Yöllä tuuletus ei laske lämpötilaa ollenkaan!
Mikä tää juttu on kun ihmiset väittää kämpän lämpötilan laskevan 20 asteeseen kun muistaa tuulettaa yöllä. Mulla läpiveto, auki parvekkeen tuulestusikkuna ja makkarin ikkuna, ja lämpötila laskenut tyyliin max 28 -> 27, ei välttämättä edes sitä. Tuntuu ettei tuo ilma liiku lainkaan, ei vaikka laittaisi pöytätuuleettimen siihen ikkunan eteen. Kummassakin kyllä hyönteis/siitepölyverkot, tiedä sitten kuinka paljon vaikuttaa. Tai varmaan täällä sitten vaan p**** ilmanvaihto ja poistoilman voimakkuus.
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirrettävä Ilmastointilaite jäähdyttää n.30-40m huoneen viileäksi ja poistaa kosteuden tehokkaasti. Viilennystehoa säädät kätevästi laitteesta tai kaukosäätimestä. Lämpötilan asetus, 24h ajastin ja digitaalinen LED- näyttö. Virtajohdon pituus 1,8m. Sisältää poistoputken ja ikkunasovittimen. Jäähdytysteho 12000 BTU / 3520 W. Takuu 12kk.
Itselläni on ilmastointilaite, jonka ikkunasovitin on ihan liian pieni tuuletusikkunaani. Laitoin tuulettimen päälle ja lämpötila on laskenut tunnissa puoli astetta.
Jeesus! Keksi jotain...jumalauta. ota se sovitin ja teippaa sinne pienempi putki jesarilla vaikka.. ASKARTELE!!!!!!!!!!
Isompi tuuletin tietysti, läpiveto pitää saada. Pieni pöytätuuletin ei riitä. Kyllä asunnot jäähtyvät öisin jonkun verran täällä etelässäkin pelkällä tuulettimella, vaikka yöllä voi olla 30 astetta ulkona. Naapurin ilmastointilaite meni rikki, korjaajaa on vaikea saada ja näkyy asettuneen parvekkeelle moskiittoverkon alle.
1920-luvulla rakennettu hirsitalo, yöllä läpiveto, lämpö laskee liki 20:een. Päivällä 26
Mulla on mennyt tämä päivä ihan hukkaan. En ole tehnyt mitään. Yö ei tuo helpotusta kun on kuuma vain, ja sama jatkuu koko viikon.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on mennyt tämä päivä ihan hukkaan. En ole tehnyt mitään. Yö ei tuo helpotusta kun on kuuma vain, ja sama jatkuu koko viikon.
Oletko vapaalla, lomalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko vapaalla, lomalla?
Minulla on muutama vapaapäivä. Työt sentään pakottavat ylös tästä nojatuolista.
Siirrettävä ilmastointi laite toimii hyvin kun laittaa poispuhalluksen tuuletusikkunasta ja ottaa korvausilman mahdollisimman kaukana olevasta, varjon puoleisesta ikkunasta. Antakaa koneen puhkua 3 tuntia 19.00-22.00 niin lämpötila tipahtaa pienessä asunnossa vähintään sen 4 astetta. Uskokaa jo, ne toimii, olkaa kärsivällisiä.
Kun läpiveto on "päällä", niin täällä saa lämpötilan pari astetta ulkoilmaa lämpimämmäksi viilennettyä (sisällä siis pitkälti yli 30 astetta ellei mitään tee) sen tuuletuksen ajaksi. Alkaa lämmetä uudestaan heti, kun ikkunoita sulkee. Rakenteet (paksu vanha kiviseinäinen kerrostalo) varaa ilmeisesti lämpöä ihan älyttömästi. Ja kun on kissa talossa, ei kaikkia ikkunoita voi pitää auki koko yötä. Täällä siis on todella kuuma. Pakko ois ilmastointilaite olla, mutta asunto on väliaikainen koti vaan, niin ei olla satsattu.
Vierailija kirjoitti:
Siirrettävä ilmastointi laite toimii hyvin kun laittaa poispuhalluksen tuuletusikkunasta ja ottaa korvausilman mahdollisimman kaukana olevasta, varjon puoleisesta ikkunasta. Antakaa koneen puhkua 3 tuntia 19.00-22.00 niin lämpötila tipahtaa pienessä asunnossa vähintään sen 4 astetta. Uskokaa jo, ne toimii, olkaa kärsivällisiä.
No kyllähän täällä annetaankin. Teho ei vaan riitä koko asuntooni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isossa asunnossa kannattaa tehdä niin, että laittaa viilentimen puhkumaan makkariin ja ottaa korvausilman esim keittiöstä. Saa makkarin ainakin viileäksi ja nukuttua.
