Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katkeruus lapsettomia kohtaan tuntuu kummalliselta

Vierailija
31.07.2025 |

Koska ei ketään ole (toivottavasti?) pakotettu vanhemmaksi vasten tahtoaan vaan ihan itse on valittu se rooli. Niin miksi pitää purkaa paha mieli lapsettomiin?

En ole koskaan ymmärtänyt.

Mistä on kyse , ellei katkeruudesta (kadutaan päätöstä kun tehtiin päätös nuoruuden hölmöydessä tms) ?

Kommentit (265)

Vierailija
21/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joilla on sellainen sanomaton pakko tehdä puolison ja suvun takia suvun jatkajia. Niin kun näillä kuninkaallisillakin. 😁

Kaikilla ei ole helppoa tai ei pysty niin vaan päättää omasta elämästään kun muut asettavat vaatimuksia. 

Onko puolisosi samaa mieltä kanssasi? Osa eroaa, kun toiveet lapsista eivät olekaan samat.

Niin eroaa ja sehän on vain hyvä. Ei ketään pidä pakottaa lisääntymään vastentahtoisesti miellyttääkseen puolisoa.

Vela ja vanhemmaksi haluava on mahdoton yhtälö.

Vierailija
22/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tosiaan ymmärrä jos oletat noin, ne lapsettomat ovat niitä katkeria nääs.

Jos lapsettomuus on itse valittu miksi sitä katuisi. Sehän on oma toive silloin. Elämässä on paljon muutakin kuin lapset.

Juu, en ymmärrä miksi minun pitäisi kaivata tai ymmärtää asiaa, jota koskaan en ole halunnut?

t: vela

Ei tietenkään tarvitse. Suurinosa kyllä kyseenalaistaa jossakin kohtaa päätöksensä, mutta onneksi sinä olet ylpeä ja varma päätöksestäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsettomuus on itse valittu miksi sitä katuisi. Sehän on oma toive silloin. Elämässä on paljon muutakin kuin lapset.

Juu, en ymmärrä miksi minun pitäisi kaivata tai ymmärtää asiaa, jota koskaan en ole halunnut?

Ei tietenkään tarvitse. Suurinosa kyllä kyseenalaistaa jossakin kohtaa päätöksensä, mutta onneksi sinä olet ylpeä ja varma päätöksestäsi.

Suurin osa? Laitapa linkki tutkimukseen.

Vierailija
24/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä miksi velat tekevät vauvapalastalle näitä loputtomia aloituksia. Kommentoivat ilkeästi vauva-aiheisiin keskusteluihin. Jos kaikki on todella hyvin?

Vierailija
25/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joilla on sellainen sanomaton pakko tehdä puolison ja suvun takia suvun jatkajia. Niin kun näillä kuninkaallisillakin. 😁

Kaikilla ei ole helppoa tai ei pysty niin vaan päättää omasta elämästään kun muut asettavat vaatimuksia. 

"Tehtiin lapset kun silloin oli tapana tehdä lapset nuorena."

"Koska muutkin teki."

"Sukulaiset kyseli koko ajan joten annettiin periksi."

"Haluttiin jatkaja Matti Meikäläisen sukunimelle jatkaja"

Jne...

Tämä on aika yleinen tarina. Keski-ikäisenä herätään että "oho, olisi voinut myös valita toisin". Ehkä nyt valittaisiin toisin.

Suurimman osan ei tulisi ikinä lisääntyä kun katsoo nykyajan nuoria. Ei meidänkään isä olisi sopinut vanhemmaksi silti piti tehdä me

Mopolla ajoon tarvitaan kortti, monessa kunnassa talon saa maalata vain tietyillä väreillä, jos kaadat omalta tontilta puun tarvitset luvan kunnalta, 29 vuotias ei saa itse päättää, että haluaa vasektomian jne. jne. jne. Mutta lisääntyä suomessa saa kuka vain, siinä ei tarvitse minkään laista lupaa, ihan oma riittää. On sinulla mahdollisuuksia elättää / hoitaa tai ei, ei mitään väliä, lisääntyä saa. Ei ihme jos huteja tulee.

