Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vaatekauppojen myyjien ammattitaito on niin heikko?

Vierailija
29.07.2025 |

Noissa näkee lähinnä nuoria ilmeisesti alalle kouluttamattomia. Voisi kuvitella että noihin halutaan vaatetusalan ammattilaisia.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska suomalaisilla ei ole varaa maksaa ammattilaisen avusta. Nuoret on huomattavasti halvempia. Kauppoihin on palkattu ammattilainen vain valitsemaan sisäänostettavat vaatteet ja miettimään esillepanoa. 

Kai tajuat, että ammattimaisten myyjien palkka näkyy myös tuotteen hinnassa? Ja suomalaiset valittaa jo nyt miten "yrittäjät ovat niin ahneita ja hinnat liian korkeita". 

Kai tajuat että alan ammattilaisia koulutettiin valtavat määrät 90-luvulla? Niitä on vieläkin runsaasti kortistossa.

Näin on. Vaatesuunnittelijoita, malliompelijoita, ompelijoita jne. Mutta myyjällä pitää olla myös kaupallista lahjakkuutta tai osaamista. Vaatemyyjän työ ei ole itse asiassa helppoa, jos haluaa tehdä sen hyvin.

Vierailija
22/44 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen todella hyvä myyjä. Asiakkaat ovat kehuneet silloin kun olen ollut työssä. Olen visuaalinen ihminen ja näen mitkä värit sopivat asiakkaalle, sama istuvuuden kanssa. Sanon myös asiakkaalle, jos joku vaate ei pue häntä. Haluan myydä asiakkaalle vaatteen, mikä korostaa hänen omaa kauneutta. 

Esimiehet eivät pidä minusta, koska minulla on omia mielipiteitä ja olen suorasanainen. Minua ei voi kyykyttää. Juuripa sen vuoksi näissä kaupoissa on näitä nuoria tytteleitä myyjinä, eivät osaa mitään, mutta esimies voi tuntea itsensä kuninkaaksi kyykyttäessään näitä. Ja kyllä, kaupan alalla on todella huonoja esimiehiä, sen verran tullut nähtyä tähän ikään. Olisin itse todella hyvä esimies, mutta en ole mikään pyrkyri, myymisestä kyllä pidän, mutta palkatkaa ihmeessä näitä lapsia sinne näitä tuotteita myymään. Jos haluatte tulosta palkatkaa ammattilainen - täältä löytyy yksi sellainen. Mutta minulla on sitten edelleen ne omat mielipiteet ja oma ääni, siitä en luovu. 

Nainen 55 vuotta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ihmeessä ateljeeompelimoon niin saat ammattilaisen palvelua. Ai ei ole varaa? Voi vio.

Vierailija
24/44 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaatetusalan ammattilainen, mutta minua ei koskaan palkata. Kun tulee halvemmaksi palkata se kokematon nuori henkilö, kun maksaa ikälisää kymmeniä vuosia alalla olleelle.

Vierailija
25/44 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska suomalaisilla ei ole varaa maksaa ammattilaisen avusta. Nuoret on huomattavasti halvempia. Kauppoihin on palkattu ammattilainen vain valitsemaan sisäänostettavat vaatteet ja miettimään esillepanoa. 

Kai tajuat, että ammattimaisten myyjien palkka näkyy myös tuotteen hinnassa? Ja suomalaiset valittaa jo nyt miten "yrittäjät ovat niin ahneita ja hinnat liian korkeita". 

Kai tajuat että alan ammattilaisia koulutettiin valtavat määrät 90-luvulla? Niitä on vieläkin runsaasti kortistossa.

Näin on. Vaatesuunnittelijoita, malliompelijoita, ompelijoita jne. Mutta myyjällä pitää olla myös kaupallista lahjakkuutta tai osaamista. Vaatemyyjän työ ei ole itse asiassa helppoa, jos haluaa tehdä sen hyvin.

Minulla on nuo kaikki koulutukset ja veloitan osaamisestani kolminkertaisesti tai enemmän, mitä myyjälle maksetaan.

Vierailija
26/44 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on n

Paljonko maksaa teettää sinulla tavalliset farkut?

Vierailija
27/44 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka huono. Ostoskeskusten vaateliikkeissä näkee nuoria naisia töissä. Ehkä kesätyö tai ekoja työpaikkoja. Eihän tuollaisella nuorella ole kokemuksen tuomaa silmää ja tietoa neuvoa asiakkaalle oikea koko tai mitkä värit sopii yhteen. 

He ovat siellä näpyttelemässä kassaa ja tuottamassa asiakkaalle positiivisia kokemuksia. Tuollainen mielipiteellisyys on stylistien hommaa ja he palvelevat kiireisiä artisteja ja muita ammattilaisia, eivät mitään shoppailijoita. Vaatemyyjä ei eroa juuri kaupan kassan työstä, tärkeintä on perus siisteys, miellyttävyys ja perus laskutaito.

Vierailija
28/44 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Vaatesuunnittelijoita, malliompelijoita, ompelijoita jne. Mutta myyjällä pitää olla myös kaupallista lahjakkuutta tai osaamista. Vaatemyyjän työ ei ole itse asiassa helppoa, jos haluaa tehd

No veloittaisin varmaan 100 000 euroa, sillä osaamiseni on teolliselta puolelta ja olisi hirveää osaamiseni tuhlausta laittaa minut ompelemaan. Mutta mene ihmeessä ateljeeompelimoon, olen itse maksanut muistaakseni jonkun 100-200e paitapuserosta sellaisessa joskus. Farkut ovat varmaan samaa luokkaa.

