Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummojen omia trendejä: kukkakaali, sosekeitot, taivastelu, käteisen käkyttö, puhelimäppien vastastaminen, ennakkoäänestys...

Vierailija
31.07.2025 |

Mitä muita tulee mieleen?

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perässä vedettävät ostoskärryt on ihan nuorillakin aikuisilla yleisiä maailman suurissa metropoleissa. Töissä käydään metrolla ja ruokaostokset on näppärä kuskata kotiin niillä kärryillä. 

Mekin ostettiin sellaiset kun Torontossa asuttiin. 

Vierailija
62/70 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vastastetaan puhelimäppiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähä-älyisille palstamiehille nauraminen on useimpien suosikkina.

Vierailija
64/70 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perässä vedettävät ostoskärryt on ihan nuorillakin aikuisilla yleisiä maailman suurissa metropoleissa. Töissä käydään metrolla ja ruokaostokset on näppärä kuskata kotiin niillä kärryillä. 

Mekin ostettiin sellaiset kun Torontossa asuttiin. 

ei ikinä, en tule niin vanhaksi koskaan!

Vierailija
65/70 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No rupesin viime vuonna virallisesti eläkeläismummoksi.

Aika hyvin jotkut ym. trendit sopii, tunnustan ainakin nämä: villasukat, sosekeitot, nastakengät, äppien vastustaminen, ennakkoäänestys (niin kätevää), mutta kukkakaalia en syö enkä maksa käteisellä enkä käytä mummokärryjä. 

Olen digimummo. Hoidan kauppa-asiat, kirjastokirjojen lainaamisen, pankkiasiat, sekä monet muut asiat netin kautta, mutta en älypuhelimella vaan läppärillä. Muun ikäiset ollaan myös Youtube-mummoja, katsellaan sieltä kaikenlaista hupia ja hyötyä. Robotti-imurilla siivotaan. 

Mummona mulla on puutteina se etten osaa kutoa eikä ole kiikkustuoliakaan, mutta nutturan osaan tehdä. Monet nuoret näet kuvittelevat että kaikki muuttuvat vanhojen lasten satukirjojen kaltaisiksi mummoiksi. Unohtavat että jokainen sukupolvi on elänyt erityylistä elämää ja se heijastuu iäkkäänäkin. Eli tykätään siitä musasta mitä on nuorempana kuunneltu ja harrastetaan niitä lajeja jotka omassa nuoruus- ja keski-iässä tulivat muotiin. Ja ehkä senkin jälkeen omaksutaan vielä uusia asioita.

Niinpä lähipiiriini kuuluvat vanhemmat mummot, suuriin ikäluokkiin kuuluvat, harrastavat tennistä ja tanssivat rumbaa ja sambaa ja käyvät oopperassa, matkustelevat Kanarialle tai Espanjan Aurinkorannikolle, he käyttävät Facebookia ja tabletteja. 

Mun ikäluokassa ei käytetä Facebookia vaan Whatsappia, ja harrastukset ovat sauvakävely, jooga, vesiliikunta, pyöräily (huonokuntoisemmat sähköpyörällä). En kuuntele iskelmämusiikkia kuten monet kuvittelevat vaan raskaamman puoleista rokkia kuten monet muut kuuskymppiset mummot ja vaarit nykyään. 

Monet mummot hakeutuvat eläkkeellä edelleen maalle, ovat niissä "mummon mökeissä" enemmän ja kaupunkiasunnoissa vähemmän aikaa. Yleinen mökkiharrastatus on hyötykasvien viljely. Minä taas olen urbaanimummo eli luuhaan Stadissa pysyvästi lenkkarit jalassa - parvekkeella mulla on kyllä pelargoniat kuten klassisesti mummoille kuuluukin.

Että tämmöistä mummomeininkiä. 

Vierailija
66/70 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoinen mummo aloittajalla. Minun lapsenlapseni on se, joka valmistaa sosekeittoja enkä ole kukkakaalia valmistanut kuin ehkä pari kertaa elämässäni.

En edes tiedä mikä on puhelimäppi. Miksi minä mummona sitä vastustaisin, mikä lieneekin?

Vierailija
67/70 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi tosiaan laittaa kesäkeittoa kun kerran tuo kukkakaali mainittiin. 

Monen mummon inhokkiruoka oli koulussa kesäkeitto. Päättele siitä, kuinka paljon mummot sitä valmistavat. Itse tehty olisi kyllä parempaa.

Oikein mielelläni kudon, myös villasukkia. Hyvä nojatuoli on kyllä siihen tarkoitukseen parempi kuin keinutuolini. Ilman käteistä olisi moni maksu jäänyt tekemättä. Jos pankkikortti ei jostakin syystä toimi, ei yleensä toimi mikään muu kuin käteinen.

Vierailija
68/70 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskujen maksu ajallaan. Velattomuus. Mahdollisuus tuosta vain lähteä viikoksi Berliiniin miettimättä, mitä moinen maksaa.

Moni mummo ei ole varakas. Ei ole omaisuutta. Työeläke on pieni. Se menee elämiseen.

.Jos on ollut koko ikänsä töissä eikä ole saanut säästöön mitään niin syy on itsessä.

Näin ajattelee hän, joka on syntynyt varakkaitten ja anteliaitten vanhempien perheeseen. Moni mummo on joutunut aloittamaan työuransa maksamalla opintolainaa. Sen ottaminen oli itsestään selvää meidän opiskeluaikana. Sen jälkeen piti ostaa omilla tuloilla tai velkaa ottamalla huonekalut omaan kotiin ja muuta tarpeellista, piti elättää lapsia ja siihen on rahaa mennyt. Moni joutuu tulemaan toimeen vain pelkällä pienellä eläkkeellä.

Vierailija
69/70 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Tyhjien viilipurkkien ym. säilyttäminen pahojen päivien varalle

-Muovipussien viikkaaminen

-Perässä vedettävä ostoskärry

-Yleisradion ajankohtaisohjelmat

-Aikakausilehtien tilaaminen (ET-lehti, Viherpiha, Suomenkuvalehti jne.)

-Papiljootit hiustenlaitossa

-Juuresten käyttö ruoanlaitossa

-70-80 -luku sisustamisessa

-Uimahallissa käyminen

Yhden kohdan noista tunnistan kohdalla, haluatteko tietää, minkä? Ehkä toinenkin kohta vähän sopii, mutta sen minulle opetti lapsenlapseni.

t. Mummo68

Vierailija
70/70 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites papat? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän