Koulu-uinti ja uimaan oppiminen
Viime aikoina on keskusteltu uimataidosta ja koulujen uimaopetuksen lisäämisestä.
Miten on, moniko täällä on oppinut uimaan koulun liikuntatunneilla? Tai onko jonkun lapsi oppinut uimaan koulu-uintien ansiosta?
Itselläni ja omilla lapsilla on lähinnä huonoja kokemuksia koulu-uinnista. Uimataito on hankittu kaikille meistä lähinnä omalla ajalla ja uimakoulussa.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koululaisilla on todella isot tasoerot myös uimisessa. Kaikkia ei voida kädestä pitäen taluttaa koko elämää edes sosiaalidemokratiassa. Vanhempien tehtävä opettaa tai sitten jääköön ilman uimataitoa.
Jos vanhemmasta ei ole opettamaan niin kaupungit ja uimaseurat järjestävät kursseja. Naapurin kaksoset olivat tänä kesänä ja hinta oli 40/lapsi.
Ja tunku valtava noille kursseille. Jatkuva ongelma täälläkin. Lisäksi kaupungissa ei ole yhtään uimarantaa jossa voisi opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lasten luokalla kaikki osaavat uida. Koko luokka oli ollut isossa altaassa ja kyseessä 2. luokka ja 5. luokka. Kukaan ei ollut pikkualtaassa. Mietin, että missä ne tutkimukset on tehty, joissa puolet ikäluokasta on uimataidottomia?
Heh, minä ja minun kokemukseni = pyhä totuus
Minä ja muut lapset opittiin muinoin uimaan ihan keskenään. Isommat opettivat pienempiä sukupuoleen katsomatta. Hyvin osattiin uida jo ennen kouluikää. Se hyvä puoli tietty oli, ettei tarvinnut uintia opetella mikään huivi päässä tai kokovartalo mekko päällä. Ihan tavallinen uimapuku kelpasi!!!
Vierailija kirjoitti:
Meidän lasten luokalla kaikki osaavat uida. Koko luokka oli ollut isossa altaassa ja kyseessä 2. luokka ja 5. luokka. Kukaan ei ollut pikkualtaassa. Mietin, että missä ne tutkimukset on tehty, joissa puolet ikäluokasta on uimataidottomia?
Valtiossa nimeltä Suomi. Suomessa on muitakin lapsia kuin sinun ja tämän luokkatoverit.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja muut lapset opittiin muinoin uimaan ihan keskenään. Isommat opettivat pienempiä sukupuoleen katsomatta. Hyvin osattiin uida jo ennen kouluikää. Se hyvä puoli tietty oli, ettei tarvinnut uintia opetella mikään huivi päässä tai kokovartalo mekko päällä. Ihan tavallinen uimapuku kelpasi!!!
Alle kouluikäisenä opin minäkin kun olin kolme vuotta vanhemman siskoni ja tämän kaverin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtiossa nimeltä Suomi. Suomessa on muitakin lapsia kuin sinun ja tämän luokkatoverit.
Vai onko tehty vain otanta pääkaupunkiseudulta ja yleistetty koko Suomeen? Kriittinen pitää olla kaikkia "tutkimuksia" kohtaan.
Briteissä oli sellainen välikohtaus muutama vuosi sitten, että työttöjen pukuhuoneessa läväytti tr-mies.nainen koko komeutensa nähtäville. Muslimivanhemmat eivät enää koskaan antaneet lupaa lastensa osallistumiseen uinteihin.
Eiköhän se anna vähän perustaa asialle, mutta kuten kaikessa muussakin, pitää tehdä vapaa-ajalla myös että asian omaksuu.
Mutta eikös meidän koulut ole muutenkin jo Euroopan pohjaa, niin eipä ihmetytä jos tämäkin asia on kouluissa retuperällä.
Opettajia ei saa puhumaan, taitaa kiinnostaa vaan ne vapaat. Tai sitten syyllistävät vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se anna vähän perustaa asialle, mutta kuten kaikessa muussakin, pitää tehdä vapaa-ajalla myös että asian omaksuu.
Mutta eikös meidän koulut ole muutenkin jo Euroopan pohjaa, niin eipä ihmetytä jos tämäkin asia on kouluissa retuperällä.
Opettajia ei saa puhumaan, taitaa kiinnostaa vaan ne vapaat. Tai sitten syyllistävät vanhempia.
Uimataidon opettaminen on vanhempien tehtävä. Esiopetus tukee vanhempia ja koulussa pitäisi jo jokaisen lapsen osata uida. Jos lapsesi ei osaa, niin vika löytyy peilistä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ihan varma, että syvässä altaassa oleminen tarkoittaa, että jokainen siellä porukassa pystyy uimaan syvään veteen jouduttuaan 200 metriä yhteen menoon, josta korkeintaan 50m selällään? Se, että osaa uida, ei tarkoita vielä, että täyttää uimataidon kriteerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ihan varma, että syvässä altaassa oleminen tarkoittaa, että jokainen siellä porukassa pystyy uimaan syvään veteen jouduttuaan 200 metriä yhteen menoon, josta korkeintaan 50m selällään? Se, että osaa uida, ei tarkoita vielä, että täyttää uimataidon kriteerit.
Olen melko varma, koska olivat uineet matkaa. Oma 8-vuotiaani on suorittanut 200 m uintimerkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen melko varma, koska olivat uineet matkaa. Oma 8-vuotiaani on suorittanut 200 m uintimerkin.
Kai sitä tuollaisellakin voi koittaa brassailla, jos ei muita merkittäviä saavutuksia ole. Ihan huvittava juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä tuollaisellakin voi koittaa brassailla, jos ei muita merkittäviä saavutuksia ole. Ihan huvittava juttu.
Ei kyse ole brassailusta, vaan ihmettelystä voiko tutkimus pitää paikkaansa. Jos väitetään, että puolet 12-vuotiaista lapsista on uimataidottomia, mutta oma arkikokemus on täysin erilainen, niin kai sen saa ilmaista, vai pitääkö siitäkin jonkun loukkaantua. Eikö se ole hyvä asia, että uintitaitoa on?
Ei mun siinä vaiheessa enää tarvinnu opetella, kun myö veljeni kanssa oltiin jo käyty ihan oikee uimakoulu. Serkkulikka tais olla ainoa luokan tytöist joka ei osannu uida. Kasari ja uimaan opeteltiin koulussa ekalla. Sitä uimista tosiaan oli aika paljon. Tytöt ja pojat erikseen, niinku tuolloin liikunnassa oli. Ei oo vaikeeta ja kaikki oppi uimaan.
Jep, osasin uida ja pidin siitä kovasti, mutta koulu-uinnit sai mut lopettamaan uimisen moneksi vuodeksi. Ja tämä siis 70-80 -luvun taitteessa. Omat lapset vein vauvauintiin 3k ikäisenä ja sitä jatkettiin erilaisissa 1x/vko vesipeuhuissa kouluikään asti. Kaikki osasivat uda ennen ensimmäistäkään koulu-uintituntia. Ja mitä heitä kuuntelin ei tahti siellä ole parantunut mihinkään, ja sen lisäksi tunteja on vähennetty rajusti ja muutaman vuodenhan olivat katkolla kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai onko tehty vain otanta pääkaupunkiseudulta ja yleistetty koko Suomeen? Kriittinen pitää olla kaikkia "tutkimuksia" kohtaan.
Minun lapsistakin vain yksi osaa uida hyvin, toinen välttävästi ei niitä metrimääriä kuin vaatimus ja kolmas ei ollenkaan, erityinen eikä suostu edes vetään, itsekään en osaa uida kuin muutaman metrin ja oon vaan käsipohjasyvyydessä, mieskin huonosti ja kantasuomalaisia ollaan.
Mä oon oppinut itse 6-vuotiaana, kun pääsin hiekkapohjaiseen matalaan järven rantaan harjoittelemaan. Siihen saakka mua oli "opetettu" uimaan meren rannalla harmaassa savisessa vedessä niin että piti vaan irrottaa portaista ja lähteä uimaan ilman mahdollisuutta yltää pohjaan. Äiti ui vieressä, mutta ei se mua auttanut oppimaan. Kirkkaassa ja matalassa vedessä homma lähti kuin itsestään.
Omat lapset olen vienyt 5v uimakouluun ja he on oppineet siellä.
Koulun opetus ei kummoista ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvoin meillä on tälläisia kesiä ollut, että yleensä jokainen kykenevä lähtee uimaan, vaikkei oikein osaisikaan. Toki koulu-uinteja jäi koronan aikana väliin monilta, koska uimahallit olivat kiinni.
Mutta sen verran pitäisi jokaisen ymmärtää, että ei mennä niin syvälle ettei jalat yllä pohjaan, jos ei ole hyvä uimataito. Ja lasten kyseessä ollen vanhempien pitäisi ymmärtää. Ja jos on monta lasta vahdittavana, niin pitää ottaa sukulaisia mukaan tarpeeksi seuraamaan lapsia.
Kannattaisiko lukea muutakin kuin vain aihe vapaata? Tilastollsesti ollaan hukkumisissa ihan normi tasolla.
Ei muuten olla. Just oli uutinen että hukkuneiden määrä on ylitetty ihan reippaasti
Mutta usko sinä omiin väitteisiisi
Vierailija kirjoitti:
Niin, tai siis "mietit"