Vierailija
26/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä suurin osa?

Velat katuvat paljon harvemmin päätöstään verrattuna vanhempiin mikä näkyy monissa kyselytutkimuksissa.

Vanhemmuutta katuu noin 5-14% maailman ihmisistä. Saksassakin jopa 19%.

Vierailija
27/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomuus omana valintana on rohkea teko, jota joutuu aina selittelemään toisin kuin lasten hankkimista eli valtavirran ja yhteiskunnan normien mukana menemistä. Ehkä siksi? 

En ole havainnut tuollaista. Silloin siitä tulee ongelma, jos julistaa omaa valintaansa tai tilannettaan ainoana oikeana. Näihinkin on tullut törmättyä. Jotkut saattavat puolustaa myös omaa *tahatonta* valintaansa eli ei voi tulla ollenkaan tai enää raskaaksi tai on tullut vahingossa raskaaksi ja tämän jälkeen julistavat joko lapsettomuuden tai lapsiperheen ilosanomaa.

Vierailija
28/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomuus omana valintana on rohkea teko, jota joutuu aina selittelemään toisin kuin lasten hankkimista eli valtavirran ja yhteiskunnan normien mukana menemistä. Ehkä siksi? 

Miksi ihmeessä lapsettomuuden valinneet haluavat selittää tätä päätöstä kaikille? Ei lasten vanhemmatkaan tuntemattomille avaudu niistä syistä, miksi heillä on lapsia, mutta lapsettomat voivat selittää pitkään sitä, miten ja miksi valintansa tekivät ja perustelevat sillä onneaan. Ihmeen moni käy kuitenkin terapiassa, koska keskustelun edetessä vaikka työstressiin saa lapsiperheellinen neuvon: mene terapiaan, se on auttanut minuakin.

Ei nykyisin tarvitse selitellä sitä, että ei hanki lapsia. Paitsi silloin, kun haluaa todistaa itselleen paremmuuttaan.

Vierailija
29/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko puolisosi samaa mieltä kanssasi? Osa eroaa, kun toiveet lapsista eivät olekaan samat.

Niin eroaa ja sehän on vain hyvä. Ei ketään pidä pakottaa lisääntymään vastentahtoisesti miellyttääkseen puolisoa.

Vela ja vanhemmaksi haluava on mahdoton yhtälö.

Mun veli ja exänsä oli tuollainen mahdoton yhtälö. Olivat 10 vuotta yhdessä ja aikuisesti sopineet, että kun ikää on 35v, niin keskustelevat lapsettomuushaaveet uudelleen läpi. Exä halusi olla lapseton, veli ei. Erosivat. Nyt veljellä on vaimo ja lapsia, exänsä onnellinen lapseton sinkku, joka kauhistelee kaikille, että on kohta 50v ja tutut alkaa päätyä mummoiksi.

Vierailija
30/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä miksi velat tekevät vauvapalastalle näitä loputtomia aloituksia. Kommentoivat ilkeästi vauva-aiheisiin keskusteluihin. Jos kaikki on todella hyvin?

No tämä juuri. Ei tulisi mieleenkään mennä esimerkkisi koira-aiheiselle keskustelupalstalle kommentoimaan vastaavalla tavalla, kun en koiraa ole halunnut ottaa. Tuntuu ihan naurettavalta ajatukselta, että kirjoittelisin siellä miten olen vapaa kun en ole sidottu koiran ulkoilutuksiin eikä mun tarvitse kestää räksyttävää piskiä, koirankarvoja ynnä muuta. Tätähän velat tekee täällä koko ajan lapsikeskusteluissa.

Vierailija
31/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä lapsettomuuden valinneet haluavat selittää tätä päätöstä kaikille? Ei lasten vanhemmatkaan tuntemattomille avaudu niistä syistä, miksi heillä on lapsia, mutta lapsettomat voivat selittää pitkään sitä, miten ja miksi valintansa tekivät ja perustelevat sillä onneaan. Ihmeen moni käy kuitenkin terapiassa, koska keskustelun edetessä vaikka työstressiin saa lapsiperheellinen neuvon: mene terapiaan, se on auttanut minuakin.

Ei nykyisin tarvitse selitellä sitä, että ei hanki lapsia. Paitsi silloin, kun haluaa todistaa itselleen paremmuuttaan.

Lapsivapailla ihmisillä on täysi vapaus kertoa heidän elämästään ja onnellisuudestaan. Heilläkin on sananvapaus. Miksi siitä halutaan kertoa? Samasta syystä miksi ihmiset haluaa kertoa miksi joku biisi, ruokalaji tai kokemus on ollut upea. Ihminen haluaa jakaa kokemuksiaan ja kertoa miksi hän on onnellinen.

Valitettavasti joillekin pitää edelleen selitellä ettei halua lapsia. Jotkut elävät edelleen henkisesti 1800-luvulla.

Vierailija
32/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on itse pilattu elämänlaatu lisääntymällä niin harmittaahan se että toinen ei tee samoin. Kateutta toisen vapaudesta ja onnesta.

"Misery loves company"

Vierailija
33/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytän kohta kuusikymmentä, olen vela ja ikinä ei ole kenellekkään tarvinnut selitellä tästä valinnasta yhtään mitään.

Silloin vielä tehtiin lapsia, nykyään ei, seuraava sukupolvi saa kyllä selitellä. 

Vierailija
34/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuntemani henkilö on yhden lapsen vanhempi, sittemmin eronneet. Ulkoisilta puitteilta kaikki ok nykyään. Mutta kun hän kuuli etten aio hankkia lapsia, henkilö flippasi ihan täysin ja kertoi että "on ihan v*** epäreilua kun jotkut pääsee elämästä niin paljon helpommalla!" ja siihen perään katkeraa tilitystä josta kävi ilmi ettei oma elämä mennytkään kuten toivoi.

Olisi voinut kysyä että miten se on epäreilua koska ihan itse on päädytty harrastamaan suojaamatonta yhdyntää vaikka olisi voitu hankkia sterilisaatio/vasektomia. Mutta enpä sanonut mitään koska tilanteessa oli muitakin ihmisiä ja ihminen oli muutenkin kiihtynyt ettei siitä olisi ollut mitään hyötyä. Tämä oli kuitenkin hyvin avartava kokemus kuinka ulkoisesti hyvältä näyttävät tilanteet voivatkin olla täydellisiä kulisseja.

Vierailija
35/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on itse pilattu elämänlaatu lisääntymällä niin harmittaahan se että toinen ei tee samoin. Kateutta toisen vapaudesta ja onnesta.

"Misery loves company"

Tätä juuri tarkoitin, kun kirjoitin, että omien valintojen ainoina oikeina pitävät ovat melko ärsyttäviä, oli asia, mikä tahansa. Miten joku voi olla ollenkaan varma, millaisia asioita toinen arvostaa. 

Tiedän kuitenkin useamman lapsettoman, jotka ovat havahtuneet vasta siinä vaiheessa, kun ovat olleet jo kalkkiviivoilla tai sen jälkeen, ettei tullut tehtyä lasta. Eräs tuttavani oli selvinpäin vela, mutta pikkupäissään itkeskeli ettei voi saada lasta. Toinen julistautui velaksi, mutta kuitenkin, kun sairastui ja munasarjat piti poistaa, oli se valtava tragedia, kun ei voi enää saada lasta, jos mieli muuttuu.

Monikaan vanhempi ei ole ainakaan kuulteni harmitellut lasten tekoa. Ovatkohan sitten häpeissään olleet hiljaa?

Vapaus ja onni ovat suhteellisia käsitteitä. Onnellisuus ja vapaus suhteutuu tavoitteisiin. Tuskinpa velakaan on onnellinen, jos ei lyödä puolisoa, vaikka haluaisi.

Vierailija
36/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä mä ainakin tunnistan tuon ilmiön..Viimeksi eilen sain kuulla kuittailua siitä, miten vapaita iltani ovat.

Onko näin, etteivät lapseton ja *lapsellinen* pysty keskustelemaan mistään ilman, että siitä tulee joku vastakkainasettelu? Vapaat illat on vain yksi asia. Onko se merkki siitä, että näin sanojen henkilö katuu vanhemmuuttaan?

Vierailija
37/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Koska muutkin teki."

Jne...

Tämä on aika yleinen tarina. Keski-ikäisenä herätään että "oho, olisi voinut myös valita toisin". Ehkä nyt valittaisiin toisin.

Höpö. Höpö. Jokainen vanhempi on ollut joskus lapseton, joten hän tietää, millaista se on. Tietenkin monet asiat vain menevät niin kuin ne menevät. Nykyään varsinkin, kun paremminkin lapsettomuut tuntuu olevan se ongelma, sitten mennään joko yhteiskunnalle tai itselle kalliisiin hoitoihin. Tuo, että keski-ikäisenä herää, että olisi voinut valita toisin, on omien havaintojeni mukaan yleisempää lapsettomilla sekä miehillä että naisilla.

Vierailija
38/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Misery loves company"

Tätä juuri tarkoitin, kun kirjoitin, että omien valintojen ainoina oikeina pitävät ovat melko ärsyttäviä, oli asia, mikä tahansa. Miten joku voi olla ollenkaan varma, millaisia asioita toinen arvostaa. 

Tiedän kuitenkin useamman lapsettoman, jotka ovat havahtuneet vasta siinä vaiheessa, kun ovat olleet jo kalkkiviivoilla tai sen jälkeen, ettei tullut tehtyä lasta. Eräs tuttavani oli selvinpäin vela, mutta pikkupäissään itkeskeli ettei voi saada lasta. Toinen julistautui velaksi, mutta kuitenkin, kun sairastui ja munasarjat piti poistaa, oli se valtava tragedia, kun ei voi enää saada lasta, jos mieli muuttuu.

Monikaan vanhempi ei ole ainakaan kuulteni harmitellut lasten

Mainitsemasi esimerkit eivät olleet veloja vaan tahattomasti lapsettomia, jotka uskottelivat itselleen muuta. Esimerkkisi ei ollut siksi hyvä koska puhut aivan eri asiasta.

Vierailija
39/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä mä ainakin tunnistan tuon ilmiön..Viimeksi eilen sain kuulla kuittailua siitä, miten vapaita iltani ovat.

Onko näin, etteivät lapseton ja *lapsellinen* pysty keskustelemaan mistään ilman, että siitä tulee joku vastakkainasettelu? Vapaat illat on vain yksi asia. Onko se merkki siitä, että näin sanojen henkilö katuu vanhemmuuttaan?

Jos ihminen on terveja hyvällä itsetunnolla varustettu sekä tyytyväinen omaan elämäänsä, miksi kukaan haluaisi aukoa päätään toiselle siitä, että toisella on kaikki illat vapaana?

Mikään muu ei selitä sitä kuin kateus/katkeruus.

Miksi kukaan haluaisi huvikseen toiselle pahaa mieltä sanomalla tuollaista?

Joku syy siinä on.

Vierailija
40/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Koska muutkin teki."

Jne...

Höpö. Höpö. Jokainen vanhempi on ollut joskus lapseton, joten hän tietää, millaista se on. Tietenkin monet asiat vain menevät niin kuin ne men

Ei tiedä. Miksi levität ilmiselvää valhetta? Kukaan vanhempi ei tiedä millaista on olla lapsivapaa koko elämän. Lapsivapaalla ja vanhemmalla on eri maailmankuvat. Se että viettää parikymppisenä villejä lapsettomia vuosia ennen ensimmäistä lastaan on aivan eri juttu kuin olla 20, 30, 40,... -vuotias ja tietää aina että pysyy ikuisesti lapsivapaana. Näiden asioiden vertaaminen keskenään osoittaa kuinka suppea maailmankatsomus sinulla on etkä tiedä mistä puhut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä