Mites on mummot, onko ollut hätävaralle paljonkin käyttöä?
Oletteko syöneet näkkileipää, säilykkeitä ja soijarouhetta koko kesän?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hätävaraa käytetään koko ajan. Hätävarana on ruokia, joita syödään muutenkin. Ruokavarasto kiertää siten , että vanhin syödään ensin, ja tilalle ostetaan uutta sapuskaa.
Katsotaan aina päivämäärät, ja valkataan ne tuotteet, joissa parasta ennen päiväys on vanhin.
Kiitos kysymästä. Entä sinulla aloittaja?
Tuo ei ole hätävaran määritelmä. Tuo on normaali elintarvikemäärä kodissa jossa ei käydä usein kaupassa. Eli kala on aina vanhaa.
Onhan se kun hyllyt on täynnä säilykkeitä ja pakastin on täynnä. Kalaa saadaan järvestä suoraan. Sitäkin on helppo pakstaa.
Kun se niin sanottu hätä tulee, sinun pakastimesi on täynnä mätänevää kalaa. Hyvää ruokahalua.
Aina voi suolata ja kuivattaa. Sitten se säilyykin huoneenlämmössä helposti kuukausia
Vierailija kirjoitti:
Näin on päässyt käymään, että helle on sekoittanut ap:n pään. Eihän mummot mitään soijarouhetta syö, nötköttiä kyllä menee. On muuten hyvää näkkileivän päällä.
Aina meillä on avaamaton vessapaperisäkki, kun uusi ostetaan kun entinen otetaan käyttöön. Haluatko tietää, paljonko meillä on tähän aikaan vuodesta suolaa ja sokeria?
Olen mummo ja käytän kyllä soijarouhetta ruuanlaitossa. Kannattaa teidänkin kokeilla. Ei huomaa vaari mitään, kun lihapullataikinassa on lähes puolet soijarouhetta. Enkä kerro. Hyvin putoo ja maistuu. Nötköttikin menee molemmille. Märkäkorvantaustaisille (Ap) olisi oivallista oppia mummojen säilöntä- ja muita ruuanlaittokikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap mietipä tätä. Olen 77v mummo ja asun keskellä ei mitään ihanassa Ok talossa. Hoidan kaiken itse. Lähin kauppa sijaitsee 25 km päässä. En viitsi sinne ajaa joka päivä. 2 x kk käyn kaupassa täydentämässä varastot. Mulla siis on jatkuva hätävara käytössä. Maitoakin kun saa kestosellaisena niin on mitä kahvin sekaan lurauttaa. Leivät ja herkut leivon itse pääsääntöisesti. Näkkileivän toki ostan kaupasta. Syön hyvin, kävelen paljon ja käyn tuossa rannassa uimassa. Järven yli pääsen toki veneellä tuohon vastarannalla sijaitsevaan alepaan jos tiukka paikka tulee, eikä tartte kaupungin hälinään lähteä. Vaan nyt mun täytyy lopettaa kun autot tuli pihaan ja neljä lastenlasta jää pariksi päiväksi mummolaan hoitoon.
Minkälaista leipää teet? Itse tein yksi päivä kauraista peltileipää eli perusvehnäjauhojen lisäksi kaurahiutaleita ja kauraleseitä.
Kaura-ruis-ja sekaleipää. Leivinuunissa paistan. Sitte tietty karjalanpiirakat ja lihapiirakat teen itse. Pullat, munkit ja herrasväen pikkuleivät on muksujen suosikkeja. Tänään tein noita piirakoita kun tuli näitä "vieraita",. Nuoret halusi lämmittää saunan, jotta matkapölyt saavat pestyä. Siellä ne nyt puuhailee, mutta osaavat jo homman oikein hyvin. Nuorin auttelee iltapalan valmistuksessa, joten kiikussa istun ja tänne tulin kurkkimaan.
