Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhdistatko haavan syljellä?

Vierailija
30.07.2025 |

Jos sitä ei ole mahdollista muuten desinfioida.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Mulla on aina laukussa mukana desinfiointi lappuja ja laastaria. 

Vierailija
2/47 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo puhdistanu ikinä millään. Elossa oon silti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaatko lukea?

Vierailija
4/47 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin pyyhkii johonkin kuivaan, kämmenselkään tms. 

Vierailija
5/47 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi eniten bakteereita kuhiseva paikka ihmisellä on suu.

Kannattaa laittaa sylkeä haavaan vain jos haluaa kuolla verenmyrkytykseen.

Vierailija
6/47 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Veren vuoto puhdistaa haavan ja rupi hoivaa haavan taas kuntoon.

Hullu laitaa suun bakteereja haavaan.

Vierailija
7/47 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, anoppi neuvoi aikoinaan että kannattaa puhdistaa syljellä. En muista enää mitä sanoin vastaan mutta olin järkyttynyt kertakaikkiaan. Lapseni opetin olemaan välittämättä anopin (mummonsa) neuvoista noin pääpiirteittäin. Kouluja käynyt ihminen...vmp

Vierailija
8/47 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaatko lukea?

Osaan, ja vastasin silti. Oletko itse tyhmä?

Vierailija
9/47 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaatko lukea?

Vierailija
10/47 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan. Veren vuoto puhdistaa haavan ja rupi hoivaa haavan taas kuntoon.

Rupi ei hoivaa haavaa kuntoon ja sen muodostumista kannattaa välttää viimeiseen saakka. Haava pidetään peitettynä, lämpimänä ja kosteana eikä todellakaan anneta sen kuivua ruvelle. Varmaan annat myös "kuumeen tehdä tehtävänsä"?

Vierailija
11/47 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaatko lukea?

Desinfiointi vaikka perseelläsi,  mulla on aina mukana desinfiolaput ja laastaria.

Vierailija
12/47 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rupi ei hoivaa haavaa kuntoon ja sen muodostumista kannattaa välttää viimeiseen saakka. Haava pidetään peitettynä, lämpimänä ja kosteana eikä todellakaan anneta sen kuivua ruvelle. Varmaan annat myös "kuumeen tehdä tehtävänsä"?

Kuule taidat leikkiä nyt sairaanhoitajaa? Rupi on ihan ok tavallisessa pikkuhaavassa joka ei ole infektoitunut ja jota ei tarvitse hoitaa. Sitä ei lähdetä todellakaan repimään pois. Se suojaa haavaa. Haavoja on monenlaisia, osan pitää pysyä kuivana ja osan kosteana. Tällä helteellä kun revit ruven pois ja pidät märäkänä sellaista pikkuhaavaa niin varmaan on kohta superinfektio siiinä! Ja olisi ruven kanssa parantunut han nopeasti. Älä ala yleistämään. t. Sh

Vierailija
13/47 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En desinfioi koskaan millään. Nuolen kyllä veret pois ettei joka paikka sotkeennu. Minulla on valkosoluja jotka hoitavat bakteerit.

Vierailija
14/47 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule taidat leikkiä nyt sairaanhoitajaa? Rupi on ihan ok tavallisessa pikkuhaavassa joka ei ole infektoitunut ja jota ei tarvitse hoitaa. Sitä ei lähdetä todellakaan repimään pois. Se suojaa haavaa. Haavoja on monenlaisia, osan pitää pysyä kuivana ja osan kosteana. Tällä helteellä kun revit ruven pois ja pidät märäkänä sellaista pikkuhaavaa niin varmaan on kohta superinfektio siiinä! Ja olisi ruven kanssa parantunut han nopeasti. Älä ala yleistä

En ole repimässä rupea pois, kun en anna sen muodostua. Tekee vaan ruman arven ja hidastaa paranemista. Olet varmaan hyvä työssäsi..

Vierailija
15/47 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai pitää antaa kuumeen tehdä tehtävänsä. Se tehtävä on pitää ihminen levossa, kunnes immuunipuolustus on hoitanut ongelman pois.

Vierailija
16/47 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nekrotisoiva faskiitti on A-streptokokkibakteerin aiheuttama hengenvaarallinen pehmytkudoksissa etenevä tulehdus. Se johtaa ihon, ihonalaisen rasvan, lihaskalvon ja joskus lihasten kuolioon. Sitä kutsutaan myös lihansyöjäbakteeriksi"

Ja tuota bakteeria voi suustaan (nielusta) löytää haavaan levitettäväksi. Tosiaan kannattaa!

Lopettakaa heti haavojanne nuolevat, vaarallista.

Vierailija
17/47 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuhaavat on aina tullu nuolaistua. Hengissä toustaiseksi.

M71

Vierailija
18/47 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä ole lähärikoulussa opetettu, että sylki olisi antiseptistä ja että sillä voisi tarvittaessa desinfioida haavoja :D.

No mutta, haavaan olen joskus käyttänyt ratamonlehtiä tai rahkasammalta, kun ollaan oltu sivistyksen ulkopuolella ilman varusteita. Yleensä mukana kulkee kuitenkin vesipullo ja ensiapulaukku. Meillä on yksi EA-laukku autossa, yksi tarranauhoilla kiinni lastenrattaissa ja yksi repussani, jota ilman en juuri koskaan lähde postilaatikkoa kauemmas.

Vierailija
19/47 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi koira nuolee haavojaan. Veikkaan että luonto on luonut syljen ja haavan yhteispelin niin että se auttaa parantumisessa. Itsekin nuolen käteen tulleen haavan.

Haavan kipu lertoo onko sinne mennyt likaa. Ja se kivun poistuminen taas lian poistumisesta.

Vierailija
20/47 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja syljenhän väitetään olevan desinfioivaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme