Mites on mummot, onko ollut hätävaralle paljonkin käyttöä?
Oletteko syöneet näkkileipää, säilykkeitä ja soijarouhetta koko kesän?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen ihminen käyttää mummo-sanaa pilkkaamis- ja haukkumistarkoituksessa?
Juuri sellainen kun ap on. Tyhmä ja ikärasistinen. Kaiken lisäksi kirjoitukset HAISEE pahasti omakehulle, jos siis satut ap ymmärtämään mitä se tarkoittaa, me mummot kyllä ymmärrämme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hätävaraa käytetään koko ajan. Hätävarana on ruokia, joita syödään muutenkin. Ruokavarasto kiertää siten , että vanhin syödään ensin, ja tilalle ostetaan uutta sapuskaa.
Katsotaan aina päivämäärät, ja valkataan ne tuotteet, joissa parasta ennen päiväys on vanhin.
Kiitos kysymästä. Entä sinulla aloittaja?
Tuo ei ole hätävaran määritelmä. Tuo on normaali elintarvikemäärä kodissa jossa ei käydä usein kaupassa. Eli kala on aina vanhaa.
Onhan se kun hyllyt on täynnä säilykkeitä ja pakastin on täynnä. Kalaa saadaan järvestä suoraan. Sitäkin on helppo pakstaa.
Kun se niin sanottu hätä tulee, sinun pakastimesi on täynnä mätänevää kalaa. Hyvää ruokahalua.
Ei se ole täynnä kalaa. Sitä on yhteen- kahteen ateriaan. Ne kun syödään pois, niin sitten voi taas pakastaa yhteen- kahteen ateriaan riittävä määrä. Toistaiseksi pakastimessa ei ole mädäntynyt koskaan mikään. Sama kierto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä mäkin mietin. Mulla on hyvät muistot mummostani.
Miksi vastaat omiin kommentteihisi?
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän se ihanteellinen tilanne ole, että hätävara jää "turhaksi" kun sitä hätää ei tule? Toivotaan ettei koskaan tulekaan.
Ihmettelen kyllä, miksi ketjussa puhutaan pakasteista. Ei kai pakasteita ole ikinä suositeltu hätävaraksi, ne kun ovat sähköjen katkettua pilalla.
Pakasteessa on safkaa siksi, että ei tartte jatkuvasti juosta kaupassa ruokaostoksilla.
Kyl se niin maan perskuleesti kiukuttaa aloittajaa, kun mummoilla on varaa ostaa kaappeihin hätävararuokaa.
Aloittajahan ulisee rahattomuuttaan harva se päivä tällä palstalla. Otan osaa.
Ap mietipä tätä. Olen 77v mummo ja asun keskellä ei mitään ihanassa Ok talossa. Hoidan kaiken itse. Lähin kauppa sijaitsee 25 km päässä. En viitsi sinne ajaa joka päivä. 2 x kk käyn kaupassa täydentämässä varastot. Mulla siis on jatkuva hätävara käytössä. Maitoakin kun saa kestosellaisena niin on mitä kahvin sekaan lurauttaa. Leivät ja herkut leivon itse pääsääntöisesti. Näkkileivän toki ostan kaupasta. Syön hyvin, kävelen paljon ja käyn tuossa rannassa uimassa. Järven yli pääsen toki veneellä tuohon vastarannalla sijaitsevaan alepaan jos tiukka paikka tulee, eikä tartte kaupungin hälinään lähteä. Vaan nyt mun täytyy lopettaa kun autot tuli pihaan ja neljä lastenlasta jää pariksi päiväksi mummolaan hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hätävaraa käytetään koko ajan. Hätävarana on ruokia, joita syödään muutenkin. Ruokavarasto kiertää siten , että vanhin syödään ensin, ja tilalle ostetaan uutta sapuskaa.
Katsotaan aina päivämäärät, ja valkataan ne tuotteet, joissa parasta ennen päiväys on vanhin.
Sori vaan mummo, mutta minä syö kesällä päiväntuoretta ruokaa. En mitään kestäviä hätävaroja kaapin perältä.
Eihän hätävaran pitäminen estä tuoreen ruoan tekemistä. Perunat, porkkanat ja muut juurekset, marjat ja muut pakasteet, säilykkeet (itse tehdyt ja ostetut), jauhot, hiutaleet, rouheet, siemenet, pähkinät, korput, näkkileivät, keksit, kuivahedelmät, linssit, herneet, riisi, tee, kahvi, kaakao jne. Näitä kierrätetään vuodesta toiseen, eikä mitään osteta vain hätävaraksi, vaan ne käytetään ennen kuin menevät vanhaksi. Me mummot osataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omituinen otus tämä ap. Muut nuoret viettävät aikaa ystäviensä kanssa, kun tämä istuu päivät pitkät palstalla mummojen kanssa. Mikä lie fetissi hälläkin.
Ymmärrän kyllä että teillä vanhuksilla yhden aloituksen kirjoittamiseen menee tunteja.
