Autiotilojen marjat
Eivät ole jokaisen oikeuden piirissä. Omistajat voivat käydä ne poimimassa vaikka eivät usein yövy tilalla.
Kommentit (49)
Ei ole itsestään selvä. Minulta häviää vuosittain marjat pensaista, kriikunat. Villivadelmat 50 metrin päästä kuistista.
Toki linnutkin syö mutta poimimisen jäljet näkyvät.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole itsestään selvä. Minulta häviää vuosittain marjat pensaista, kriikunat. Villivadelmat 50 metrin päästä kuistista.
Villivadelmat jo noin kaukana saa poimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50 metriä. Sehän on maalla ihan pihapiiriä. Navettakin on kauempana. Ja grilliryhmä.
Meillä on huussiinkin 50 m. Ja polun varrella on toisella puolen villivadelmapöheikköjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50 metriä. Sehän on maalla ihan pihapiiriä. Navettakin on kauempana. Ja grilliryhmä.
No riippuu pihapiiristä, maalla olen ikäni asunut.
Eilen ihmettelin, mkä kuhina meidän hernepellolla on. Siinä oli kaksi autolastillista kielitaidottomia sankoineen ruuanhakumatkalla. Suutuin ja vaadin kaatamaan herneenpalot maahan ja vasta uhkaus poliisilla tuotti tulosta. Puhelimella näyttivät, että jokamiehenoikeus, ei tämä ole pihapiiri.
Me vedimme keväällä vanhan mummolan pihaan siimaa ristiin rastiin. Nyt kun sinne menee, niin ei kaatumatta selviä pois paikalta eikä ensin edes hoksaa, mihin jalka takertui nokkosten keskellä.
Juridinen näkökulma
Maanomistaja ei omista itse marjoja tai sieniä, joten hän ei voi syyttää marjanpoimijaa varkaudesta tai tehdystä vahingosta.
Viljelyksiä koskee, sitä takapeltoakin.
Jokaisen oikeus, ei näkö/kuuloetäisyyttä taloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No riippuu pihapiiristä, maalla olen ikäni asunut.
Niin, puhuin maatilasta, maallakin voidaan asua pienillä tonteilla. Meillä on siihen vatukon laitaan asti siistitty nurmikko.
Vierailija kirjoitti:
Juridinen näkökulma
Maanomistaja ei omista itse marjoja tai sieniä, joten hän ei voi syyttää marjanpoimijaa varkaudesta tai tehdystä vahingosta.
Miten juridinen näkökulmasi suhtautuu Suomen lakiin? Siellä vahingonteko on kuitenkin katsottu rangaistavaksi, vaikka tekopaikkana olisi piha.
Vierailija kirjoitti:
Toki toki toki toki toki
Vierailija kirjoitti:
Juridinen näkökulma
Kyllä omistaa pihapiirissä olevat. Myös itse istuttamansa, vaikka olisivat alun perin villikantaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mitäs menit poimimaan, ap?
Kai minä omiani poimisin jos jotain olisi jäljellä. App4
Vierailija kirjoitti:
Juridinen näkökulma
Olen sitten väärässä, viinimarjapensaani eivät olekaan minun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juridinen näkökulma
Miten juridinen näkökulmasi suhtautuu Suomen lakiin? Siellä vahingonteko on kuitenkin katsottu rangaistavaksi, vaikka tekopaikkana olisi piha.
Koskee myös metsää. Metsän vahingoittaminen on rikos. Ei jokaisen oikeus ottaa joulukuusta, tuohta, mahlaa, polttopuita, katkoa taimikoita.
Itsestään selvää.