Onko masennusta vai raudanpuute?
Päälle 30v nainen. Usein sellainen olo, etten jaksa kauan seistä pystyssä kun alkaa heikottaa. Jaksan kyllä jos sinittelen, mutta sellainen heikko voimaton olo. Varmasti on raudanpuutetta, mulla on runsaat menkat ollut aina`?? Lisäksi energiaa ei ole. Toisaalta voi olla masennustakin. varmasti muilla naisilla samankaltaisia oireita?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyt lääkärillä tarkastuttamassa ettei ole syövän esiaste.
Itsellä auttaa aina hetkellinen ruokavalion muutos. (rautalääkkeitä en voi syödä).
Paistettu maksa, naudanlihapihvi, musta makkara. Yhdessä C-vitamiinia sisältävän ruoan kanssa. Esim. Appelsiini.
piristyn aina iltaa kohden. Aamulla olen nuutti.
naatti eikä nuutti :D
Vierailija kirjoitti:
voi olla jompikumpi, tai vaikka molemmat yhtä aikaa.
Mene lääkäriin. Toki rautatabletteja voi käyttää ilman lääkärinkin määräystä, mutta se ei kannata, jos haluaa jotain apua mahdolliseen raudanpuutteeseen. Jos kuukautiset on liian runsaat, niin syy on hyvä selvittää ja sitten siihen sopivin hoito. Siksi kehotan menemään lääkäriin valittamaan kuukautisista eikä mitään itsehoitorautoja sitä ennen, koska jos lääkäri määrää verikokeita, niin mahdolliset itsehoitoraudat voivat sotkea tuloksia. Liian runsaista kuukautitista ei tarvitse nykypäivänä kärsiä. Kenenkään ei tarvite uhrata elämäänsä väsymykselle kuukautisten takia.
Ferritiinin nousu kestää 6 - 24 kk, ei ehdi millään sotkemaan labratuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi olla jompikumpi, tai vaikka molemmat yhtä aikaa.
Mene lääkäriin. Toki rautatabletteja voi käyttää ilman lääkärinkin määräystä, mutta se ei kannata, jos haluaa jotain apua mahdolliseen raudanpuutteeseen. Jos kuukautiset on liian runsaat, niin syy on hyvä selvittää ja sitten siihen sopivin hoito. Siksi kehotan menemään lääkäriin valittamaan kuukautisista eikä mitään itsehoitorautoja sitä ennen, koska jos lääkäri määrää verikokeita, niin mahdolliset itsehoitoraudat voivat sotkea tuloksia. Liian runsaista kuukautitista ei tarvitse nykypäivänä kärsiä. Kenenkään ei tarvite uhrata elämäänsä väsymykselle kuukautisten takia.
Ferritiinin nousu kestää 6 - 24 kk, ei ehdi millään sotkemaan labratuloksia.
minulle annettiin nimenomaiseksi ohjeeksi etten ottaisi mitään itsehoitolääkkeitä ennen labroja, tai niiden jälkeen, että ensin selvitetään syy. ja myös kysyttiin ennen verikoeita olenko käyttänt mitään itsehoiotlääkkeitä
Minulla on samaa mutta sitten kun päätän että olen nyt pirteä niin saan asioita tehdyksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa raudanpuutteelta. Saat varmistuksen jos käyt labrakokeissa mittauttamassa ferritiinin.
Saako rauttaa alkaa käyttää ilman läääkärin määräystä`?
Tietysti saa, apteekista ilman reseptiä.
Mutta lääkärit suosittelee eka testiä, koska liika rauta aiheuttaa ongelmia sekin.
Se että saa liikaa rautaa ei tässä maassa ole ongelma, raudanpuute on, koska sitä hoidetaan huonosti.
Jep, koska se koskee lähinnä naisia. Ei ole tärkeää.
Syö ennen labroja rautapitoista ruokaa ja siten vasta lisää purkista, jos tarvis. Ettei tule övereitä.
Pinaattia, punajuurta, parsakaalta, maksaa, lihaa...
Mulla on ollut ennekin tälläoistä, löysin vanhan aloitukseni :D https://www.vauva.fi/keskustelu/4814652/mina-en-jaksa-seisoa-pystyssa-o…
Olen myös ravannut lääkärissä. Enää en ehkä kehtaa??? Sanovat vain että stressi ja sitten kun on todettu endometrioosi ei mitään voi tehdä kun hormoonit
Välillä menee aina ohi ja sitten joskus on aina näitä "kausia". Kai se on tätä naisen elämää.
Vierailija kirjoitti:
Käyt lääkärillä tarkastuttamassa ettei ole syövän esiaste.
Itsellä auttaa aina hetkellinen ruokavalion muutos. (rautalääkkeitä en voi syödä).
Paistettu maksa, naudanlihapihvi, musta makkara. Yhdessä C-vitamiinia sisältävän ruoan kanssa. Esim. Appelsiini.
Rautalisää on myös nestemäisenä, joka hellävaraisempi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
https://www.vitaravinne.fi/rautatipat-7mg-40ml-biomed-p-1861.html?gad_s…
aika vähän rautaa, jos raudanpuute?
piristyn aina iltaa kohden. Aamulla olen nuutti.