Vierailija
29/44 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Vaatesuunnittelijoita, malliompelijoita, ompelijoita jne. Mutta myyjällä pitää olla myös kaupallista lahjakkuutta tai osaamista. Vaatemyyj

Tavallisesta paitapuserosta? Etu- ja takaosa, kaulus ja hihat?

Vierailija
30/44 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen paitapusero ilman hienouksia?

Vierailija
31/44 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Vaatesuunnittelijoita, malliompelijoita, ompelijoita jne. Mutta myyjällä pitää olla myö

Niin. Katsos kun ne vaatteet mitä ostat kaupasta teetetään parilla eurolla kiinassa orjatyöllä bulkkina, ja niitä myydään maailmaan tuhansia, kymmeniä tuhansia. Tuo parisataakin on vielä pieni hinta ateljeeompelijalle uniikista tuotteesta, enkä usko että saat sellaista edes kaikilta ompelijoilta parilla sadalla.

Vierailija
32/44 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä myyjä on kullan arvoinen. Heitä on vain harvassa,  jotkut eivät opi vaikka opettaisi. Jotkut luontaisesti hyviä.

Juu mutta palkassa se ei näy. Samaa palkkaa nostaa taitava myyjä kuin joku EVVK-finninaama-tumpelo. Siksipä en turhaan tuhlaa ammattitaitoani työajalla. Terveisin se hyvä myyjä, joka odottelee parempaa palkkausta ikuisesti. 

Vierailija
33/44 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväkään myyjä ei saa M-kokoista vaatetta sopimaan, kun asiakkaan koko on XXXXXXXXXXXXL.

Vierailija
34/44 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattaa olla, että 30v sitten hankittu koulutus ei ihan enää toimi. Ja 30v pois työelämästä on kyllä sellainen pätkä että tuskin se työnteko muutenkaan enää kovin hyvin sujuisi?

Vierailija
35/44 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä myyjä on kullan arvoinen. Heitä on vain harvassa,  jotkut eivät opi vaikka opettaisi. Jotkut luontaisesti hyviä.

Juu mutta palkassa se ei näy. Samaa palkkaa nostaa taitava myyjä kuin joku EVVK-finninaama-tumpelo. Siksipä en turhaan tuhlaa ammattitaitoani työajalla. Terveisin se hyvä myyjä, joka odottelee parempaa palkkausta ikuisesti. 

Lähdin aikanaan samasta syystä kaupan alalta. Kesätyttö-myyjälle maksettiin samaa palkkaa kuin ammattilaiselle, joka teki 3-4 ihmisen työt. 

Alalla on kuitenkin paljon naisia, jotka viihtyvät samassa paikassa läpi elämänsä myös huonolla palkalla. Tosin melko negatiivinen on heidän maailmankuvansa ja asenteensa yleensä. Jos uskoisivat parempaan, lähtisivät.

Vierailija
36/44 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

HR osasto palkkaa sukulaisia ja nuoria sillä oletuksella että ne tietää jotain muodista. Kyllä sen tuloksessa sitten näkee ettei osastolla saa ammattitaitoista palvelua eikä osata myydä.

Ei se riitä että puusilmisenä lukee koodeja kassaan ja jos jollain on kysyttävä tiuskitaan jotain.

Vierailija
37/44 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattaa olla, että 30v sitten hankittu koulutus ei ihan enää toimi. Ja 30v pois työelämästä on kyllä sellainen pätkä että tuskin se työnteko muutenkaan enää kovin hyvin sujuisi?

On meitäkin ammattilaisia paljon, jotka ollaan oltu koko ajan vaatetusalan hommissa, kerätty osaamista ja seurattu muotia koko ajan. 

Vierailija
38/44 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka huono. Ostoskeskusten vaateliikkeissä näkee nuoria naisia töissä. Ehkä kesätyö tai ekoja työpaikkoja. Eihän tuollaisella nuorella ole kokemuksen tuomaa silmää ja tietoa neuvoa asiakkaalle oikea koko tai mitkä värit sopii yhteen. 

He ovat siellä näpyttelemässä kassaa ja tuottamassa asiakkaalle positiivisia kokemuksia. Tuollainen mielipiteellisyys on stylistien hommaa ja he palvelevat kiireisiä artisteja ja muita ammattilaisia, eivät mitään shoppailijoita. Vaatemyyjä ei eroa juuri kaupan kassan työstä, tärkeintä on perus siisteys, miellyttävyys ja perus laskutaito.

Itse asiassa se ei ole mielipide, mikä vaate istuu asiakkaalle, tai mitkä värit sopivat, tai mikä on oikea koko. Ne on ihan faktoihin perustuvia asioita kaikki. Se voi amatöörin korviin kuulostaa mielipiteeltä, tai satunnaiselta heitolta, kun osaan sanoa sen sekunnissa. Mutta se perustuu 35 vuodessa kerättyyn tietoon opiskelussa, harrastuksissa ja työelämässä. Noita kaikkia asioita voi jopa mitata, mutta vaatekaupassa siihen ei ole vain aikaa.

Vierailija
39/44 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HR osasto palkkaa sukulaisia ja nuoria sillä oletuksella että ne tietää jotain muodista. Kyllä sen tuloksessa sitten näkee ettei osastolla saa ammattitaitoista palvelua eikä osata myydä.

Ei se riitä että puusilmisenä lukee koodeja kassaan ja jos jollain on kysyttävä tiuskitaan jotain.

Mikään ei estä seuraamasta muotia vaikka 100-vuotiaaksi. "Vaatehulluus" joko on ihmisessä tai sitä ei ole.

Vierailija
40/44 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nolo olet. Toivon sinulle syylää nenänpäähän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi