Paljonko keskiluokkainen tienaa?
Tai on koulutukseltaan. Paljonko varallisuutta. Kerro sinä, joka ajattelet olevasi keskiluokkaa.
Kommentit (77)
Vajaa 4500/kk. Velaksi ostettu oma asunto ja neljä sijoitettuna, nekin velalla. 150t osake/rahastoissa.
Vierailija kirjoitti:
Olet silloin hyvätuloinen etkä keskiluokkaa. Miten vaikea on ymmärtää että keskiluokka tarkoittaa sosioekonomisesti luokkaa joka on keskellä. Koko keskiluokan määritelmä on, että sosionominen luokka on keskellä
Ei hyvätuloinen ole yhteiskuntaluokka. Ennen puhuttiin alemmasta keskiluokasta, keskiluokasta ja ylemmästä keskiluokasta. Opettaja ammattina kuuluu tuohon keskiluokkaan, mutta ehkä varakas ja koulutettu perhetausta nostaa tuohon ylempään keskiluokkaan. Eikä sen yli oikein tavis nouse. Eliittiä ei ole ihminen ilman yhteiskunnallista asemaa, eikä mihinkään vanhan ajan yläluokkaan keskiluokkainen voi nousta muutenkaan.
Ei ole olemassa ylempää keskiluokkaa. On vain keskiluokka ja sitä ylempänä et kuulu enää keskiluokkaan
6000/kk, puolisolla hiukan enemmän ollaan varmaan puolison kanssa siinä keskiluokan ylärajalla. N30
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet silloin hyvätuloinen etkä keskiluokkaa. Miten vaikea on ymmärtää että keskiluokka tarkoittaa sosioekonomisesti luokkaa joka on keskellä. Koko keskiluokan määritelmä on, että sosionominen luokka on keskellä
Ei hyvätuloinen ole yhteiskuntaluokka. Ennen puhuttiin alemmasta keskiluokasta, keskiluokasta ja ylemmästä keskiluokasta. Opettaja ammattina kuuluu tuohon keskiluokkaan, mutta ehkä varakas ja koulutettu perhetausta nostaa tuohon ylempään keskiluokkaan. Eikä sen yli oikein tavis nouse. Eliittiä ei ole ihminen ilman yhteiskunnallista asemaa, eikä mihinkään vanhan ajan yläluokkaan keskiluokkainen voi nousta muutenkaan.
Ei ole olemassa ylempää keskiluokkaa. On vain keskiluokka ja sitä ylempänä et kuulu enää keskiluokkaan
Vaan mihin? Nyt vain trollaat. Mikä muka on keskiluokan yläpuolella?
Ylempi keskiluokka on laaja, koska sen yläpuolelle voi hyvin harva määritellä itsensä. Aina on jotain tavismaisuutta, mikä pudottaa eliitistä.
Vierailija kirjoitti:
N. 5000/kk, maisteri, kunnan virka.
N. 3900/kk, FT. Valtiolla töissä.
Olen ylempää keskiluokkaa hyvin selkeästi. Nyt urani tulohuipulla tienaan 12000€/kk - 16000€/kk. Pääomatuloja on nyt 1500€/kk. Pyrin pikku hiljaa kasvattamaan pääomatuloja, kun eläkeikä lähestyy.
Paljon helpompaa on ajatella alempi, keski ja ylempi keskiluokka. Näinhän autojakin on jaoteltu. Corolla on alemman keskiluokan kulkuneuvo jne.
Tienaan 2900€/kk bruttona. Olen alempaa keskiluokkaa. Keskiluokka on jotain 3500-5000€
Ylempi keskiluokka yli 5000€/kk.
Mihinkään sijoittuu omistuksensa myynyt ?
Se tienaa PALJON enemmän kun palstamammat
Ollaan köyhiä vaikka tulot vuodessa 180t€ . Vaimon pitää päästä shoppailemaan niin kaikki menee mitä tulee . Kallista on kauniin naisen pitäminen . Ilman vaimoa olisi kertynyt iso varallisuus.
Olen keskiluokkaa tai vähän yli. Tulot 2100€/kk . Perittyä varallisuutta 800t€. Paritalo Espoossa ja kakkosasunto Mijaksessa. Suomessa yksi auto ja Espanjassa yksi auto . Sijoituksissa noin puoli miljoonaa.
m44
Keskiluokan tulohaarukka on laaja. Itse tienaan 8700 euroa ja olen keskiluokkaa koska ylempänä on vain yläluokka.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa keskiluokka taitaa olla aika lavea käsitys ja palkkahaitari saattaa mennä jostain 2400 eurosta jopa 7000 euroon asti (bruttona kuukaudessa).
Eli 3000€ nettona
Mulla on se käsitys, että keskiluokkainen on yläluokkaa matkiva. Ei ole oikein varma kuka on ja riittääkö.
Kaikki suomalaiset kuuluvat keskiluokkaan
Hesarissa oli aikoinaan paljon keskustelua herättänyt luokkakone ja ainakin siinä luokka määräyty toisaalta työn ja palkan mukaan mutta myös kulttuurisesti. Muistan siksi, että kulttuurinen luokkani oli eliitti tuon koneen mukaan ja alin mahdollinen palkan/työn mukaan, koska niitä ei konettd täyttäessäni ollut.