Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinua tai lastasi kiusattu koulussa vaatteiden vuoksi?

Vierailija
31.07.2025 |

HS: "lasten pukeutumisella ja kiusaamisella on havaittu tutkimuksissa selvä yhteys. Sosiaalinen yhteenkuuluvuus -tutkimushankkeen tulosten mukaan pienituloisten perheiden lapsilla on selvästi muita suurempi riski tulla kiusatuksi." 

https://www.hs.fi/lifestyle/art-2000011342913.html

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin 70-80-luvuilla kun olin koulussa ei kiusattu ketään vaatteiden takia. Meillä oli silloin just sitä, mitä oli sattunut saamaan tai löytymään. Oikeastaan usein aika katseita vaatteita. Omat lapseni ovat saaneet valita vaatteensa joten ei heitäkään ole kiusattu. Siksi poikani käytti esim vain Adidaksen vermeitä yhdessä tietyssä iässä. Emme pakottaneet käyttämään sellaisia mitä ei halunnut, vaikka meistä vanhemmista olisi ollut kivoja.  

Vierailija
22/38 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: On koska ompelen kaikki lastenvaatteet itse.

Mitä jos ostaisit perusvaatteet kouluun, ja säästäisit itse tehdyt eri tilanteeseen?

Kunhan ensin kerrot mistä saa hyviä vaatteita.

Kaupoista. Netistä. Ihan yhtä hyviä, kuin itse tehdyt. Kotiompelu ei ole mikään laadun tae, eikä tule välttämättä halvemmaksi. 

Ei saa kaupoista ja netistä hyviä vaatteita enää. Se tässä ongelma onkin. Itsetehdyt on kalliimpia mutta parempia.

Juu kyllä saa. Vai ovatko lapsesi lopettaneet kasvamisen? Pitääkö saman vaatteen kestää iät ja ajat, hankitko kasvunvaraa?

Ihan oikeasti, ei niiden paitojen, esimerkiksi, ole tarkoituskaan kestää ikuisesti. Osta halvat kuluvat käyttövaatteet, paremmat  ja kalliimmat on eri juttu. Muuten lastesi suurin trauma tulee äidin jääräpäisyydestä enemmän kuin koulusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin 70-80-luvuilla kun olin koulussa ei kiusattu ketään vaatteiden takia. Meillä oli silloin just sitä, mitä oli sattunut saamaan tai löytymään. Oikeastaan usein aika katseita vaatteita. Omat lapseni ovat saaneet valita vaatteensa joten ei heitäkään ole kiusattu. Siksi poikani käytti esim vain Adidaksen vermeitä yhdessä tietyssä iässä. Emme pakottaneet käyttämään sellaisia mitä ei halunnut, vaikka meistä vanhemmista olisi ollut kivoja.  

Hah. Silloin juuri kiusattiin. Sinulle sattui harvinaisen hyvä koulu.

Vierailija
24/38 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähiökoulussa 2000-luvun alussa, joutui kiusatuksi jos kengät ja vaatteet olivat yhtään arvokkaammat. Suurin osa luokasta tuli vaatimattomammista oloista ja upouusi polkupyörä tai aidot uudet Adidakset olivat merkki siitä että olet joku hemmoteltu rikkaan perheen penska.

Näin nää muuttuu ajan ja paikan mukaan.

Vierailija
25/38 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos ostaisit perusvaatteet kouluun, ja säästäisit itse tehdyt eri tilanteeseen?

Kaupoista. Netistä. Ihan yhtä hyviä, kuin itse tehdyt. Kotiompelu ei ole mikään laadun tae, eikä tule välttämättä halvemmaksi. 

Ei saa kaupoista ja netistä hyviä vaatteita enää. Se tässä ongelma onkin. Itsetehdyt on kalliimpia mutta parempia.

Juu kyllä saa. Vai ovatko lapsesi lopettaneet kasvamisen? Pitääkö saman vaatteen kestää iät ja ajat, hankitko kasvunvaraa?

Ihan oikeasti, ei niide

Ei saa. Vaatteiden laatu on romahtanut 2020-luvulla. Itseduunatut on parempia ja niitä myös käytetään kun kerran osataan tehdä.

Vierailija
26/38 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun piti kärsiä. Lasteni ei tarvitse. 

Näin minäkin päätin. Aikanaan ostin alennusmyynnistä FILA pusakan pojalleni. Yllätyksestä ylpeänä annoin puseron lapselle ja hän tokaisi ettei voi pitää.  Meni roskiin, enkä vieläkään tiedä mikä siinä merkissä oli vikana 90-luvulla.

Vierailija
27/38 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu kyllä saa. Vai ovatko lapsesi lopettaneet kasvamisen? Pitääkö saman vaatteen kestää iät ja ajat, hank

Oletko oikeasti noin jumittava, vai pelkkä trolli? Miksi lasten hyvinvointi jää toiseksi, kun jollain paidan kestolla ei ole mitään väliä?

