Puhdistatko haavan syljellä?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja syljenhän väitetään olevan desinfioivaa.
Missä näin väitetään? 1800-luvulla ehkä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Mulla on aina laukussa mukana desinfiointi lappuja ja laastaria.
Osaatko lukea?
Osaan, ja vastasin silti. Oletko itse tyhmä?
Lue ihmeessä aloitus toisen kerran! Eri
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla ei olisi mukana noita, niin siinä tapauksessako puhdistaisit haavan syljellä?! Etkö yhtään ymmärrä, kuinka paljon suussa ja syljessä on bakteereja, jotka eivät ole hyväksi haavalle?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatko lukea?
Jos sitä ei ole mahdollista muuten desinfioida.
Desinfiointi vaikka perseelläsi, mulla on aina mukana desinfiolaput ja laastaria.
No nyt meni tunteisiin 😂 Kuuma päivä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatko lukea?
Desinfiointi vaikka perseelläsi, mulla on aina mukana desinfiolaput ja laastaria.
Mikään ei harmita ihmistä niin paljon kuin se, että huomaa olleensa väärässä. Silloin hyökkäys on aina paras puolustus.
Haavat puhdistetaan hanavedellä, ei desinfiointiaineella.
https://www.is.fi/terveys/art-2000006187950.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan. Veren vuoto puhdistaa haavan ja rupi hoivaa haavan taas kuntoon.
Hullu laitaa suun bakteereja haavaan.
Rupi ei hoivaa haavaa kuntoon ja sen muodostumista kannattaa välttää viimeiseen saakka. Haava pidetään peitettynä, lämpimänä ja kosteana eikä todellakaan anneta sen kuivua ruvelle. Varmaan annat myös "kuumeen tehdä tehtävänsä"?
Totta kai pitää antaa kuumeen tehdä tehtävänsä. Se tehtävä on pitää ihminen levossa, kunnes immuunipuolustus on hoitanut ongelman pois.
Kuume on aina oire jostakin. Ei sitä makaamalla hoideta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan. Veren vuoto puhdistaa haavan ja rupi hoivaa haavan taas kuntoon.
Hullu laitaa suun bakteereja haavaan.
Rupi ei hoivaa haavaa kuntoon ja sen muodostumista kannattaa välttää viimeiseen saakka. Haava pidetään peitettynä, lämpimänä ja kosteana eikä todellakaan anneta sen kuivua ruvelle. Varmaan annat myös "kuumeen tehdä tehtävänsä"?
Totta kai pitää antaa kuumeen tehdä tehtävänsä. Se tehtävä on pitää ihminen levossa, kunnes immuunipuolustus on hoitanut ongelman pois.
Jos olet saanut haavasta kuumeen, niin jotain on mennyt haavasi hoidossa perusteellisesti pieleen! Alkaa olla hengenvaarallinen tila!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi koira nuolee haavojaan. Veikkaan että luonto on luonut syljen ja haavan yhteispelin niin että se auttaa parantumisessa. Itsekin nuolen käteen tulleen haavan.
Haavan kipu lertoo onko sinne mennyt likaa. Ja se kivun poistuminen taas lian poistumisesta.
Ihminen ei ole koira.
Eläinten sylki sisältää vahvempia antimikrobisia aineita ja auttaa nuolemalla mekaanisesti puhdistamaan haavoja, mikä edistää paranemista. Ihmisen sylki taas sisältää paljon erilaisia bakteereja, jotka voivat helposti aiheuttaa haavatulehduksia, eikä se puhdista haavoja tehokkaasti. Siksi ihmisen haavat kannattaa puhdistaa muilla keinoin kuin syljellä.
Yleisin tapa kuolla koiranpuremaan on koiran syljen bakteerien aiheuttama sepsis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatko lukea?
Mikään ei harmita ihmistä niin paljon kuin se, että huomaa olleensa väärässä. Silloin hyökkäys on ai
Näin minäkin olen oppinut.
Muut eläimet ainakin desinfioivat/puhdistavat haavan syljellä. Kuulemma jotkut orangit osaavat jo laittaa haavan päälle tiettyjä puun lehtiä, jotka sisältävät desinfioivia aineita. Yhdessä dokumentissa näytettiin, että pureskeli lehdistä mössöä, jota levitti haavaan, ja tosiaan haava parani nopeasti.
Kyllä pikkuhaava tulee nuolaistua ihan sen kummemmin ajattelematta, eikä ole vielä tulehduksia tullut. Tottakai sitten kun pääsee kotiin, niin voi käyttää lääketeollisuuden aineita.
Vierailija kirjoitti:
Muut eläimet ainakin desinfioivat/puhdistavat haavan syljellä. Kuulemma jotkut orangit osaavat jo laittaa haavan päälle tiettyjä puun lehtiä, jotka sisältävät desinfioivia aineita. Yhdessä dokumentissa näytettiin, että pureskeli lehdistä mössöä, jota levitti haavaan, ja tosiaan haava parani nopeasti.
Kyllä pikkuhaava tulee nuolaistua ihan sen kummemmin ajattelematta, eikä ole vielä tulehduksia tullut. Tottakai sitten kun pääsee kotiin, niin voi käyttää lääketeollisuuden aineita.
Haava tulee puhdistaa hanavedellä, ei desinfiointiaineella. Ilmeisesti mainokset ovat uponneet sinuunkin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mikään muun eläimen kuin orangin ei ole havaittu desinfioivan haavoja. Eläimet toki yrittävät puhdistaa haavansa nuolemalla, kun eivät tiedä, miten olisi heidän terveyden kannalta ihanteellista toimia. Sillä tavoin poistuu vieras aine, kuten hiekka haavasta. Sylki ei ikinä desinfioi. Päinvastoin.
Mulla on yleensä mukana käsidesiä, sillä voi puhdistaa haavatkin. Kotona käytän tietenkin Betadineä. Ennen vanhaan kaavittiin kuusen kyljestä pihkaa, ainakin tikkuihin, joita ei saanut muutoin poistettua.
Hammaslääkärin kertomaa : suun haavat paranevat nopeasti. Väitän että syynä on juurikin sylki. Kullakin yksilöllä veri ja sylki OVAT JO synkassa joten jos nuolet haavaasi, veren vastustusjärkestelmät tuntevat jo ne suun bakteerit. Ohikulkijaa et halua pyytää nuolemaan haavaasi. Ja eipäs leikitellä kaksoismerkityksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään muun eläimen kuin orangin ei ole havaittu desinfioivan haavoja. Eläimet toki yrittävät puhdistaa haavansa nuolemalla, kun eivät tiedä, miten olisi heidän terveyden kannalta ihanteellista toimia. Sillä tavoin poistuu vieras aine, kuten hiekka haavasta. Sylki ei ikinä desinfioi. Päinvastoin.
Mulla on sellainen ajatus, että "luonto tietää", eli eläinlajit toimivat parhaalla mahdollisella tavalla. Eläimet saavat paljon haavoja, toki moni kuolee, mutta keskimäärin paranevat. Lajit kuolisivat sukupuuttoon, jos ne jotain täysin älytöntä tekisivät. Ihminen myös.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkärin kertomaa : suun haavat paranevat nopeasti. Väitän että syynä on juurikin sylki. Kullakin yksilöllä veri ja sylki OVAT JO synkassa joten jos nuolet haavaasi, veren vastustusjärkestelmät tuntevat jo ne suun bakteerit. Ohikulkijaa et halua pyytää nuolemaan haavaasi. Ja eipäs leikitellä kaksoismerkityksellä.
Mulla on vähän sama aavistus myös, että omat bakteerit eivät infektoi itseä ainakaan siinä määrin kuin vieraat.
Ihminen ei ole koira.
Eläinten sylki sisältää vahvempia antimikrobisia aineita ja auttaa nuolemalla mekaanisesti puhdistamaan haavoja, mikä edistää paranemista. Ihmisen sylki taas sisältää paljon erilaisia bakteereja, jotka voivat helposti aiheuttaa haavatulehduksia, eikä se puhdista haavoja tehokkaasti. Siksi ihmisen haavat kannattaa puhdistaa muilla keinoin kuin syljellä.