Miksi lapsettomat haluavat lomailla koululaisten loma-aikoina?
Ymmärrän koulujen kesäloman, kun kestään 2,5 kuukautta ja Suomen parhaat kesäkelit yleensä osuvat tähän. Siinä saa kyllä lapsettomat ja lapsiperheelliset sumplittua lomansa niin, että kaikki saavat pidettyä lomaa ja nauttia kesästä. Ymmärrän myös joulunajan, että silloin on kiva pitää hieman vapaata, jos vaan lomapäiviä on. Mutta miksi esim. koulujen syyslomaviikkona tai koulujen hiihtolomaviikkona pitää lapsettomien vaatia lomaa? Meilläkin töissä eräs nainen perustelee asiaa sillä, että hänellä on oikeus lomailla silloin kun haluaa, vaikkei hänellä ole lapsia. Koen tämän jo kiusantekona. Hän ei edes lähde mihinkään reissuun, vaan lomailee kotona. Kukin saa viettää lomansa niin kuin haluaa, mutta jos olet vaan kotona, niin etkö voisi olla viikkoa myöhemmin?
Kommentit (267)
Kun se ei toimi niin, kun ei lapselliset jousta koskaan
Vierailija kirjoitti:
Ai toisen ihmisen elämä on kiusantekoa sinua kohtaan? Okei hermanni.
Ennen pitkää tyyppi, joka näkee kaiken muitten tekemiset kiusantekona, joutuu oikeasti kiusaamisen kohteeksi. Käytös on niin överiä, että muilta palaa pinna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan katsele oman lomani sijoitusta sen mukaan onko muiden ihmisten lapset koulussa vai ei. Miksi minun lapsettomana pitäisi rakentaa elämäni aikataulu koulujen aukiolojen mukaan? 😂 Kuulostaa älyttömältä.
Minusta taas vastauksesi kuulostaa pohjattoman itsekkäältä. On ihan normaalia huomioida kanssaihmistenkin tarpeita, eikä vain omiaan.
Sinullahan se itsekäs on, totta kai ajankohtien tulisi kiertää, vaikka itsellänikin lapsia on niin samanarvoisia ollaan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki
Kesäloma: 29.5.- 7.8.2026
Syysloma: 13. 17.10.2025
Joululoma: 22.12.20256.1.2026
Talviloma: 16.20.2.2026
Näinä aikoina lapsettomat helsinkiläiset eivät saisi lomailla. Ei jouluna, kesällä eikä pääsiäisenä.
AP ymmärsi kyllä kesä- ja jouluajan mutta kysyi lähinnä: Mutta miksi esim. koulujen syyslomaviikkona tai koulujen hiihtolomaviikkona pitää lapsettomien vaatia lomaa?
Ja minunkin pitää kyllä lapsettomana ihmetellä, että miksi ihmeessä lapseton haluaisin pitää lomansa juuri samaan aikaan kun lomapaikat on täynnä lapsia? Eri asia jos haluaa sitten lomailla vaikka kaveriperheiden kanssa tms.
Tähän ei kukaan koskaan oikeasti vastaa, vaan huutaa sitä samaa että minulla on oikeus, minä haluan. Itse en lapsettomana missään nimessä haluaisi pitää lomaa juuri tuolloin.
Ja palaa lopulta esihenkilöltäkin. Sitten onkin jo ovi rakosillaan seuraavissa muutosneuvotteluissa.
Puoliso on opettaja, siksi haluan lomani koulujen loma-ajoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki
Näinä aikoina lapsettomat helsinkiläiset eivät saisi lomailla. Ei jouluna, kesällä eikä pääsiäisenä.
AP ymmärsi kyllä kesä- ja jouluajan mutta kysyi lähinnä: Mutta miksi esim. koulujen syyslomaviikkona tai koulujen hiihtolomaviikkona pitää lapsettomien vaatia lomaa?
Ja minunkin pitää kyllä lapsettomana ihmetellä, että miksi ihmeessä lapseton haluaisin pitää lomansa juuri samaan aikaan kun lomapaikat on täynnä lapsia? Eri asia jos haluaa sitten lomailla vaikka kaveriperheiden kanssa tms.