Rukoile Jeesusta niin pelastut
Vierailija kirjoitti:
Ap mietipä tätä. Olen 77v mummo ja asun keskellä ei mitään ihanassa Ok talossa. Hoidan kaiken itse. Lähin kauppa sijaitsee 25 km päässä. En viitsi sinne ajaa joka päivä. 2 x kk käyn kaupassa täydentämässä varastot. Mulla siis on jatkuva hätävara käytössä. Maitoakin kun saa kestosellaisena niin on mitä kahvin sekaan lurauttaa. Leivät ja herkut leivon itse pääsääntöisesti. Näkkileivän toki ostan kaupasta. Syön hyvin, kävelen paljon ja käyn tuossa rannassa uimassa. Järven yli pääsen toki veneellä tuohon vastarannalla sijaitsevaan alepaan jos tiukka paikka tulee, eikä tartte kaupungin hälinään lähteä. Vaan nyt mun täytyy lopettaa kun autot tuli pihaan ja neljä lastenlasta jää pariksi päiväksi mummolaan hoitoon.
Minkälaista leipää teet? Itse tein yksi päivä kauraista peltileipää eli perusvehnäjauhojen lisäksi kaurahiutaleita ja kauraleseitä.
N46
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä mäkin mietin. Mulla on hyvät muistot mummostani.
Miksi vastaat omiin kommentteihisi?
No ei kyllä vastannut omaan kommenttiinsa vaan vastasi mun kommenttiin. Mä en edes käytä mummo-sanaa isoäideistä vaan täällä päin yleistä mummu-sanaa jota käytin äitini äidistä. Isän äiti oli mamma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mties paskapaperivarastot ovat huvenneet? Vai onko vielä näkyvää muutosta?
Meille ostetaan aina reilusti säkeittäin vessa- ja talouspaperia. Tällä tavalla ei tarvitse joka kaupassakäyntikerralla muistella, että onko niitä vielä kotona.
Meillä on aina isot varastot vessa- ja talouspaperia ja muuta tarpeellista, eikä tarvitse yhtenään ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika ankea elämä kun aina täytyy syödä sitä vanhinta, ei koskaan saa tuoretta ja priimaa. Mutta tuollaista on pihin muijan elo.
Onks sulla psykoosit tulilla. Lukiko tossa niin, että emme koskaan syö tuoretta ja priimaa? Sullahan ei ole varaa säilykkeitä ostella. Elät kädestä suuhun, ja luulet säästäväsi rahaa, kun käyt päivittäin ostamassa kaupasta yhden vuorokauden ruokasi. Siks sulla on aina rahat loppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän se ihanteellinen tilanne ole, että hätävara jää "turhaksi" kun sitä hätää ei tule? Toivotaan ettei koskaan tulekaan.
Ihmettelen kyllä, miksi ketjussa puhutaan pakasteista. Ei kai pakasteita ole ikinä suositeltu hätävaraksi, ne kun ovat sähköjen katkettua pilalla.
Pakasteessa on safkaa siksi, että ei tartte jatkuvasti juosta kaupassa ruokaostoksilla.
Mä ainakin pienituloisena ostan alesta lihoja joita sitten pakastan. Ihan sama mitä mieltä jotkut on asiasta. Mun on pakko elää pienellä rahalla.
Hätävarana on tosiaan jauhoja moneen lähtöön. Kuivahiivaa myös kaapissa aina. Näistä saa vaihtelevia tuoreita sämpylöitä, peltileipää jne tehtyä. Siihen tuoreen leivän päälle voita. Aivan luxusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin pienituloisena ostan alesta lihoja joita sitten pakastan. Ihan sama mitä mieltä jotkut on asiasta. Mun on pakko elää pienellä rahalla.
Kyllä se on hyvä ostaa niitä aletuotteita. Minä kerran sain hyvän kasan aletuotteita - 60 prossan alennuksella. Pakastin ne, ja sieltä otin aika pitkään pakastimesta erittäin edullista ruokaa.
Kaupoista saa vielä hätävaran lisäkkeeksi vaikka mitä tuoretta ruokaa, mutta entä sitten jos/kun ei enää saakaan. Sitten hätävara nouseekin arvoon arvaamattomaan ja pilkkaajat joutuvat näkemään nälkää. Ei mummoiltakaan riitä omista varastoistaan kaikille.
Toi aapee nyt lohduttelee itseään sillä, että hän nyt syö vain samana päivänä ostettua ruokaa. Ja sillä pullistelee täällä. Se on muka hyvä selitys ja syy siihen asian oikeaan laitaan, että fyrkkaa ei ole ostella kaappeihin oikein mitään.
Kädestä suuhun meinikiä tosiasiassa.
Vierailija kirjoitti:
Toi aapee nyt lohduttelee itseään sillä, että hän nyt syö vain samana päivänä ostettua ruokaa. Ja sillä pullistelee täällä. Se on muka hyvä selitys ja syy siihen asian oikeaan laitaan, että fyrkkaa ei ole ostella kaappeihin oikein mitään.
Kädestä suuhun meinikiä tosiasiassa.
Sitä se on nykyään. Ei osata suunnitella elämäänsä päivää pidemmälle ja wolt tuo ruoan suoraan suuhun. Mitä sitten, kun ei enää tuokaan ja kaapit on tyhjänä?
Mulla on viiniä ja teräviä hätävarana
Hätävara kannatta tehdä tuotteista, joita käyttää joka tapauksessa. Silloin koko juttu ei myöskään aiheuta harmitusta.