Koulu-uinti ja uimaan oppiminen
Viime aikoina on keskusteltu uimataidosta ja koulujen uimaopetuksen lisäämisestä.
Miten on, moniko täällä on oppinut uimaan koulun liikuntatunneilla? Tai onko jonkun lapsi oppinut uimaan koulu-uintien ansiosta?
Itselläni ja omilla lapsilla on lähinnä huonoja kokemuksia koulu-uinnista. Uimataito on hankittu kaikille meistä lähinnä omalla ajalla ja uimakoulussa.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Minä ja muut lapset opittiin muinoin uimaan ihan keskenään. Isommat opettivat pienempiä sukupuoleen katsomatta. Hyvin osattiin uida jo ennen kouluikää. Se hyvä puoli tietty oli, ettei tarvinnut uintia opetella mikään huivi päässä tai kokovartalo mekko päällä. Ihan tavallinen uimapuku kelpasi!!!
Minä olen käynyt uimakoulun. Silloin jaettiin uimakoulun aloittaneelle punainen nauhanpätkä, joka ommeltiin uimapukuun, edistyessä sai viidestä metristä vihreän nauhan ja kymmenestä metristä valkoisen. Se oli maailman hienointa, kun sai sen valkoisen nauhan ja oli omasta mielestään melkein maisteri. Mutta maisteritutkinnon sukellusosuus kyllä vielä arvelutti
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se anna vähän perustaa asialle, mutta kuten kaikessa muussakin, pitää tehdä vapaa-ajalla myös että asian omaksuu.
Mutta eikös meidän koulut ole muutenkin jo Euroopan pohjaa, niin eipä ihmetytä jos tämäkin asia on kouluissa retuperällä.
Opettajia ei saa puhumaan, taitaa kiinnostaa vaan ne vapaat. Tai sitten syyllistävät vanhempia.
Koulupäivä 12 tuntiseksi, niin voidaan opettaa piltit sekä uimaan että lukemaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se anna vähän perustaa asialle, mutta kuten kaikessa muussakin, pitää tehdä vapaa-ajalla myös että asian omaksuu.
Mutta eikös meidän koulut ole muutenkin jo Euroopan pohjaa, niin eipä ihmetytä jos tämäkin asia on kouluissa retuperällä.
Opettajia ei saa puhumaan, taitaa kiinnostaa vaan ne vapaat. Tai sitten syyllistävät vanhempia.
Koulupäivä 12 tuntiseksi, niin voidaan opettaa piltit sekä uimaan että lukemaan
Opettajille kaksi kertaa vuodessa uusi työ-uimapuku ja työsuhteen perusteeksi uimataito
Suomi nousuun
Koulujen pitää alkaa ostamaan uinninopetusta uimaseuroilta. En oppinut koulussa uimisesta mitään, vaikka kävimme useamman kerran vieressä olleessa uimahallissa sekä ala- että yläasteella. Kukaan ei osannut opettaa uintia.
Ihan olen omalla rahalla ostanut uintikurssit itselle ja lapselle uimaseuralta. Täällä sentään pääsi niihin, Hesassa ei kuulemma mahdu kaikki halukkaat. Ja kyllä kannatti.
Mutta pistäähän se ihmetyttämään koulun uintia, kun toiset osaa opettaa muutamassa tunnissa useamman uintitekniikan hyvin isollekin joukolle. Ja toiset - ei mitään.
Liikunnan opetus on muutoinkin surkealla tasolla Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä opettajien pitäisi puhua? Koulujen uimaopetuksesta, jota monessa paikassa hoitavat ihan eri tyypit kuin koulun opettajat? Itse löysin nopeasti googlettamalla useamman jutun viimeisen parin viikon ajalta, joissa nimenomaan opettajat puhuvat uimaopetuksesta.
"Uskonto" on syynä, että uimataito on romahtanut. Näin sanoo liikunnanopettaja. Katsokaa, mielikuvituskaveri Älläh on kieltänyt osallistumisen uimatunneille, jos ryhmissä on molempia sukupuolia.
Ne hukkuneet tulivat maasta, jossa uskotaan että Älläh on olemassa ja hänen hulluja käskyjä on noudatettava.
Vierailija kirjoitti:
En oppinut koulussa enkä armeijassa. Omien lasten syntymä ja Internet opettivat minut uimaan jollain tapaa. Lasten kanssa puljaaminen ja heidän opettamisessa loivat puitteet omaan , edes välttävään, uimataitoon
Oma 'saavutukseni' on 25 metriä uimakoulussa, olisinko ollut 10-vuotias. Isän kanssa aikaisemmin pulikoinut kesäisin. Koulun uimaopetuksessa hallissa oli hullu venäläinen uimaopettaja, joka pakotti hyppäämään. Ensin olisi pitänyt hypätä ykkösestä, sitten suostui, että hyppään reunalta. Ja todellakaan en tuntenut itseäni uimataitoiseksi, hyppyaltaan syvyys oli jotain 4 metriä tai mitä nää nyt sitten on.
Onko mahdollista, että joku nyt vaan ei opi uimaan? Sama oli ompelussa, yritin ja yritin, mutta tulos oli ihan susi vaikka mielenkiintoa oli.
Vierailija kirjoitti:
Koululaiset on epätasa-arvoisessa asemassa, esim uimahalliin on niin pitkä matka, ettei kuljetusta järjestetä. Itse kuulun tähän ryhmään. Siellä missä itse asuin ei ollut rantaa, uimahallia lähellä eivätkä vanhemmat kuskanneet.
Tämmösiä suuria vääryksiä tapahtuu koko ajan.
Koulujen uimaopetuksen tasossa on vaihtelua, mikä johtunee kunnan rahallisesta panostuksesta asiaan. Opetussuunnitelma velvoittaa uimahallikäynteihin, ja ne varmasti toteutuvatkin. On sitten eri asia, kuka siellä oikeasti opettaa uintia. Luokanopettajan uintiopetus ei ole yhtä laadukasta kuin liikunnanopettajan saati uimaopettajan. Jotkut kunnat säästävät tässäkin.
Lisäksi kannattaa muistaa, että koulun uintitunnilla on mukana koko luokka ja meininki on sen mukainen. Näistä tunneista moni oppilas on myös usein poissa, huoltajan luvalla.
Koulun uintiopetus on tärkeää, mutta kotien panostusta tarvitaan myös.
Siriina kirjoitti:
Onko mahdollista, että joku nyt vaan ei opi uimaan? Sama oli ompelussa, yritin ja yritin, mutta tulos oli ihan susi vaikka mielenkiintoa oli.
Mä en ole oppinut uimaan, vaikka olen käynyt uimakoulunkin 5-vuotiaana. Olin kyllä muutenkin arka ja vähän kömpelö lapsi, myös luistelun ja pyöräilyn oppiminen kesti.
Olen joskus miettinyt, oppisinko näin aikuisena uimaan, kun kehonhallinta on kuitenkin parempi. En ole vielä kehdannut mennä, jos en sitten kuitenkaan opi. :D
Ördög kirjoitti:
"Uskonto" on syynä, että uimataito on romahtanut. Näin sanoo liikunnanopettaja. Katsokaa, mielikuvituskaveri Älläh on kieltänyt osallistumisen uimatunneille, jos ryhmissä on molempia sukupuolia.
Ne hukkuneet tulivat maasta, jossa uskotaan että Älläh on olemassa ja hänen hulluja käskyjä on noudatettava.
Aavikko kansalla on aika vaikeaa muualla kuin aavikolla. Tosin en minäkään aavikolla pärjäisi ja siksi ei ole sinne koskaan tarkoitus ängetäkään muiden riesaksi!
Vierailija kirjoitti:
Koulujen uimaopetuksen tasossa on vaihtelua, mikä johtunee kunnan rahallisesta panostuksesta asiaan. Opetussuunnitelma velvoittaa uimahallikäynteihin, ja ne varmasti toteutuvatkin. On sitten eri asia, kuka siellä oikeasti opettaa uintia. Luokanopettajan uintiopetus ei ole yhtä laadukasta kuin liikunnanopettajan saati uimaopettajan. Jotkut kunnat säästävät tässäkin.
Lisäksi kannattaa muistaa, että koulun uintitunnilla on mukana koko luokka ja meininki on sen mukainen. Näistä tunneista moni oppilas on myös usein poissa, huoltajan luvalla.
Koulun uintiopetus on tärkeää, mutta kotien panostusta tarvitaan myös.
Meillä oli aikoinaan ihan älyttömästi uimaopetusta. Bussilla mentiin hallille. Rehtori oli niin laiska, että pääsi helpommalla tällä tavalla eikä tarvinnut itse pitää liikuntatunteja (olisi myös ollut hänen tehtävä). Aikoinaan mitään opseja ei niin noudatettu, eikä valvottu mihin rahat käytettiin.
Vierailija kirjoitti:
Liikunnan opetus on muutoinkin surkealla tasolla Suomessa.
Niin on kuule luku- ja kirjoitustaidon opettaminenkin ja ne menevät heittämällä ohi jonkun liikuntatuntien tai ainakin pitäisi mennä
Joku valitti jo sitäkin, että lyhentämällä ammatikoulua ei kukaan opi siellä lukemaan. Milloin sitten lukemaan opitaan? Lukiossa vai yliopistossa?
Vierailija kirjoitti: Et opi uimaan koulussa.
En minä ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvoin meillä on tälläisia kesiä ollut, että yleensä jokainen kykenevä lähtee uimaan, vaikkei oikein osaisikaan. Toki koulu-uinteja jäi koronan aikana väliin monilta, koska uimahallit olivat kiinni.
Mutta sen verran pitäisi jokaisen ymmärtää, että ei mennä niin syvälle ettei jalat yllä pohjaan, jos ei ole hyvä uimataito. Ja lasten kyseessä ollen vanhempien pitäisi ymmärtää. Ja jos on monta lasta vahdittavana, niin pitää ottaa sukulaisia mukaan tarpeeksi seuraamaan lapsia.
Kannattaisiko lukea muutakin kuin vain aihe vapaata? Tilastollsesti ollaan hukkumisissa ihan normi tasolla.
Ei muuten olla. Just oli uutinen että hukkuneiden määrä on ylitetty ihan reippaasti
Mutta usko sinä omiin väitteisiisi
Nyt ollaan suurinpiirtein samoissa lukemissa kuin viime vuonnakin heinäkuun lopussa. Toki heinäkuussa tänä vuonna hukkuneita oli enemmän, mutta kesäkuussa taas vastaavasti huomattavasti vähemmän kuin viime vuonna. Kannattaa lukea ne uutiset kokonaan.
Mitä tulee pidemmän ajan lukemiin, niin hukkuneiden määrä on pienentynyt 2000 luvun alusta.
Vierailija kirjoitti:
Siriina kirjoitti:
Mä en ole oppinut uimaan, vaikka olen käynyt uimakoulunkin 5-vuotiaana. Olin kyllä muutenkin arka ja vähän kömpelö lapsi, myös luistelun ja pyöräilyn oppiminen kesti.
Olen joskus miettinyt, oppisinko näin aikuisena uimaan, kun kehonhallinta on kuitenkin parempi. En ole vielä kehdannut mennä, jos en sitten kuitenkaan opi. :D
Ja siis jäi pois, että kävin kesällä uimakoulua 4-5 kesänä, luonnonranta. Itsekin olin arka ja vähän ehkä kömpelökin, kun liikunta ei kiinnostanut. Pyöräilyt, luistelut, hiihdot, pesäpallot yms sujui kuitenkin ihan ok, muttu tuo uinti ei.
Noin opettajana voin kertoa, että meillä on nelosella ja vitosella yksi uimakerta vuodessa. Se ei toki haittaa, koska olen niin taitava ope, että jokainen oppilas oppii jo vartissa vaikka tehollista uima-aikaa on kolmisenkymmentä minuuttia, kun pukeutumis ja saunomisajat jättää pois. Runsaat parikymmentä lasta kerrallaan altaasta , joten pikaisesti laskien yli minuutti opetusaikaa per oppilas. Tärkein asia uimahallikäynneillä on sen valvominen, että kenenkään lapsi ei huku tai loukkaannu. Voihan nuo ylemmät tahot määräillä mitä vaan opettajien tehtäväksi. Resurssien saaminen kouluille onkin sitten eri asia.
Omassa kunnassa niin viskarit kuin eskarit käy säännöllisesti uimassa. On siellä saanut rohkeutta, mutta kyllä uimataito lähtee vanhemmista ja kotoa. Viitsimistä vaati monta vuotta joka keskiviikko lähteä uimahalliin poikakolmikon kanssa, mutta kantoi hedelmää. Sujuvasti uivat ennen kouluikää. Tässäkin on olemassa herkkyyskausi, kuten esim pyöräilyssä. Jos oppiminen menee kovin pitkälle, niin kynnys nousee.
Tästä saa väännettyä minkälaisen tilaston haluaa. Hukkuneita on yhteensä vähemmän, mutta uimarannalla hukkuneita lapsia varmaan enemmän kuin aiemmin.