Mulla on sama juttu. Uusi kerrostalo, ikkunat (pelkästään) länteen. Tuulettaminen ei laske lämpötilaa alle 28 asteen. Siirrettävällä ilmastointilaitteella sitä saa alaspäin, mutta kun laitteen sammuttaa niin lämpötila palautuu vähintään siihen 28 asteeseen. Vanhempien omakotitalo jäähtyy paljon paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirrettävä Ilmastointilaite jäähdyttää n.30-40m huoneen viileäksi ja poistaa kosteuden tehokkaasti. Viilennystehoa säädät kätevästi laitteesta tai kaukosäätimestä. Lämpötilan asetus, 24h ajastin ja digitaalinen LED- näyttö. Virtajohdon pituus 1,8m. Sisältää poistoputken ja ikkunasovittimen. Jäähdytysteho 12000 BTU / 3520 W. Takuu 12kk.
siinä vaiheessa kun rakenteet on lämmenneet ja sisälämpötila menee 29-30 paikkeilla, se laite jaksaa viilentää max 2-3c, helpotusta tämäkin toki on mutta ei päästä siihen 21-23c mitä porukka kuvittelee. Itsellänikin on siirrettävä ilmastointilaite.
Mulla on siirrettävä split laite ja se riittää hyvin viilentämään n. 70 neliötä kovillakin helteillä.
Vierailija kirjoitti:
Kun läpiveto on "päällä", niin täällä saa lämpötilan pari astetta ulkoilmaa lämpimämmäksi viilennettyä (sisällä siis pitkälti yli 30 astetta ellei mitään tee) sen tuuletuksen ajaksi. Alkaa lämmetä uudestaan heti, kun ikkunoita sulkee. Rakenteet (paksu vanha kiviseinäinen kerrostalo) varaa ilmeisesti lämpöä ihan älyttömästi. Ja kun on kissa talossa, ei kaikkia ikkunoita voi pitää auki koko yötä. Täällä siis on todella kuuma. Pakko ois ilmastointilaite olla, mutta asunto on väliaikainen koti vaan, niin ei olla satsattu.
Meillä kaks kissaa. Itse tein niin, että rimasta kehikko ikkunan mittojen mukaan, kehikkoon kiinni metallinen hyttysverkko, välilasit irti ja kehikko ikkunaan. Ei mene kissat läpi, saa läpivedon asuntoon ja voi yöt pitää ikkunat auki. Halpa ratkaisu ongelmaan. Syksyllä kehikot irti ja välilasit takasin paikoilleen.
Toki kissoilla on häkki parvekkeella, mikä lievittää ulkoiluhimoja niillä. Mutta eivät verkkoja edes kiipeämällä ole rikki saaneet kahdessa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isossa asunnossa kannattaa tehdä niin, että laittaa viilentimen puhkumaan makkariin ja ottaa korvausilman esim keittiöstä. Saa makkarin ainakin viileäksi ja nukuttua.
Mulla on ilmalämpöpumppu ja ihan sama miten kärvennytte, joten ihmettelen miksi näissä keskusteluissa järkevät neutraalit vinkit saa alapeukkuja ja vastaan vänkäämistä. Viilentimen suosittelu otetaan vittuiluna. Jos ilmalämpöpumppua ei ole mahdollistaa hankkia niin tuo on ainoa toimiva vinkki. Ei täällä tai muualla kukaan voi ilmoille mitään. Nuo laitteet maksaa kyllä itsensä takaisin. Olen kotihoidossa töissä ja paljon nähnyt erilaisia virityksiä ikkunoihin ja terassin oviin yms. Ne on tosi tehokkaita ja hyviä laitteita, ja edelleen suosittelen avoimin mielin TH tutustumaan eri vaihtoehtoihin ja ottamaan vinkkejä vastaan. Ilman mitään vittuilua. Itsekin harkitsin ilmalämpöpumppua liian pitkään. Nyt ei tule mieleen mikä muu hankinta olisi voinut olla yhtä hyvä. Kärsin myös kuumuudesta, mutta nyt se ei niin haittaa, kun saa edes kotona olla viileässä ja nukkua hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ei osaa edes huonetta viilentää. Huoh.
Koita miten pärjäät, jos et sano sanaa nainen ollenkaan vuorokauteen. Oisko paha rasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ilmalämpöpumppu ja ihan sama miten kärvennytte, joten ihmettelen miksi näissä keskusteluissa järkevät neutraalit vinkit sa
Minulla on ilmastointilaite! Ja silti täällä on kuuma. Olisi vielä kuumempi ilman, mutta kyllä nämä helteet ovat tukalia, vaikka kaikkensa olisi kodin viilentämisen eteen tehnytkin!
Hyttysverkot kkkunoissa pienentää ikkunan avointa pinta-alaa ratkaisevasti ja estää samalla kevyen tuulen vireen pääsyn asuntoon.
Kokeile aukaista makuuhuoneen isoikkuna tuuletuksen ajaksi samoin olohuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei taida olla kovinkaan monta ikkunaa, johon yllä olevan ilmastointilaitteen saa kytketyksi käyttöohjeen mukaisesti.
Talo on kuin varaava takka helteellä.