Miksi py cc ä pilkkaa suomalaisten kotivaraa? Iskeekö kateus kun py cc än oma kotivara on pelkkä oman isän ruumis joka täytyy vielä itse hakea Ukrainan puolelta ja Putinilta korvauksena saatu kaalinkerä?
Täällä on nyt pieni asiavirhe. Kyseessä ei ole hätävara vaan kotivara, jolla taataan 72 tunnin ruoka ja vesivarasto.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on nyt pieni asiavirhe. Kyseessä ei ole hätävara vaan kotivara, jolla taataan 72 tunnin ruoka ja vesivarasto.
Sama se autisti. Ruokavarasto on ruokavarasto olipa se sitten hätävara tai kotivara. vdun putkiaivo
Menee kyllä aloittajalla sormi suuhun kun tulee sähkökatko. Eeeheeheeehee sitten siltä naapurin mummolta käydään ruinaamassa ruokaa ja vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hätävaraa käytetään koko ajan. Hätävarana on ruokia, joita syödään muutenkin. Ruokavarasto kiertää siten , että vanhin syödään ensin, ja tilalle ostetaan uutta sapuskaa.
Katsotaan aina päivämäärät, ja valkataan ne tuotteet, joissa parasta ennen päiväys on vanhin.
Kiitos kysymästä. Entä sinulla aloittaja?
Aika ankea elämä kun aina täytyy syödä sitä vanhinta, ei koskaan saa tuoretta ja priimaa. Mutta tuollaista on pihin muijan elo.
Sä et nyt ymmärrä, ei tää kotivara ole vuodeksi tarkoitettu vaan ainoastaan kolmen vuorokauden tarvetta vastaava määrä = 72 h. Jos sä et pysty syömään mitään kolmen vuorokauden kuluttua ostamisesta olet ostanut alelaputettuja tuotteita ja kuivatavarat viimisenä myyntipäivänä. Kotivara kannatta ehdottomasti kierrättää koko ajan. Kestotuotteita on nykyään laidasta laitaan ja ne on todellakin tuoreita ja käyttökelpoisia kuten kestomaito, lehmän utareesta sekin on tullut. Mikä tahansa ruoka mitä tehdään säilyy oikein säilytettynä kolme vrk ihan heittämällä.
Mikäs sen kätevämpää on kun avata stroganoff- säilykkeen ja ääntä kohti. t. mummo.
Kyytipojaksi säilykevihanneksia tankoparsaa, paprikaa, ananasta, oliiveja, hapankaalta esim.
Papuja ja linssejä käytin tänään salaattiin, kun en viitsinyt lähteä kauppaan näillä helteillä. Samoin kookosmaitoa ja currytahnaa kanapataan. Viinejä ym. alkoholipitoisia juomia en viitsi näin kuumalla juoda. Odottavat kellarin hyllyllä syyspimeitä. Vissyvesivarasto on jonkin verran huvennut.
Ap se on sillä tavalla, että kun se sähkökatko tulee, niin vettä ei tule kraanasta. Hanki nyt heti joku nestevarasto kotiisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama se autisti. Ruokavarasto on ruokavarasto olipa se sitten hätävara tai kotivara.
Oikein hyvää elämää sulle ja toivon, että sinustakin tulee joskus hyvä ja sydämellinen ihminen. Rukoilen puolestasi, että saat ohjausta tekemään niin muille kun haluaisit sinulle tehtävän. En oikein usko että moisista lauseista tykkäisit mitä tuohon kirjoitit, mutta annan töykeytesi anteeksi ja olen pahoillani, että elämäsi on ollut julmaa, vailla rakkautta ja epäinhimillistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama se autisti. Ruokavarasto on ruokavarasto olipa se sitten hätävara tai kotivara. vdun putkiaivo
Hätä vara oli vanhaa aikaa. Nykyään on kotivara. Hätä vara oli kirkossa kotivara kodeissa. Suurempi ongelma on parasiitit ja lääkkeiden puute. Millä niitä ostaa jos niitä ei ole ja piraatti tuotteet ei paranna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama se autisti. Ruokavarasto on ruokavarasto olipa se sitten hätävara tai kotivara.