Tähän ei kukaan koskaan oikeasti vastaa, vaan huutaa sitä samaa että minulla on oikeus, minä haluan. Itse en la
Kaikilla on samat oikeudet. Shokeeraavaa? Näin se menee länsimaissa.
Jokaisen oma asia on, haluaako käyttää niitä. Jos ei itse halua, ei se ole peruste rajoittaa muiden oikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki
Tähän ei kukaan koskaan oikeasti vastaa, vaan huutaa sitä samaa että minulla on oikeus, minä haluan. Itse en la
Onhan tässäkin keskustelussa jo esitetty monta mahdollista syytä. Ei kyse ole siitä että haluttaisiin lomat juuri sille viikolle jolla on koulujen loma, vaan syystä tai toisesta haluttaisiin loma sille viikolle riippumatta siitä että on koulujen loma. Te vaan ette kuule kun vaan huudatte päälle että KUN NE LAPSET.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki
Tähän ei kukaan koskaan oikeasti vastaa, vaan huutaa sitä sam
Sinäkään et osaa vastata siihen, että miksi juuri tietyllä viikolla pitää olla kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki
Ei minulla ole lapsia enkä huuda niistä. Itse pystyn istumaan kotona ihan millä viikolla tahansa. Kauheata jos muutun joskus niin rajoittuneeksi että esim vain syyslomaviikko kelpaa istumiseen.
Tykkään itse lomailla kesäkuussa. Siitepölykausi on yleensä ohi niiden kasvien osalta, jotka minulle aiheuttavat oireita, mutta muualla Euroopassa ei ole vielä lomakautta, ja toisaalta ei ole niin tukalan kuumaakaan. En tasan jätä lomailematta minulle sopivimpaan aikaan vain siksi, että se sama aika on jollekulle muullekin sopivin. Sitten vuorotellaan tarvittaessa sen suhteen, kuka tekee kompromissin, eikä kenenkään oma päätös hankkia lapsia ole sen suhteen mikään etuoikeuskortti. Johan vanhemmilla on 2,5 kuukautta aikaa sovittaa se neljä viikkoaan jonnekin, jos haluaa koulun kesälomien aikana pitää lomansa.
Joskus olen kokeillut elokuussa lomailua. Siinä on se hyvä puoli, että saa tavallaan kaksi lomaa: kaikki muut ovat heinäkuussa lomilla, joten työtahti on todella leppoisa. Sitten kun muut palaavat lomilta, olenkin itse kuukauden tavoittamattomissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki
Ei lomalaissa sanota, että koko elämänsä on esitettävä syitä, kun pyytää lomaa. Ei minua ainakaan kiinnosta muiden syyt.
Lomakierto pitäisi toimia normaalisti kaikkien kohdalla.
Lapsiperheillä on aina kesässä järjesteltävää. Sitä se lasten hankkiminen merkkaa. Vastuuta ja luopumista monista jutuista. Kokemusta on. En vaivannut asialla työkavereita. Älkää tekään voivatko.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään itse lomailla kesäkuussa. Siitepölykausi on yleensä ohi niiden kasvien osalta, jotka minulle aiheuttavat oireita, mutta muualla Euroopassa ei ole vielä lomakautta, ja toisaalta ei ole niin tukalan kuumaakaan. En tasan jätä lomailematta minulle sopivimpaan aikaan vain siksi, että se sama aika on jollekulle muullekin sopivin. Sitten vuorotellaan tarvittaessa sen suhteen, kuka tekee kompromissin, eikä kenenkään oma päätös hankkia lapsia ole sen suhteen mikään etuoikeuskortti. Johan vanhemmilla on 2,5 kuukautta aikaa sovittaa se neljä viikkoaan jonnekin, jos haluaa koulun kesälomien aikana pitää lomansa.
Joskus olen kokeillut elokuussa lomailua. Siinä on se hyvä puoli, että saa tavallaan kaksi lomaa: kaikki muut ovat heinäkuussa lomilla, joten työtahti on todella leppoisa. Sitten kun muut palaavat lomilta, olenkin itse kuukauden tavoittamattomissa.
Jos luit aloituksen niin tämähän ei oikeastaan koskenut kesälomaa, koska silloin on kaikille aikaa pitää lomansa. Tuohan on palvelus lapsettomille, koska yleensä he haluavat lomailla heinäkuussa.
Ei minulla ole lapsia enkä huuda niistä. Itse pystyn istumaan kotona ihan millä viikolla tahansa. Kauheata jos muutun joskus niin rajoittuneeksi että esim vain syyslomaviikko kelpaa istumiseen.
Ihanko oikeasti todistettavasti tunnet ihmisiä jotka käyttävät viikon loman pelkästään istumiseen? Toki jos näin on, niin heille se loma ihan varmasti tulee tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki
Eli umpimielisesti pitää saada lomansa siihen ajankohtaan, mikä on se suosituin :) Minulle sopii erinomaisesti, koska silloin on itse helpompi pitää lomansa muina aikoina. Jatkakaa tätä!
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti todistettavasti tunnet ihmisiä jotka käyttävät viikon loman pelkästään istumiseen? Toki jos näin on, niin heille se loma ihan varmasti tulee tarpeeseen.
Eikö tämä koko keskustelu ollut ihan siitä, että joidenkin on pakko saada se tietty viikko siihen kotona olemiseen. Minä en ole semmoinen, mutta näköjään niitä on ja paljon kun näitä juttuja lukee :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti todistettavasti tunnet ihmisiä jotka käyttävät viikon loman pelkästään istumiseen? Toki jos näin on, niin heille se loma ihan varmasti tulee tarpeeseen.Eikö tämä koko keskustelu ollut ihan siitä, että joidenkin on pakko saada se tietty viikko siihen kotona olemiseen. Minä en ole semmoinen, mutta näköjään niitä on ja paljon kun näitä juttuja lukee :-D
Aloituksessa lomaa pyytänyt ei ollut lähdössä reissuun. Se ei tarkoita että ainoastaan istuisi kotona ja tuijottaa seinään. Tosiasiassa ap:lla tuskin on minkään valtakunnan hajua mitä se ihminen lomallaan aikoo tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Puoliso on opettaja, siksi haluan lomani koulujen loma-ajoille.
Ei useimmilla työpaikoilla anneta kuukauden lomaa sillä verukkeella, että puolisolla on loma.
Aiempi puolisoni joutui olemaan lomalla aina koko heinäkuun, koska työpaikka suljettiin. Itse sain joskus viikon heinäkuussa, välillä en yhtään. Lomat kiersi ja hyvä niin. Oikeudenmukaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan katsele oman lomani sijoitusta sen mukaan onko muiden ihmisten lapset koulussa vai ei. Miksi minun lapsettomana pitäisi rakentaa elämäni aikataulu koulujen aukiolojen mukaan? 😂 Kuulostaa älyttömältä.
Minusta taas vastauksesi kuulostaa pohjattoman itsekkäältä. On ihan normaalia huomioida kanssaihmistenkin tarpeita, eikä vain omiaan.
Milloin sinä olet huomioinut yhdenkään lapsettoman tarpeita ja toiveita? Etköhän ajattele vain sinun ja jälkeläisesi (mini-sinän) napaa, et kenenkään muun. Ja ei, en tee tahallaan kiusaa, en vain ajattele teitä. Yksinkertaisesti ei käy mielessäkään joku koulujen loma-aikataulu.
Olen myös esihenkilö ja huomioin sekä lapsettomien että lapsellisen toiveita päivittäin, muutenkin kuin lomien osalta. Meidän tiimissä se onnistuu, koska kaikki ovat valmiita joustamaan ja huomioivat myös muiden tarpeet. On selvää, että toiveita pitää joskus priorisoida ja töiden hoituminen jouhevasti on tärkein kriteeri.
Kukaan ei halua tiimiin ihmisiä, jotka eivät piittaa toisten tarpeista ja ota muita huomioon.
Milloin sinä olet huomioinut yhdenkään lapsettoman tarpeita ja toiveita? Etköhän ajattele vain sinun ja jälkeläisesi (mini-sinän) napaa, et kenenkään muun. Ja ei, en tee tahallaan kiusaa, en vain ajattele teitä. Yksinkertaisesti ei käy mielessäkään joku koulujen loma-aikataulu.