Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lapsettomat haluavat lomailla koululaisten loma-aikoina?

Vierailija
31.07.2025 |

Ymmärrän koulujen kesäloman, kun kestään 2,5 kuukautta ja Suomen parhaat kesäkelit yleensä osuvat tähän. Siinä saa kyllä lapsettomat ja lapsiperheelliset sumplittua lomansa niin, että kaikki saavat pidettyä lomaa ja nauttia kesästä. Ymmärrän myös joulunajan, että silloin on kiva pitää hieman vapaata, jos vaan lomapäiviä on. Mutta miksi esim. koulujen syyslomaviikkona tai koulujen hiihtolomaviikkona pitää lapsettomien vaatia lomaa? Meilläkin töissä eräs nainen perustelee asiaa sillä, että hänellä on oikeus lomailla silloin kun haluaa, vaikkei hänellä ole lapsia. Koen tämän jo kiusantekona. Hän ei edes lähde mihinkään reissuun, vaan lomailee kotona. Kukin saa viettää lomansa niin kuin haluaa, mutta jos olet vaan kotona, niin etkö voisi olla viikkoa myöhemmin?

Kommentit (267)

Vierailija
61/267 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai toisen ihmisen elämä on kiusantekoa sinua kohtaan? Okei hermanni.

Vierailija
62/267 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseton kälyni tappelee töissään noista viikoista, jotta voisi tunkea meidän mukaan lomille. Huoh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/267 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä ap:n kanssa samoilla linjoilla. Lapsettomat eivät tunnu ymmärtävän, että lapsiperheet haluavat lomailla perheenä silloin, kun lapsilla on siihen mahdollisuus, eli koulujen loma-aikoina. Minullakin töissä lapseton esihenkilö ehdotti, että voisinko pitää lomaa toukokuussa tai syyskuun lopulla. Kysyin, että hoitaako hän sitten meidän lapset? Sen jälkeen ei asiasta olla puhuttu ja olen saanut toivomani lomat.

Sinulla yhteiset lapset esihenkilön kanssa?

Vierailija
64/267 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lomaile heinä-tai elokuussa. Evvk kenenkään kersat.

Vierailija
65/267 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva edes kerran historiassa nähdä kun suomalainen lapsellinen tekee jotain muuta lapsellisella kuin vaatii ja valittaa kun lapseton ei pidä lomiaan silloin kun lapsellinen vaatii. Töissäkin lapseton saa vähän väliä lapsellisen töitä kun "janne-petterillä on pieni nuha niin kyllä minä joudun saikuttamaan viikon ja sinun pitää tehdä minun työt" kuitenkin lapsellinen kehtaa vaatia samaa palkkaa kuin lapseton joka ei saikuta vähän väliä

Lapsettomiin kohdistuva syrjintä työelämässä on todellinen ilmiö ja sitä on myös tutkittu. Työt kasautuu lapsettomille, saavat huonommat vuorot, eivät pääse "sisäpiiriin" jne

Vierailija
66/267 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että ihan itse saa päättää, milloin vuosilomansa pitää?

Esim. isossa tehtaassa tuotanto seisoo koulujen loma-aikoina jotta henkilökunta voi lomailla perheensä kanssa. Näiden lomaseisokkien aikana tuotantolaitteet huolletaan. Huollot tekee laitetoimittajien edustajat. Näiden laitetoimittajien huoltohenkilökunta tekee siis töitä kaikki koulujen loma-ajat, ja vieläpä pitkää päivää, paljon ylitöitä. Usein vieläpä poissa kotoa koko viikon, koska asiakasyritys on jossain toisella puolella Suomea. Sinne pitää tietenkin lähteä perheen ainoalla autolla. Toinen huoltaja jää sitten kotiin ratkaisemaan ongelman, miten ne lapset viedään kaupungin toiselle laidalle päivystävään päiväkotiin. Sieltä päiväkodista tulee tietenkin ikävää palautetta lasten pitkistä hoitopäivistä ja siitä, että haetaan vasta viime minuuteilla ennen päiväkodin sulkeutumista, tai jopa hiukan sen jälkeen. Kun pitäisihän lapsellakin olla joskus lomaa.

Mutta onhan se hyvä, jos jotkut saavat vapaasti valita lomiensa ajankohdan.

Vierailija
67/267 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. isossa tehtaassa tuotanto seisoo koulujen loma-aikoina jotta henkilökunta voi lomailla perheensä kanssa. Näiden lomaseisokkien aikana tuotantolaitteet huolletaan. Huollot tekee laitetoimittajien edustajat. Näiden laitetoimittajien huoltohenkilökunta tekee siis töitä kaikki koulujen loma-ajat, ja vieläpä pitkää päivää, paljon ylitöitä. Usein vieläpä poissa kotoa koko viikon, koska asiakasyritys on jossain toisella puolella Suomea. Sinne pitää tietenkin lähteä perheen ainoalla autolla. Toinen huoltaja jää sitten kotiin ratkaisemaan ongelman, miten ne lapset viedään kaupungin toiselle laidalle päivystävään päiväkotiin. Sieltä päiväkodista tulee tietenkin ikävää palautetta lasten pitkistä hoitopäivistä ja siitä, että haetaan vasta viime minuuteilla ennen päiväkodin sulkeutumista, tai jopa hiukan sen jälkeen. Kun pitäisihän lapsellakin olla joskus lomaa.

Mitäs olet tehtaassa töissä.

Vierailija
68/267 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla se vasta vaikeaa on. Jos haluaa pitää lomansa silloin, kun lomakohteet eivät ole lapsiperheiden kansoittamia, pitää ottaa palkatonta vapaata ja hankkia sijainen. Loman jälkeen tehdä ne työt, jotka sijainen jätti tekemättä, koska hänhän hoiti vain opetuksen, jos sitäkään.

Vierailija
69/267 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. isossa tehtaassa tuotanto seisoo koulujen loma-aikoina jotta henkilökunta voi lomailla perheensä kanssa. Näiden lomaseisokkien aikana tuotantolaitteet huolletaan. Huollot tekee laitetoimittajien edustajat. Näiden laitetoimittajien huoltohenkilökunta tekee siis töitä kaikki koulujen loma-ajat, ja vieläpä pitkää päivää, paljon ylitöitä. Usein vieläpä poissa kotoa koko viikon, koska asiakasyritys on jossain toisella puolella Suomea. Sinne pitää tietenkin lähteä perheen ainoalla autolla. Toinen huoltaja jää sitten kotiin ratkaisemaan ongelman, miten ne lapset viedään kaupungin toiselle laidalle päivystävään päiväkotiin. Sieltä päiväkodista tulee tietenkin ikävää palautetta lasten pitkistä hoitopäivistä ja siitä, että haetaan vasta viime minuuteilla ennen päiväkodin sulkeutumista, tai jopa hiukan sen jälkeen. K

Mitäs olet tehtaassa töissä.

Olisinkin. Puolisoni on se "jokumuu", joka laittaa koneet kuntoon sillä aikaa kun tehtaan työntekijät lomailevat.

Vierailija
70/267 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä ap:n kanssa samoilla linjoilla. Lapsettomat eivät tunnu ymmärtävän, että lapsiperheet haluavat lomailla perheenä silloin, kun lapsilla on siihen mahdollisuus, eli koulujen loma-aikoina. Minullakin töissä lapseton esihenkilö ehdotti, että voisinko pitää lomaa toukokuussa tai syyskuun lopulla. Kysyin, että hoitaako hän sitten meidän lapset? Sen jälkeen ei asiasta olla puhuttu ja olen saanut toivomani lomat.

Sinulla yhteiset lapset esihenkilön kanssa?

Pasi, olet niin hurjan hauska. Älä kuitenkaan lähde luomaa koomikon uraa.

Vierailija
71/267 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kannattanut aikoinaan käydä kouluja, ettei tarvitse tsupparina olla koko ikäänsä.

Vierailija
72/267 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisinkin. Puolisoni on se "jokumuu", joka laittaa koneet kuntoon sillä aikaa kun tehtaan työntekijät lomailevat

Toisaalta puolisollasi on varmaan lomaa jonain muuna aikana jolloin lapsikin voi pitää lomaa päivähoidosta ja sinä voit mahdollisuuksien mukaan tehdä ylitöitä ja pitää niitä vapaina joskus kun on tarve tai voitte lomailla koko perhe yhdessä. Kaikissa asioissa on aina kaksi puolta.

Vierailija
73/267 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajilla se vasta vaikeaa on. Jos haluaa pitää lomansa silloin, kun lomakohteet eivät ole lapsiperheiden kansoittamia, pitää ottaa palkatonta vapaata ja hankkia sijainen. Loman jälkeen tehdä ne työt, jotka sijainen jätti tekemättä, koska hänhän hoiti vain opetuksen, jos sitäkään.

Älä nyt opettaja tule tänne lomista avautumaan! Teillä on lähes puolet vuodesta lomaa ja kehtaatte vielä valittaa.

Vierailija
74/267 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus yhdeltä duunipaikalta. Työkaveri teki pari lasta peräkkäin. Siinä oli melkoinen sairastelurumba, milloin sairasti lapsi, milloin itse. Me muut tehtiin työt. Lomat vaati aina samana kuuna, vaikka oli päiväkoti tarjolla.

Lopulta lapset oli isompia eikä enää sairastaneet samaan malliin. Työpanos ei silti juurikaan kasvanut. Oli tottunut aikoinaan laiskanletkeään tahtiin ja sen jälkeen "lomaillut" niin ettei ollut kartalla ollenkaan. Ketjun heikoin lenkki. Esimiehen puhe ei tehonnut.

Samoihin aikoihin toinenkin siellä sai lapsen. Ei mitään tällaista showta pitänyt, kaikki hoisi asiallisesti. Lomat kierrätti ja töitä teki.

No, sitten vaihtui johto ja tuli yt-kierros. Tämä vapaamatkustaja sai lähteä. Ei tainnut kukaan kaivata. 

Vierailija
75/267 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärrän AP:n ihmetyksen. Minulle on sama milloin minun lomat ovat, mutta olen ihmetellyt juurikin samaa. Myös ihmisten vastaukset hänen kommenttiin ovat outoja. Mikä teitä ihmisiä vaivaa, kun ihan kaikki normaalit kommentit koetaan valitukseksi ja hänelle ilkeillään takaisin. Hän on tehnyt lapsia, jotta Suomella olisi toivoa kansakuntana.

Olen juuri palannut Suomeen ja mietin, että jos suomalaisten ymmärryksen ja kommunikaation taso on tämä, en kyllä uskalla sanoa huomenta enempää työpaikalla, jotta en vain loukkaa tahtomattani ketään. Kyllä meillä suomalaisilla on paljon pahoinvointia sisällämme

Vierailija
76/267 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki

Kesäloma: 29.5.- 7.8.2026

Syysloma: 13. 17.10.2025

Joululoma: 22.12.20256.1.2026

Talviloma: 16.20.2.2026

Näinä aikoina lapsettomat helsinkiläiset eivät saisi lomailla. Ei jouluna, kesällä eikä pääsiäisenä.

Vierailija
77/267 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne linjat eivät seiso siksi, että perheet voisivat lomailla, vaan siksi että huollot kohdennetaan niihin aikoihin, jolloin tuotteen kysyntä on pientä eli huolto haittaa mahdollisimman vähän tuloksen tekoa.

Vierailija
78/267 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt opettaja tule tänne lomista avautumaan! Teillä on lähes puolet vuodesta lomaa ja kehtaatte vielä valittaa.

Opettajat elelee omassa kuplassaan.

Vierailija
79/267 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trolli hei, eli lapsettomien kesälomat olisi milloin?😂

Vierailija
80/267 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselliset, siis ne joilla on lapsia eivät ole mitenkään etuoikeutetussa asemassa kun lomia jaetaan. Tämä on periaatekysymys.