Miksi nauretun paidan PITÄÄ kestää?

Vierailija
28/38 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin minäkin päätin. Aikanaan ostin alennusmyynnistä FILA pusakan pojalleni. Yllätyksestä ylpeänä annoin puseron lapselle ja hän tokaisi ettei voi pitää.  Meni roskiin, enkä vieläkään tiedä mikä siinä merkissä oli vikana 90-luvulla.

Roskiin? Et voinut antaa kenellekään uutta puseroa, edes Pelastusarmeijalle tms? 

Vierailija
29/38 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu kyllä saa. Vai ovatko lapsesi lopettaneet kasvamisen?

Lapset voi paremmin meidän tekemissä vaatteissa.

Vierailija
30/38 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähiökoulussa 2000-luvun alussa, joutui kiusatuksi jos kengät ja vaatteet olivat yhtään arvokkaammat. Suurin osa luokasta tuli vaatimattomammista oloista ja upouusi polkupyörä tai aidot uudet Adidakset olivat merkki siitä että olet joku hemmoteltu rikkaan perheen penska.

Näin nää muuttuu ajan ja paikan mukaan.

Ja se että olit hemmoteltu porvari penska tietysti oikeutti kanssa siihen, että tavaroitas varastettiin ja hajotettiin. "Mitä välii, isäs kummiski ostaa sulle uuden?" eräskin tokas kun yritti mun fillaria omia.

Vierailija
31/38 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu kyll

Kun heitä kiusataan niistä?

Kyllä, olet trolli.

Vierailija
32/38 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roskiin? Et voinut antaa kenellekään uutta puseroa, edes Pelastusarmeijalle tms? 

Miksi olisin ottanut riskin,  että jotakuta toista lasta kiusattaisiin moisen rätin vuoksi? Raikkaat värit ja laatukin kai ok.

Vierailija
33/38 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiusattiin koko yläasteen ajan.

Kiusattiin kun oli vanhat vaatteet, kiusattiin jos ostettiin uusia vaatteita.

Kiusattiin siitä jos vastasin tunnilla opettajan kysymykseen, kiusattiin siitä jos liikkatunnilla satuin tekemään maalin. 

Kiusattiin jos sain kokeesta hyvän numeron, kiusattiin jos vastasin väärin.

Kiusattiin vanhempieni autoista, vanhempieni ulkonäöstä ja työpaikoista. Kiusattiin jopa isäni ja veljeni nimistä, jotka eivät olleet perisuomalaisia erkkiä ja Juhaa.

Veikkaan että tuossa kiusaamismäärässä ei ollut vaikutusta sillä, miten pukeuduin. Kiusattiin, koska voitiin ja kiusattiin koska minä alistuin siihen ja pelkäsin.

Kiusaajat olivat ihan yhtälailla paikallispoliitikkojen lapsia (ns. Hyvästä perheestä) kuin sitten sellaisista perheistä missä tapana oli vetää päihteitä ja istua linnassa.

Omille lapsilleni olen opettanut, että koskaan ei pidä alistua ja aina täytyy pistää vastaan vaikka ylivoiman edessä. Väkivallassa on se hyvä puoli, että silloin kiusaamisesta tulee näkyvää ja siihen on helpompi tarttua. Moni kiusaaja on myös oikeasti sellainen reppana, ettei niistä ole fyysisesti vastusta, puheet vaan on kovat.

Vierailija
34/38 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaamiseen löytyy aina syy vaikka olisi minkälaiset vaatteet. Sekä mua että lastani on kiusattu niin vaatteiden kuin muiden syiden takiakin. Oma lapsi sanoi joskus että vain suositut oppilaat saa pukea päälleen mitä vaan.

Vierailija
35/38 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä,erityislasta yläasteella :( Koska käytti kolitsihousujen päällä ulkohousuja ja muutenkin vaatteet olivat tyyliä Prismasta. Tuohon päälle puhumattomuus, 

Vierailija
36/38 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olin vaatteista kiusattu. Aina oli väärät tai liian halvat vaatteet päällä. Kiusaajat sitten sotki näitä vaatteita aina kun pystyivät. Takki vietiin naulasta ja poljettiin mudassa, kengät täytettiin lumella tai kuralla tai piilotettiin ulos, että jouduin sukkasillani ulkoa niitä etsimään. Kerran tulin kovan sateen takia kumppareissa ja sadetakissa kouluun, jonka takia kiusaajat pakottivat koulun jälkeen pyörimään kuralätäkössä, että varmasti kastuin enemmän kuin kukaan muu. Reppu oli myös aina väärä ja se täytettiin lumella ja heitettiin ojaan monesti.

Vierailija
37/38 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kiusattu köyhyyden vuoksi ja kun isä oli kylällä tunnettu spurgu

Vierailija
38/38 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ennen koulussa kiusattiin,

kun en rahojani tuhlannut Brylcreemiin

pojat veti mua turpiin ja rikoi mun rillit