Oikein hyvää elämää sulle ja toivon, että sinustakin tulee joskus hyvä ja sydämellinen ihminen. Rukoilen puolestasi, että saat ohjausta tekemään niin muille kun haluaisit sinulle tehtävän. En oikein usko että moisista lauseista tykkäisit mitä tuohon kirjoitit, mutta annan töykeytesi anteeksi ja olen pahoillani, että elämäsi on ollut julmaa, vailla rakkautta ja epäinhimillistä.
Oletko jälkeenjäänyt?
Ei kyllä koko kesää olla syöty säilyviä ruokia kaapeista. Syödään silloin tällöin kun mieli tekee. Onko sinulla aloittaja kaapissasi yhtään ruokaa, vai syötkö kädestä suuhun taktiikalla?
Hyvä niksi on pitää LIMSA PULLOJA JA POSSUMUNKKEJA . NIILLÄ pärjää viikon. Keksipaketti sopii lapsille . Kun pakastin alkaa sulaa niin syö niitä munkkeja . Ja dippi kastike Tex mex . On suolaa on sokeria on limua. Pari vesi pulloa voi pitää varalla ja säilykepurkkia. Jos armeijan jengiä ilmestyy oville niin on tarjota vesipullo. Ja kosteuspyyhettä. Rosvoilla on pimeitä vuokralaisia ja monella osoite muualla kuin missä asuu . Niin poikkeustilassa sitten ollaan ihmeissään että mitä. Ja laittomat vielä. Lähiöissä on laittomia että kuka niitä sitten alkaa auttamaan kun kukaan ei tiennyt niistä. Lähiöissä kiertää myös varastetut pyörät kuin koirat ja vaatteet. Että kun sekin pitää huomioida kotivaran kanssa että rosvo voi käydä jääkaapilla. Kännykkä varkaat vastaa itse teoistaan kun joku ei voi soittaa apua tai ei kuule hälytystä tai häntä ei saa kiinni. Rosvot aiheuttaa myös köyhyyttä näin.
Vierailija kirjoitti:
Omituinen otus tämä ap. Muut nuoret viettävät aikaa ystäviensä kanssa, kun tämä istuu päivät pitkät palstalla mummojen kanssa. Mikä lie fetissi hälläkin.
Huorishan tuo ap on. Tunnistaa samoista aloituksista, valitus vaan vaihtuu: hätävara, bikinit, talvitakit, villasukat.
Autistinen on hän. Ja vihanhallintaongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä niksi on pitää LIMSA PULLOJA JA POSSUMUNKKEJA . NIILLÄ pärjää viikon. Keksipaketti sopii lapsille . Kun pakastin alkaa sulaa niin syö niitä munkkeja . Ja dippi kastike Tex mex . On suolaa on sokeria on limua. Pari vesi pulloa voi pitää varalla ja säilykepurkkia. Jos armeijan jengiä ilmestyy oville niin on tarjota vesipullo. Ja kosteuspyyhettä. Rosvoilla on pimeitä vuokralaisia ja monella osoite muualla kuin missä asuu . Niin poikkeustilassa sitten ollaan ihmeissään että mitä. Ja laittomat vielä. Lähiöissä on laittomia että kuka niitä sitten alkaa auttamaan kun kukaan ei tiennyt niistä. Lähiöissä kiertää myös varastetut pyörät kuin koirat ja vaatteet. Että kun sekin pitää huomioida kotivaran kanssa että rosvo voi käydä jääkaapilla. Kännykkä varkaat vastaa itse teoistaan kun joku ei voi soittaa apua tai ei kuule hälytystä tai häntä ei saa kiinni. Rosvot aiheuttaa myös köyhyyttä näin.
Todella sekavaa settiä. Ootko sinä nyt ihan terve Igor?
Parempi sekin, kuin nähdä nälkää hätätilanteessa. Tarvittaessa vaikka jäisinä.