taaksepäin tässä kehityksessä.

Mikään noista asioista ei perustu tuoreuteen tai kärsi aromien nopeasta häviämisestä käsittelyssä. 

Vierailija
9/10 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattaa olla että en selviytyisi työpaikalle ennen lounasaikaa jos paahtaisinkin pavut aamukahviin.

Kahvin hinnan pompattua pilviin olen tilannut valmiiksi paahdettuja papuja kilon paketissa saksalaisesta verkkokaupasta ja jauhanut itse perinteisellä myllyllä.

Mummolla oli kyllä ennen sotia ostettu kaffebrännäri maalla. Mitäköhän sille tapahtui.

Kahvipavut ei ole hyviä välittömästi paahtaamisen jälkeen, vaan niiden pitää levätä muutama päivä. Ihan sinulle viisastelijalle tiedoksi. 

Vierailija
10/10 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näköjään tarvitse, kun joku neropattiautistiukkeli oli siitä jo maininnut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi