Miksi lapsettomat haluavat lomailla koululaisten loma-aikoina?
Ymmärrän koulujen kesäloman, kun kestään 2,5 kuukautta ja Suomen parhaat kesäkelit yleensä osuvat tähän. Siinä saa kyllä lapsettomat ja lapsiperheelliset sumplittua lomansa niin, että kaikki saavat pidettyä lomaa ja nauttia kesästä. Ymmärrän myös joulunajan, että silloin on kiva pitää hieman vapaata, jos vaan lomapäiviä on. Mutta miksi esim. koulujen syyslomaviikkona tai koulujen hiihtolomaviikkona pitää lapsettomien vaatia lomaa? Meilläkin töissä eräs nainen perustelee asiaa sillä, että hänellä on oikeus lomailla silloin kun haluaa, vaikkei hänellä ole lapsia. Koen tämän jo kiusantekona. Hän ei edes lähde mihinkään reissuun, vaan lomailee kotona. Kukin saa viettää lomansa niin kuin haluaa, mutta jos olet vaan kotona, niin etkö voisi olla viikkoa myöhemmin?
Kommentit (267)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työkaverisi on mustavalkoisen periaatteellinen, niin siihen on vaikea sanoa yhtään mitään. Mielestäni vähän tyhmän oloinen, koska matkustaminen on mukavampaa loma-aikojen ulkopuolella.
Kyllä. Ensin valitetaan, että lapset pilaavat lomakohteissa lomailun ja sitten otetaan lomat koulujen loma-aikoihin.
Kiusa se on pienikin kiusa.
Vierailija kirjoitti:
Huoh, taasko mamma itkee kun ei voi jyrätä parhaimpiin lomaikkunoihin vaan sillä syyllä kun on mennyt haavin aukaisemaan väärässä hetkessä ja katiskasta on tullut 18 vuoden saalis.
Kehtaa vielä haukkua muita itsekkäiksi kun kehtaavat haluta samaan aikaan lomalle kuin muutkin ihmiset ...
Tällä logiikalla aika moni nainen on mennyt, sinua lainaten, aukaisemaan haavinsa väärässä hetkessä. Myös äitisi. Useimmiten lapset ovat toivottuja, mutta ilmeisesti sinun tapauksessa äitisi on ollut haavi auki väärässä hetkessä, eikä haavit ole sinulle auenneet. Ymmärrän katkeruutesi.
Olisi kiva edes kerran historiassa nähdä kun suomalainen lapsellinen tekee jotain muuta lapsellisella kuin vaatii ja valittaa kun lapseton ei pidä lomiaan silloin kun lapsellinen vaatii. Töissäkin lapseton saa vähän väliä lapsellisen töitä kun "janne-petterillä on pieni nuha niin kyllä minä joudun saikuttamaan viikon ja sinun pitää tehdä minun työt" kuitenkin lapsellinen kehtaa vaatia samaa palkkaa kuin lapseton joka ei saikuta vähän väliä
Vierailija kirjoitti:
Tällaisista aloituksista kyllä aina huomaa, että ihmiset miettivät liikaa toisten elämiä.
Minä taas aina ajattelen, että on tultu kovasti katumapäälle lasten hankinnasta. Näin se paistaa ihmisestä läpi, tällaisen kirjoittelun kautta. Kateus on kovin katkeraa.
Vierailija kirjoitti:
Huoh, taasko mamma itkee kun ei voi jyrätä parhaimpiin lomaikkunoihin vaan sillä syyllä kun on mennyt haavin aukaisemaan väärässä hetkessä ja katiskasta on tullut 18 vuoden saalis.
Kehtaa vielä haukkua muita itsekkäiksi kun kehtaavat haluta samaan aikaan lomalle kuin muutkin ihmiset ...
Siellä helmikuussa on kyllä ihan sama onko lapseton viikon kotona viikolla 7,8,9,10 jne.
Vierailija kirjoitti:
Missä aataminaikaisessa pajassa olet töissä jos teillä ei ole lomakiertoa? Ai niin, et missään.
Enemmän mä pidän aataminaikaisena pajana sellaista lafkaa jossa pitää ihmisille määrätä loma-ajat eikä niitä osata sumplia itse. Eri asia on sitten nämä päältäkävelijät jotka ei suostu joustamaan missään asiassa.
Mutta miksi esim. koulujen syyslomaviikkona tai koulujen hiihtolomaviikkona pitää lapsettomien vaatia lomaa?
Silloinhan kaikki on kalliinpaa ja hinnat nostetaan pilviin, kun on kysyntää joten ei voi johtua ainakaan siitä. Meillä on toimistolla ihanan hiljaista noina viikkoina ja on mukava olla töissä nyt kun toimistolle taas jouduttiin useammaksi päiväksi viikolla. Mutta ehkä noilla tuohon aikaan lomailevilla on hyvät syyt pitää se lomansa silloin, sinkkuhan voi lähteä yhdessä kaveriperheiden kanssa lomailemaan tai vaikkapa auttaa läheisiään kun heidän lapsensa on lomalla.
Olen kyllä ap:n kanssa samoilla linjoilla. Lapsettomat eivät tunnu ymmärtävän, että lapsiperheet haluavat lomailla perheenä silloin, kun lapsilla on siihen mahdollisuus, eli koulujen loma-aikoina. Minullakin töissä lapseton esihenkilö ehdotti, että voisinko pitää lomaa toukokuussa tai syyskuun lopulla. Kysyin, että hoitaako hän sitten meidän lapset? Sen jälkeen ei asiasta olla puhuttu ja olen saanut toivomani lomat.
Vierailija kirjoitti:
Lomakierto sun työpaikalle niin loppuu ulinat! Lomakausi on toukokuu - syyskuu. Ei samat ihmiset voi joka kesä olla samaan aikaan lomalla.
Mutta ei sitä tiimin lapsetonta myös pidä pakottaa lomailemaan heinäkuussa jos hän itse haluaa lomansa touko- tai syyskuulle kun on miellyttävämpää reissata.
Minä minä minä, minä minä minä ja minun lapset. Muut saakoon väistyä ja uhrautua kun minä minä minä ja minun lapset.
Hauskinta vielä tässä on että yleensä tämmöiset vanhemmat vielä nalkuttaa kuinka minä minä minä ja minun lapset niin minä määrään lapsettomien lomien ajakohdasta lähtien kaikki että minä minä minä ja minun lapset saamme tehdä mitä me haluamme silloin kun me haluamme
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä helmikuussa on kyllä ihan sama onko lapseton viikon kotona viikolla 7,8,9,10 jne.
Luuletko että se lapseton viettää lomansa yksinään istumalla sisällä jossain kerrostaloyksiössä? Muussa tapauksessa sillä voi hyvinkin olla hänelle väliä onko se viikko 8 vai 9.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämä työkaveri on vastannut, kun olet kysynyt asiaa häneltä?
Luetun ymmärtäminen taas !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä aataminaikaisessa pajassa olet töissä jos teillä ei ole lomakiertoa? Ai niin, et missään.
Enemmän mä pidän aataminaikaisena pajana sellaista lafkaa jossa pitää ihmisille määrätä loma-ajat eikä niitä osata sumplia itse. Eri asia on sitten nämä päältäkävelijät jotka ei suostu joustamaan missään asiassa.
Tämä ketju on hyvä todiste että se sumpliminen ei toimi kun lapsellisten takia
Vierailija kirjoitti:
Koulujen kesäloma, syysloma ja talviloma eivät kyllä ole oikein millään mittarilla parhaita lomaikkunoita.
Elokuu on parasta aikaa kesälomaa ajatellen.
Syys- ja talvilomaviikkojen aikaan on hinnat koholla jos minnekään meinaa matkata.
Toimistotyöläinen saa parhaan työrauhan näinä viikkoina.
t. Perheellinen, joka lomailee mieluummin sesonkien ulkopuolella ja säästää pitkän pennin
Vierailija kirjoitti:
Minä minä minä, minä minä minä ja minun lapset. Muut saakoon väistyä ja uhrautua kun minä minä minä ja minun lapset.
Hauskinta vielä tässä on että yleensä tämmöiset vanhemmat vielä nalkuttaa kuinka minä minä minä ja minun lapset niin minä määrään lapsettomien lomien ajakohdasta lähtien kaikki että minä minä minä ja minun lapset saamme tehdä mitä me haluamme silloin kun me haluamme
Näin, ja kaiken tämän jälkeen he vielä syyttävät että lapsettomat ovat niitä itsekkäitä kun haluaisivat kerrankin lomailla vaikka heinäkuussa eikä toukokuussa.
Joku saatta vaikka haluta siihen kohtaan kun on joku iso urheilutapahtuma - olympialaiset, futiksen MM - kestävät viikkoja ja saattavat tulla yö- tai työaikaan. Mäkin olen aina pitänyt vapaata kun on tietyt MM-kisat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, kyllä lomista pitää pystyä sopimaan ja ainakin meillä moni pitää kesälomansa kahdessa osassa. Sitäpaitsi jotta kiertävä loma olisi reilu systeemi pitäisi kaikkien olla samassa työpaikassa vähintään 5 vuotta jotta kierto ehtii kulkea koko ympyrän.
Lapsettomilla ja lapsivapailla työntekijöillä on samat oikeudet.
Oliko pakko mennä lisääntymään kuin noin ahdistaa? Oletko kuullut ehkäisystä? Paikallinen hyvinvointialueesi tarjoaa ehkäisyneuvontaa jos siinä on haasteita.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä ap:n kanssa samoilla linjoilla. Lapsettomat eivät tunnu ymmärtävän, että lapsiperheet haluavat lomailla perheenä silloin, kun lapsilla on siihen mahdollisuus, eli koulujen loma-aikoina. Minullakin töissä lapseton esihenkilö ehdotti, että voisinko pitää lomaa toukokuussa tai syyskuun lopulla. Kysyin, että hoitaako hän sitten meidän lapset? Sen jälkeen ei asiasta olla puhuttu ja olen saanut toivomani lomat.
Jotain ekaluokkalaistakaan kun ei voi jättää yksin lomailemaan samalla kun lapseton Tiina pistelee yksin ristipistoa hiihtolomaviikolla.
Asia ei kuulu ap:lle piirun vertaa, mikä oikeus hänellä olisi sitä kysyä?